Stationair toerental

Voor al je technische vragen over je TL
Plaats reactie
Notmyfirsttwin
Contacteer:

Stationair toerental

Bericht door Notmyfirsttwin » 22 jul 2019, 10:37

Goedemorgen, mijn vraag is de volgende. Het whb schrijft een stationair toerental van 1200 voor. Nu heb ik mijn tps afgesteld op dit toerental (streepje mooi in het midden en bij 1380 tpm naar bovenste positie). Tevens heb ik de throttle bodies gesynchroniseerd. Motor loopt super maar ik vind 1200 tpm nogal aan de hoge kant (ik hou van rust voor het stoplicht). Ik heb deze dus teruggedraaid naar circa 900 tpm. Heeft dit nog nadelige gevolgen (buiten het feit dat mijn accu wellicht niet geladen wordt bij stationair). Motor rijd prima weg bij dit toerental zonder gas, verslikt zich niet en start altijd met 1 druk op de knop zonder dat ik de fast iddler nodig heb (bij steenkoude motor loopt de motor op circa 1000 tpm). Ik kan me nog voorstellen dat de motor misschien niet voldoende olie rond pompt bij een dergelijk laag toerental en dat wil ik natuurlijk voorkomen. Wie kan er hier met zekerheid iets over zeggen?

Rinidpp
Contacteer:

Re: Stationair toerental

Bericht door Rinidpp » 22 jul 2019, 13:37

Notmyfirsttwin schreef:
22 jul 2019, 10:37
Goedemorgen, mijn vraag is de volgende. Het whb schrijft een stationair toerental van 1200 voor. Nu heb ik mijn tps afgesteld op dit toerental (streepje mooi in het midden en bij 1380 tpm naar bovenste positie). Tevens heb ik de throttle bodies gesynchroniseerd. Motor loopt super maar ik vind 1200 tpm nogal aan de hoge kant (ik hou van rust voor het stoplicht). Ik heb deze dus teruggedraaid naar circa 900 tpm. Heeft dit nog nadelige gevolgen (buiten het feit dat mijn accu wellicht niet geladen wordt bij stationair). Motor rijd prima weg bij dit toerental zonder gas, verslikt zich niet en start altijd met 1 druk op de knop zonder dat ik de fast iddler nodig heb (bij steenkoude motor loopt de motor op circa 1000 tpm). Ik kan me nog voorstellen dat de motor misschien niet voldoende olie rond pompt bij een dergelijk laag toerental en dat wil ik natuurlijk voorkomen. Wie kan er hier met zekerheid iets over zeggen?
Zelf hou ik me (bijna) altijd netjes aan wat er voorgeschreven wordt. Of lagere toeren schade oid aan het blok zouden hebben durf ik niet te zeggen.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

tsjoe007

Bericht door tsjoe007 » 22 jul 2019, 18:39

Ik herken het verhaal van ts.
Als ik het stationair toerental afstel zoals in het wph voorgeschreven wordt vind ik dit te hoog.
Ik ga altijd op mijn gehoor af dus zet ik het net iets lager tot het 'goed klinkt'.
Nog nooit problemen mee ondervonden.
Op de teller lees ik dan idd rond de 1000 rpm.

Notmyfirsttwin
Contacteer:

Bericht door Notmyfirsttwin » 22 jul 2019, 18:47

Het gaat mij er dus idd niet om wat voorgeschreven staat, het gaat mij erom of het schadelijk is en zo ja waarom. Als ik me aan alle voorschriften zou houden in het whb zou ik tenslotte nog steeds gloeilampen als raw hebben, originele dempers, etc...

Plaats reactie