(TL) vermoed een kapot gelopen blok

Voor al je technische vragen over je TL
tls-grunn
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 jun 2015, 15:30

(TL) vermoed een kapot gelopen blok

Berichtdoor tls-grunn » 30 okt 2017, 20:54

er begon bij mij het welbekende olie-kannetje te branden.
dus ik dacht oliepijl niet ok , deze dus gecontroleerd en bleek dus goed te zijn.

vervolgens heb stekker doorverbonden naar dealer modus voor een eventuele foutcode,
vervolgens ben ik gaan rijden (voelde niet echt fijn) geen foutcode die optreed

na een paar km begon de motor te smoren blokkerend achterwiel 50 kmph in zn 3.
motor zat naar mijn mening vast.
direct geprobeerd om motor te starten(motor ging er zwaar rond) had ff gewacht en kon vervolgens gewoon weer starten.
ben rechtsomkeer gegaan, na een paar honderd meter hetzelfde verhaal opnieuw.

dag later maar op onderzoek uitgegaan.

bougies eruit gedraait
-achterste cilinder bougie git zwart
-voorste cilinder bougie koffiebruin

met scoop erin gekeken
-achterste cilinder bovenkant zuiger echt vies zwart
-voorste cilinder mooi schoon

had de cilinderwanden nog willen bekijken alleen de scoop werkte niet mee

motor in 6e versnelling om vervolgens het achterwiel te draaien (dit gaan erg zwaar)
geen compressie aanwezig (zo voelt het alleen wel)

motorolie afgetapt wat er nog geen 1k inzit
erg donker van kleur (zwart)
met een metaalachtige gloed als ik er met een schroevendraaier door roer.

heb nu het vermoeden dat blok stuk is.

wie kan dit bevestigen
of zijn er nog dingen die ik kan controleren
voordat ik blok uitelkaar schroef

bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: (TL) vermoed een kapot gelopen blok

Berichtdoor tsjoe007 » 30 okt 2017, 21:07

Mijn idee : bougie achterste cilinder kapot ?
Nieuwe er in en even testen ? Kan je dat misschien al uitsluiten.

Groeten

tls-grunn
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 jun 2015, 15:30

Re: (TL) vermoed een kapot gelopen blok

Berichtdoor tls-grunn » 30 okt 2017, 21:14

hmmm.

deze zitten er ook nog geen 1 k in (irdium)

Dvis
Berichten: 740
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:43

Re: (TL) vermoed een kapot gelopen blok

Berichtdoor Dvis » 30 okt 2017, 21:15

tls-grunn schreef:hmmm.

deze zitten er ook nog geen 1 k in (irdium)


Bougie kan gewoon kapot zijn ook al zijn ze nieuw.
Grtsz Dvis :D

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: (TL) vermoed een kapot gelopen blok

Berichtdoor tsjoe007 » 30 okt 2017, 21:19

Ik vemoed dit ook omdat hij de 2de keer toch nog startte : misschien vonkt ze maar af en toe, vandaar de roetaanslag.
En een viercilinder waarvan er één bougie niet vonkt doet het soms nog even maar als je maar 2 cilinders hebt ...

Groeten

tls-grunn
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 jun 2015, 15:30

Re: (TL) vermoed een kapot gelopen blok

Berichtdoor tls-grunn » 30 okt 2017, 21:23

kun je dan ook verklaren waarom de motor zwaar draait na uitvallen motor?
als je langer wacht start hij wel gewoon (op 2 cilinders)

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: (TL) vermoed een kapot gelopen blok

Berichtdoor tsjoe007 » 30 okt 2017, 23:30

Niet echt nee.
Wat ook nog plausibel is volgens mij : geblokkeerde luchtinlaat achterste cilinder.
Injectie blijft benzine inspuiten, bougie vonkt (vandaar zwarte roetaanslag) maar luchttoevoer is verbroken/verstopt.
Achterste cilinder werkt dus niet mee.
Ik denk maar mee hoor ... ;)

tls-grunn
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 jun 2015, 15:30

Re: (TL) vermoed een kapot gelopen blok

Berichtdoor tls-grunn » 31 okt 2017, 06:46

tsjoe007 schreef:Niet echt nee.
Wat ook nog plausibel is volgens mij : geblokkeerde luchtinlaat achterste cilinder.
Injectie blijft benzine inspuiten, bougie vonkt (vandaar zwarte roetaanslag) maar luchttoevoer is verbroken/verstopt.
Achterste cilinder werkt dus niet mee.
Ik denk maar mee hoor ... ;)


alle informatie is welkom ;)

Gebruikersavatar
pedrodetski
Moderator
Berichten: 4445
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:19
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: (TL) vermoed een kapot gelopen blok

Berichtdoor pedrodetski » 31 okt 2017, 07:58

Kleppen gesteld? Buckets gecontroleerd?
Sowieso even de klepdeksels demonteren voor inspectie kleppentrein. Controleer ook de conditie en de speling op de idlergears als je daar bezig bent. Er kunnen een hoop zaken mis zijn inwendig en dat zal toch lastig zijn om te bepalen zonder het ook echt te horen lopen en/of te voelen draaien.
Mocht je uit zijn op een revisieblok moet je maar even contact opnemen met me. Ik ga deze winter toch nog een aantal blokken opbouwen en kan evt voor jou dat ook wel doen.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

Gebruikersavatar
Turbo_Henky
Berichten: 1328
Lid geworden op: 28 mar 2006, 18:24
Locatie: Velp (Gld)

Re: (TL) vermoed een kapot gelopen blok

Berichtdoor Turbo_Henky » 31 okt 2017, 21:14

Volgens mij vergeet iedereen dat ook het olie kannetje begon te branden. Dan wordt er geen olie druk opgebouwd en krijgen de draaiende delen geen olie. Als het blok blijft draaien loopt het warm en kan het misschien wel vastlopen. Als het blok dan weer afgekoeld is kan het wel weer draaien.
Wat was de temperatuur van het blok?
Geniet nooit met mate

tls-grunn
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 jun 2015, 15:30

Re: (TL) vermoed een kapot gelopen blok

Berichtdoor tls-grunn » 31 okt 2017, 21:33

Turbo_Henky schreef:Volgens mij vergeet iedereen dat ook het olie kannetje begon te branden. Dan wordt er geen olie druk opgebouwd en krijgen de draaiende delen geen olie. Als het blok blijft draaien loopt het warm en kan het misschien wel vastlopen. Als het blok dan weer afgekoeld is kan het wel weer draaien.
Wat was de temperatuur van het blok?



had hem toen in de servicemode staan.
temp is dan niet afleesbaar

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20
Locatie: Hoogstraten(B)

Re: (TL) vermoed een kapot gelopen blok

Berichtdoor tsjoe007 » 31 okt 2017, 22:19

Turbo_Henky schreef:Volgens mij vergeet iedereen dat ook het olie kannetje begon te branden. Dan wordt er geen olie druk opgebouwd en krijgen de draaiende delen geen olie. Als het blok blijft draaien loopt het warm en kan het misschien wel vastlopen. Als het blok dan weer afgekoeld is kan het wel weer draaien.
Wat was de temperatuur van het blok?


Interessant, ik had net de omgekeerde redenering : als er maar 1 cilinder werkt wordt er niet genoeg (olie)druk opgebouwd en vandaar dat het lampje gaat branden ... :-k
Hopelijk vindt TS snel de oorzaak.

TLRTwins
Berichten: 1050
Lid geworden op: 05 apr 2013, 23:12

Re: (TL) vermoed een kapot gelopen blok

Berichtdoor TLRTwins » 01 nov 2017, 08:01

Turbo_Henky schreef:Volgens mij vergeet iedereen dat ook het olie kannetje begon te branden. Dan wordt er geen olie druk opgebouwd en krijgen de draaiende delen geen olie. Als het blok blijft draaien loopt het warm en kan het misschien wel vastlopen. Als het blok dan weer afgekoeld is kan het wel weer draaien.
Wat was de temperatuur van het blok?


Dit hoor je van te voren hoor. spreek uit ervaring lagers gillen het uit dan. en vast is dan echt vast.

Ik zou me eerder beraden op de oplossing. ruil blok revisie of hele ding de deur uit en een andere kopen. staat genoeg te koop. Alleen al je omschrijving van vast zwaar en paar honderd meter.....

tls-grunn
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 jun 2015, 15:30

Re: (TL) vermoed een kapot gelopen blok

Berichtdoor tls-grunn » 01 nov 2017, 19:53

ben er zo goed als overtuigd van dat blok beschadigd is.

zijn alleen een aantal punten voor mezelf die ik ook een rijtje moet zetten.

-dit blok reviseren (hoge kosten) wat kom je tegen enz.
-een donor tl behoord ook tot de mogelijkheden

verder is hij technisch gewoon goed

wil hem liever niet wegdoen.
had hem als lopend project gekocht.
zit inmiddels al aardig wat geld wat ik er sowieso niet weer uit krijg

TLRTwins
Berichten: 1050
Lid geworden op: 05 apr 2013, 23:12

Re: (TL) vermoed een kapot gelopen blok

Berichtdoor TLRTwins » 02 nov 2017, 01:10

Kosten revisie.... 500 aan parts. Dan wat er kapot is, let wel goede delen kosten geld. Nieuw zijn er nog een handvol verkopers met iets dat op voorraad lijkt. Rest is Kansloos of uit Japan. toverwoord backorder feestdagen voor de deur etc.

Evt sv krukas drijfstangen. R zuigers bieden dan nog wel uitkomst dat is nog wat makkelijker te verkrijgen. Net als versnellingsbakken schakel vorken etc.

Alles samen toch snel rond de 1000. Dan zijn er geen bewerkingen gedaan als balanceren ed. Iets minder als je zelf wat werk doet.

Ruil blok is grappig verhaal altijd. Ze hebben altijd rond de 28 tot 32 k op de teller. Maar de teller is er zelden bij. En ze zijn altijd draaiend gedemonteerd in subliem werkende staat.

Maar je kan geluk hebben. 650 tot 900 waarbij de prijs totaal niks zegt over de staat. En hebben ze lang gelegen zeikt het er een veel gevallen bij de uitgaande as uit net als bij de waterpomp.

Geld in de hobby is zelden een rendabel verhaal maar daarom heet het ook hobby en niet investering.

Als je denkt dit is een leuk ding ga er nog op rijden, maar kan zelf dit niet, dan kan je altijd Peter eens benaderen voor een deal die misschien wat meer toegespitst is op je budget tijdplan en wensen. Maar een goed revisie bedrijf lokaal moet je ook een basis bedrag kunnen zeggen.


Overigens allemaal eigen ervaring doet er je voordeel mee. succes met de keuze.


Terug naar “TL Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten