Voorvering, revisie.....

Alles over de TLS
Rinidpp
Contacteer:

Voorvering, revisie.....

Bericht door Rinidpp » 07 dec 2018, 23:36

De rechtervoorpoot van mijn TLS, bleek zo lek als een mandje. Van het circuit afgestuurd worden is echt niet leuk, dat de vering gewoon niet in orde is, kan eigenlijk niet, zoals in een ander onderwerp geschreven, setje voorpoten van Melroj gescoord, waarvoor nog steeds dank, ze doen het top!

Wat moet ik nou aan die originele poten van mijn TLS doen! De beschadigingen op het chroom liegen er echt niet om. Een bankschroef maar ook een versleten bus zijn de veroorzaker van alle beschadigingen. Begreep van Peter dat de poten goed te verchromen zijn, misschien ga ik daar ook wel voor, maar eerst wil ik eigenlijk snappen hoe die poten nou eigenlijk in elkaar steken.

Afbeelding

Kreeg via Rayke22 een plaatje te zien waarbij hij de voorvork heel simpel kan servicen, hem gecontact en gevraagd of hij 'zijn' stuk gereedschap ook niet voor mij wil maken. Dat wilde hij. Afgesproken en door tijd gebrek mijnerzijds, heeft mijn zoon Pim het gereedschap opgehaald. Thanks!

Al op zolder neergelegd, gereedschap erbij, nu nog tijd vinden, vanavond ruimte, eerst mega bak chinees naar binnen gewerkt, wilde daarna op de TLS naar buiten, temperatuur daalde naar 5 klein nulletje C, kwam met bakken naar beneden, met een lekker biertje naar zolder.

Het gelaste frame, met bouten maakt dat je de binnenpoot, nadat je de bout onder hebt verwijderd, gemakkelijk uit elkaar kan halen. Je hoeft die alleen nog maar in het gereedschap te spannen/zetten.

Afbeelding

Deze foto is misschien niet helemaal helder, de inzet is dat de bouten, rechts en links, in de openingen, onder het stelmechaniek van de voorpoot komen te zitten. Zoals op onderstaande foto goed te zien is. ( Het bord is door een van mijn jongens gejat...)

Afbeelding

De achterkant van het gereedschap heb ik niet op de foto gezet, niet handig, er zit een lang draadeind met een gelaste moer op het eind. Die wordt onderin de poot geplaatst, draaien en de kop van de veerpoot komt na wat hulp, vanzelf naar buiten zetten.

Afbeelding

Hier is al duidelijker de zeskantige vorm van de bout onder het dempingsmechaniek te zien. Dat kan eigenlijk nu los worden gedraaid!

Afbeelding

Nu kan je het dempingsmechaniek (lees) 'kop' los draaien en de achterste bout weer ontspannen. Hierdoor komt het complete mechaniek vrij, waardoor je ook de veer en de rest uit elkaar kan halen, zo nodig ander veren plaatsen.

Wat overblijft is een handvol onderdelen. De stof en keerringen moeten natuurlijk vervangen worden. De koperen ringen ook altijd vervangen, een zit er nog in de onderkant van de poot.

Afbeelding

Ga de onderdelen bestellen, bedenken wat ik met de poot ga doen, opnieuw laten verchromen of met atoomlijm de gaten vullen. Lazo had de bussen reeds vervangen dus dat hoef ik deze keer niet te doen.

Hou jullie hier natuurlijk van op de hoogte.

Rayke22 bedankt voor het gereedschap, tot wederdienst!

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 16 feb 2019, 20:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

rayke22

Re: Voorvering, revisie.....

Bericht door rayke22 » 08 dec 2018, 00:38

Rini ,

Graag gedaan :) . Ik zie dat je het al helemaal onder de knie hebt =D> , ben benieuwd naar het resultaat.

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 09 dec 2018, 00:07

Vananmiddag mega partij gesquashed, pijpie eigenlijk best leeg, hap eten, stukkie slapen, naar buiten kijken, pak al klaar gelegd, ze stond ook klaar om naar buiten geschopt te worden, regen, wind, nog meer regen! Wat doe je dan, lekker biertje mee naar zolder, verder met de voorpoten.

Filmpje opgezocht waar de instructie van de superglue staat en nog maar eens goed bekeken. Vanmiddag bij de squash ook discussie over het lijmen, dat is niks, riep Eric, automonteur in hart en nieren. Hij gaf me al discussierend wel een goed tip.

De putten in de poten zijn net kraters, ze vormen een verhoogde rand rondom de beschadiging. Dat is de oorzaak dat de keerringen gaan lekken. De verhoging rondom de beschadiging, schuurt telkens langs het rubber van de keerring en het stofrubber. Die twee kunnen daar niet tegen en zullen na x-tijd, beschadigd raken, dan komt de olie vanzelf naar buiten.

Afbeelding

Je hebt gelijk, vanavond dus eerst naar het instructie filmpje kijken, dat is ook het eerste wat die gast roept. De verhoging door de beschadiging moet je eerst weg werken. Daar ben ik vanavond dus bijna een uur mee bezig geweest. De beschadiging van de chroomlaag is dus waarschijnlijk veel schadelijker dan het deukje in de poot.

Afbeelding

Er zitten er rondom behoorlijk wat, een bankschroef klemt tenslotte aan twee kanten. Met een vlijmscherp en hard mes dergelijke verhogingen dan maar eens te lijf gegaan, beste kutklus, maar uiteindelijk voel je niets meer.

Afbeelding

Als je dat achter de rug hebt, de procedure volgen, had al een tandenstoker voorzien van atoomlijm, die had liggen drogen, waardoor het als transport mechaniek goed zal functioneren om lijm te vervoeren.

Afbeelding

De atoomlijm aangebracht en een half uur gewacht. Op mijn werk een server van Fysiek naar Virueel gemigreerd, klusje van anderhalf uur, lekker biertje erbij, toen dat klaar was de zolder maar weer eens opgezocht.

De lijm was keihard, het mes als een rakel op de poot geplaatst en zijwaarts de lijm zo voorzichtig mogelijk weg gestoken.

Afbeelding

Dat is best grappig om te doen, grote stukken lijm/materiaal zo weg te steken, vlekken die blijven staan, niet kunnen zien wat er nou gebeurt is.

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er stom uit, de putjes zitten er nog steeds, alsof er niets gebeurt is, totdat..... je de boel schoongemaakt hebt, er met de vingers overheen gaat, je voelt echt niets meer, het is zo glad als een aal in een emmer met snot!

Afbeelding

Dit is iets wat je zelf zal moeten ervaren om te zien, begrijpen en voelen wat er veranderd is.

Zeker, hoor jullie denken, wat als je er nu mee gaat rijden, hoe lang houd dat, lekkage, de krachten die er op komen te staan, wat doet de atoomlijm in de gaatjes, zal het er niet uit springen/breken.

Ik weet het niet, net zo min als jullie, maar ga het wel ervaren. De keer en stofringen zijn onderweg. Deze poten gaan volgende week zo weer onder de TLS, dan goed in de gaten houden of de boel gaat lekken.

Hou jullie natuurlijk op de hoogte!

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Ton W

Bericht door Ton W » 09 dec 2018, 13:23

Lekker bezig geweest weer!
Ondertussen gewoon kijken of je voor weinig een paar 2e hands poten op de kop kunt tikken.

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 09 dec 2018, 16:46

Ton W schreef:
09 dec 2018, 13:23
Lekker bezig geweest weer!
Ondertussen gewoon kijken of je voor weinig een paar 2e hands poten op de kop kunt tikken.
Hey Ton,

In de S heb ik op dit moment R poten zitten, overgenomen van Melroj, poten zijn 16mm tekort aan de bovenkant. Als ik de S poten er weer terug inzet, toch eens even kijken of het onderste deel gelijk is, dan maak ik van twee setjes gewoon 1.

Blijf natuurlijk zoeken naar een goede oplossing, maar moet je bekennen dat ik in de lijm actie stiekem best wel vertrouwen heb.

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 16 feb 2019, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

f2ride2001

Bericht door f2ride2001 » 09 dec 2018, 17:34

Welke lijm heb je nu exact gebruikt?
(of heb ik er overheen gelezen....) #-o

Marc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 09 dec 2018, 22:03

f2ride2001 schreef:
09 dec 2018, 17:34
Welke lijm heb je nu exact gebruikt?
(of heb ik er overheen gelezen....) #-o

Marc
Hey Marc,

Nee, dat heb je niet, compleet vergeten te melden.

Lodi is schoenmaker en gebruikt dit spul om alles wat zich niet of nauwelijks laat lijmen.

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij is het laatste plaatje, telefoon en adres het belangrijkste. Weet niet of je als particulier aan kan kloppen.

Afbeelding

Vandaag met kennis nog over gesproken, laten zien, het voelt erg raar, je ziet deukjes, beschadigingen, je voelt niets, spiegel glad.

Suc6,

Rini

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 16 dec 2018, 22:27

Na een kerstmarkt Düsseldorf, daarna een beste party gisteren, was het vandaag eerst tijd om te tanken, de TL heeft d'r buik vol voor als we weg willen, er ligt sneeuw, dus blijven we binnen.

Verder met de voorvork, toch maar eens helemaal uit elkaar halen, gaan snappen hoe het in elkaar zit. Beide poten een voor een in het gereedschap, op spanning brengen, de demping/vering kop uit de bovenste buis laten komen zodat de bout die daaronder zit vrij komt.

Afbeelding

Voor je het los draait, eerst zowel de vering als de ingaande demping op z'n zachtst draaien, beide naar buiten/boven. Sleutel 30 op de kop, 17 op de bout. Als het afstellen bij montage in acht is genomen, is het los draaien, dan met de hand de kop eraf draaien. Bij mij op de linkerpoot dus niet.
De bout moet bij montage volgens het wphb op 11mm vanaf de bovenkant worden geplaatst. De linker zit bij mij zo vast als een huis, daar moet ik nog wel even wat op bedenken.

De rechter zat los, maar heb ook gezien hoe ze dat waarschijnlijk gedaan hebben.

Afbeelding

Welke kuttekop hier mee bezig is geweest, het beschadigde deel wilde door alle bramen die erop zaten niet verder, met geweld natuurlijk wel, maar zal de boel behoorlijk kapot maken.

Setje vijlen tevoorschijn gehaald en weer netjes glad maken, het loopt nu weer als vanzelf.

Afbeelding

Gisteravond nieuwe keerringen besteld, ook de koperringen die onderin de poot komen te zitten, vreemde maat, 12,3x17,5x1,5mm. Nah ja, dan maar bij de dealer aanschaffen, wel wat vragen uitstaan.

Weet iemand hoe je de keerring om moet zetten. Er zit een kleine verhoging met de spanveer aan één kant. De spanningsring tussen de stofring en de keerring, die vreemde gekartelde ring, wordt die vast in het stofrubber geplaatst?

Zal morgen eens wat youtube filmpjes gaan bekijken hoe ze het geheel in elkaar schuiven. Voorlopig ligt de boel er in vele onderdelen bij.

Afbeelding

Wordt zeker vervolgd.

Rini

f2ride2001

Bericht door f2ride2001 » 18 dec 2018, 16:58

Lekker bezig =D>
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Ton W

Bericht door Ton W » 22 dec 2018, 13:15

@Rini, er is idd egr lomp met die poten omgegaan door iemand ja.
Lijkt erop dat de onder poot in de bankschroef heeft gezeten, en dat binnenstuk met een griptang is gedaan.
Met die atoomlijm is even afwachten natuurlijk, maar als het spul goed hecht, keihard+glad is, en ook oliebestendig is, gewoon testen.
Maar als die R onder poten hetzelfde zijn als de S, zou dat wel fijn zijn natuurlijk.

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 23 dec 2018, 20:54

Hey Ton,

Dat zijn idd slagers geweest, echt jammer, maar goed, ga het gewoon proberen.

Had op een anders stuk chroom al atoomlijm uitgeprobeerd, dat ligt al een maand in de vorkolie, gebeurt niets mee. Ook met kennis over gehad, de delen doen niets anders dan glijden, er komen natuurlijk grote krachten op te staan, maar zijn op die minimale plekjes te verwaarlozen.

Op de koperen ringen voor de onderste bouten, zijn de spullen binnen, mooi moment om tijdens de kerstdagen de boel weer eens in elkaar te zetten. Als alles goed verloopt, dan snel de originele poten er weer onder. Dan snel de straat op testen of ze droog blijven.

Rini

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 11 jan 2019, 23:08

Niet alleen de tijd ontbrak, kom er ook elke keer achter dat ik nog iets extra's nodig heb. Zo kreeg ik opnieuw van Rayke22 informatie over de (de)montage van de voorpoten. Er is trouwens genoeg over te vinden.
Zoals ook in het WPHB staat er voor de montage van de ingaande demping in de onderpoot een stukje speciaal gereedschap. Als ik het goed wil doen, toch maar zelf iets maken. Had toevallig nog een mooie stalen buis liggen, exact de juiste diameter. Aftekenen en zagen met die handel.

Afbeelding

Het stuk gereedschap zo precies mogelijk gemaakt, weinig tot geen speling. Morgen alleen nog een gat achterin de buis boren, zodat ik er een schroevendraaier in kan zetten de buis tegen kan houden. Ook een verlengde imbus-bit scoren, dan kan het in elkaar zetten beginnen.

To be continued!

Rini

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 19 jan 2019, 09:13

Vanavond eerst met een mailserver en Compellent storage bezig geweest. Klote computers zijn net kleine kinderen, permanente zorg. Bijna klaar, rest doe ik later wel, nu eerst naar boven, de vering ligt te wachten.

Afbeelding

Behoorlijk wat plastic uit te pakken, nieuwe bussen, stofringen en keerringen. plons olie klaar gezet, let the show begin.

Eerst de poten met wat rekbare tape afgeplakt, zo kunnen de stofring en keerring (goed in de olie) er zonder beschadigingen worden opgeschoven.

Afbeelding

Hou de volgorde van de onderdelen goed in de smiezen, alles moet behoorlijk geolied zijn. De bovenpoot natuurlijk goed schoon en goed geolied zodat de boel bij het in elkaar zetten gemakkelijk glijd.

Afbeelding

Dan de verchroomde poot voorzichtig de buitenpoot in geleiden. Dan de buitenpoot naar beneden plaatsen, de tweede bus is dan aan de beurt, de eerste zit bovenaan de poot en die is al naar binnen.
Die bus moet je heel even helpen om in de uitsparing terecht te komen. Is dat gebeurt, dan de ring er bovenop laten vallen, met een schroevendraaier of ander stomp mechaniek, langzaam draaiend de bus in zijn uitsparing tikken.

Afbeelding

Je hoort het vanzelf als de bus op de plek zit, er komt weerstand. Klop dat een paar keer rondom door, zeker weten dat de bus goed op de plek zit. Je merkt dat vanzelf, de binnenpoot valt als het ware naar beneden.

Afbeelding

Dan de keerring naar beneden duwen, deze met een stomp voorwerp, voorzichtig rondom op de plek tikken. Hier heb ik vergeten een foto van te maken. Dit is eigenlijk net zoals de bus, je hoort aan het tikken op de keerring dat deze niet verder kan. Dan is het ook klaar. Als het goed is zie je dan de uitsparing voor de veerring die daarin komt te vallen, de keerring op de plek moet houden.

Dan de stofring naar beneden drukken, deze kan je met wat kracht met de vingers gemakkelijk in de uitsparingen krijgen. Anders duw je de binnenpoot naar beneden, die duwt de ring netjes op de plek.

Afbeelding

Zo liggen ze erbij, morgen de veer en bus/moer op de plek, dan kan de olie erin, dicht schroeven en klaar is kees, heel benieuwd hoe ze het gaan doen.

Rini

lazo

Bericht door lazo » 19 jan 2019, 14:16

Binnenkant keerring en stofkap ingesmeerd met vaseline of dat witte spul wat je erbij krijgt.

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 19 jan 2019, 19:48

Voor de dichtingen zoals keerring gebruik ik altijd molybdeen vet. Werkt perfect, zorgt voor mooie dichting!

Rini

Plaats reactie