Lithium accu

Voor al je technische vragen over je TL
Turbo_Henky

Lithium accu

Bericht door Turbo_Henky » 16 okt 2018, 20:35

Aangezien mijn accu was overleden (tot 2x toe leeg laten lopen doordat het parkeerlicht aanstond ](*,) ) was het tijd voor een nieuwe accu. Voor zover ik wist waren Lithium accu's altijd heel duur (€300,- en meer). Echter kwam ik er tot mijn verbazing achter dat Accudienst.nl een Lithium accu voor €100,- aanbied.
https://www.accudienst.nl/p90869/shido- ... gK6dvD_BwE

Even verder gezocht op dit type en op E-bay een aanbieder gevonden die hem aanbied voor €73,16 (incl verzendkosten). Dit is dus gewoon minder dan een YUASA accu.
https://www.ebay.nl/itm/YT12A-BS-Shido- ... :rk:3:pf:0

Volgens de specificatie kan deze meer (start)stroom leveren. die wordt aangegeven met de CCA waarde (Cold Cranking Amps). Dit is het ampèrage dat een accu 30 seconden levert bij 0 graden Farenheit (= -18 graden Celcius). Het belaste voltage blijft tijdens de test boven de 9,6 Volt.
Van een Yuasa is de CCA 175A en voor deze Lithium is dat 210A. Dat betekend dus dat de spanning van deze Lithium accu bij dezelfde stroom minder inzakt als de spanning van de Yuasa accu. En het inzakken van de spanning is juist een probleem waardoor de TL moeilijk start (als die koud is).

Ik heb deze besteld en vandaag binnen gekregen en wat weegt zo'n accu weinig! \:D/

Oude accu:
Afbeelding

Litium accu:
Afbeelding

Echter de maatvoering komt niet helemaal overeen:
Afbeelding

Maar daar hebben ze opvulschuimpjes voor geleverd (tenminste ik denk dat het daarvoor bedoelt is)
Afbeelding

Als ik die eronder leg zijn de 2 accu even hoog =D>
Afbeelding

Ik ga hem monteren en hopenlijk blijft het weer nog even mooi om te testen of deze accu het goed doet.
Geniet nooit met mate

D81

Re: Lithium accu

Bericht door D81 » 17 okt 2018, 15:19

Oh ik ben erg benieuwd hoe dit gaat verlopen.

Turbo_Henky

Bericht door Turbo_Henky » 17 okt 2018, 17:42

Nou, het is niet een echt drop-in replacement. Hoewel de maximale maat overeenkomt met de gel accu past hij niet in de accubak.

De "breedte" maat van beide accu's is dan wel 87mm, maar van de gel accu is die niet over de gehele hoogte 87mm
de rand bovenaan is dan wel 87mm
Afbeelding

Echter onderaan is deze ongeveer 84mm
Afbeelding

De Lithium accu is echter over de gehele hoogte 87mm
Afbeelding

In de accubak zit een schuimlaag welke gemaakt is voor een accu breedte van ongeveer 84mm.
Afbeelding

De Lithium accu van 86.4mm gaat er NIET in. Ik heb de bovenste schuim eruit gehaald. Ook de lengte maat van 150 is van de Lithium accu meer dan de lengte van de onderkant van de gel accu. Daardoor zit deze er strak tussen.

Tot zover de mechanische eigenschappen. Vandaag eens gestart (dus zo uit de doos zonder extra opladen), maar dat ging niet beter dan met de gel accu. De spanning zakte ook met deze accu zover in dat hij niet direct aansloeg zoals ik gehoopt had. Ik heb vervolgens het licht uitgedaan en moest helaas nog flink doorstarten voordat hij aanpakte. Na het stuk rijden is de accu spanning nu wel hoger geëindigd dan toen die uit de verpakking kwam, 13.2V na het rijden tegen 12.5V uit de verpakking. Hopelijk start hij de volgende keer beter.
Geniet nooit met mate

Loki

Bericht door Loki » 17 okt 2018, 22:50

Goedkoopste gewichtsbesparing voor de motor die er is zo'n beetje. Wel in houden de smiezen dat ie beetje op spanning blijft, ze kunnen slechter tegen lage spanningen dan een gewone accu (als ik het een beetje goed begrepen heb). De mijne koppelt zichzelf los als ie te laag in spanning komt. Handig als er apparatuur op de motor zit die bij contact uit nog stroom snoept. Vergeet de speciale accu lader er niet bij te nemen, als je hem in de winter maanden langer stil laat staan. Verbaast me dat ie bijna net zo groot is als de oude, sommige van die lithium dingen zijn nog een stuk compacter. Niet dat het uitmaakt in een standaard accu bak, maar kan handig zijn voor een verbouwde machine met beperkte ruimte..
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 18 okt 2018, 12:18

Heb hier ook erg lang naar gekeken, overwogen, door de bijgesloten tekst besloten het niet te doen.

Lithium accu onbruikbaar bij temperaturen beneden de 13°, dan is er te weinig vermogen beschikbaar om te kunnen starten.

Die tekst maakte dat ik ben gaan bellen naar de leverancier, wat betekent dat nou precies in de praktijk!?

Kreeg de melding, als je ook in de winterperiode rijd, een gewone loodaccu kiezen.

Heel benieuwd naar de bevindingen.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

tsjoe007

Bericht door tsjoe007 » 18 okt 2018, 19:32

Zelfde overweging gemaakt als Rini : vorige week beslist om toch maar een gel batterij te bestellen ipv een Lithium.
Zijn stuk(je) duurder, gevoelig aan diep ontladen en koude, nieuwe lader kopen, pasvorm, ...
Ook benieuwd dus naar het verdere verloop.

Turbo_Henky

Bericht door Turbo_Henky » 18 okt 2018, 22:48

Rinidpp schreef:
18 okt 2018, 12:18
Heb hier ook erg lang naar gekeken, overwogen, door de bijgesloten tekst besloten het niet te doen.

Lithium accu onbruikbaar bij temperaturen beneden de 13°, dan is er te weinig vermogen beschikbaar om te kunnen starten.

Die tekst maakte dat ik ben gaan bellen naar de leverancier, wat betekent dat nou precies in de praktijk!?

Kreeg de melding, als je ook in de winterperiode rijd, een gewone loodaccu kiezen.

Heel benieuwd naar de bevindingen.

Rini

Ik vind het op zich opmerkelijk dat de lithium accu beneden de 13°C onbruikbaar zou zijn. Als dat zo is, zou een gel accu nog minder bruikbaar moeten zijn. De CCA specificatie wordt gegeven voor de stroom gedurende 30 seconden bij -18°C. Voor deze Lithium accu zou dat 210A zijn tegen 175A voor de Yuasa. Als dit voor -18°C beter is zou ik verwachten dat het bij +13°C voor deze Lithium accu ook beter zou zijn dan de Yuasa gel accu.

@Loki.
Het formaat van de Lithium accu is alleen zo groot zodat deze makkelijk als vervanger kan dienen. Als ze deze kleiner maken, moeten er andere hulpmiddelen gebruikt worden om deze kleinere accu weer goed vast te zetten. Dat zou ook een drempel kunnen zijn om deze kopen.
Geniet nooit met mate

Turbo_Henky

Bericht door Turbo_Henky » 18 okt 2018, 22:58

tsjoe007 schreef:
18 okt 2018, 19:32
Zelfde overweging gemaakt als Rini : vorige week beslist om toch maar een gel batterij te bestellen ipv een Lithium.
Zijn stuk(je) duurder, gevoelig aan diep ontladen en koude, nieuwe lader kopen, pasvorm, ...
Ik heb de "gok" maar eens genomen om toch de lithium te kopen zodat ik het zelf kan ervaren (en jullie erover kan informeren)
Qua prijs is deze accu dus NIET duurder dan een Yuasa, maar zelfs goedkoper, maar wel duurder dan een JMT
Qua diepontlading zijn de lithium volgens mij beveiligd, zoals Loki ook al aangaf. Als de spanning van de cellen te laag worden schakelt de electronica de accu af zodat deze niet verder leeg getrokken kan worden, maar alleen nog opgeladen kan worden.
Wat lader betreft is het inderdaad niet verstandig een slimme accu lader te gebruiken welke voor gel en loodaccu's gemaakt is. Echter zou de zelfontlading van een Lithium accu kleiner zijn, dus loopt deze niet zo snel leeg. Om deze dan op te laden kun je er gewoon een spanning van 14.2 Volt op zetten (met een labvoeding), dit is tenslotte wat er ook gebeurd in de motor zelf (daar zit tenslotte ook geen speciale lader voor Lithium accu's in)

Met deze redeneringen heb ik toch de "gok" genomen om het eens te proberen. Ik ben ook benieuwd of dit een positieve of negatieve ervaring wordt :lol:
Geniet nooit met mate

Loki

Bericht door Loki » 19 okt 2018, 01:32

Turbo_Henky schreef:
18 okt 2018, 22:48
@Loki.
Het formaat van de Lithium accu is alleen zo groot zodat deze makkelijk als vervanger kan dienen. Als ze deze kleiner maken, moeten er andere hulpmiddelen gebruikt worden om deze kleinere accu weer goed vast te zetten. Dat zou ook een drempel kunnen zijn om deze kopen.
Bij andere L accu's zitten er stukjes schuim bij om op te vullen. Lijkt me goedkoper dan het materiaal voor de behuizing. Ze zullen (nog) wel geen kleinere behuizing in productie hebben gehad?
Turbo_Henky schreef:
18 okt 2018, 22:58
Qua diepontlading zijn de lithium volgens mij beveiligd, zoals Loki ook al aangaf. Als de spanning van de cellen te laag worden schakelt de electronica de accu af zodat deze niet verder leeg getrokken kan worden, maar alleen nog opgeladen kan worden.
Gezien de indicatoren op jouw accu, zou ik er niet van uit gaan dat er een accu management systeem op zit? (BMS/Battery Management System).
The coolest car alarm tester by far - TL1000

tsjoe007

Bericht door tsjoe007 » 19 okt 2018, 06:47

Oeps, nu zie ik het pas !
Volgens mij heb je een verkeerd type batterij(en) want bij mij is de plus bovenaan rechts en bij jou net omgekeerd :?:
WP12-BS is volgens mij niet geschikt voor de TLR maar wel de YT12A-BS
Zou dat de slechte pasvorm kunnen verklaren :-k

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 19 okt 2018, 20:26

Turbo_Henky schreef:
18 okt 2018, 22:58
tsjoe007 schreef:
18 okt 2018, 19:32
Ik heb de "gok" maar eens genomen om toch de lithium te kopen zodat ik het zelf kan ervaren (en jullie erover kan informeren)
Qua prijs is deze accu dus NIET duurder dan een Yuasa, maar zelfs goedkoper, maar wel duurder dan een JMT
.......
Met deze redeneringen heb ik toch de "gok" genomen om het eens te proberen. Ik ben ook benieuwd of dit een positieve of negatieve ervaring wordt :lol:
Goed man, ook erg getwijfeld, mijn Busa maatje was de overtreffende trap om het niet te doen. Hij houd zich bezig met het repareren van elektrische auto's. Vol met Lithium. De temperatuur is mega belangrijk, me daardoor laten sturen.
Ben rete benieuwd naar je bevindingen. Misschien is het handig om zo'n accumeter zoals ik gebruik te monteren, kan je de accu mooi in de gaten houden.
https://www.ebay.com/itm/Car-12V-Batter ... :rk:1:pf:0

Zo kan je dagenlang de spanning bij houden, ook zien hoe langzaam of snel de spanning verloopt.

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 20 okt 2018, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Turbo_Henky

Bericht door Turbo_Henky » 20 okt 2018, 00:14

tsjoe007 schreef:
19 okt 2018, 06:47
Oeps, nu zie ik het pas !
Volgens mij heb je een verkeerd type batterij(en) want bij mij is de plus bovenaan rechts en bij jou net omgekeerd :?:
WP12-BS is volgens mij niet geschikt voor de TLR maar wel de YT12A-BS
Zou dat de slechte pasvorm kunnen verklaren :-k
Ik heb wel het goede type, de YT12A-BS waarbij de plus rechts boven zit bij montage.

@ Rini, ik heb onderstaande op de accu aangesloten (met een schakelaar ertussen om hem uit te zetten) zodat ik de spanning in de gaten kan houden.

https://nl.aliexpress.com/item/1pc-DIY- ... 96734.html
Geniet nooit met mate

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 20 okt 2018, 22:06

Turbo_Henky schreef:
20 okt 2018, 00:14
tsjoe007 schreef:
19 okt 2018, 06:47
Oeps, nu zie ik het pas ! ........
@ Rini, ik heb onderstaande op de accu aangesloten (met een schakelaar ertussen om hem uit te zetten) zodat ik de spanning in de gaten kan houden.

https://nl.aliexpress.com/item/1pc-DIY- ... 96734.html
Hey Henk,

Die zijn ook een stuk goedkoper, ff zadel beuren en je weet het.
Wilde met de monitor vooral kijken wat het laad mechaniek doet, hoe het zich gedraagt. Ook wat de accu spanning doet bij starten, en als je twee weken of langer niets doet. Vanavond nog even gekeken, in twee weken tijd zakt de spanning van 12,95V naar 12,75V. Heb al een druppellader klaar hangen, er volgende week maar weer eens aanhangen, vooral als de temperatuur daalt.

Als jouw bevindingen goed zijn van de Lithium, is de volgende voor mij duidelijk.

Rini

matzwart2

Bericht door matzwart2 » 09 dec 2018, 13:40

ik heb nu 1,5 jaar een lithium akku in mijn tl, ik vind het perfekt.
met montage had ik precies hetzelfde.
de akku was een stuk lager, maar ook iets "dikker"
verder staat mijn motor altijd onverwarmd binnen ,en in de winter laat ik de akku er gewoon inzitten en laad ik hem niet bij .
na de winter starte hij gewoon perfekt, geen problemen met temp of een half jaar stilstaan.
(ik heb ook geen alarm die de akku leeg trekt)

ik heb een lithium genomen vanwege het gewicht, maar ook omdat ik maar een paar keer per jaar rijd.
lithium akkus ontladen niet zo snel.

je hebt er wel een speciale lader bij nodig om hem op te laden . dat heb ik voor de montage wel gedaan.

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 09 dec 2018, 16:51

matzwart2 schreef:
09 dec 2018, 13:40
ik heb nu 1,5 jaar een lithium akku in mijn tl, ik vind het perfekt.
met montage had ik precies hetzelfde.
de akku was een stuk lager, maar ook iets "dikker"
verder staat mijn motor altijd onverwarmd binnen ,en in de winter laat ik de akku er gewoon inzitten en laad ik hem niet bij .
na de winter starte hij gewoon perfekt, geen problemen met temp of een half jaar stilstaan.
(ik heb ook geen alarm die de akku leeg trekt)

ik heb een lithium genomen vanwege het gewicht, maar ook omdat ik maar een paar keer per jaar rijd.
lithium akkus ontladen niet zo snel.

je hebt er wel een speciale lader bij nodig om hem op te laden . dat heb ik voor de montage wel gedaan.
Kan je doorgeven welke accu en lader je hebt gekozen. Eigenlijk best wel benieuwd naar. Hoeveel amp/h gebruik je?

Rini

Plaats reactie