Electronica probleem/tabs kuipwerk

Alles over de TLR
Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 459
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Electronica probleem/tabs kuipwerk

Berichtdoor tsjoe007 » 22 apr 2018, 21:54

Zoals jullie misschien gelezen hebben heb ik net een 2de TL gekocht, deze keer een R.
Mooie staat, 1ste eigenaar. Volledig origineel.
Startte vlot, motor was wat rauw ivgm mijn S dus ik dacht dat het met het afstellen van de TPS en het synchroniseren van de carbs wel beter zou zijn.
De eigenaar vertelde me dat ie jaren geleden last had van benzinegeuren in de garage en dat men toen zowel de pakking als de benzinepomp heeft vervangen.
Wat me opviel was dat ie een FI melding gaf maar toch vlot startte én reed. En dat de benzinepomp bleef draaien ...
Thuis gekomen de zadels er af en wat me direct opviel was dat er een by-pass was gelegd van het benzinepomp relais (de geel-blauwe draad)naar de massa (frame).
Bij het loskoppelen van deze by-pass bleef de FI melding permanent aanwezig en knipperde de rode FI led. De motor startte niet meer.
Volledig dood.
Het eerste wat ik gedaan heb was het relais doormeten, alles ok. Voor de zekerheid vervangen door het relais van mijn S : zelfde resultaat.
Vervolgens achter de rechter kuip de zekeringen nagekeken, alles ok. Dan het combinatierelais knipper/zijstandaard doorgemeten, alles ok.
Schakelaar koppeling doorgemeten, alles ok.
Verbinding met de massa opnieuw gemaakt zoals oorspronkelijk en de motor startte van de 1ste keer.
Ik verdenk nu de ECU, dat er ergens inwendig iets stuk is en men dit heeft opgelost door de by-pass te leggen. De pomp draait dan wel constant ipv de normale 3 sec maar de motor start en rijdt normaal.
Iemand van jullie die dit herkent of hiervoor een oplossing weet.
Laatst gewijzigd door tsjoe007 op 30 apr 2018, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 1687
Lid geworden op: 20 apr 2006, 20:06
Locatie: theFastForum.be
Contacteer:

Re: Electronica probleem

Berichtdoor Monster900 » 23 apr 2018, 09:50

Als ik het schema van de S bekijk, lijkt het er inderdaad op dat op die manier de ECU is overbrugd. Welke code geeft hij als je hem in dealer mode zet?
Afbeelding

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 459
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Electronica probleem

Berichtdoor tsjoe007 » 23 apr 2018, 11:47

Even vooraf zeggen dat het niet om de S gaat maar om de R
In dealermodus verschijnt dit op het display :

C41
FI licht permanent op
LED blijft knipperen zolang het contact aanstaat.

Als ik de xxx-tallen gevallen lees met hetzelfde probleem vrees ik idd voor een defecte ECU.
Probleem is natuurlijk dat als je een 2de hands koopt je niet weet of die een gelijkaardige fout heeft.
Blijkt een veel voorkomend euvel te zijn op de R, vandaar mijn vraag hier.
Dus ofwel overbruggen naar de massa, ofwel een andere ECU.
Kan het eigenlijk kwaad als de benzinepomp ipv de normale 3sec de ganse tijd blijft "whirren" ?
Als er iemand een goede ECU ergens weet liggen hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 1687
Lid geworden op: 20 apr 2006, 20:06
Locatie: theFastForum.be
Contacteer:

Re: Electronica probleem

Berichtdoor Monster900 » 23 apr 2018, 12:48

Omdat het een R is, vermeldde ik het er even bij dat ik op het schema van een S gekeken had, maar ik denk dat een S en een R niet zo veel verschillen.

Ik denk dat het wel te doen is om er mee te rijden in die toestand, maar het is irritant om met een constante foutmelding te rijden, en daarnaast kun je niet zien of er op een gegeven moment een nieuwe melding verschijnt. Op zich draait de benzinepomp ook constant als de motor draait, dus kan dat tijdens het rijden niet echt kwaad, maar als je je contact langere tijd laat aan staan, zal de pomp wel nutteloos blijven draaien, en misschien warmlopen...

Ik zou eens nameten op de ECU zelf? Misschien is er een kabelbreuk tussen de ECU en de relais?
Afbeelding

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 459
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Electronica probleem

Berichtdoor tsjoe007 » 23 apr 2018, 16:13

Inderdaad, was ook mijn gedachtegang.
Heb alles al doorgemeten, ook de zwart/witte massadraden die in de ECU uitmonden.
Alles perfect, geen kabelbreuken.
Ik heb net een -naar men beweerd- goede 2de hands ECU op ebay gevonden en besteld.
Even afwachten of het daar mee opgelost is.
Het enige overblijvende is dan nog een fout geschakelde benzinepomp vermoed ik.
Enfin, enkele dagen geduld tot de ECU arriveert, dan krijgen jullie een reactie.
Bedankt voor het meedenken !
Laatst gewijzigd door tsjoe007 op 28 apr 2018, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 1687
Lid geworden op: 20 apr 2006, 20:06
Locatie: theFastForum.be
Contacteer:

Re: Electronica probleem

Berichtdoor Monster900 » 23 apr 2018, 18:49

Als ge die andere ECU hebt, zowiezo die massasluiting aan de relais verwijderen, anders weet ge ook niet of die ECU goed is voor de benzinepomp
Afbeelding

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 459
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Electronica probleem

Berichtdoor tsjoe007 » 23 apr 2018, 21:09

Die heb ik er gisteren meteen afgesmeten, vandaar dat ik ontdekte dat ie dan niet meer startte.
Draden mooi gesoldeerd en met krimpkousje afgewerkt. Zoals het hoort ;)
Nu in spanning afwachten of de gekochte ECU het doet en of we nog verder moeten zoeken.

Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1608
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

Re: Electronica probleem

Berichtdoor f2ride2001 » 24 apr 2018, 21:20

Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 459
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Electronica probleem

Berichtdoor tsjoe007 » 24 apr 2018, 22:08

Thnx voor de tip, ik test het morgen eens uit (brandstofpomp).
Relais is ok want uitgewisseld met dat van de S en zelfde foutmelding
Laatst gewijzigd door tsjoe007 op 28 apr 2018, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lazo
Berichten: 986
Lid geworden op: 24 feb 2010, 00:12
Locatie: Twente Enschede ole ole

Re: Electronica probleem

Berichtdoor lazo » 27 apr 2018, 19:19

Bij een oud clublid was het de ecu die kapot was ook tlr toen een nieuwe ecu er op gezet en die ging later ook kapot
Oorzaak bleek kortsluiting in de bekabeling van de pomp en die is niet van een zekering voorzien.
We hadden hem tijdelijk door gelust om toch te kunnen rijden.
Maar lijkt veel op het probleem wat jij hebt.

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 459
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Electronica probleem

Berichtdoor tsjoe007 » 27 apr 2018, 21:13

Das een goede hint : misschien best een zekering plaatsen op de pomp.
10 A of 15 A ?
Weet jij op welke van de 4 aansluitingen ?
Ik heb :
geel/rood (vind ik ook terug op het relais vd pomp onder het zadel)gaat naar de injectoren
rood/zwart (naar de tacho)
zwart/wit (is massa volgens mij)
zwart/lichtgroen (naar de snelheidsmeter (temp))
Zou sneu zijn om de nieuwe ook op te blazen.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 1687
Lid geworden op: 20 apr 2006, 20:06
Locatie: theFastForum.be
Contacteer:

Re: Electronica probleem

Berichtdoor Monster900 » 28 apr 2018, 11:06

http://www.tlzone.net/forums/attachment ... colour.png

Op zich is de benzinepomp afgezekerd door zekering nr 5. De roze/blauwe kabel komt van die zekering, naar de relais en gaat dan indien geschakeld naar de benzinepomp. Je kunt eventueel na de relais een zekering op de geel/rode kabel plaatsen, alleen denk ik niet dat dat enig extra effect gaat hebben...

(schema wel van een S, maar denk niet dat dat verschil uitmaakt...)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 1687
Lid geworden op: 20 apr 2006, 20:06
Locatie: theFastForum.be
Contacteer:

Re: Electronica probleem

Berichtdoor Monster900 » 28 apr 2018, 11:07

Vwb de kleurcodes op de benzinepomp, zijn deze voor de R hetzelfde:

http://www.tlzone.net/forums/attachment ... uk-tlr.png
Afbeelding

Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1608
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

Re: Electronica probleem

Berichtdoor f2ride2001 » 28 apr 2018, 11:09

Dan zou je moeten weten (of meten) wat de pomp verbruikt om een adequate zekering te plaatsen.
Zomaar 10A of meer plaatsen heeft meestal niet zoveel nut. Tegen de tijd dat de zekering klapt is de electronica in de ECU alsnog overleden.

Als ik in de schema's van de TLS kijk zit er al een zekering voor de pomp (15A). De relais sturing is niet gezekerd, maar dat zou ook niet nodig moeten zijn, een relais verbruikt niet veel. Als je die wilt afzekeren moet je gaan kijken naar de kleine 5x20mm glaszekeringen welke in zeer kleine maten leverbaar zijn.

Groejtes Marc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 459
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Electronica probleem

Berichtdoor tsjoe007 » 28 apr 2018, 11:30

Allemaal goede tips heren, thnx.
De standaard zekering vd pomp was niet doorgebrand maar ik heb voor de zekerheid toch maar een nieuwe geplaatst.
Vooraleer ik de verse ECU plaats nog eens de bedrading van de pomp nalopen en doormeten.
Nog een vraag : ik wil enkele afgebroken tabs aan de kuipen herstellen en heb een product gevonden (helaas in de US :x ) genaamd PlastiFix (en concurrent Plastex). Bestaat uit een poeder (ABS :-k ) en een vloeistof (soort superlijm) waarmee je perfecte herstellingen kan uitvoeren. Helaas is verzending heel moeilijk en als je al iemand vindt ook heel duur.
Weet misschien iemand een adresje in Nederland die dit spul kunnen leveren ? Iets gelijkaardigs misschien.
Het systeem met MEK en Lego-schilfers kan misschien ook maar het duurt heel lang eer de MEK uitgedampt is.
En het spul is kankerverwekkend :!:


Terug naar “TLR”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten