Klepspeling avontuur

Voor al je technische vragen over je TL
Gebruikersavatar
coen
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 apr 2009, 00:57
Locatie: Utrecht

Re: Klepspeling avontuur

Bericht door coen » 30 dec 2014, 21:36

Heb nog een second opinion laten doem door ervaren familielid.
Hierdoor bleek dat ik teveel aan het proppen was waardoor ik te grote metingen had.
Goeie nieuws is dat ik het mooi kan laten zitten.

Vandaagg
-generator cover en nieuwe pakking geplaatst. Nieuwe plug met oring , ingevet met kopervet en niet te strak aangedraaid.
-koelvloeistof en ontluchten
-garmin voedingskabel onder tank doorgelegd,
-kappen geplaatst.

Het is mooi geweest, op naar de zomer.

Eenieder bedankt voor de support! =D>

Gebruikersavatar
coen
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 apr 2009, 00:57
Locatie: Utrecht

Re: Klepspeling avontuur

Bericht door coen » 27 feb 2018, 21:51

2018, alweer een tijdje geleden maar het begon toch te knagen die kans op haarscheuren......

Omdat ik de shimbuckets wou controleren op haarscheuren heb ik de boel losgegooid.
Eerst alles minitieus vastgelegd. Hier kom ik nog later op terug.

Waar ik nu tegenaan loop:
Ik heb vanavond de uitlaten voorzien van nieuwe uitlaat shimbuckets (4x).
Nu viel mij op met het met de hand rond laten draaien van het blok dat ik ergens als ik rustig draai een nokje voel klikken bij de uitlaatnokkenas van de voorste cilinder.
Dit was in het begin niet zo nadat ik de nokkenas had teruggezet.
Ik heb vanavond die nokkenas namelijk weer losgehaald om de nieuwe shimbuckets te plaatsen.

Let wel, alles staat op tijd en de klepspeling is perfect (ja ja , heb paar keer rondgedraaid :) ).
Dik "knik" geluidje, zou dat de nieuwe shimbucket zijn die even in moet lopen?

Van het weekend haal ik het maar eens rustig los, geen zin om te haasten...

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 723
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Klepspeling avontuur

Bericht door Rinidpp » 28 feb 2018, 09:19

Hey Coen,

Jammer dat ik zo'n eind uit de buurt zit, anders graag met je meegekeken/geluisterd. Als alles op de plek zit, zou er niet iets anders tevoorschijn mogen komen, geluiden...
Enige wat ik altijd hoorde van de dealer is dat het extra tikken van de nokkenassen door een gebroken veer veroorzaakt kan worden, die de twee naast elkaar liggende tandwielen daardoor niet de spanning kunnen houden, er toch speling veroorzaakt word/is.

De halve maantjes liggen goed op de plek, nokken getimed, bussen van de glijlagers er niet uitgedonderd voordat je ze op de plek zette. Zou het zekere voor het onzekere kiezen, toch maar weer uit elkaar halen, checken...

Controleer je ook of de buckets goed kunnen draaien. Voor ik die plaats, altijd goed olie gebruiken, dan de bucket op de plek, magneet erbovenop, draaien, dat doen ze continu, draaien. Bij de Brezan ooit zo'n verlengstokkie gekocht met een magneet aan het uiteinde, zo haal ik de bus en het stelplaatje altijd in een keer uit zijn zitting.

Volgende week ben ik waarschijnlijk weer een dag in Utrecht!

Suc6 Coen,

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
coen
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 apr 2009, 00:57
Locatie: Utrecht

Re: Klepspeling avontuur

Bericht door coen » 28 feb 2018, 18:42

Ha Rini,
Bedankt voor de tips!
-veel olie gebruikt, in onder over de shims. Shimbuckets ook ingeolied. Glijlagers ingevet met dun laagje molybdeendisulfietvet.
- magneetjes heb ik, werkt super.

Ik ga zaterdag rustig ervoor zitten en check even of de shimbucket kan draaien en spanningsvrij is.
Dan meet ik de shimbuckets op.
De oude shimbuckets zet ik er weer even op, want die gaven geen geluid ook na de nieuwe shims.

Dan kijk ik nogmaals of het geluid weg is.
Het kan mijn OCD zijn natuurlijk, maar dat klopje trok mijn aandacht.

Zaterdag nice & slow here we go met een bakkie erbij.

Gebruikersavatar
pedrodetski
Moderator
Berichten: 4463
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:19
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Klepspeling avontuur

Bericht door pedrodetski » 01 mar 2018, 20:02

coen schreef:
Let wel, alles staat op tijd en de klepspeling is perfect (ja ja , heb paar keer rondgedraaid :) ).
Dik "knik" geluidje, zou dat de nieuwe shimbucket zijn die even in moet lopen?
Dat geluidje hoor ik hier ook zo nu en dan als aan de kleppentrein bezig ben ben. Niet bij alle fietsen moet ik zeggen!
Maar ben er achter gekomen dat het geluid veroorzaakt word door DCM (de-compressie mechaniek).
Ik denk dat het de ene keer wel en de andere keer niet kunnen horen ervan ligt aan hoeveel olie er op dat moment tussen het hele gebeuren zit.
Zou me daar in ieder geval niet al te druk om maken! :D
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

Gebruikersavatar
coen
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 apr 2009, 00:57
Locatie: Utrecht

Re: Klepspeling avontuur

Bericht door coen » 02 mar 2018, 10:21

Dank Pedro,

Dat dacht ik ook, heb mijn vinger er nog tegenaan gehouden of ik het daar kon voelen.
Het is echt een licht "nok" geluid, om het zo maar te omschrijven.

En toch ga ik het rustig even loshalen morgen, anders heb ik weer slapeloze nachten :)

Bedankt!

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5935
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland

Re: Klepspeling avontuur

Bericht door Loki » 03 mar 2018, 02:32

coen schreef:..Glijlagers ingevet met dun laagje molybdeendisulfietvet.
..
Eh.. heb je dat in het blok gebruikt?
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
coen
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 apr 2009, 00:57
Locatie: Utrecht

Re: Klepspeling avontuur

Bericht door coen » 03 mar 2018, 08:32

Loki schreef:
coen schreef:..Glijlagers ingevet met dun laagje molybdeendisulfietvet.
..
Eh.. heb je dat in het blok gebruikt?
Alleen op de glijlagers van de nokkenassen.
Dun laagje, samen met olie.

Gebruikersavatar
coen
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 apr 2009, 00:57
Locatie: Utrecht

Re: Klepspeling avontuur

Bericht door coen » 03 mar 2018, 13:48

zo, tijdens het naar binnen werken van een restant rijsttafel even dit online gezet.
Dit is het geluid dat ik gehoord heb, dus toch Pedro!

https://youtu.be/9KbAEVeIG6o


straks de laatste shimwijziging, en dan de boel afronden.

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 723
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Klepspeling avontuur

Bericht door Rinidpp » 03 mar 2018, 23:51

Hey Coen,

Dus toch die twee tandwielen die net ff na'ijld! Kan me zoiets herinneren van de dealer die een keer naar mijn TL luisterde. Begon toen dat hele verhaal af te draaien over gebroken veren en het enorme tikken.....

Goed dat je het duidelijk hebt toch.

Snel dicht.....

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5935
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland

Re: Klepspeling avontuur

Bericht door Loki » 04 mar 2018, 00:18

coen schreef:Alleen op de glijlagers van de nokkenassen.
Dun laagje, samen met olie.
Hier snap ik niets van.. kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is vet te gebruiken daar waar olie en een oliepomp het werk zouden moeten doen.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
coen
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 apr 2009, 00:57
Locatie: Utrecht

Re: Klepspeling avontuur

Bericht door coen » 04 mar 2018, 12:43

Tsja, suzuki molypaste wordt aanbevolen. Een heel dun laagje met de vinger aangebracht.

In theorie is de eerste rotatie na het inelkaarzetten droge smering.
Natuurlijk gooi je er een lik olie op, maar fabrieksuit wordt er aanbevolen om er molypaste op te doen.
Samen is helemaal best, dus op de kop en de kap doe ik olie.

Eigenlijk gewoon iets voor mierenn*ukers , maar ja dat maakt het leuk :)

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 723
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Klepspeling avontuur

Bericht door Rinidpp » 04 mar 2018, 13:05

Loki schreef:
coen schreef:Alleen op de glijlagers van de nokkenassen.
Dun laagje, samen met olie.
Hier snap ik niets van.. kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is vet te gebruiken daar waar olie en een oliepomp het werk zouden moeten doen.
Zo is het, die vraag ook aan kennis (automonteur met heel veel ervaring) gesteld. Het vet is om na het terugleggen van de nokken, te zorgen dat de boel gesmeerd is, voordat de olie het over kan/gaat nemen.

Simpel en logisch toch!

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5935
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland

Re: Klepspeling avontuur

Bericht door Loki » 04 mar 2018, 16:00

Lijkt me dat een blok dat lang stil staat qua smering vergelijkbaar is. Vet door de olie komt wat raar over maar in verhouding gaat het om een fractie, dat dan ook wel weer.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
pedrodetski
Moderator
Berichten: 4463
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:19
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Klepspeling avontuur

Bericht door pedrodetski » 04 mar 2018, 22:00

Ik gebruik altijd rijkelijk motorolie bij de montage van alle delen. Maar dat is met de wetenschap dat ik de motor de volgende dag ga starten.
Als ik een blokje bouw en die zet ik weg voor een wat langere tijd dan gaat alles in het vet.
Vet in de olie is inderdaad een fractie en zal ook geen probleem zijn denk ik mits met mate gebruikt.
Als een motor over de winter stil heeft gestaan start men dat ding ook gewoon weer. Het gaat hem puur om de initiële slijtage bij de eerste wentelingen.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

Plaats reactie