Start probleem

Alles over de TLR
alexxer
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:54
Locatie: Rotterdam

Start probleem

Bericht door alexxer » 13 mar 2019, 21:15

Hallo TL-ers, een forum veteraan hier. Ik ben lang niet online geweest en haast net zo lang heb ik niet gereden op mijn TLR.
Aangezien hij nog wel al die tijd in de schuur staat ben ik deze week begonnen om hem weer te reanimeren. Omdat de accu in die tijd niet aan de druppellader had gezeten heb ik die maar als verloren aangemerkt. Toch heb ik hem ruim 12 uur aan de lader gehangen maar starten, daar had hij geen kracht voor. Ik hoorde alleen een snel tikkend geluid. (RRRRRRRR) om toch even het hart te laten kloppen heb ik de tlr gestart met startkabels. Het kostte weinig moeite om de motor te starten. Vandaag een nieuwe accu geplaatst maar wederom het snel tikkende geluid. Starten doet ie niet. Nu met de nieuwe accu wil ik hem liever niet met startkabels aan mn auto hangen (slecht voor accu?)

Heeft iemand een idee waar ik naar zou moeten kijken?

Tijdens het rijden gisteren had ik geen problemen. Ik had mijn licht aan etc en het was niet dat hij uitviel wat ik wel eens gehad heb met een kapotte spanningsregelaar.

Overigens ben ik voornemens mn motor te verkopen, vandaar dat ik hem weer in conditie wil brengen.

Bedankt alvast
TL1000R '98

Dvis
Berichten: 827
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:43

Re: Start probleem

Bericht door Dvis » 13 mar 2019, 21:47

Misschien de startmotor kapot?
Grtsz Dvis :D

alexxer
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:54
Locatie: Rotterdam

Re: Start probleem

Bericht door alexxer » 13 mar 2019, 21:53

Dvis schreef:
13 mar 2019, 21:47
Misschien de startmotor kapot?
Maar dan zou hij ook niet moeten starten aan de auto toch?
TL1000R '98

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 520
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Start probleem

Bericht door tsjoe007 » 13 mar 2019, 22:40

Geef eens wat meer uitleg over wat je allemaal gedaan hebt bij het reanimeren.
Toch niet enkel de batterij vervangen hoop ik :?:
Met de info die je nu geeft denk ik defecte s/r : je hebt wel een nieuwe batterij maar best mogelijk dat die door een defecte s/r niet wordt bijgeladen. Dus starten, voltmeter op de batterijpolen en meten.
Zijn we al een stapje verder
Laatst gewijzigd door tsjoe007 op 13 mar 2019, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Dvis
Berichten: 827
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:43

Re: Start probleem

Bericht door Dvis » 13 mar 2019, 22:42

alexxer schreef:
13 mar 2019, 21:53
Dvis schreef:
13 mar 2019, 21:47
Misschien de startmotor kapot?
Maar dan zou hij ook niet moeten starten aan de auto toch?
Misschien dat de auto net dat ene zetje geeft qua vermogen.
Grtsz Dvis :D

alexxer
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:54
Locatie: Rotterdam

Re: Start probleem

Bericht door alexxer » 14 mar 2019, 10:33

tsjoe007 schreef:
13 mar 2019, 22:40
Geef eens wat meer uitleg over wat je allemaal gedaan hebt bij het reanimeren.
Toch niet enkel de batterij vervangen hoop ik :?:
Met de info die je nu geeft denk ik defecte s/r : je hebt wel een nieuwe batterij maar best mogelijk dat die door een defecte s/r niet wordt bijgeladen. Dus starten, voltmeter op de batterijpolen en meten.
Zijn we al een stapje verder
Bedankt ook voor je reactie, uiteraard is niet het enige wat ik heb gedaan de accu vervangen. De remmen zijn weer grondig gereinigd, de motor glimt weer. Maar erg veel wil ik er niet meer aan doen. Ik ken mezelf een beetje, dan heb ik de smaak van het klussen straks weer te pakken.

Ik ga vanavond even meten.
TL1000R '98

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 520
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Start probleem

Bericht door tsjoe007 » 14 mar 2019, 11:22

Top !
Zou, als ik me niet vergis, rond de 14 V - 14,5 V moeten zijn met een goed werkende s/r.
Ook even de stekkers van de s/r nakijken op corrosie (lang stilgestaan) of brandsporen.
Vind het wel zonde om zo'n mooie fiets van de hand te doen : poetsen, drogen, beschermspray en motorhoes erover.
Als je er de plaats voor hebt natuurlijk. ;)
Die dingen worden al wat zeldzamer tegenwoordig.

alexxer
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:54
Locatie: Rotterdam

Re: Start probleem

Bericht door alexxer » 14 mar 2019, 14:29

tsjoe007 schreef:
14 mar 2019, 11:22
Top !
Zou, als ik me niet vergis, rond de 14 V - 14,5 V moeten zijn met een goed werkende s/r.
Ook even de stekkers van de s/r nakijken op corrosie (lang stilgestaan) of brandsporen.
Vind het wel zonde om zo'n mooie fiets van de hand te doen : poetsen, drogen, beschermspray en motorhoes erover.
Als je er de plaats voor hebt natuurlijk. ;)
Die dingen worden al wat zeldzamer tegenwoordig.
Weet je wat in mijn ogen vreemd is, ik heb de nieuwe accu vannacht aan de lader gezet en vanochtend starte ik. De motor ging wel rond maar de accu had niet genoeg kracht. Net gestart met startkabel, bandjes op spanning gebracht, reedt echt heerlijk! Maar zit inderdaad met ruimte gebrek en wil de motor echt niet buiten stallen. Na een uur te hebben gereden de motor thuis uit gezet, geprobeerd te starten maar nu weer een tikkend geluid. Vreemd he?
TL1000R '98

D81
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jul 2016, 16:23

Re: Start probleem

Bericht door D81 » 14 mar 2019, 16:02

Ik denk dat je spanningsregelaar kapot is en die je nieuwe accu nu ook omzeep heeft geholpen.

alexxer
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:54
Locatie: Rotterdam

Re: Start probleem

Bericht door alexxer » 14 mar 2019, 16:07

D81 schreef:
14 mar 2019, 16:02
Ik denk dat je spanningsregelaar kapot is en die je nieuwe accu nu ook omzeep heeft geholpen.
Ik ga eens op zoek naar waardes en dan vanavond maar eens de boel door meten. Bedankt voor jullie hulp zover
TL1000R '98

alexxer
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:54
Locatie: Rotterdam

Re: Start probleem

Bericht door alexxer » 14 mar 2019, 22:24

Resultaat van een avond meten een testen.

Start relais prima.
Startmotor losgehaald en open gemaakt, veel stof maar verder geen opvallendheden. Werkt ook goed rechtstreeks op 12v.
Spanningregelaar doorgemeten. De eerste paar metingen goed, totdat we bij de waardes kwamen die tussen de 1,4 en 1,5 volt moeten zijn. Daar kwam geen reactie.
Kennelijk is deze dus kapot.

Mijn vraag is nu of dit het niet starten kan verklaren?

Verder moet ik zeggen dat als ik start, al de lampjes op het dashboard uit gaan. Heel even draait de motor wel maar daarna is de kracht er uit.

Dus wat ik mij echt afvraag, kan een kapotte spanningsregelaar er voor zorgen dat je niet meer kan starten?
Laatst gewijzigd door alexxer op 15 mar 2019, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
TL1000R '98

TLRTwins
Berichten: 1109
Lid geworden op: 05 apr 2013, 23:12

Re: Start probleem

Bericht door TLRTwins » 14 mar 2019, 23:09

Er is geen power. Accu is naar zn moer of leeg. Gelijkrichter is ook kapot.

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 520
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Start probleem

Bericht door tsjoe007 » 15 mar 2019, 00:51

Yep, een defecte s/r helpt je nieuwe batterij gelijk om zeep door een te hoge spanning.
Dus eerst een nieuwe s/r aanschaffen vóór je een nieuwe batterij plaatst.
Ter info : ik heb goede resultaten met een onlangs geplaatste gel-batterij vs. de standaard zuur batterij. Prijs was ong. gelijk.
Laatst gewijzigd door tsjoe007 op 16 mar 2019, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.

alexxer
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:54
Locatie: Rotterdam

Re: Start probleem

Bericht door alexxer » 15 mar 2019, 09:34

tsjoe007 schreef:
15 mar 2019, 00:51
Yep, een defecte s/r helpt je nieuwe batterij gelijk om zeep door een te te hoge spanning.
Dus eerst een nieuwe s/r aanschaffen vóór je een nieuwe batterij plaatst.
Ter info : ik heb goede resultaten met een onlangs geplaatste gel-batterij vs. de standaard zuur batterij. Prijs was ong. gelijk.
Oke dank voor je duidelijkheid. Ik ga gelijk een nieuwe bestellen.
Bedoel je een motobatt accu?
TL1000R '98

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 520
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Start probleem

Bericht door tsjoe007 » 16 mar 2019, 08:43

Hebben ze van verschillende merken maar de mijne is een JMT YT12A-BS gel accu.
Dacht dat ie nog in aanbieding was 🤔

Plaats reactie