Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Alles over de TLS
Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Bericht door Rinidpp » 30 mar 2018, 22:48

Na ongeveer een kilometer of 2000, begon ik haar toch aardig te ruiken, olie, had het al gezien, op de jif, druppelen maar. Da's balen, keerring dus lek, net nieuwe ingezet, van de SV1000, mooie dikke met extra voorziening tegen het lekken via de as.

Afbeelding

Had Maarten van Hans van Wijk al gemaild, hij had van de TLS een keerring liggen, stuur maar op, dan toch maar weer een origineel er in.
Eigenlijk wilde ik vanavond een beetje knallen, pak gewassen, nog niet droog, dan maar de nieuwe keering d'r ff in zetten.

Afbeelding

Bij het uittrekken van de SV1000 keerring, best lastig, zat zo vast als een huis (molybdeen), kwam ik erachter waarom ze lekte. Bij het plaatsen de keerring per ongeluk (zeker) drie keer naar binnen geduwd, zit dan zo vast als een huis, uit het blok prutsen, waarschijnlijk beschadigd, euh, weet het wel zeker.

Afbeelding

Waarschijnlijk bij het uit het blok prutsen, de keerring beschadigd, met m'n stomme kop niet gekeken naar eventuele beschadigingen.

Dan maar een TLS keerring netjes op de plek zetten, eerst de opening helemaal vetvrij maken, de nieuwe keerring met molybdeenvet lekker ingesmeerd, ook het gat waar de as door moet voorzien, as erdoor, op de plek zetten en voorzichtig op de plek tikken met een lange koperbuis.

Afbeelding

Achteraf fluitje van een cent, uurtje werk, dan alles al weer klaar en dicht. Morgen maar es ff kijken of het echt dicht zit.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Bericht door Rinidpp » 02 apr 2018, 21:30

Vandaag was het dan weer zover, tijd om de te testen of de lekkage verdwenen is. Haar eerst in Duitsland ongeveer 50km tegen de 120km laten brommen, blok rustig op temperatuur laten komen, water 84, olie 69 graden. Daarna de 31 opgedraaid, richting Emden. Vol gas in twee de eerste bocht uit, snel naar zes, zoals Mike het zegt: "verkracht", man ze vind het heerlijk.
Ongeveer 20 kilometer geprobeerd volle pot te rijden, water naar 86, olie naar 85 graden, af en toe afremmen, terug naar vier, kraan open, schakelen en gaan. Laatste 20 kilometer op 7500 toeren gereden, bij Gronau twee keer het klaverblad gepakt, ff sturen. Terug in Enschede, haar op de jif gezet, als de keerring lek is, dan zien we dat direct, maar is ook gelijk te ruiken.

Geen vuiltje aan de lucht. Ze zit mooi dicht.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1615
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Bericht door f2ride2001 » 03 apr 2018, 07:52

Mooi, ook weer opgelost. =D>
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Bericht door Rinidpp » 09 sep 2018, 00:09

Zoals in het begin van dit artikel, rempomp, klauwen, revisie van de klauwen, nieuwe leidingen en remblokken te grazen genomen. Nu was het toch echt tijd voor de remschijven.

De neus moest toch omhoog, de voorpoten waren opnieuw lek

Afbeelding

Weer nieuwe keerringen, nu ook gelijk stofrubbers geplaatst. Olie opnieuw vervangen, weer 10W.

Gezocht naar schijven voor de TLS, gezien de prijzen van de verschillende merken, kon ik niet anders kiezen dan de Brembo Oro! Bij MLMparts worden ze voor €199 aangeboden. Jawel, serieus geld, maar dan heb je ook wat.

Afbeelding

Binnen een week in huis, gelijk nieuwe lagers mee laten komen. Inclusief stofrubbers €29,95. De lagers zijn aan beide kanten gesloten. Dat is geen luxe, het vet uit mijn lagers zat toch ook aan de binnenkant van het wiel, het stonk ook verrot, denk dat er op de een of andere manier toch vocht bij kan komen.

Afbeelding

Het wiel ontdaan van de oude lagers, de schijven eraf geschroeft. alles gelijk een keer goed schoonmaken.

Afbeelding

Om het nieuwe lager er gemakkelijk in te krijgen heb ik ze een tijd in de vriezer gelegd. Het oude lager rondom weggeslepen, valt er dan gemakkelijk in, gebruik dat dan als driver voor het nieuwe lager, echt zo gemakkelijk dan.

Afbeelding

Dan de lagerruimte goed schoonmaken, lager voor lager er in kloppen. Vergeet niet de geleidende bus tussen de lagers te plaatsen.

Afbeelding

De stofringen met molybdeenvet insmeren, de onderkant en de buitenkant rondom. Plaatsen en met een stuk hout er voorzichtig in kloppen.

Afbeelding

De schijven zijn aan de beurt. De Brembo dozen open...de schijf voorzichtig op de velg neerleggen.

Afbeelding

Bouten stuk voor stuk met blauwe locktite voorzien en met 23NM aanhalen.

Afbeelding

Oh ja, de groene is geen locktite. Daar wordt mijn gesleutel mee gesmeerd.

Afbeelding

En voor je het weet ligt de Brembo vast op de velg, snel door naar de andere kant.

Afbeelding

Afbeelding

Dan komt het moment dat het wiel weer tussen de poten gesloten kan worden.

Afbeelding

Zo gaaf, boel toch wat schoongemaakt, wiel erin, as erdoor, 100NM voor de as, de bouten voorzien van Keramisch vet, 23nm aanhalen, hoppa. Remklauwen terug op de plek, bouten insmeren met keramisch vet, 39nm en klaar is kees, spatbord erop.

Afbeelding

Morgen de kuip er weer opplakken, nu lachoufe en een wodka, zo met een smile op de neus zagen. Misschien schop ik er morgen wel naar Zoetermeer, ff bij Hans van Wijk kijken, mooie testrit, ervaren hoe de klauwen op de schijven willen bijten.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Ton W
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2008, 18:54

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Bericht door Ton W » 09 sep 2018, 08:30

Heel mooi en goed leesbaar verslag weer =D>

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Bericht door Rinidpp » 09 sep 2018, 19:33

Thanks Ton.

Boel moet weer uit elkaar. Bleek onderweg amper 4cm vering te hebben. Vond het al wat hobbelig. Boel blokkeert gewoon. 400km gestuiterd, hoop dat de balhoofdlagers nog in takt zijn!

Iemand al eens meegemaakt? Wat zou het kunnen zijn?

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Turbo_Henky
Berichten: 1344
Lid geworden op: 28 mar 2006, 18:24
Locatie: Velp (Gld)

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Bericht door Turbo_Henky » 09 sep 2018, 20:43

Rinidpp schreef:Thanks Ton.

Boel moet weer uit elkaar. Bleek onderweg amper 4cm vering te hebben. Vond het al wat hobbelig. Boel blokkeert gewoon. 400km gestuiterd, hoop dat de balhoofdlagers nog in takt zijn!

Iemand al eens meegemaakt? Wat zou het kunnen zijn?

Rini
Heb je wat aan de poten gedaan? Zo ja, misschien te veel olie?
Geniet nooit met mate

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Bericht door Rinidpp » 09 sep 2018, 21:18

Hey Henky,

Denk dat je gelijk hebt. Kennis heeft nieuwe keerringen en stofringen geplaatst, was er een lek. Ook weer nieuwe olie d'r in. Het lijkt erop dat er teveel olie in zit, veerweg van ongeveer 4cm, dan loopt het ineens vast, beide poten hetzelfde symptoom.
De boel ligt er al weer naast, kan alleen de vering/demping/vuldop niet los krijgen. Blijkt door hem met een luchtsleutel vast gezet te zijn. Poten worden nu door mijn zoon Lodi naar hem gebracht, met dezelfde sleutel los, dan doe ik de rest zelf. Olie eruit, netjes leeg laten lopen, dan de juiste hoeveelheid erin. Zit ze morgen weer in elkaar.

De Brembo remschijven doen het super goed, ze remt als nooit tevoren.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5929
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Bericht door Loki » 10 sep 2018, 01:46

Weet je zeker dat de vorkpoten spanningsloos gemonteerd zijn? Bij het inschroeven van de vooras kunnen de poten naar elkaar toe knijpen. Dan lopen de poten niet mooi vrij en 'plakken' dan meer dan normaal. Kun je zien door in te veren en langzaam op te laten komen, veerweg meten. Dan uit de veren trekken en laten zakken, veerweg meten. Is het verschil tussen die twee te groot dan heeft de boel teveel weerstand.

Een ander symptoom is het niet reageren op kleine oneffenheden. Bijvoorbeeld hobbelen op de snelweg. Oneffenheden zijn dan te flauw om dat losbreek moment te overwinnen. De band is dan wat nog veert.

En monteren van lagers met oude lagers is eigenlijk niet de manier. Er is dan geen zekerheid dat de buitenste en binnenste schaal gelijkmatig worden aangetikt. Bij het eerste lager maakt dat niet zoveel uit. Maar bij het tweede lager raakt op den duur de bus opgesloten. Terwijl de speling op het oude lager de nieuwe, binnenste schaal niet mee neemt.. kun je nog wel iets verder met de buitenste schaal. Kans bestaat dat het nieuwe lager dan al iets voorspanning heeft en daardoor een stuk sneller slijt.

Vind het knappe schijven voor niet eens zo'n heel gekke prijs!
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Bericht door Rinidpp » 10 sep 2018, 11:16

Hey Loki,

Gebruik bij alles wat ik doe een moment sleutel, redelijk precies in dergelijke dingen. Ook het kloppen van het nieuwe lager, zorg er voor dat ik niet op de binnenste rand van het lager tik, alleen de buitenste rand. Mooi klein hamertje voor, nieuwe vanuit het vriesvak, je hoeft eigenlijk alleen maar heel bewust rechts/links te tikken, het lager valt er als het ware in. Het geluid verandert als het lager onderin zit.

De voorpoten, echt triest verhaal. Poten terug naar degene die ze dicht gedraaid heeft, had luchtsleutel gebruikt, alsof er een wiel van een vrachtwagen aangehaald moest worden.
Linkerpoot open, olie eruit. Rechterpoot open, bij het op de kop zetten donderde alles naar buiten, de delen die aan elkaar vast horen te zitten waren los. Die gast heeft via de onderkant de boel los gedraaid om de keerringen te vervangen. Ook met een luchtsleutel. Dat gaat met zoveel geweld, dat de binnenkant gewoon meegenomen is, uit elkaar. Bij het vullen niets gecontroleerd heeft.
Volgens mij heb ik mooi mazzel gehad. Zelfs de glijbussen kwamen naar buiten zetten. Vanavond afspraak met Lazo, hij wil ze voor me in elkaar zetten, controleren of de boel goed in elkaar zit. Anders moet ik op zoek naar andere poten.

De remmen werken perfect, alleen de reactie op het geheel was totaal anders door de weigerende voorpoten.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5929
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Bericht door Loki » 10 sep 2018, 12:46

Rinidpp schreef:Gebruik bij alles wat ik doe een moment sleutel, redelijk precies in dergelijke dingen. Ook het kloppen van het nieuwe lager, zorg er voor dat ik niet op de binnenste rand van het lager tik, alleen de buitenste rand. Mooi klein hamertje voor, nieuwe vanuit het vriesvak, je hoeft eigenlijk alleen maar heel bewust rechts/links te tikken, het lager valt er als het ware in. Het geluid verandert als het lager onderin zit.
We weten dat je zo netjes mogelijk werkt Rini! Het punt is dat bij het monteren van het tweede lager de binnenste schaal klem hoort te lopen tegen de bus. En tegen de binnenste schaal van het lager aan de andere kant. Aantikken met een versleten lager kan de buitenste schaal iets verder naar binnen brengen dan de binnenste schaal. De binnenste schalen + bus komen zo mogelijk iets onder spanning.

Beste is om een afdoende rigide en perfect vlakke schijven te hebben om aan beide kanten tegelijk op beide schalen van de lagers te duwen. Zo kunnen de binnen en buitenste schalen ten opzichte van elkaar nooit uit lijn komen. Bij het gebruiken van een versleten lager heb je die zekerheid helaas niet. Met beleid voorkom je uiteraard veel voorspanning, maar ideaal is het niet.
Rinidpp schreef:Linkerpoot open, olie eruit. Rechterpoot open, bij het op de kop zetten donderde alles naar buiten.
Pff bokito in actie :shock:

Hopelijk is alles technisch nog in orde!
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 479
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Bericht door tsjoe007 » 10 sep 2018, 13:41

Rini, je bent zelf zo handig in het onderhoud van jouw motor, waarom heb je de revisie uitbesteed ?
Een kind weet toch dat je een voorvork niet met een luchtsleutel te lijf moet gaan #-o
Ikzelf laat nooit iemand anders aan mijn motor sleutelen behalve misschien échte specialisten zoals Peter.
Wees blij dat je niet in het decor bent beland !
En zoals Loki al zei, mooie schijfies. =P~

Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1615
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Bericht door f2ride2001 » 10 sep 2018, 15:08

Luchtsleutels ](*,) ](*,)
ALLEEN voor loshalen. Voor vastzetten hebben ze een momentsleutel voor uitgevonden.

Afijn. les geleerd, en weer door. Wel, inderdaad, mooie schijfjes!
Je blijft wel lekker bezig op deze manier. :oops:
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Bericht door Rinidpp » 10 sep 2018, 22:56

Dank jullie mannen voor de mooie woorden. Wil zeker wel aan de voorpoten beginnen, heb alleen daar het gereedschap niet voor. Zal me daar in gaan verdiepen, het is ook veel te leuk om zelf te (leren) doen.

De poten staan nu bij Lazo, hij heeft ze de vorige keer ook goed geholpen, revisie bussen geplaatst, nieuwe keerringen, dik voor elkaar. Morgen waren ze denk ik al weer klaar, mits er geen gekke schade veroorzaakt is. Dan kunnen ze er weer snel in.

Je hebt helemaal gelijk @Loki, heb ook gedacht om zoiets te maken, persen is uiteindelijk ook het beste. Weet zeker als ik hier naar de motoren revisie had gereden met de lagers en velgen, ze die er zo voor me ingeperst zouden hebben. Hoop nu met voor en achter nieuwe lagers voorlopig even klaar te zijn.

Heb ook drie moment sleutels, voor alle maten iets, gebruik echt voor elke bout/moer die sleutels. Snap ook niet dat ze dat niet gebruiken, je weet zonder gewoon niet wat je doet.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Mike88
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 aug 2015, 19:56
Locatie: ASSEN

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Bericht door Mike88 » 12 sep 2018, 21:00

Snel weer de weg op Rini! Ellende
EVIL TWIN SUPERBIKE

Plaats reactie