Tandwielverhouding

Voor al je technische vragen over je TL
Michael

Tandwielverhouding

Bericht door Michael » 11 jul 2012, 23:26

Hallo,

Ik zit erover na te denken om op mijn TLR de tandwiel achter te vergroten met 2 tandjes ( ik krijg dan 17 voor en 41 achter ). Heeft hier iemand ervaring mee? Zo ja, wat kan ik dan verwachten qua resultaat in acceleratie, topsnelheid-vermindering en afwijking in kilometerteller op topsnelheid. Graag zou ik willen weten hoeveel kilometer per uur ik moet inleveren en hoeveel afwijking ik zal hebben op de teller.

Ik heb inmiddels wat rond gezocht hier op het forum maar kan geen concrete antwoorden vinden los van het feit dat er gemeld wordt dat er een verschil in topsnelheid en tellerafwijking zal zijn. Maarja hoeveel verschil.... :-k

Ik hoop dat iemand cijfers heeft ( mag ook ongeveer zijn ).

Loki

Re: Tandwielverhouding

Bericht door Loki » 11 jul 2012, 23:33

Allez hedde gij gene wiskunde gehad jong? 39 of 41.. das een procentueel verschil van ongeveer 5. Topsnelheid is normaal gesproken niet bij max toerental. Dus zal je allicht nog even hard kunnen rijden alleen bij iets meer toeren. Normaal gezien dus alleen maar voordeel..
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Michael

Bericht door Michael » 12 jul 2012, 11:04

Ik heb nooit echt opgelet met wiskunde [-( ....Was beter geweest van wel....
Vandaag nieuwe kettingset besteld en kon helemaal geen 2 tandjes groter krijgen achter....Dus heb ik maar 3 tandjes groter besteld ( is procentueel ongeveer 7 toch? ).

Ik hoop maar dat het niet teveel van het goede is :-k

Bedankt!

flojo

Bericht door flojo » 12 jul 2012, 11:17

Welnee joh, ik heb 42 achter en 16 voor. Bij lage toeren minder bokken en in midden- en bovengebied trekt ie als een beer. En ik heb wiskunde in de 3e klas al laten schieten...Heeeel lang geleden.
Afbeelding
XS360 2x, XL500S, VF700, Maicoletta 250, CBX1000, SV650S, TL1000R, SP1.

finally

Bericht door finally » 12 jul 2012, 12:28

Ja en wie wil er nou topsnelheid? kan het me niet voorstellen.
Mensen zeggen altijd: zooow das een mooie motor, hoe hard gaat ie op top? dan zeg ik: weet jij het? ikke niet..

Ik heb met m'n huidige kettingset 2 tandjes extra achter. met het volgende setje wil ik nog meer tandjes.. meer tandjes achter meer fun!
Afwijking is bij mij nu 8 kilometer bij 100km/h dat is dus 8%. maar ik weet niet wat ie met de originele vertanding deed.

tls-fighter

Bericht door tls-fighter » 12 jul 2012, 17:36

17/42 hier, top is helemaal niet interessant,.. in zn 1,2,3 optrekken met een lichtvoetig voorwieltje is veul leuker... ;)
KTM 950 SM ...

TLOTM Aug 2012.. tlzone.net

Michael

Bericht door Michael » 12 jul 2012, 17:53

Als ik jullie reacties zo lees dan zal het vast wel goed komen! :D
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat straks. Ik vind dat mijn motor in zijn 6 ( met tegenwind ) wel wat sneller naar het eind mag lopen. Ik hoop dat ik dat straks een beetje beter bereik met die 3 tanden groter achter.

Aan het vermogen kan het niet liggen. Vandaag op de dyno geweest en hij gaf toch een gezonde 127.1pk ( EEC Pk's ) bij 9578 rpm en 101Nm bij 7710 rpm. Hij liep iets te arm bovenin en te rijk tijdens stationair maar dit is nu opgelost.

http://www.youtube.com/watch?v=gcbDNRTuNYY

Bedankt voor jullie reacties!

Loki

Bericht door Loki » 12 jul 2012, 18:54

Michael schreef:Ik heb nooit echt opgelet met wiskunde [-( ....Was beter geweest van wel....
Vandaag nieuwe kettingset besteld en kon helemaal geen 2 tandjes groter krijgen achter....Dus heb ik maar 3 tandjes groter besteld ( is procentueel ongeveer 7 toch? ).

Bedankt!
Ongeveer 7% is correct en tevens juist.. is toch meer blijven hangen dan je denkt! :D

Wat die anderen zeggen.. je zult er geen spijt van krijgen. Als je weet hoeveel toeren hij loopt op top dan kun je zelfs gaan rekenen waar je het mooist mee uit zou moeten komen.

Michael

Bericht door Michael » 13 jul 2012, 14:31

Loki schreef:
Michael schreef:Ik heb nooit echt opgelet met wiskunde [-( ....Was beter geweest van wel....

Bedankt!
Ongeveer 7% is correct en tevens juist.. is toch meer blijven hangen dan je denkt! :D

Wat die anderen zeggen.. je zult er geen spijt van krijgen. Als je weet hoeveel toeren hij loopt op top dan kun je zelfs gaan rekenen waar je het mooist mee uit zou moeten komen.
Ik ben benieuwd naar het resultaat straks :D Ook ben ik benieuwd naar die berekening waar je het over hebt. Kan je een rekenvoorbeeld geven?

Loki

Bericht door Loki » 14 jul 2012, 00:40

Stel dat bij 260 de koek op is en de toerenteller staat op 9500tpm. Dan kun je de verhouding zo'n 10% lichter (9500+950) maken zodat je op top dichter bij max toeren zit en dan moet je die 260 nog steeds kunnen halen. Als je vaak lange stukken volgas blaast dan zou ik wel zorgen dat je bij max snelheid nog vol gas kunt geven.. niet halfgas en net tegen de toerenbegrenzer oid.

Michael

Bericht door Michael » 14 jul 2012, 22:07

Loki schreef:Stel dat bij 260 de koek op is en de toerenteller staat op 9500tpm. Dan kun je de verhouding zo'n 10% lichter (9500+950) maken zodat je op top dichter bij max toeren zit en dan moet je die 260 nog steeds kunnen halen. Als je vaak lange stukken volgas blaast dan zou ik wel zorgen dat je bij max snelheid nog vol gas kunt geven.. niet halfgas en net tegen de toerenbegrenzer oid.
Ik snap wat je bedoelt, op die manier kan je het idd optimaal naar je eigen wens maken. Natuurlijk zijn over-toeren niet de bedoeling. Bedankt voor je uitleg.

Vandaag mijn tandwielset binnen gehad en eronder gezet ( 17/42 ). Jullie hebben idd helemaal gelijk. Wat een beest is het geworden \:D/ \:D/ Hij blijft maar trekken ( in elk toerengebied ) en het voorwiel komt ook heerlijk vaak spontaan omhoog op het gas :p Ik ben echt tevreden met het resultaat!! Nooit weer terug naar originele verhouding....

Zoert

Bericht door Zoert » 14 jul 2012, 23:27

Ach top speed is alleen voor de echte mannen die snel dood willen.
Die van mij doet 230 voordat hij de toerental begrenzer in gaat.
Maar trekt wel lekker... Zou zo uit mijn pet niet meer weten welke verhouding ik er tegenwoordig onder heb...
Kort in ieder geval...
Danoontje Powerrrrrrrrrr
Afbeelding Afbeelding

Loki

Bericht door Loki » 15 jul 2012, 00:47

Een TL die in 4 nog omhoog komt is veiliger ja.. lol :lol: Als het maar leuk is!

tls-fighter

Bericht door tls-fighter » 15 jul 2012, 16:14

Michael schreef:
Vandaag mijn tandwielset binnen gehad en eronder gezet ( 17/42 ). Jullie hebben idd helemaal gelijk. Wat een beest is het geworden \:D/ \:D/ Hij blijft maar trekken ( in elk toerengebied ) en het voorwiel komt ook heerlijk vaak spontaan omhoog op het gas :p Ik ben echt tevreden met het resultaat!! Nooit weer terug naar originele verhouding....

is ff anders rijden hé ;) ;) 8)

veel plezier ermee!
KTM 950 SM ...

TLOTM Aug 2012.. tlzone.net

Michael

Bericht door Michael » 15 jul 2012, 22:48

Topsnelheid is idd niet belangrijk maar alles wat er tussen zit is genieten!
Vandaag nog even aan het rijden geweest. Het is echt heerlijk om er op te rijden nu. Niet alleen qua trekken maar ook b.v. op een kleine rotonde rijdt het prettiger in zijn 2e versnelling. Voorheen reed hij nooit echt lekker door een langzame rotonde in zijn 2. Ook door de bebouwde kom in zijn 3 voelt beter aan. Even aan het gas draaien en gelijk als een speer gaat hij er vandoor.
Het is idd echt een aanrader.

Bedankt!

Plaats reactie