Opknap project TL1000S

Alles over de TLS
pedrodetski
Moderator

Re: Opknap project TL1000S

Bericht door pedrodetski » 19 jun 2018, 09:37

Jeff schreef:
pedrodetski schreef:Meet je platen eerst is gewoon op. Dan weet je of ze zijn versleten. ;)
De BTL kan ook versleten zijn met slippen als gevolg.
Van de BTL las ik inderdaad ook. Hoe zie je daaraan dat hij versleten is? Ben niet bekend met het systeem.
En laten vonken kan ook zag ik.

Heb evengoed als platen en versterkte veren besteld. Mocht het niet nodig zijn is het altijd handig om te hebben voor 1 van de 2 brommers. ;)
BTL vonken moet je doen voordat deze is versleten, dan kan het zin hebben. Als hij al is versleten dan kan je hem vast laten lassen. Dan ben je ook van het slippen af. Je moet dan wel weer OEM veren gebruiken anders gaat de koppeling veel te zwaar.
Slijtage kan je goed zien als je het ding in je handen hebt.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

Loki

Bericht door Loki » 20 jun 2018, 17:45

Hebben alletwee je TL's dezelfde koppeling? Mechanisme bij het voortandwiel en de drukstift best ook even inspecteren. Het kettingvet kan de vrijheid van de stift tegenwerken.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Jeff

Bericht door Jeff » 20 jun 2018, 19:12

Het zijn beide 1997 modellen.

Dus ik neem aan dat ze hetzelfde zijn.

De platen liggen nu alvast in de olie. Morgen avond heb ik hopelijk tijd om alles uit elkaar te trekken. Dan aan de hand van wat ik tegenkom is kijken wat ik ga doen.

En toch de 10w40 maar weer erin daarmee had ik eigenlijk geen last.

Jeff

Bericht door Jeff » 30 jun 2018, 19:16

Ik zag geen rare slijtage of iets dergelijks.

Dus nieuwe platen en veren erin en gaan.
Het voorwiel komt weer goed omhoog en gen geslip meer!!!!

Nou nog die brandstofpomp pakking....

Loki

Bericht door Loki » 30 jun 2018, 19:21

Zelf nooit nodig gehad.. maar volgens mij is er een diy fix waar niet direct een nieuwe pakking voor nodig is.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Jeff

Bericht door Jeff » 30 jun 2018, 19:44

Ik heb de pakking al klaar liggen. En filter enz.

Ook nieuwe brandstofslang, ik doe het gelijk goed het liefst.

Bij de nieuwe koppeling ook olie en filter weer vervangen, vooral omdat bij de vorige verversing de olie er erg slecht uit kwam. En de vorige overkwam alsof hij er weinig van wist een weinig aan deed.

En bovendien heb ik hem zo vreselijk goedkoop aangeschaft dat hij nog wel wat kosten mag. ;)

Jeff

Bericht door Jeff » 24 aug 2018, 23:24

Het is een tijd goed gegaan.

Maar sinds vorig weekend begint de koppeling weer te slippen. En het word gelijk hard erger.

Dus het spul maar weer uit elkaar en de BTL laten vonken dan.

Waar doe ik dit? Versleten zal het niet zijn want er was eigenlijk niks aan te zien.

Ik twijfel nog iets aan de afstelling van dat wieltje op je blok. Zit bij mij ook niet origineel. Ziet eruit als zo'n speedohealer wat erop zit. Ik post morgen even een foto.

Jeff

Bericht door Jeff » 26 aug 2018, 19:55

Zo hangt het er nu bij.

Afbeelding

Geen idee waarom maar krijg de foto niet goed om.

Jeff

Bericht door Jeff » 28 aug 2018, 23:13

Vandaag nog even eraan geprutst.

Ben er klaar mee. Van het weekend zet ik de koppeling van mijn andere TL over! !

Dvis

Bericht door Dvis » 29 aug 2018, 06:27

Jeff schreef:Zo hangt het er nu bij.

Afbeelding

Geen idee waarom maar krijg de foto niet goed om.
Is die wormwiel wel goed afgesteld?
Grtsz Dvis :D

Mike88

Bericht door Mike88 » 29 aug 2018, 09:53

Inderdaad, even dat CNC gefreesde tandwiel cover eraf halen. Dat dingetje is geen speedohealer dat is je gewoon je "snelheidsmeter" die er ook af halen.
Even rustig dat kleine veertje eraf trekken, koppelingskabel los halen om zo bij je clutch mechanism aka wormwiel te komen. Die er rustig af halen en weg leggen. Dat wormwiel drijft een stangetje aan die je blok in gaat. Je clutch push rod en die is als ik 't zo zie erg smerig. Dat stangetje kan je er rustig uit trekken en ook even goed schoon maken. Evt checken op braampjes want die kunnen je zwarte rubberen seal slopen, het punt waar die je blok in gaat zeg maar. Als die kapot gaat dan gaat ie lekken. Je kan 't wormwiel uit elkaar draaien schoonmaken en opnieuw invetten. Er zitten kleine kogellager balletjes in wees daar voorzichtig mee raak ze niet kwijt. De boel in elkaar zetten en smeren zodat ie soepel draait en als laatste afstellen conform 't werkplaats handboek. Als je toch bezig bent je koppelings kabel even smeren zodat 't daar ook niet in kan liggen. Tandwiel cover er weer op, snelheidsmeter er weer op en test rijden. Waarschijnlijk moet je nog wat draaien aan je koppelingskabel boven je wormwiel, even wat afstellen 't is bij mij vaak ook nooit in één keer goed.
Semi synthetische olie erin, Barnett veertjes! Als dat 't nog niet is, platen eruit opmeten inspecteren evt nieuwe erin nadat ze in olie hebben gelegen.
De koppeling is een bitch
Soms

Succes
EVIL TWIN SUPERBIKE

Jeff

Bericht door Jeff » 29 aug 2018, 15:12

Bedankt voor je reactie.

Ik heb dus geen werkplaats handboek en kon hier niet vinden hoe het wormwiel afgesteld moet.

Nieuwe platen en verstevigde veren heb ik er al in. Een verse half synthetische olie ook.

Zal het beter zijn een originele kap erover te zetten in plaatste van dat cnc gefreesde stuk? Zie daar sowieso het nut niet van.

Er is dus geen how to ofzo van dat wormwiel?

Dvis

Bericht door Dvis » 29 aug 2018, 17:38

Jeff schreef:Bedankt voor je reactie.

Ik heb dus geen werkplaats handboek en kon hier niet vinden hoe het wormwiel afgesteld moet.

Nieuwe platen en verstevigde veren heb ik er al in. Een verse half synthetische olie ook.

Zal het beter zijn een originele kap erover te zetten in plaatste van dat cnc gefreesde stuk? Zie daar sowieso het nut niet van.

Er is dus geen how to ofzo van dat wormwiel?
Dat cnc stukje is alleen voor de looks, als je een originele wil hebben heb ik er nog wel 1 liggen voor je, volgens mij.

Wormwiel afstellen vond ik ook wel ff een dingetje, er zijn hier vast mensen die het wel kunnen uitleggen.
Grtsz Dvis :D

Jeff

Bericht door Jeff » 29 aug 2018, 19:20

Heb nog 3 van die originele liggen. Dus dat komt wel goed. :p

Ik hoop dat iemand mij dat uit kan leggen. :oops:

Mike88

Bericht door Mike88 » 29 aug 2018, 19:23

Jawel die is er wel, clutch mechanism adjustment

https://www.tlplanet.com/forum/main-for ... nt-tl1000s

Het is een beetje begrijpend lezen maar 't gaat om de hoek van het armpje achter 't wormwiel. Die moet in een bepaalde stand / hoek staan. Op je geplaatste foto's te zien staat ie aardig goed in de richting.
Die hoek van 't armpje in combinatie met de hoeveelheid draad ('t uiteinde van je koppelingskabel) die je boven 't wormwiel al in de "koppelingskabel afsteller" hebt gedraaid bepaald hoeveel en wanneer je begint te koppelen. Als die dus bij je hendel aan 't stuur al aardig strak staat, en beneden boven 't wormwiel ook al behoorlijk ver afgesteld staat EN de hoek van 't armpje klopt niet is je koppeling geneigd om al te gaan koppelen zonder dat je dit wilt. Dan gaat ie dus slippen..
Hoop dat dit je iets verder brengt. Heb er zelf ook aardig mee lopen kloten vorig jaar.. En als dat 't allemaal niet is zou ik eens naar je BTL laten kijken en die gaan vonken. Zelf nooit gedaan, mijn slip problemen hielden op na andere Barnett veren en de boel eens normaal afstellen.

Succes
Mike
EVIL TWIN SUPERBIKE

Plaats reactie