Tandwielverhouding

Voor al je technische vragen over je TL
Gebruikersavatar
Pulsar
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:20
Locatie: Zevenbergen

Re: Tandwielverhouding

Bericht door Pulsar » 19 jul 2012, 12:18

Vandaag mijn tandwielset binnen gehad en eronder gezet ( 17/42 ). Jullie hebben idd helemaal gelijk. Wat een beest is het geworden \:D/ \:D/ Hij blijft maar trekken ( in elk toerengebied ) en het voorwiel komt ook heerlijk vaak spontaan omhoog op het gas :p Ik ben echt tevreden met het resultaat!! Nooit weer terug naar originele verhouding....[/quote]


Ik heb een tijdje terug een nieuwe ketting en ook tandwielen 17 / 42 besteld.
Eigenlijk wilde ik wachten totdat de ketting 'op' is, maar ik denk dat ik vanavond als het droog is maar eens ga sleutelen

Ik ben zeeeeeer benieuwd
Beter kort door de bocht dan de bocht niet halen

Gebruikersavatar
finally
Berichten: 3640
Lid geworden op: 07 jul 2009, 21:58
Locatie: Friesland

Re: Tandwielverhouding

Bericht door finally » 19 jul 2012, 13:43

Dat ga je leuk vinden!

Michael
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:45
Locatie: Groningen

Re: Tandwielverhouding

Bericht door Michael » 19 jul 2012, 20:57

Pulsar schreef:Vandaag mijn tandwielset binnen gehad en eronder gezet ( 17/42 ). Jullie hebben idd helemaal gelijk. Wat een beest is het geworden \:D/ \:D/ Hij blijft maar trekken ( in elk toerengebied ) en het voorwiel komt ook heerlijk vaak spontaan omhoog op het gas :p Ik ben echt tevreden met het resultaat!! Nooit weer terug naar originele verhouding....

Ik heb een tijdje terug een nieuwe ketting en ook tandwielen 17 / 42 besteld.
Eigenlijk wilde ik wachten totdat de ketting 'op' is, maar ik denk dat ik vanavond als het droog is maar eens ga sleutelen

Ik ben zeeeeeer benieuwd[/quote]


Ik denk dat je geen spijt krijgt :D

patrickw
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 okt 2011, 23:02

Re: Tandwielverhouding

Bericht door patrickw » 19 jul 2012, 21:43

hier ook 17-42 , :p
bevalt super . :-"



Greep alleen weer mis met het pipercross filter #-o #-o

Gebruikersavatar
Pulsar
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:20
Locatie: Zevenbergen

Re: Tandwielverhouding

Bericht door Pulsar » 23 jul 2012, 07:21

Er is niet gelogen hier op het forum.

Wat trekt de TL nu heerlijk door zeg
Ik moest het gas wel even open houden maar het beest liep zo naar de 270 km/u (op de teller).

En als je wat bruusk op het gas gaat komt ie inderdaad omhoog

WOW heerlijk

tot het moment dat ik olie ging verversen :x :x
(zie topic carterplug dolgedraaid)
Beter kort door de bocht dan de bocht niet halen

Hellbender
Berichten: 1047
Lid geworden op: 03 jun 2011, 20:34

Re: Tandwielverhouding

Bericht door Hellbender » 24 jul 2012, 15:50

Hebben jullie ook een link waar jullie het setje besteld hebben? Altijd mooi om te weten, want dit wil ik ook nog wel doen. Dit lijkt me iet 'veiliger' om eerst te installeren alvorens een RIfleman insert erop te vlammen... :lol:

Gebruikersavatar
Pulsar
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:20
Locatie: Zevenbergen

Re: Tandwielverhouding

Bericht door Pulsar » 25 jul 2012, 09:58

Hellbender schreef:Hebben jullie ook een link waar jullie het setje besteld hebben? Altijd mooi om te weten, want dit wil ik ook nog wel doen. Dit lijkt me iet 'veiliger' om eerst te installeren alvorens een RIfleman insert erop te vlammen... :lol:
Ik heb de ketting en tandwielen op ebay gekocht, volgens mij komt het uit Duitsland

Als je 'losse' onderdelen besteld, hou er rekening mee dat je een langere ketting nodig hebt.
Volgens mij bij 17/42 heb je 106 schakels (maar ik kan er naast zitten) nodig
Beter kort door de bocht dan de bocht niet halen

Michael
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:45
Locatie: Groningen

Re: Tandwielverhouding

Bericht door Michael » 25 jul 2012, 10:33

Hellbender schreef:Hebben jullie ook een link waar jullie het setje besteld hebben? Altijd mooi om te weten, want dit wil ik ook nog wel doen. Dit lijkt me iet 'veiliger' om eerst te installeren alvorens een RIfleman insert erop te vlammen... :lol:
Ik heb mijn setje besteld bij: http://www.jossmit.nl
Hier zijn ze het voordeligst volgens mij. De goudkleurige kettingen zijn standaard 106 schakels. Hier hoef je dus niets aan te doen bij een grotere achtertandwiel. Neem je een standaard ketting, dan moet je bij de bestelling aangeven dat je 106 schakels wil i.p.v. 104. Je kan bij Jos Smit allerlei verschillende vertandingen bestellen. Gewoon even bellen met ze.

Ik ben zeer te spreken over de service en snelheid van levering bij Jos Smit. Donderdag besteld en zaterdagochtend op de deurmat! ( Nee ik heb geen aandelen Jos Smit ).

Succes!

Gebruikersavatar
Pulsar
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:20
Locatie: Zevenbergen

Re: Tandwielverhouding

Bericht door Pulsar » 25 jul 2012, 22:43

Er viel me wel iets op vandaag tijdens het testritje (carterplug probleem opgelost)

Als ik een beetje heftig op een kruising aan kom rijden en terug schakel naar de eerste versnelling om bv. links af te slaan.
Blokkeert m'n achterwiel heel even en hoor je de band piepen.

Eerst met de standaard tandwielverhouding, was dat niet
ligt dat aan de tandwielverhouding of aan de instelling van de vering achter??
Beter kort door de bocht dan de bocht niet halen

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5949
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland

Re: Tandwielverhouding

Bericht door Loki » 26 jul 2012, 01:31

Je hebt wat meer motorrem nu.. en ik neem aan dat je dan vrij ruw de koppeling op laat komen..
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
Pulsar
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:20
Locatie: Zevenbergen

Re: Tandwielverhouding

Bericht door Pulsar » 26 jul 2012, 08:06

Inderdaad

De koppeling laat ik altijd 'gewoon' los na terug schakelen.

Moet ik vanaf nu met iets meer gevoel gaan doen dus

Ben benieuwd of ik dat nog kan na al die jaren
;)
Beter kort door de bocht dan de bocht niet halen

Gebruikersavatar
finally
Berichten: 3640
Lid geworden op: 07 jul 2009, 21:58
Locatie: Friesland

Re: Tandwielverhouding

Bericht door finally » 26 jul 2012, 10:50

Het blok krijgt dan ook wel aardig op z'n donder als je dat doet.
Ik laat altijd de koppeling netjes opkomen.

Al ben ik ook wel eens met een blokkerend achterwiel de bocht in gegaan.. Foutje...
Je hebt inderdaad meer motorrem met deze verhoudingen.

Gebruikersavatar
finally
Berichten: 3640
Lid geworden op: 07 jul 2009, 21:58
Locatie: Friesland

Re: Tandwielverhouding

Bericht door finally » 26 jul 2012, 10:51

Hoe gaat het met de vork trouwens? Bevalt ie goed?

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5949
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland

Re: Tandwielverhouding

Bericht door Loki » 26 jul 2012, 12:10

Tussengas geven om te rev matchen.. dan kun je wel sneller terugschakelen. Beetje zoals heel-and-toe in de auto..
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
Pulsar
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:20
Locatie: Zevenbergen

Re: Tandwielverhouding

Bericht door Pulsar » 26 jul 2012, 13:06

finally schreef:Hoe gaat het met de vork trouwens? Bevalt ie goed?
Bevalt prima
Veel meer gevoel aan de voorkant
En die remmen....
In combinatie met die Brembo rempomp dat gaat pas hard
Vergeleken de 6 zuiger klauwen echt een groot verschil
Beter kort door de bocht dan de bocht niet halen

Plaats reactie