Kan iemand mij vertellen of de TLS van na 97 (of een 97er die omgebouwd is) een thermostaat heeft die schommelt tussen 78 en 82 graden?
Ik heb begrepen dat de ECU dan telkens schakelt tussen de choke mapping en de "normale" mapping?
Een DL1000 thermostaat gaat tot 87 graden naar wat ik begijp?
Thermostaathuis modificatie TLS
Re: Thermostaathuis modificatie TLS
Het schommelen tussen de 78 en 82 graden (zeker in de winterperiode) zou ik me geen zorgen over maken. Een '97-er die nog niet aangepast is haalt die temperatuur bij lange na niet 
Volgens mij hebben de TL's standaard een 82 graden thermostaat, je zou er natuurlijk een hogere in kunnen stoppen.

Volgens mij hebben de TL's standaard een 82 graden thermostaat, je zou er natuurlijk een hogere in kunnen stoppen.
Re: Thermostaathuis modificatie TLS
Ik heb op een 97er gereden waarbij de temperatuur niet boven de 51 graden kwam.....
Dat Suzuki zoiets geproduceerd heeft, dat moet toch tijdens de eerste ritten al opgemerkt zijn door een testrijder?
Dat Suzuki zoiets geproduceerd heeft, dat moet toch tijdens de eerste ritten al opgemerkt zijn door een testrijder?

Re: Thermostaathuis modificatie TLS
Inderdaad vreemd! Ik denk dat Suzuki op een warme dagen getest heeft of veel stationair laten draaien.
Re: Thermostaathuis modificatie TLS
Of donders veel gaaaaas 

The coolest car alarm tester by far - TL1000
Re: Thermostaathuis modificatie TLS
klopt! die van een R is iets beter, maar komt ook amper boven de 80 gragden.
Je moet btw het waterpomphuis van een 98 of later hebben, niet van een R die heeft twee aansluitingen (2e voor de oliekoeler)
Je moet btw het waterpomphuis van een 98 of later hebben, niet van een R die heeft twee aansluitingen (2e voor de oliekoeler)
Re: Thermostaathuis modificatie TLS
Ik heb een SV1000s thermostaat geplaatst, stond 88graden ingestanst.
Heb hem gechecked in de keuken en volgens mij ging hijopen op 91 graden.
Vandaag 10 januari 2014 testrit gedaan, en bij deze "wintertemperaturen" kwam hij bij het rijden niet
hoger dan 75 graden.
Met de originele kwam ik niet hoger dan 65 graden.
Dus 10 graden gewonnen, zeker de verplaatsing van de temp-sensor is realistischer!
Heb hem gechecked in de keuken en volgens mij ging hijopen op 91 graden.
Vandaag 10 januari 2014 testrit gedaan, en bij deze "wintertemperaturen" kwam hij bij het rijden niet
hoger dan 75 graden.
Met de originele kwam ik niet hoger dan 65 graden.
Dus 10 graden gewonnen, zeker de verplaatsing van de temp-sensor is realistischer!
Re: Thermostaathuis modificatie TLS
dat zit wel snor dan.. als het buiten zo'n 20 tot 30 graden is zal je temp mooi boven de 80 zitten..
Ik heb een 99 S die komt met dit weer ook niet boven de 80. zomers wel
Ik heb een 99 S die komt met dit weer ook niet boven de 80. zomers wel
Re: Thermostaathuis modificatie TLS
Gelukkig, ik kan weer rustig slapen! 

Re: Thermostaathuis modificatie TLS
Paroxysm schreef:Kan iemand mij vertellen of de TLS van na 97 (of een 97er die omgebouwd is) een thermostaat heeft die schommelt tussen 78 en 82 graden?
Ik heb begrepen dat de ECU dan telkens schakelt tussen de choke mapping en de "normale" mapping?
Een DL1000 thermostaat gaat tot 87 graden naar wat ik begijp?
Net even de bon bekeken. De SV2005 thermostaat kostte 30,- (incl tempsensor, 2kleine koelslangetjes naar de cylinders en 1 bypass-slang)
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01 okt 2006, 18:44
Re: Thermostaathuis modificatie TLS
Bij mijn 97er heb ik de orginele delen gebruikt voor de modificatie.
Thermostaathuis sv100 17662-02F11-
waterpomphuis sv 1000 1741002F30
stukje bypass slang van thermostaat huis en waterpomp huis.
Alles Besteld bij Roadrunner motoren in Velp (gld) was nog goedkoper dan csml
Thermostaat zou bij alle S een 82er moeten zijn.
Ik zit zelf eraan te denken om een thermostaat te zoeken met een hogere openings temperatuur... t zakt nog wel s naar de 78graadjes
Thermostaathuis sv100 17662-02F11-
waterpomphuis sv 1000 1741002F30
stukje bypass slang van thermostaat huis en waterpomp huis.
Alles Besteld bij Roadrunner motoren in Velp (gld) was nog goedkoper dan csml
Thermostaat zou bij alle S een 82er moeten zijn.
Ik zit zelf eraan te denken om een thermostaat te zoeken met een hogere openings temperatuur... t zakt nog wel s naar de 78graadjes
Re: Thermostaathuis modificatie TLS
bikeroffice.de verkoopt een complete set met alles wat je nodig hebt.
Het verhaal is dat het motormanagement zo is ontworpen dat de motor koel draaide voor maximale prestaties (inzicht van de midden jaren 90). Bewust dus.
Deze afstelling leidt tot olieverdunning door benzine, wat uiteindelijk weer leidt tot slechte smering.
kenmerkend is een hoog verbruik en lage motor temperatuur.
Het verhaal is dat het motormanagement zo is ontworpen dat de motor koel draaide voor maximale prestaties (inzicht van de midden jaren 90). Bewust dus.
Deze afstelling leidt tot olieverdunning door benzine, wat uiteindelijk weer leidt tot slechte smering.
kenmerkend is een hoog verbruik en lage motor temperatuur.
1997 TLs since 1998
Re: Thermostaathuis modificatie TLS
Medeforumers, heb in de planning ook het omsteken van een thermostaat van een SV1000 staan.
Maar mij is nu niet duidelijk, waarom een hoop mensen de thermostaat verplaatsen en een T stuk met By-pass aanpassen.
de thermostaat bepaalt toch uiteindelijk de openingstemperatuur ?
Dus als de thermostaat pas bij 82 graden volledig opent, regelt hij hier toch op af ??
Wie kan mij informeren over het hoe en waarom ??
bedankt alvast !?!
Maar mij is nu niet duidelijk, waarom een hoop mensen de thermostaat verplaatsen en een T stuk met By-pass aanpassen.
de thermostaat bepaalt toch uiteindelijk de openingstemperatuur ?
Dus als de thermostaat pas bij 82 graden volledig opent, regelt hij hier toch op af ??
Wie kan mij informeren over het hoe en waarom ??
bedankt alvast !?!

Re: Thermostaathuis modificatie TLS
Heb de mod zelf ook gedaan, de thermostaat blijft voor zover ik weet gewoon zitten maar de thermometer / sensor waar de ECU z'n informatie van krijgt wordt vaak verplaatst. Ipv links in de radiator (veel rijwind =koud) zit ie dan in de thermostaat (warm) van t nieuwere type geplaatst, zo krijgt ie een reëlere temperatuur door en schakelt de ECU door uit z'n koude <80°C map, lees choke modus, over naar z'n warme map.
Ik heb ook het nieuwe type 98+ waterpomp deksel met 'tuitje' gemonteerd, die creëert weer een koelvloeistof (kv) flow tussen thermostaat en de grote dikke zwarte retour slang waar je afgekoelde kv het blok weer in gaat. En als ik me niet vergis betekent dit dat t geheel wat sneller op bedrijfstemperatuur komt.
Staan zat stukjes hierover op t forum even zoeken en je bent zo n stuk wijzer.
Mike
Ik heb ook het nieuwe type 98+ waterpomp deksel met 'tuitje' gemonteerd, die creëert weer een koelvloeistof (kv) flow tussen thermostaat en de grote dikke zwarte retour slang waar je afgekoelde kv het blok weer in gaat. En als ik me niet vergis betekent dit dat t geheel wat sneller op bedrijfstemperatuur komt.
Staan zat stukjes hierover op t forum even zoeken en je bent zo n stuk wijzer.
Mike
EVIL TWIN SUPERBIKE
Re: Thermostaathuis modificatie TLS
What he ^said. Het kleine gaatje in de (koude, gesloten) thermostaat zorgt kennelijk voor te weinig flow, vandaar de bypass tussen thermostaathuis en de zuig van de pomp. De sensor zit dichter bij de bron en voor de thermostaat, voor een reëlere waarde.
The coolest car alarm tester by far - TL1000
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast