Snelheid knipperlichten

Voor al je technische vragen over je TL
SnickL

Snelheid knipperlichten

Berichtdoor SnickL » 08 apr 2006, 18:09

Nu heb ik vandaag in mn cyccon spiegels de lampjes vervangen door sterkere exemplaren.

Nu heb ik alleen weer iets vaags.... met de oude lampjes (5watt) knipperden ze sneller als normaal. Nu met de nieuwe (15watt)knippert de rechter op normale snelheid maar de linker knippert nog steeds snel :?
Nog vager is dat de eerste keer dat hij brandt hij wel een lang brandt en pas vanaf de 2e x weer snel gaat knipperen...

Iemand enig idee? :-k

nikkootje
Contacteer:

Berichtdoor nikkootje » 08 apr 2006, 19:54

wissel de lampjes linksvoor en rechtsvoor eens om, om te checken of het probleem toch echt niet in een lampje zit.
plezier in het leven begint bij een TL... verdriet soms ook!

kotomoto

Berichtdoor kotomoto » 08 apr 2006, 20:55

Misschien heb jee een beetje last van lekstroom/kortsluiting. Check je bedrading naar de knipperlichten.
KTM 990 SMT ABS & Bimota YB10 (in onderdelen momenteel)

SnickL

Berichtdoor SnickL » 09 apr 2006, 10:47

Ik had idd de lampjes al omgewisseld maar dat neemt het probleem niet weg. Achter doen allebei de lampjes het ook gewoon. Deze moet ik alleen nog ff voor de ckerheid controleren of ze allebei evenveel watts leveren.

De bedrading zal ik nog ff moeten nalopen maar es het niet zo dat als het kortsluiting zou zijn dat ze dan helemaal niks zouden doen aan de desbetreffende kant?

Herwin

Berichtdoor Herwin » 09 apr 2006, 13:55

Dit is een veel voorkomend probleem met vervangingsknipperlichtjes, al dan niet verwerkt in spiegels. Heb het zelf in het verleden ook wel gehad in (kleinere) knipperlichten en knipperlichtspiegels van (toen) Booster..

Je moet zorgen dat je hetzelfde wattage aan lampjes gebruikt als standaard in je knipperlichten zit...ik dacht zo uit mijn hoofd te weten dat dat bij Suzuki 20 watt is, maar zeker weet ik het niet...

Als je de goede lampjes niet kunt krijgen, kun je een extra weerstandje tussen plaatsen. Dat moet het probleem ook oplossen...
Uut Grunn'

SnickL

Berichtdoor SnickL » 09 apr 2006, 15:09

Dat is nu juist het vreemde aan het verhaal... tis alleen aan 1 kant :?

SnickL

Berichtdoor SnickL » 12 apr 2006, 08:27

Waarschijnlijk wordt het toch een weerstandje er tussen plaatsen... Maakt het nog uit watvoor soort weerstandje het is?

Herwin

Berichtdoor Herwin » 12 apr 2006, 08:47

SnickL schreef:Waarschijnlijk wordt het toch een weerstandje er tussen plaatsen... Maakt het nog uit watvoor soort weerstandje het is?

Poeh...Als de vragen over electriciteit te moeilijk worden haak ik af (blond)...ik weet alleen dát het mogelijk is een extra weerstandje toe te voegen om het geknipper binnen de perken te houden...mij is het tot nu toe altijd gelukt het op te lossen door andere lampjes te monteren...

Hopelijk zijn er electrotechisch beter onderlegde mensen op het forum te vinden....
Uut Grunn'

kotomoto

Berichtdoor kotomoto » 12 apr 2006, 19:08

Heb je geen vrienden/bekenden met een elektrotechnische achtergrond? Als je de motor kan (laten) doormeten weet je snel waar het probleem zit. Anders blijft het maar gissen. Een probleem oplossen met een weerstand zonder dat je weet wat de oorzaak is lijkt me niet de goede weg.
KTM 990 SMT ABS & Bimota YB10 (in onderdelen momenteel)

Turbo_Henky

Berichtdoor Turbo_Henky » 14 apr 2006, 19:05

kotomoto schreef:Heb je geen vrienden/bekenden met een elektrotechnische achtergrond? Als je de motor kan (laten) doormeten weet je snel waar het probleem zit. Anders blijft het maar gissen. Een probleem oplossen met een weerstand zonder dat je weet wat de oorzaak is lijkt me niet de goede weg.

Dit probleem kun je alleen oplossen met andere lampjes of een weerstand. Waarschijnlijk zit je met de huidige lampjes precies op de grens. Met de spreiding in de componenten en kabels en connectoren zit er verschil in de vermogensopname waardoor de de ene kant wel snel knippert en de andere kant (net) niet.

Je kunt het dus oplossen met 2 weerstanden. 1 weerstand aan elke kant. Deze plaats je parallel over de 2 lampjes (voor en achterlampje).
Deze moeten dan het vermogen dissiperen welke de lampjes te weinig dissiperen.

voorbeeld:
Normaal met er een lampje van 20 Watt in en nu zit er een lampje van 15Watt is.
je hebt dus 5 Watt te weinig welke je de weerstand dus moet dissiperen
Voor 5 watt dissipatie bij 12 volt moet er 5/12= 0.42 Ampere door de weerstand lopen (Watt = Volt x stroom)
Om 0.42 ampere te laten lopen bij 12 Volt het je een weerstand nodig van 12/0.42 = 28.8 Ohm (Volt = Stroom x weerstand)

Om nu het dubbele vermogen te dissiperen moet je een weerstand nodig van 14.4 Ohm

Let er wel op dat deze weerstand wel gemaakt is voor het vermogen anders fikt die eruit en dat ruikt niet zo best :)
Geniet nooit met mate

nikkootje
Contacteer:

Berichtdoor nikkootje » 14 apr 2006, 20:11

oftewel...heavy duty weerstand...te verkrijgen in meerdere waardes bij de gedetailleerde electronica zaak....zijn de goedkoopste, maar ook bij Conrad en motozoom....zijn de duurdere
plezier in het leven begint bij een TL... verdriet soms ook!

SnickL

Berichtdoor SnickL » 18 apr 2006, 16:25

heb van het weekend nog ff de achterlicht unit bekeken en bleek dat de vorige eigenaar een 18watt links heeft en een 20watt rechts... voor zijn ze allebei 15watt.

Gaat dus eerst maar es zorgen dat de lampjes achter gelijk zijn en mocht dat niet werken dan gaat ik het weerstanden verhaal maar es toepassen.

Thnx voor de bruikbare tips wat betreft de weerstanden e.d.! 8)

SnickL

Berichtdoor SnickL » 25 apr 2006, 12:15

erg vreemd... nu allebei 20 watt en nu knipperen ze allebei weer snel :?
en dus toch maar aan de weerstanden :-(

Terug naar “TL Techniek”