Onderzoek van ongeveer 25000km over

Alles over de TLS
Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 1049
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Onderzoek van ongeveer 25000km over

Bericht door Rinidpp » 28 nov 2021, 23:00

Tja, hoe zal ik beginnen. Heb vier jaar geleden besloten om het anders te gaan doen.

Euh... wat ga je anders doen!? Het onderhoud. Normaliter haalde ik mijn meisie na ongeveer 10k-km uit elkaar, dat wil zeggen, klepspeling controleren, bussen door een NDO controleren, terug in elkaar, klepspeling na als het nodig is andere stelplaatjes, montage nog een keer controleren.
Ze ziet er nog prachtig uit van binnen, brandschoon.

Afbeelding

Terug naar het besluit. Wat hield dat in:
- Iridium bougies
- synthetische olie
- olietemperatuur volgen (Onderzoek TLZone)
- olie verversen na ongeveer 8500/9000km.
- altijd oliefilter.
- kleur en gebruik van de olie scherp in de gaten houden.
- onderhoud cyclus na twee jaar desastreus aanpassen.

Laat ik met het laatste beginnen, de rest laat zich vanzelf uitleggen denk ik.

De normale cyclus was zo'n 10k-km. Twee jaar geleden was alles zo stabiel dat ik geen kleppen hoefde te stellen, het derde jaar op rij, hmm.
Door het type olie wat ik gebruik (Motul 300V10W40) wordt het blok van binnen zo mega gereinigd, het ziet er echt als nieuw uit. Bij het openen van de kleppendeksels glimt de boel je tegemoet, het aluminium is ook mooi blank.

Het onderzoek wat op de TLZone is gedaan gaat over de motortemperatuur in de cilinderkoppen. Zij hebben tot op de bussen gemeten tijdens verschillende ritten en gezien dat op bepaalde toerentallen de olie niet toereikend bleek om te kunnen smeren/koelen waardoor de buckets het niet kunnen volhouden. Waar ligt dat dan aan. De buckets of de olie.

Bij de TLZone waren ze daar duidelijk over, het is de olie. Natuurlijk, de eerste TL's hadden te kampen met een te kleine oliepomp, waarschijnlijk nog meer kleine zaken, echter heel belangrijk is de plafond temperatuur van de olie.
De organische olie die origine in de TL werd gebruikt heeft een vrij laag plafond, geloof iets van 180 graden. De synthetische olie van tegenwoordig heeft een veel hoger plafond. De Motul 300V is een raceolie en heeft een plafond van 360 graden. Dat betekent dat deze onder de omstandigheden waar een TL het wat zwaarder krijgt, de temperatuur stijgt, deze met synthetische olie veel minder/geen problemen ondervind.

Afbeelding

Het is natuurlijk een risico, maar dat heb ik misschien wat arrogant toch besloten te doen. Ze gaat dit jaar niet open om de kleppen en of bussen te controleren. Nee, ik rij gewoon door, veel km's gemaakt, op de 31 in Duitsland volle pot, circuitdagen gedaan, ze wordt echt ge(mis)bruikt. Toen de teller na de laatste onderhoud cyclus 23000km verder was vond ik het tijd om te gaan kijken. Dit weekend dus.
Klepspeling gecontroleerd, daarna op het juiste moment de nokkenassen eruit, netjes op de plek leggen. Daarna de bussen (Buckets) op de plek en behandelen met de NDO procedure.

Afbeelding

Na de bussen goed gereinigd te hebben, worden ze ingespoten met de eerste laag die voor penetratie van mogelijk scheuren zorgt.

Afbeelding

Na ongeveer 20/30 minuten de bussen met bijgeleverde reiniger in een doek schoonmaken en voorzien van de volgende laag. Deze laag droogt na een minuut of 5/10. De mogelijke haarscheuren komen dan door de witte laag tevoorschijn. Fout of goed.

Afbeelding

Bij mijn meisie waren zowel de FRONT als REAR in super goed conditie. My very happy.

Natuurlijk moet je alles goed nalopen, de lagerschalen van de nokkenassen, de bevestigingsschalen, de nokkenassen zelf natuurlijk.

Afbeelding

De boel voorzien van het juiste keramisch-vet zodat de eerste slagen in de lagerschalen het zelfs even zonder olie kunnen doen.

De Iridium bougies hebben er nu 40000km op zitten en zien er koffiebruin uit. Betekent dat MCE haar werk maar al te goed gedaan heeft. Ga die ook niet wisselen, kunnen zonder problemen 100000km mee, ga dat misschien zelfs wel halen!

Afbeelding

Altijd een likje keramisch-vet op de bougie, wel ff schoonmaken, soepel erin, na 25000km ook weer soepel eruit.

Kleppendeksel uitsparingen voor de pakkingen volledig vetvrij maken....

Afbeelding

De pakkingen schoonmaken met remreiniger en goed in de molybdeen-vet zetten en op de plek leggen.

Afbeelding

Daarna een minimaal laagje silicone dichting op de rondingen van de pakking zetten, klepdeksels sluiten, bouten op 14nm aanhalen en hoppa.

Afbeelding

Mijn conclusie in mijn eigen onderzoek(je) heeft zich dit weekend redelijk bevestigd. De olie die je gebruikt is een van de belangrijkste componenten bij onze TL motoren.
De temperatuur heb ik tijdens verschillende ritten gemeten. Heb in een eerder forum onderwerp beschreven hoe ik de olietemperatuur meet, een sensor onderin het blok.
Weet dat bij volgas op de snelweg de temperatuur van de olie naar de 110 graden stijgt. Dat is onderin het blok, bovenin worden echt heel andere temperaturen gehaald.

De Motul is groen transparant. Dit hou ik continu in de gaten, het moet ook groen blijven. De transparantie veranderd na 7000km wel. Ook het olie gebruik op m'n meisie is na 85000km minimaal, ze wil ook nog steeds goed van de plek.
Dan na 8500km haar lekker warm stoken, olie eruit, filter eraf, nieuwe ringen, oliefilter en een plons verse Motul erin.

Er zullen vergelijkbare oliën zijn, daar heb ik niet naar gekeken, gewoon op basis van temperatuur gegevens een besluit genomen.

Zorg goed voor de meiden mannen.

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 01 dec 2021, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 6038
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland

Re: Onderzoek van ongeveer 25000km over

Bericht door Loki » 30 nov 2021, 14:38

Vaak praten mensen over olie en argumenten welke goed zou zijn op een manier die weinig raakvlak heeft met oplettende observatie. Leuk om te lezen dat je je eigen observaties doet en voor ons opschrijft.

Heb me nooit langdurig verdiept in het stoterbussen probleem. Maar het klinkt aannemelijk dat het bij de verbrandingskamer een stuk warmer wordt. En van olie qua temperatuur veel gevraagd wordt. En dat met slechte smering/koeling, ze blijven steken en meer klappen moeten opvangen. Met slijtage (extra speling) en mogelijk falen tot gevolg.

Zodra in het blik de olie z'n beste tijd heeft gehad, maken de hydraulische klep lichters ook meer geluid. Intervallen zijn vaak gewoon veel te lang.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 1049
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderzoek van ongeveer 25000km over

Bericht door Rinidpp » 30 nov 2021, 23:18

Hey Loki,

Denk ook dat het goed is zoals je het schrijft, zorgen dat de olie die je gebruikt haar werk goed kan doen, betekent dat intervallen serieus genomen moeten worden. Dat is ook wat ik geprobeerd heb te schrijven. Telkens om de 8000km de olie ververst, bij mij dus twee keer per jaar.

Heb veel gelezen en begrepen van de TLZone, jongens hebben daar bergen met werk verricht en mooie onderzoeken uitgevoerd.

Het bussen probleem wordt bij het eerste model vooral veroorzaakt doordat de oliepomp niet toereikend is, neem daar de enorme hitte die boven in de kop veroorzaakt wordt, dan is het niet heel te houden.

Blijf hier toch nog verder mee experimenteren. De TLS van mijn zoon Lodi is daar een voorbeeld van, veel minder kilometers maar zelfde verhaal, de bussen blijven heel.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Michiel
Berichten: 218
Lid geworden op: 27 mar 2011, 12:00

Re: Onderzoek van ongeveer 25000km over

Bericht door Michiel » 06 dec 2021, 12:56

Interessant! Gelukkig heb ik ook die motul olie in mijn R, volgend jaar ook de boel eens open gooien. Waar haal je die spullen om de Buckets te checken?

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 1049
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderzoek van ongeveer 25000km over

Bericht door Rinidpp » 06 dec 2021, 18:54

Michiel schreef:
06 dec 2021, 12:56
Interessant! Gelukkig heb ik ook die motul olie in mijn R, volgend jaar ook de boel eens open gooien. Waar haal je die spullen om de Buckets te checken?
Hey Michel,

Dat is zeker niet onverstandig. Het NDO materiaal is overal goed te verkrijgen, hier de URL waar ik het vandaan heb.

https://www.xtrack.nl/penetrant-scheuro ... r-3-bussen

Goed de instructies volgen, dat is wel belangrijk bij een dergelijk onderzoek.

Suc6 Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Michiel
Berichten: 218
Lid geworden op: 27 mar 2011, 12:00

Re: Onderzoek van ongeveer 25000km over

Bericht door Michiel » 11 dec 2021, 06:15

Bedankt Rini 👍🏻

Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1705
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

Re: Onderzoek van ongeveer 25000km over

Bericht door f2ride2001 » 14 jan 2022, 14:08

Gewoon op tijd olie verversen is het belangrijkst.
Doe ik ook altijd en mijn kleppen zijn ook nog steeds heel.

Zou het bij moderne blokken ook nog spelen?
(Even denkende aan mijn DL1050..... :-& )

Marc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 1049
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderzoek van ongeveer 25000km over

Bericht door Rinidpp » 15 jan 2022, 09:23

Hey Marc,

Daar hoef je je volgens mij geen zorgen over te maken, de moderne motoren rijden allemaal met vol-synthetische olie. Heb dat bij de verschillende dealers nagevraagd.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1705
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

Re: Onderzoek van ongeveer 25000km over

Bericht door f2ride2001 » 15 jan 2022, 11:00

Gelukkig, heb niet zoveel zin zo'n nieuwe motor te slopen.
Onderhoudsinterval is ook een stuk groter.

Hij bevalt verder echt wel goed! Inmiddels 10k ermee gereden een een gemiddelde gehaald (over die 10k) van 1:22.5 \:D/
Kan je met de TLS alleen maar van dromen.

En je hebt wel gelijk, eigenlijk gewoon TLS pakken en ermee rijden. Helaas door allerlei oorzaken niet echt aan toegekomen.
Dit jaar zal ook wel weer niet veel gelegenheid worden..... Iets met zoon en nieuw huis gekocht.... ](*,)

De intentie is er in ieder geval! \:D/ :-#

Jammer dat je zo ver weg zit anders kwam ik wel eens langs voor de koffie :-$
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 1049
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderzoek van ongeveer 25000km over

Bericht door Rinidpp » 15 jan 2022, 23:56

Hey Marc,

Dat klopt, de TL zal dat nooit halen. Toch is er wel wat een te doen. De originele ECU is bij twee S'en bij MCE aangepast op de Dyno. Ze rijden nu veel soepeler, zonder schokken en het gebruik is naar 1:18 gemiddeld. Op mijn S met PCIII kan ik als ik me gedraag en met de stroom mee kachel ook echt 1:23 rijden. Leuk is anders;-)

We wonen 225km bij elkaar vandaan, dan is mijn meisie net op stoom. Kom dan gewoon jouw kant uit, wil jou S zeker aanschouwen. Zodra de temperaturen wat te begrijpen zijn rij ik naar je toe.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1705
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

Re: Onderzoek van ongeveer 25000km over

Bericht door f2ride2001 » 16 jan 2022, 19:46

Prima, je bent altijd welkom hier! Koffie staat hier (bijna) altijd bruin in brabant.

Wel effe op tijd laten weten anders ben ik zelf weg en da's zonde!
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 1049
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderzoek van ongeveer 25000km over

Bericht door Rinidpp » 18 jan 2022, 23:18

f2ride2001 schreef:
16 jan 2022, 19:46
Prima, je bent altijd welkom hier! Koffie staat hier (bijna) altijd bruin in brabant.

Wel effe op tijd laten weten anders ben ik zelf weg en da's zonde!
Thanks, hier in het verre Oosten ook joh! Zal dat zeker doen, neem dan misschien een van de zoons mee, zit sinds verleden week ook op een TLS.

Mooi stukkie om samen te knallen.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1705
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

Re: Onderzoek van ongeveer 25000km over

Bericht door f2ride2001 » 19 jan 2022, 19:40

Haha, zitten we in hetzelfde schuitje. Mijn oudste zoon heeft vorig jaar zijn rijbewijs gehaald en de middelste wil ook.
De jongste is nog met zijn studie bezig, dus geen tijd/geld. Wellicht later nog.

Ondertussen ben ik een Kawasaki Z400 aan restaureren:

Verhaal kun je lezen op: https://www.motor-forum.nl/threads/kawa ... 0f.461261/

Deze motor wordt voor de zoon's. Om die op mijn TLS te laten rijden lijkt me niet zo'n goed idee.
Nu rijd de oudste op de motor van mijn vrouw. ](*,)
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 1049
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderzoek van ongeveer 25000km over

Bericht door Rinidpp » 19 jan 2022, 22:11

Hey Marc,

Prachtig joh, heel mooi om te zien hoe ze gestript wordt, gaat het blok dan ook nog uit elkaar of alleen het nodige onderhoud zoals kleppen e.d.

Lekker bezig man.

Mijn oudste rijd al zeker 5 jaar op een TLS, ook een 99'er, Nu de op 1 na jongste (van de 4) toch maar gelijk op een TLS. Tres, heeft ook te koop gestaan op het forum. Is getuned met PCIII en is veel aangepast, ook HyperPro schokbreker en Hayabusa remklauwen.

Mijn jongste wilde ook beginnen en keek al met een schuin oog naar Quattro. Zij is bijna klaar, wacht op onderdelen die door Suzuki niet meer leverbaar zijn, moet het nu uit allerlei shops over the world tevoorschijn halen.

Als het weer beter is, zal ik de jongens uitnodigen om te gaan rijden, dan de S'bende ff op de gevoelige plaat schieten.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1705
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

Re: Onderzoek van ongeveer 25000km over

Bericht door f2ride2001 » 19 jan 2022, 22:22

Moet je doen, lijkt me een prachtig plaatje!
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Plaats reactie