Wat doe je dan? Her en der overleggen, kwam bij kennis uit die in de metaal zit. Lever mij die cilinderkop, dan regel ik dat die stukkies eruit gaan.
Daar gaat ie dan, kettingspanner eruit.
Centrale tandwiel eruit, daar kwam ik het eerste schrik momentje tegen.
De kleur zegt waarschijnlijk genoeg, de schuifmaat op de as ook, ongeveer 1mm weggevreten van de as. Dan zal het tandwiel er ook slecht aan toe zijn.
Als je goed kijkt, zie je dat de bronzenbus totaal weggevreten is, net zoals de as. De binnenkant van het tandwiel is ook al het nodige kwijt.
Daarna de kop netjes los gehaald en voorzichtig van de cililnder gebeurt.
Daar zit ie dan, mooie grote vette zuiger van een halve liter. De cilinderkop op de werkbank, kleppensleutel erbij, de kleppen er maar eens uit halen.
Bij het indrukken van de klepveer, komt de klepsteel langzaam maar zeker tevoorschijn, vallen de borg-schalen er eigenlijk vanzelf uit, klein magneetje erbij maakt het nog gemakkelijker.
Netjes de twee veren en klepschotel tevoorschijn halen, de klep de andere kant uit duwen om die uit de cilinderkop te halen.
Zoals altijd documenteer ik alles wat ik doe. Later heb ik dat niet meer nodig, leren, vast in m'n kop zetten, dan is het goed.
Zo dus.
De cilinderkop is door mijn squashmaatje onder handen genomen. In het kokrt, ingespannen, met speciaal geslepen gereedschap de gebroken tap een vorm geven, heel langzaam maar zeker een opening gecreëerd. Daarna met een speciaal geharde boor op lage snelheid en koude lucht voor de koeling de gebroken tap versnipperd. Klaar, het andere gat was zo klaar.
Zonder enige beschadiging aan de schroefdraad kunnen de bouten er weer ingedraaid worden.
Op zoek naar onderdelen, had al prijzen gevonden van het centrale tandwiel en bijbehorende as. Krijg ik van een kennis van Lodi het bericht dat hij dat heeft liggen, inclusief 8 bussen en 11 stelplaatjes. Mocht ik voor 2x() bij hem komen ophalen. Me very happy!
Het tandwiel en de as zijn als nieuw, pfff, beetje mazzel dus. Wel aan de gang met de kleppen, die zullen opnieuw in de zetels geslepen moeten worden. Door het defecte tandwiel, weinig kleppen op tijd hebben gewerkt, de kleppen en zetels zien er niet uit.
Vanavond met de achterste cilinderkop aan de gang, kijken wat daar de schade is.
Wordt vervolgd.
Rini