Second love

Alles over de TLS
Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 923
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Second love

Bericht door Rinidpp » 17 mei 2019, 23:22

tsjoe007 schreef:
17 mei 2019, 21:34
Kan je misschien het blok iets kantelen en het zand er met de compressor uitblazen ?
Een tip om je blok weer spic & span te krijgen : eerst de dikste klodden vet en vuil rond het tandwiel verwijderen (heb hiervoor houten stokjes van ijslollies gebruikt :lol: ), dan met een borstel en wasbenzine reinigen en dan pas Dasty gebruiken.
Als je er meteen met Dasty aan begint heb je er véél meer werk mee.
Ik had hetzelfde probleem met de voorste bouten vd uitlaat. Heb ze uiteindelijk moeten uitboren. Behoorlijke rotklus :evil:
Thanks Joe,

Dat zijn idd goede tips. Eerst al die vette rotzooi eraf halen. Liep daar vanavond al een beetje tegenaan, de achterbrug schoongemaakt, via Ton-Suzuki een mooie oplossing gevonden voor het zand in de inlaat. Zal ik zo schrijven en laten zien.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 923
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Second love

Bericht door Rinidpp » 17 mei 2019, 23:35

Zoals net al geschreven, super tip van Ton-Suzuki. Waarom gebruik je niet een stofzuiger. Maak de zuigmond klein d.m.v. een rietje, zo verhoog je alleen maar de zuigkracht.

Afbeelding

Godomme, wat een strak plan. Enige probleem tijdens het zuigen was de toch plakkerige zwarte meuk die rondom de kleppen zit, vette kool-aanslag. Hier heb ik terpentine in gedonderd, met een gedraaide borstel voorzichtig alle gaten en hoeken van de inlaat zacht bewerkt.
Hierna een zachte doek om de borstel gedaan en de terpentine uit de inlaat gehaald.
Dan de stofzuiger voor de laatste restjes vuil/terpentine gebruiken en schoon is m'n kunstgebit.

Afbeelding

Je kan het niet zo goed zien, de boel is echt schoon. Thanks voor de tip Ton!

Omdat ik toch aan het schoonmaken was, de achterbrug maar eens in een bak gezet, eerst met een kunststof spatel de dikke laag vet eraf geprutst, daarna Dasty. Ook hier zal ik de wasbenzine moeten gaan gebruiken. Thanks Joe!
Het ziet er zo zwart als het was al weer behoorlijk glimmend uit.

Afbeelding

Nu eerst op zoek naar een grote bak, een rooster waar het vocht door kan lekken, iemand tips?

Ha, moet je de garage zien. In de achterste twee kasten ligt gewoon een complete TL opgeslagen in onderdelen. Verder stik ik ineens van de ruimte, waar is ze nou....

Afbeelding

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 574
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Second love

Bericht door tsjoe007 » 18 mei 2019, 00:02

Pssst, niet aan je vrouw zeggen ... Neem de roosters van de oven of de bbq ;)
Voor het ontvetten van gevoelige metaaldelen waar ook rubber dichtingen tegen zitten (vb O-ring ketting, rubberen aanzuig stukken injectie werkt lamppetroleum ook prettig hoor maar de rest lekker borstelen met wasbenzine.
Ik leg het te reinigen stuk altijd op een groot stuk karton en laat de smurrie er gewoon oplopen. De wasbenzine verdampt vrij vlug in de buitenlucht, gewoon het vieze karton in de container.
Daarna op de grond, Dasty opborstelen, afspoelen en je zonnebril opzetten 8)

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 923
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Second love

Bericht door Rinidpp » 18 mei 2019, 00:26

tsjoe007 schreef:
18 mei 2019, 00:02
Pssst, niet aan je vrouw zeggen ... Neem de roosters van de oven of de bbq ;)
Voor het ontvetten van gevoelige metaaldelen waar ook rubber dichtingen tegen zitten (vb O-ring ketting, rubberen aanzuig stukken injectie werkt lamppetroleum ook prettig hoor maar de rest lekker borstelen met wasbenzine.
Ik leg het te reinigen stuk altijd op een groot stuk karton en laat de smurrie er gewoon oplopen. De wasbenzine verdampt vrij vlug in de buitenlucht, gewoon het vieze karton in de container.
Daarna op de grond, Dasty opborstelen, afspoelen en je zonnebril opzetten 8)
Kijk, dat zijn de methodes. Idd nog wel een oud bbq rooster liggen. Misschien bouw ik de oude gas bbq wel om tot reinigingsmechaniek :D

Morgen eerst maar eens wasbenzine en petroleum scoren. Op zoek naar wat extra karton. Eigenlijk helemaal niet van de poets, de brug ziet er ineens erg nieuw uit, de zonnebril ook maar eens opzoeken.

Thanks Joe,

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 574
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Second love

Bericht door tsjoe007 » 18 mei 2019, 18:06

Vóór :

Afbeelding

tijdens :

Afbeelding

en ná :

Afbeelding
Laatst gewijzigd door tsjoe007 op 18 mei 2019, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 574
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Second love

Bericht door tsjoe007 » 18 mei 2019, 18:34

Netjes uitgeboord, iets groter dan oorspronkelijk, en een zelftappende insert geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Heeft het voordeel dat je geen potentiaalverschil meer hebt tussen het materiaal van de cilinderkop en de uitlaatbout. Dus minder/geen last van invreten of corrosie meer.
Moet je wel behoedzaam doen want veel "vlees" heb je niet rond dat boutgat en het laatste wat je wilt is dat het scheurt op die plaats #-o .

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 923
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Second love

Bericht door Rinidpp » 18 mei 2019, 23:27

Whow Joe,

Dat zijn behoorlijke verschillen. Daar ben je best even mee bezig geweest. Mijn probleem zit in het feit dat ik niet zo'n poetser ben. Vind het al snel goed, wordt toch weer smerig. Nu wil ik het blok eigenlijk wel goed schoon hebben voor ik het begin te servicen, wilde dat vanavond doen, kwam er niet aan toe, bezoek.

Wel de wasbenzine, peuterolium en termentine, ook verschillende kwasten en een bak om de rotzooi in op te vangen. Het blok staat ondertussen op de workmate.

Afbeelding

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 923
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Second love

Bericht door Rinidpp » 18 mei 2019, 23:30

tsjoe007 schreef:
18 mei 2019, 18:34
Netjes uitgeboord, iets groter dan oorspronkelijk, en een zelftappende insert geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Heeft het voordeel dat je geen potentiaalverschil meer hebt tussen het materiaal van de cilinderkop en de uitlaatbout. Dus minder/geen last van invreten of corrosie meer.
Moet je wel behoedzaam doen want veel "vlees" heb je niet rond dat boutgat en het laatste wat je wilt is dat het scheurt op die plaats #-o .
Moest je veel groter boren dan, moet toch bijna wel, anders veel kans op scheuren van het aluminium materiaal.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 923
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Second love

Bericht door Rinidpp » 03 aug 2019, 21:35

Al eerder bezig geweest met het blok, behoorlijk in de Dasty gezet en lang geborsteld en gespoeld, zie hier het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanavond maar eens een poging wagen om de afgebroken bouten uit de achterste cilinder te halen. Eerst maar verhitten.

Afbeelding

Daarna boren en met een linksdraaiend taps toelopende driver, kijken hoever we komen. To be continued!

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 923
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Second love

Bericht door Rinidpp » 03 aug 2019, 23:09

Snel wat artikelen gelezen over hoe je rvs moet boren:

Hoge druk, lage snelheid, smeren met olie en een hss-kobald boor. Gelijk wat proefboringen gedaan, werkte zoals ze schreven, er komen slierten langs de boor omhoog, slingerend rondom de boor, snijden en brand in de handen.

Afbeelding

Daarna de afgebroken bouten vlak gevijld en voor mijn gevoel precies in het midden een mooi center geslagen. Olie erbij, nieuwe scherpe boor, daar gaat ie.

Afbeelding

Zo kloten, doordat de olie en het materiaal het zicht ontnemen, toch niet in het midden geboord. Schuifmaat erbij, tot hoever kan ik gaan. De laatste boor die ik gebruikt heb is 5mm, daardoor blijft er nog net een randje zitten. Helaas aan de andere kant een te groot stuk waarschijnlijk.
Ik heb wel door de bout heen geboord, dat moet, anders kan de ruimer er zo niet ver genoeg in.

Afbeelding

Denk dat ik de linker met 6mm ga proberen, dat moet lukken. De rechterbout zal het denk ik niet redden, dan vermoord ik de schroefdraad.

Dan de ruimer (linksdraaiend) erin, veel kracht zetten.

Afbeelding

De ruimer loopt zo goed als vast en neemt de rest in het gat helaas niet mee. Misschien gebruik ik te weinig druk, iemand een idee!?

Voor de oplettende kijker. Tussen het boren en ruimen moest de olie koeler het veld ruimen, die zit er dan ineens niet meer op. Wat komt daar dan ineens nog een plons olie uit tevoorschijn. :shock: :D

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1665
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

Re: Second love

Bericht door f2ride2001 » 09 aug 2019, 14:13

Leuker kunnen we het niet maken..... ook niet makkerlijker ](*,)

Leef met je mee, want ...... ervaring :-"
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 923
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Second love

Bericht door Rinidpp » 29 aug 2019, 18:59

Wat doe je dan? Her en der overleggen, kwam bij kennis uit die in de metaal zit. Lever mij die cilinderkop, dan regel ik dat die stukkies eruit gaan.

Afbeelding

Daar gaat ie dan, kettingspanner eruit.


Afbeelding

Centrale tandwiel eruit, daar kwam ik het eerste schrik momentje tegen.

Afbeelding

De kleur zegt waarschijnlijk genoeg, de schuifmaat op de as ook, ongeveer 1mm weggevreten van de as. Dan zal het tandwiel er ook slecht aan toe zijn.

Afbeelding

Als je goed kijkt, zie je dat de bronzenbus totaal weggevreten is, net zoals de as. De binnenkant van het tandwiel is ook al het nodige kwijt.

Afbeelding

Daarna de kop netjes los gehaald en voorzichtig van de cililnder gebeurt.

Afbeelding

Daar zit ie dan, mooie grote vette zuiger van een halve liter. De cilinderkop op de werkbank, kleppensleutel erbij, de kleppen er maar eens uit halen.

Afbeelding

Bij het indrukken van de klepveer, komt de klepsteel langzaam maar zeker tevoorschijn, vallen de borg-schalen er eigenlijk vanzelf uit, klein magneetje erbij maakt het nog gemakkelijker.

Afbeelding

Netjes de twee veren en klepschotel tevoorschijn halen, de klep de andere kant uit duwen om die uit de cilinderkop te halen.

Afbeelding

Zoals altijd documenteer ik alles wat ik doe. Later heb ik dat niet meer nodig, leren, vast in m'n kop zetten, dan is het goed.

Afbeelding

Zo dus.

De cilinderkop is door mijn squashmaatje onder handen genomen. In het kokrt, ingespannen, met speciaal geslepen gereedschap de gebroken tap een vorm geven, heel langzaam maar zeker een opening gecreëerd. Daarna met een speciaal geharde boor op lage snelheid en koude lucht voor de koeling de gebroken tap versnipperd. Klaar, het andere gat was zo klaar.

Afbeelding

Zonder enige beschadiging aan de schroefdraad kunnen de bouten er weer ingedraaid worden.

Op zoek naar onderdelen, had al prijzen gevonden van het centrale tandwiel en bijbehorende as. Krijg ik van een kennis van Lodi het bericht dat hij dat heeft liggen, inclusief 8 bussen en 11 stelplaatjes. Mocht ik voor 2x() bij hem komen ophalen. Me very happy!

Afbeelding

Het tandwiel en de as zijn als nieuw, pfff, beetje mazzel dus. Wel aan de gang met de kleppen, die zullen opnieuw in de zetels geslepen moeten worden. Door het defecte tandwiel, weinig kleppen op tijd hebben gewerkt, de kleppen en zetels zien er niet uit.

Vanavond met de achterste cilinderkop aan de gang, kijken wat daar de schade is.

Wordt vervolgd.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 923
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Second love

Bericht door Rinidpp » 31 aug 2019, 23:50

Natuurlijk verder, wil weten of het centraal tandwiel van de achterste cilinderkop goed of fout is. Ondertussen weten we het, zo stuk als maar mogelijk.

De cilinderkop op de werkbank, dan is het mooi om de klepschalen te zien die de veren en klep schotel vast houden.

Afbeelding

Hier het tandwiel en de compleet uitgevreten as. Ondertussen is ook duidelijk waarom de boel stuk gelopen is. De oliekanalen in de cilinderkop zitten deels verstopt. Tijdens het loshalen van een lagerschaal van de uitlaatkant van de nokkenas, schuimde de olie naar buiten. Betekent dat richting het centraal tandwiel de olie doorvoer niet optimaal is, goede reden om stuk te lopen.

Afbeelding

Het wordt tijd dat de cilinders eraf gaan. Kijken wat hier de schade is.

Afbeelding

De bouten los gehaald die nog aan het blok vastzitten, klein tikje met een kunststof hamer tegen de cilinder, met gevoel trekken, de zuiger uit de cilinder laten komen.

Afbeelding

Dan cilinder voor cilinder op de plek leggen, bij de rest van de onderdelen. De zuigers zien er brandschoon uit, blok heeft nog maar 35k gedraaid.

Afbeelding

Afbeelding

Voorste cilinder en alles wat er in/bij moet/hoort.

Afbeelding

en de achterste cilinder.

De oliesproeiers die in het blok achterblijven heb ik eruit gehaald, doorgeblazen. Zijn minuscuul vergeleken bij de zuigers. Ze zitten op de foto aan de onderkant, komt klein messing puntje uit het blok.

Afbeelding

Gezocht naar een tweede centraal tandwiel. Vond die in Texas, nieuw, zonder as, maar wel met ring. $24 moest ik betalen, $21 verzendkosten, gelijk besteld natuurlijk, voor €42,= thuisbezorgd. Opnieuw happy.

Wordt vervolgd,

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 923
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Second love

Bericht door Rinidpp » 13 apr 2020, 23:01

We schrijven februari 2020, de tijd heeft niet stilgestaan, het werken aan nr:2 eigenlijk wel een beetje, het is niet alleen smerig koud, ook het werk laat het niet toe, 's avonds boksen of squash, dat houd de mens warm.

Bij HBM mooie standaard gescoord, €49,95, wel zelf ff in elkaar zetten, paar hoekijzers zagen, boren en het blok in de steun hangen.

Afbeelding

Mooie werkhoogte, nu de temperatuur in de garage omhoog zien te krijgen, eerst twee kleine elektrische kacheltjes gebruikt. De koppeling is aan de beurt. Het carter deksel eraf gehaald. Daar kwam het volgende probleem tevoorschijn.

Afbeelding

Afbeelding

Een kapot gedraaide bout in het koppelinghuis is de oorzaak. Die heeft tijdens het draaien de binnenkant van het carterdeksel lekker staan afschrapen.

Toen ik het deksel eraf haalde, werd gelijk het besluit genomen het motorblok volledig uit elkaar te halen. Zie hieronder het waarom.

Afbeelding

De idioot die met de koppeling bezig is geweest is misschien wel goed met pur of het afdichten van douche-wanden, een carter afdichten met een hele tube siliconenpakking is toch wel een uitdaging. Het is hem gelukt. Hierdoor zijn ook de verstoppingen in het blok te verklaren. De olie-leidingen bovenin de koppen zaten beiden verstopt, daar waar de olie naar het centraal tandwiel voor de nokkenassen-aandrijving gesmeerd moet worden.

Onderin het blok was nog meer van het siliconen drama te vinden. In de oliezeef is duidelijk de slierten siliconen te zien die een poging gedaan hebben het blok verder te bereiken.

Afbeelding

Nadat ik de koppelingsplaten had verwijderd, moest ik wachten op de luchtsleutel, die moest er toch een keertje komen, dan de waterpomp er maar vast vanaf halen.

Afbeelding

De waterpomp zat zo vast als een huis. Later blijkt waardoor. De keerring die de afdichting water/olie moet realiseren is lek, hierdoor alleslei zooi tussen de passing van de (distributie) as waar de waterpomp op vast zit. Warm stoken en proberen het ding van de as af te krijgen.....

Afbeelding

Zo ziet de pomp er dan uit als het echt niet wil, godverde, wat een secreet. Zo vast als een huis man.

Ondertussen orde op zaken gesteld, heb ruimte nodig om te kunnen sleutelen, spullen een plekje te geven. Nieuwe werkbank in elkaar geschopt, beetje led-verlichting extra gescoord, paar laklagen erop en we kunnen weer.

Afbeelding

Ondertussen begonnen aan het schoonmaken van de cilinders en cilinderkoppen. Bak diesel geregeld, pakkingmateriaal er vanaf gepoetst, zorgen dat alles blinkend schoon is. Best leuk om te doen, lijkt als nieuw dan.

Afbeelding

De kleppen zijn aan de beurt. Bij HBM een mechaniek gescoord wat op de e-schroevendraaier de klep rechts/linksom draait, klep pasta ertussen en gaan met die banaan. Het ding begaf het onderweg, Lodi heeft het weer gerepareerd zodat ik snel verder kon met kleppen slijpen.
Eerst grof, dan fijne polijstpasta. Resultaat zijn mooie en glimmende klepzetel en zetting.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna komt het klusje om de kleppen weer terug op de plek te zetten. Dat is op de twee kleine k*t-borgingen op de klepsteel wat in de veer moet vallen best mee. Heb daar een speciale tang voor gescoord, anders is het geen doen om de kleppen te verwijderen/plaatsen. Zorg dat de boel goed in de olie zit. Voor de te smeren delen gebruik ik de MOS2-EP2 Xeramic vet. Speciaal om hoge belastingen te smeren zolang er nog geen olie is.

Afbeelding

Ondertussen ook de bussen gecontroleerd die uit dit blok komen. Ook de bussen die ik van Jim had overgenomen. Niet gedacht dat er een slechte tussen zou zitten, echt geprobeerd met het blote oog iets te vinden. De test liet iets anders zien.

Afbeelding

De motorsteun is echt zo gemakkelijk. Door de as aan de achterkant, kan je het blok alle kanten opdraaien.

Afbeelding

De volgende klus kon ik oppakken, de luchtsleutel is binnen, wat een mooi apparaat is dat, een Zionair met 1300nM gescoord. Ding op de koppeling gezet, even raterlen en hoppa, los is ie. Wat een geweld. Wat gemakkelijk zo.

Afbeelding

Ondertussen met mijn eigen meisie aan de gang geweest. Dacht kortsluiting gehad te hebben, blijkt de accu (een nieuwe Lithium) de geest te hebben gegeven, stond helemaal bol, elektronica die het laden moet beheren ook compleet naar de filistijnen. Alle componenten stuk voor stuk nagelopen, niks aan het handje, wel achterlichten en Xenon defect door de te hoge spanning.
Vandaag de straat maar weer opgeschopt, alles lijkt weer zoals het moet zijn, tijdelijk een loodaccu geplaatst.

Genoeg voor vandaag, als ik weer meer te melden heb......

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5984
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland

Re: Second love

Bericht door Loki » 14 apr 2020, 21:33

Zonde van de accu.. welke had je?

Zit bij mij een EarthX duur geval in. En een nieuwe mosfet spanningsregelaar. Heb daarbij ontdekt dat er ook 1 draad bij een stekker warm is geworden..
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Plaats reactie