Motor valt uit en voorvorkprobleem

Alles over de TLS
rayke22
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2017, 20:28

Motor valt uit en voorvorkprobleem

Berichtdoor rayke22 » 23 jun 2017, 20:43

Ik plaats de vragen hier maar , ik twijfel of het bij techniek of hier past... :-k

Ten eerste : toen ik de motor kocht heb ik niets van deze storing gemerkt , maar bij het eerste ritje thuis trad het volgende probleem op. Bij het terugschakelen/uitbollen om een straat in te slaan of een rotonde te nemen slaat de motor soms af , niet altijd. Ik heb al wat opzoekwerk gedaan op dit forum , dus al gereden in dealermode (= c00 met het streepje boven) , stationair toerental staat op +/-1200rpm , volle tank met injectorreiniger van Liquimolli erin.Ik heb ook al de meeste slangen gecontroleerd( 1 van de luchtfilter , ik denk de carterontluchting , was los maar na bevestigen geen verbetering) en enkele stekkers. De schakelaar aan het koppelingshendel werkt ook nog. Eens hij uitgevallen is daalt het stationair toerental ook , als ik het dan verhoog(na het weer starten :roll: ) ,moet ik het nadien weer verlagen omdat de motor naar 3000rpm gaat bij gas lossen :cry: . Meestal volgt nu jullie advies om de TPS en TBS te controleren/af te stellen , maar heb (nog) geen meter om dit af te stellen. Volgens de vorige eigenaar heeft de motor dit jaar nog een "volledig" onderhoud gehad.
Kan ik ook de TPS alleen (voorlopig) bijstellen zonder de TBS te doen en moet het streepje bij stationair toerental altijd in het midden staan? Heeft er iemand ervaring met een CarbtunePro ? Lijkt goed en simpel om mee te werken. Zou ik het redden met de TPS en TBS of is het aangeraden om van nul te beginnen (olie+filter , luchtfilter , bougies....enz) ?

Ten tweede : ik heb ook gemerkt dat de voorvork hard/onregelmatig inveert. Na controle blijkt dat de keerringen lek zijn. Ik heb dit al gedaan bij een conventionele voorvork maar nog niet bij een UPSD. Ik veronderstel dat dit zelf te doen is? Ik las hier ergens dat de olie 5W moet zijn en dat de standaard veer eigenlijk berekend is voor een kleine jappaner :D . Zijn er hier al personen die ervaring hebben met andere veren (welk merk? , zelf geplaatst?) of toch beter de vorkpoten demonteren en bij een specialist binnen doen? Waar kan ik de instellingen vinden van de standaardwaarden , misschien is hier in het verleden ook al aan "geprutst".

Zo , dat is dadelijk een heel brokje om mee te beginnen. Ben benieuwd naar jullie reacties [-o< :) .

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 648
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Motor valt uit en voorvorkprobleem

Berichtdoor Rinidpp » 23 jun 2017, 23:09

Hoi Rayke!

Nog niet veel tijd aan kunnen besteden, net thuis na drukke dag. De TLS van mijn zoon had soortgelijk probleem. Er liep van de achterste body een slang naar ... durf dat eigenlijk niet meer te roepen, alleen dat die slang tussen de body's in aan de onderkant een scheur had zitten, het staat hier viewtopic.php?f=4&t=6230&start=60 beschreven, vijfde pagina. Er loopt een slang van een body naar de airbox, daar zat aan de onderkant een scheur in. Alles lijkt normaal, dan ineens, begint de shit. Slang dicht gemaakt, daarna body en TPS, als een zonnetje. Waar woon je, anders mag je mijn vacuum set gebruiken.

Mijn voorvork is door de vorige eigenaar voorzien van WP veren. Alexander (Lazo) heeft de vork gereviseerd, mega goed gedaan, wat een verandering.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Turbo_Henky
Berichten: 1328
Lid geworden op: 28 mar 2006, 18:24
Locatie: Velp (Gld)

Re: Motor valt uit en voorvorkprobleem

Berichtdoor Turbo_Henky » 23 jun 2017, 23:26

Controleer ook de bougie en bougiekabels. Misschien dat er 1 uitvalt, dan staat hij ook makkelijk af.
Geniet nooit met mate

rayke22
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2017, 20:28

Re: Motor valt uit en voorvorkprobleem

Berichtdoor rayke22 » 24 jun 2017, 00:10

Rinidpp schreef:Hoi Rayke!

Nog niet veel tijd aan kunnen besteden, net thuis na drukke dag. De TLS van mijn zoon had soortgelijk probleem. Er liep van de achterste body een slang naar ... durf dat eigenlijk niet meer te roepen, alleen dat die slang tussen de body's in aan de onderkant een scheur had zitten, het staat hier viewtopic.php?f=4&t=6230&start=60 beschreven, vijfde pagina. Er loopt een slang van een body naar de airbox, daar zat aan de onderkant een scheur in. Alles lijkt normaal, dan ineens, begint de shit. Slang dicht gemaakt, daarna body en TPS, als een zonnetje. Waar woon je, anders mag je mijn vacuum set gebruiken.

Mijn voorvork is door de vorige eigenaar voorzien van WP veren. Alexander (Lazo) heeft de vork gereviseerd, mega goed gedaan, wat een verandering.

Rini


Alvast bedankt voor de tip! Ik heb je beide topics doorgelezen , mooi werk dat je levert =D> .
Ik ga morgen (al de tijd er is) die slangen nog eens wat beter bekijken , hopelijk is het zo iets...
Vind het een zeer vriendelijk aanbod van de vacuümset , en ik had er misschien wel op ingegaan maar 250km enkel is me toch wat te ver , ik woon namelijk in België :shock: . Toch bedankt.

Waar woont Lazo misschien ? Waarschijnlijk bij u in de buurt...

rayke22
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2017, 20:28

Re: Motor valt uit en voorvorkprobleem

Berichtdoor rayke22 » 24 jun 2017, 00:12

Turbo_Henky schreef:Controleer ook de bougie en bougiekabels. Misschien dat er 1 uitvalt, dan staat hij ook makkelijk af.


Bedankt voor de tip!
Bougies kan ik wel controleren , maar hoe controleer je de kabels? Enkel op uiterlijke beschadigingen of ohms doormeten?

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5860
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: Motor valt uit en voorvorkprobleem

Berichtdoor Loki » 24 jun 2017, 01:24

Zou het kunnen dat de gasklep(pen) niet gemakkelijk terug naar stationair positie komen? Danwel door vervuilde gaskleppen, danwel door versleten gaskabels, danwel door knikkende of geklemde gaskabels. Indien de kabels een beetje goed staan afgesteld kun je de gashendel gebruiken om de gasklephuizen dicht te duwen. Niet te hard natuurlijk, maar een beetje helpen.. dan goed luisteren of het scheelt.

Of draai met het stationair kabeltje het stationair omhoog als hij al 3000tpm draait, dan zou het toerental niet direct hoger moeten gaan.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1594
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

Re: Motor valt uit en voorvorkprobleem

Berichtdoor f2ride2001 » 24 jun 2017, 11:12

rayke22 schreef:
Rinidpp schreef:Hoi Rayke!

Nog niet veel tijd aan kunnen besteden, net thuis na drukke dag. De TLS van mijn zoon had soortgelijk probleem. Er liep van de achterste body een slang naar ... durf dat eigenlijk niet meer te roepen, alleen dat die slang tussen de body's in aan de onderkant een scheur had zitten, het staat hier http://www.tl1000.nl/viewtopic.php?f=4&t=6230&start=60 beschreven, vijfde pagina. Er loopt een slang van een body naar de airbox, daar zat aan de onderkant een scheur in. Alles lijkt normaal, dan ineens, begint de shit. Slang dicht gemaakt, daarna body en TPS, als een zonnetje. Waar woon je, anders mag je mijn vacuum set gebruiken.

Mijn voorvork is door de vorige eigenaar voorzien van WP veren. Alexander (Lazo) heeft de vork gereviseerd, mega goed gedaan, wat een verandering.

Rini


Alvast bedankt voor de tip! Ik heb je beide topics doorgelezen , mooi werk dat je levert =D> .
Ik ga morgen (al de tijd er is) die slangen nog eens wat beter bekijken , hopelijk is het zo iets...
Vind het een zeer vriendelijk aanbod van de vacuümset , en ik had er misschien wel op ingegaan maar 250km enkel is me toch wat te ver , ik woon namelijk in België :shock: . Toch bedankt.

Waar woont Lazo misschien ? Waarschijnlijk bij u in de buurt...


Of je moet bij mij langs hobbelen, woon 10km van de Belgische grens af.

MArc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

rayke22
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2017, 20:28

Re: Motor valt uit en voorvorkprobleem

Berichtdoor rayke22 » 24 jun 2017, 16:34

Vandaag nog bezig geweest met de moto :
* controle op lekken /scheuren in de slangen > niets gevonden
* TPS afgesteld > gelukt =D>
* zoveel mogelijk stekkers in het motocompartiment open gedaan > eventuele aanslag verwijdert en inspuiten met contactspray
* speling koppelingshendel gecontroleerd > ok
* speling gashendel gecontroleerd > iets meer speling gegeven
* bougiekabels nagekeken op zicht > niets abnormaals gevonden
* bougies eruit gehaald > voorste bougie is redelijk donker , achterste bougie is zwart en nat. Volgens mij staat hij veel te rijk.
* luchtfilter uitgeblazen
Na dit alles motor goed warm laten draaien in service-modus , blijft goed draaien , bij 95°C gaan de ventilators aan. Hij draait rond de 1100rpm. Dus pak aan , helm op en rijden :) . Na een ritje van ongeveer 15 km is alles in orde ,ik stop aan het kruispunt om in mijn straat te draaien....valt weer stil :evil: . Terug gestart (met veel moeite) en stationair en beetje verhoogd. Aan mijn huis terug stil , terug starten...aan de garage.... :evil: :evil: terug stil. Nu valt me wel op dat het oliekannetje op het dashboard staat te knipperen wanneer hij uitvalt terwijl er voldoende olie in is :shock: ?
Ik ben ondertussen te weten gekomen van de vorige eigenaar (na lang aandringen) dat het vorige onderhoud niet dit jaar ,maar vorig jaar gebeurd is (dacht ik al aan de luchtfilter). Dus ga ik maar alles eerst bestellen en dan olie , filters en bougies vervangen. Weet er iemand hoe vaak je de benzinefilter dient te vervangen?

@ Marc : als ik het onderhoud gedaan heb kan het wel zijn dat ik je eens contacteer om tot bij u te komen en de TB's af te stellen.

Alle hulp/opmerkingen zijn welkom , de TL zal goed moeten lopen (liefst deze zomer nog [-o< ).

Ik zie ook in de advertenties van Pedrodetski dat hij vaak spreekt over het aanpassen van de ECU met een Yoshbox. Wat houd dit in?

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 441
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Motor valt uit en voorvorkprobleem

Berichtdoor tsjoe007 » 24 jun 2017, 16:39

Hier ook 10 km van de grens maar aan de Belgische kant ;)
Ook in het bezit van Carbtune-set ...
Indien belangstelling geef je maar een PB-tje

Kan dit je misschien al wat geruststellen ?
[QUOTE]
It's an oil pressure warning, not an oil level warning. If the engine isn't running, there is no oil pressure so it's normal for the can to flash and the red LED to be on.
When you start it and there is oil pressure the can should stop flashing.

[END QUOTE]

Groeten

Gebruikersavatar
pedrodetski
Moderator
Berichten: 4450
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:19
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Motor valt uit en voorvorkprobleem

Berichtdoor pedrodetski » 24 jun 2017, 16:55

Knipperen van het lampje duidt op een foutcode. Kijk nog een of je het kan oproepen terwijl je in dealermodus rijd.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 441
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Motor valt uit en voorvorkprobleem

Berichtdoor tsjoe007 » 24 jun 2017, 20:22

Sorry Peter maar op pagina 16 (linkse kolom) van de handleiding staat duidelijk dat het oliekannetje moet knipperen en het rode lampje moet branden bij stilstaande motor.
Eens gestart moet alles doven.
Uit wat TS schrijft doet dit zich voor nadat de motor afgeslagen is als ik het goed begrijp tenminste.

Groeten

rayke22
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2017, 20:28

Re: Motor valt uit en voorvorkprobleem

Berichtdoor rayke22 » 24 jun 2017, 21:20

tsjoe007 schreef:Hier ook 10 km van de grens maar aan de Belgische kant ;)
Ook in het bezit van Carbtune-set ...
Indien belangstelling geef je maar een PB-tje

Kan dit je misschien al wat geruststellen ?
It's an oil pressure warning, not an oil level warning. If the engine isn't running, there is no oil pressure so it's normal for the can to flash and the red LED to be on.
When you start it and there is oil pressure the can should stop flashing.

[END QUOTE]

Groeten


Hoi , bedankt voor het aanbod. Wel sympathieke mensen hier =D> . Waar woon je ergens?
Dat verklaart veel , lampje gaat inderdaad uit wanneer de motor draait en vind ook geen foutcode in de servicemodus.

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 441
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Motor valt uit en voorvorkprobleem

Berichtdoor tsjoe007 » 24 jun 2017, 21:55

Hoogstraten.
Stuur maar een PB als je eens wil langskomen.

Groeten

rayke22
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2017, 20:28

Re: Motor valt uit en voorvorkprobleem

Berichtdoor rayke22 » 25 jun 2017, 13:32

Nu vraag ik me af of het misschien niet beter is om eerst de kleppen te (laten) stellen voordat ik de TPS en TBS laat doen? Dacht ergens gelezen te hebben dat het een voorwaarde is om een goed resultaat te verkrijgen. TL heeft ondertussen ook 48.000km , dus waarschijnlijk wel nodig om tenminste eens een controle te doen...?

Gebruikersavatar
pedrodetski
Moderator
Berichten: 4450
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:19
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Motor valt uit en voorvorkprobleem

Berichtdoor pedrodetski » 25 jun 2017, 15:31

tsjoe007 schreef:Sorry Peter maar op pagina 16 (linkse kolom) van de handleiding staat duidelijk dat het oliekannetje moet knipperen en het rode lampje moet branden bij stilstaande motor.
Eens gestart moet alles doven.
Uit wat TS schrijft doet dit zich voor nadat de motor afgeslagen is als ik het goed begrijp tenminste.

Groeten


Het oliekannetje moet inderdaad knipperen als de motor is uitgevallen of net op contact wordt gezet, maar als het rode lampje gaat knipperen geeft dat aan dat er een foutcode is.
Foutcodes worden overigens niet opgeslagen aangezien daar geen geheugen voor is in de ECU.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop


Terug naar “TLS”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten