Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Alles over de TLS
Rinidpp
Contacteer:

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Berichtdoor Rinidpp » 03 jan 2018, 11:59

Loki schreef:Lekker bezig Rini! Thermostaathuis zal wel lekker aan elkaar geplakt zitten. Als de boutjes eruit zijn moet t gewoon open kunnen!

Thanks Loki (steeds de neiging 'Lodi' te schrijven, zo heet mijn zoon :D )

Misschien donderdag even proberen. Zal iig thermostaat en pakking bestellen bij Hans van Wijk. Had ook al iets gelezen over een tik tegen de nokken aangeven, altijd bang dat ik de boel aan gort sla als er dan nog niets gebeurt.

Heb ook nog een keerring voor de koppeling-as liggen van een SV1000, die zal ik er ook gelijk in prutsen, gelijk de boel daar wat schoonmaken, de oliesmering doet zijn werk behoorlijk goed, grote verschil is dat de boel nu moddervet is. Beetje van die groene meuk 'Dasty' er tegenaan spuiten en schoon is de boel weer.

Thanks,

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 03 jan 2018, 18:48

Beter vet van de olie dan van het kettingvet. Da's veel lastiger verwijderen........ :(
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 03 jan 2018, 20:21

Rinidpp schreef:Had ook al iets gelezen over een tik tegen de nokken aangeven, altijd bang dat ik de boel aan gort sla als er dan nog niets gebeurt.

Het thermostaathuis is niet zo fragiel hoor. Zou het dat wel zijn, dan liever bij onderhoud stuk dan op de autobahn!
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 03 jan 2018, 22:25

Zal even op zoek moeten naar kabels of iets dergelijks. Gezocht bij een '99 model, daar schijnt een kabel aan de thermostaat te zitten. Die is bij mij niet te vinden. Zal morgen eens kijken of ik die kabel kan vinden, zo niet, dan lijkt er een andere kabelboom door mijn meisie te lopen. Zie het wel, de temperatuur is altijd tadeloos goed in orde, dus niets aan het handje, wel de juiste thermostaat bestellen.
Morgen proberen de boel open te krijgen.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 04 jan 2018, 08:14

Misschien een idee even te zoeken op het forum naar thermostaat mod..

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 04 jan 2018, 11:06

Loki schreef:Misschien een idee even te zoeken op het forum naar thermostaat mod..

Was al aan het lezen geslagen, thanks!

Rini

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 04 jan 2018, 13:38

Vanmorgen verder gedemonteerd. Zag dat het huis toch wel degelijk een '99 is. De thermostaat en afdichting eruit gehaald, was even wrikken en trekken. Foto is wat donker, achter de dikke slang, de aansluiting van de temperatuur sensor.

Afbeelding

De thermostaat is een 82 graden uitvoering, zelfde besteld bij Hans van Wijk.

Afbeelding

Afbeelding

Rini

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 07 jan 2018, 21:07

Afgelopen weekend stuk gereedschap toegestuurd gekregen.

Afbeelding

Hiermee de bussen uit de remklauwen geprutst. Het koste even wat werk en creativiteit, bankschroef en een stuk binnenband boden de helpende hand.

Afbeelding

De Hayabusa klauwen liggen volledig uit elkaar te wachten op een poetsbeurt. Kan zijn dat ik de delen naar een dealer breng, ze ultrasoon laat reiningen. Echt schoon dan. Ondertussen de revisieset besteld.

Afbeelding

Afgelopen zomer voor de TLS van mijn zoon en die van mij een nieuwe koppelingas-keerring besteld, bij zijn TLS zit die er al in, vandaag de mijne.

Afbeelding

Zoals je ziet, de oude is helemaal vlak, de nieuwe heeft een behoorlijke kraag, moet alleen de beugel die ervoor zit op de plek waar de as de koppeling in gaat groter vijlen.

Afbeelding

De boel netjes schoongemaakt, keerring op de as, ervoor zetten en met een koperbuis, zachtjes over de as naar binnen getikt. Door de extra kraag, is het lastig om de beugel goed op de plaatst te krijgen, zonder dat je de keerring raakt, koste mij drie pogingen, gelijk een nieuw slang op de oliedruppelaar gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet het, niet veel bijzonders aan te zien, behalve dat de kraag netjes door het gat van de beugel is komen te zitten.

Afbeelding

Ondertussen ook de voorpoten uit de kroonplaat geschoven. Omdat ik tijdens ritten, nadat de poten gereviseerd waren, telkens olie op het spatbord had zitten, bekroop me de angst dat er geen druppel olie meer in zou zitten. Wat paniekerig al op zoek naar andere poten. De boel open gedraaid en geconstateerd dat alles er nog in zat. Omdat ik akelig geknoeid heb, de olie in een versmeerde bak heb laten lopen, nieuwe olie besteld. 30W gaat er in, zat er ook in.

Afbeelding

Deze week beginnen aan de klepspeling controle, bussen vervangen, deksels sluiten, dan verder met de grote schoonmaak, misschien de achterrem nog reviseren, alleen gebruik ik die nooit, dus waarom.....

Rini

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 07 jan 2018, 21:31

Remmerij krijg je brandschoon met (gele) Dasty. In bakje met Dasty leggen (niet laten inweken !) en met oude tandenborstel wat poetsen, zo krijg je ze weer als nieuw. Goed spoelen achteraf.
Dan een bedenking : moet die keerring er niet andersom op ? Lijkt er wat op dat de "verdikking" binnenin afsluit. Ik vind het raar dat je de beugel groter hebt moeten vijlen vandaar mijn twijfel. Dat hoort toch niet bij omwisseling :-k (wel bij een mod). Je hebt toch wel de juiste geplaatst : ik heb ffe het partn° opgezocht (SEAL, CLUTCH PUSH ROD 09285-06015-000) zowel voor R als S.
En wat de vorkolie betreft, gebruikt men daar standaard geen 5W of 10W voor ? 30W lijkt mij vrij zwaar voor vorkolie.

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 07 jan 2018, 22:21

tsjoe007 schreef:Remmerij krijg je brandschoon met (gele) Dasty. In bakje met Dasty leggen (niet laten inweken !) en met oude tandenborstel wat poetsen, zo krijg je ze weer als nieuw. Goed spoelen achteraf.

Had ik al klaar staan, overwoog om het de hele nacht te laten soppen, zal dat niet doen. Ook een buitengebruik gestelde OralB op de lader gezet....

tsjoe007 schreef:Dan een bedenking : moet die keerring er niet andersom op ? Lijkt er wat op dat de "verdikking" binnenin afsluit. Ik vind het raar dat je de beugel groter hebt moeten vijlen vandaar mijn twijfel......

Dat klopt, me ook bedacht dat de keerring er andersom in zou moeten. Als je de tekening van de SV1000S bekijkt, daar komt de keerring ook vandaan, zie je dat die zoals ik hem geplaatst heb in het blok. Verder geen aandacht aan besteed. Drwawing rules.

tsjoe007 schreef:En wat de vorkolie betreft, gebruikt men daar standaard geen 5W of 10W voor ? 30W lijkt mij vrij zwaar voor vorkolie.

Weet je wat het stomme is, waarschijnlijk tijdje zonder olie in de poten gereden, stuurde ook niet echt lekker. De vorige eigenaar heeft er WP veren in laten zetten, net zoals achter. Omdat de OEM vork toch niet 'het je van het' is, met Alexander over gehad, dikkere olie toegevoegd. Moet bekennen dat ik er heel erg tevreden mee ben, misschien door toedoen van de andere veren.

Een afstelling gevonden zodat als ik lange afstanden rij, de vering door de blauwe bouten, naar buiten te draaien, meer comfort. Als we besluiten om gek te gaan doen, draai ik die weer een ring of vier naar binnen, voelt ze echt hartstikke goed. Het zal een combinatie zijn, maar natuurlijk ook het gevoel. Misschien overweeg ik het van de zomer wel om de 30W er ff uit te laten, er dan W10 of W20 op te zetten.

Thanks voor het meedenken.

Rini

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 07 jan 2018, 22:53

Top !
Dasty is een zeer goed product maar ook zeer agressief (handschoenen !) vandaar.
Als je het nummer van de keerring even opzoekt op CMSNL dan staat daar ook een foto bij en dat ziet er toch iets anders uit dan die op jouw foto.
Normaal zou die dan toch mooi tegen de metalen plaat moeten aansluiten vermits dit een stopperplaat is.
En wat de vorkolie betreft : ik heb ooit ergens gelezen dat je ze zeker niet te dik mag nemen omdat ze dan moeilijker, lees trager, door de openingen binnenin de vork geperst kan worden. Dat zorgt dan weer voor een tragere respons die je misschien niet meer kan opvangen met de beschikbare regelingen op de vork zelf. Met andere vorkveren heb je dan nog een bijkomende factor om mee rekening te houden. Er zijn vast kenners op het forum dus je zal hier nog wel goede feedback over krijgen.
Je verwent het meissie wel goed als ik het eens overloop =D>
Laatst gewijzigd door tsjoe007 op 08 jan 2018, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 08 jan 2018, 02:00

Met de blauwe verstellers veranderd de preload, de verhouding tussen ingaande en uitgaande veerweg. Het ideale werkgebied ligt ongeveer bij 2/3e ingaande veerweg, 1/3 uitgaande. Deze verhouding is afhankelijk van met name de veren, klein beetje luchtkamer in de voorvork en het gewicht van de machine en berijder.

Bij het verstellen van de preload van de voorvork, zonder verdere wijzigingen, veranderd de houding de van de motor (geometrie). Voor omlaag of achter omhoog betekend normaal gesproken meer wendbaarheid/minder stabiliteit. En andersom, vice versa.

Beter zou zijn om de voorvork te verzetten in de kroonplaten (binnen grenzen uiteraard). Of om de rijhoogte achter te verzetten (standaard op een S niet mogelijk).

Misschien is 30w prima, als er andere veren in zitten is het mogelijk dat er meer is aangepast aan de vork. Zou het te dik zijn dan zou de voorkant behoorlijk oncomfortabel zijn, inveren bij remmen langzaam gaan en de band relatief veel vering werk verrichten. Zou 1 voorpoot leeg zijn en de andere vol met 30w, dan werkt het geheel ongeveer als 15w. Luchtkamer zou dan natuurlijk maar bij 1 voorvork intact zijn en iets doen.

Maargoed, heel verhaal. Beste dat je kunt doen is nagaan hoe het reed toen alles nog vers was op dat gebied. En dat als uitgangspunt gebruiken voor eventuele wijzigingen.

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 08 jan 2018, 09:47

tsjoe007 schreef:Top !
Dasty is een zeer goed product maar ook zeer aggressief (handschoenen !) vandaar.
Als je het nummer van de keerring even opzoekt op CMSNL dan staat daar ook een foto bij en dat ziet er toch iets anders uit dan die op jouw foto

Ga daar vanavond naar kijken, had zelf nog geen foto gezien. De boel zelfs nog niet aangedraaid, alleen op de plek gezet, keerring is er zo weer uit.

Thanks voor het meekijken/denken.

Rini

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 08 jan 2018, 20:27

Denk dat er verwarring is ontstaan door het type keerring. Heb niet een origineel gebruikt, gelezen dat de keerring dikker is, met een extra kraag. De tekening in het werkplaatshandboek van de SV1000, en de foto's op internet laten duidelijk zien dat de keerring er op de juiste manier in zit.
Dat het niet altijd werkt, laat de TLS van Lodi zien. Bij hem in Juli al een SV1000 keerring geplaatst, lekt toch nog olie, hoe weet ik niet, het is nauwelijks zichtbaar. Verlies is minimaal.

Heb voor de zekerheid toch een fles 10W gekocht, ga ik toch eerst mee rijden, kan die altijd verdikken met 30W, zo wordt er ook door de leveranciers geschreven, je kan altijd de olie mengen, om de dunne dikker te maken, de dikke dunner. Het kost zo weinig, gewoon kant en klaar gebruiken.

Rini

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 12 jan 2018, 22:57

Vandaag vrij genomen, dagje sleutelen, niemand om me heen, bakkie en muziek, kachel aan.

Omdat de voorste cilinder de klepspeling dik voor elkaar had, eerst die in de juiste stand gezet om de nokken ervanaf te halen. De camshaft journals los, zodat de nokken eruit kunnen.

Afbeelding

Nokken netjes wegleggen, zodat als de bussen gewisseld zijn, ze er zo weer ingelegld kunnen worden.

Afbeelding

Dan met een magneet de bus en stelplaatje naar buiten trekken, gelijk inspecteren op schade.

Afbeelding

Afbeelding

De boel met een injectiespuit (100cl carterolie) voorzien van olie, stelplaatje op de plek terug leggen, de bus voorzichtig op de plek plaatsen. Met de magneet kijk ik altijd of de bus wel draaien wil. Dat doen ze tijdens het rijden namelijk ook.

Afbeelding

Dan de camshaft journals in de rondingen van molibdeenvet voorzien.

Afbeelding

De gladde asdelen van de nokken, ook licht insmeren met molibdeenvet. Op de juiste manier terug leggen, de horizontale streepjes gelijk aan de bovenkant kop. Controleer of de halve ringen, de nok geleider, op de juiste plek zit, dan de lager schalen er weer netjes boven op.

Afbeelding

De bouwen met het juiste moment aanhalen.

Afbeelding

Rest het opnieuw controleren van de klepspeling, de achterste cilinder natuurlijk ook. Beide al gedaan. Wel vreemd, door de nieuwe bussen, toch wat andere getallen gemeten. De krukas toch meerdere keren rondgedraaid.

Omdat ik voor de achterste inlaatklep, rechts, een anders stelplaatje moest halen, gelijk met de remklauwen aan de gang gegaan. Nieuwe fles Dasty, zag dat er ook een black was, voor motorvet e.d.

Afbeelding

Afbeelding

Alles lijkt nu brandschoon, de zuigers en de cilinders. Denk dat ik de klauwen rood spuit. Dan de revisieset er inleggen, ready to brake!

Afbeelding

Afbeelding

Na een productieve dag in de garage, moet er gereden worden vind ik. De TLS van Lodi opgehaald, vanavond heerlijk gereden. Had nieuwe laarzen gekocht, Dainese sportboot met GoreTex. Zitten nog wat onwennig, voelt erg goed, ook geen koude voeten gehad.

Afbeelding

Vandaag de nieuwe thermostaat ontvangen, vorkolie, remvloeistof, remblokken, het zijn toch de Brembo's geworden.

Afbeelding

Nu aan een lekker Grolsch biertje, genoeg voor vandaag. Vannacht dromen over hoe snel ze weer in elkaar zit, rijden.....

Rini

Terug naar “TLS”