roterende demper vs gewoon exemplaar

Voor al je technische vragen over je TL
Plaats reactie
Quickfixxer

roterende demper vs gewoon exemplaar

Bericht door Quickfixxer » 22 jul 2005, 16:18

meer en meer zie ik conventionele dempers steken op TL s, der zal wel een duidelijke verklaring voor zijn, maar kan iemand die geven??

THX
no trixx, just quickfixx

karz
Contacteer:

Bericht door karz » 22 jul 2005, 18:56

posen :cool:

Nee, ik heb een WP achterop, ik had niet verwacht zo'n verschil te merken.

De meeste dempers zijn niet alleen conventioneel maar ook natuurlijk beter. Je kan WP/Ohlins/Bitubo enz. echt niet vergelijken met wat ze stock op zo'n fiets steken.

De TLR heeft zijn impopulariteit vooral te danken aan zijn rotatie demper. Een systeem dat met veel bombarie is aangekondigt door suzuki op de TLS in '97.
Het systeem heeft als grootste nadeel dat bij intensief gebruik (circuit) de olie in de demper te dun wordt en de fiets gaat zwabberen. Voor normaal gebruik is dit natuurlijk geen ramp. Echter in alle motobladen werd de fiets afgezeikt voor zijn schokdemper. Vreemd genoeg hebben ze dit bij Suzuki gewoon in de wind geslagen en ook de TLR ermee uitgerust. Zelfde verhaal dus.

Ik rij geen circuit (nog niet ;) ) maar het de WP achter maakte echt veel verschil. Ik merkte het al toen ik hem van de jiffy aflichtte (no shit), de fiets voelde meteen al strakker aan. De eerste testrit was echt super, uit een bocht komen ging gewoon, zonder dat het achterwiel nog een beetje een wiebeltje nageeft. Met high speed over een bult in de weg rijden , vroeger werd ik gelanceerd , nu veert hij hard in en komt rustig naar boven.

Later heb ik die GIx1000 K4 vork erin gezet, en dat was ook super. De vering vervangen op een TLR is een van de beste mods wat je kan doen. HEt is wel prijzig, maar je merkt het wel.

Quickfixxer

Bericht door Quickfixxer » 22 jul 2005, 21:12

ok, thx
no trixx, just quickfixx

Sixxer

Bericht door Sixxer » 09 sep 2005, 21:00

Hallo, ben zelf 2 maanden in het bezit van een TL S uit '97 en heb onlangs een WP-set besteld bestaande uit een schokdemper met additionele veer en voorvorkset. Schijnt een wereld van verschil te zijn. Ik merkte nu al dat met name de achtervering zeer onberekenbaar is en zelfs (in koude toestand) oncomfortabel. Over het frame zelf maak ik mij geen zorgen, dat is dik voor elkaar. Dan nog te stuurdemper vervangen (die zorgt voor een looiig stuurgedrag) maar ik weet niet nog met wat. Ben van plan om dat maar eens tweedehands te gaan regelen, die dingen zijn nieuw stervensduur!
Ik kom graag in contact met eigenaren die ook een vervangende veerset hebben gemonteerd

BlackJack

Bericht door BlackJack » 02 okt 2005, 16:51

Ik heb sinds anderhalve maand de rotatie demper en veer vervangen door een Bitubo schokbreker. Is echt een wereld van verschil. Veel beter en strakker bochtenwerk. En doordat het grote blok (de rotatiedemper) weg is, gaat het gewicht van je bike ook naar beneden :D
Ik heb 'm online gekocht voor 420 euri incl verzendkosten bij [spam]motorgoedkoop.nl [/spam]

Plaats reactie