Startprobleem TLR

Voor al je technische vragen over je TL
tsjoe007

Re: Startprobleem TLR

Bericht door tsjoe007 » 23 okt 2018, 11:24

Zo, gisteren (en vandaag) was hopelijk de kroon op het werk.
Test:
Eerst even meegeven dat al mijn motoren in een verwarmde garage staan van 21° à 22°
En dat blijkbaar de startprocedure van de TLR verschillend is van die van de TLS. :oops:
Wist ik niet dus gisterenochtend de "S-manier" toegepast op de R en ... 2 keer doorstarten voor de motor aansloeg.
Niet wat ik hoopte dus [-( want de S is altijd weg van de eerste tik.
Wat is mijn "S-manier" : ik start steeds met "choke", winter en zomer, omdat het eigenlijk geen echte choke is maar een kabeltje wat de vlinders iets verder opent. Koppeling in, starten en toerental regelen met de chokeknop. Zoals gezegd, dit gaat al jaren probleemloos.
Niet dus met de TLR :doubt:
Vannacht even over nagedacht en wat ik bedacht was dat met de 4 injectoren (vs de 2 van de S) en het blok op "kamertemperatuur" het gebruik van de choke eigenlijk overbodig is.
Dus daarnet effe geprobeerd zónder choke en ... \:D/ mijn beauty sloeg aan van de eerste tik ! Vervolgens even bijregelen met de chokeknop. Wow, was een echte bekroning op mijn werk want ik haat het als zo'n ding niet vlot start. Veel reserve heb je trouwens niet want zo'n krachtig blok sloopt je batterij binnen de korste keren. En in gang duwen/lopen is ook geen optie op mijn leeftijd :-"
Dus samenvattend, de vervanging van de batterij, de benzinepomp, benzinefilter en de reiniging van de injectoren heeft het hem gedaan ! \:D/
Korte testrit gedaan en alles picobello.
Me nu eens verdiepen in de "charge-mod" ;)

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 23 okt 2018, 12:16

tsjoe007 schreef:
23 okt 2018, 11:24
Zo, gisteren (en vandaag) was hopelijk de kroon op het werk.
Test:
Eerst even meegeven dat al mijn motoren in een verwarmde garage staan van 21° à 22°
En dat blijkbaar de startprocedure van de TLR verschillend is van die van de TLS. :oops:
Wist ik niet dus gisterenochtend de "S-manier" toegepast op de R en ............
Dus samenvattend, de vervanging van de batterij, de benzinepomp, benzinefilter en de reiniging van de injectoren heeft het hem gedaan ! \:D/
Korte testrit gedaan en alles picobello.
Me nu eens verdiepen in de "charge-mod" ;)
Beetje aan de conditie werken...

Goed te lezen man, brandstof issue de veroorzaker van. Daarom mijn injectoren er dus ook maar vast afgehaald.

Het starten wil omdat het injectiesystemen zijn eigenlijk altijd zonder choke, omdat de boel nog redelijk koud is, zal het wat gemakkelijker zijn om het toerental iets hoger te zetten. Mijn TLS spring direct aan, ook met het probleem waar ze nu mee kampt, dan ontstaat het probleem ook direct. Te moeilijk om op één cilinder te blijven prutsen, bof en uit!

Wacht op de bussen, dan pak in een adem alles in een keer aan. Wordt zeker vervolgd.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

TLRTwins

Bericht door TLRTwins » 23 okt 2018, 14:30

tsjoe007 schreef:
23 okt 2018, 11:24

Vannacht even over nagedacht en wat ik bedacht was dat met de 4 injectoren (vs de 2 van de S) en het blok op "kamertemperatuur" het gebruik van de choke eigenlijk overbodig is.
Dus daarnet effe geprobeerd zónder choke en ...
Super je R start zoals je wilt, echter doen maar 2 van de 4 injectoren het bij het starten. Verder is het uiteindelijk wel gelukt zoals je wilt.

tsjoe007

Bericht door tsjoe007 » 23 okt 2018, 17:03

Ook bij het primen na contact of bij starten vd motor ?

Loki

Bericht door Loki » 23 okt 2018, 18:39

Injectoren hebben een onder en bovengrens waarbij ze een ietwat onvoorspelbare opbrengst hebben. De dubbele injectoren op de R suggereren (opbrengst samen gelijk aan 1 S injector) dat Suzuki heeft geprobeerd de ondergrens buiten het werkgebied van de motor te krijgen. Zie het als een dubbele carburateur op een 1 cilinder. Tweede voordeel van de R injectoren, ze hebben 4 gaatjes in plaats van 2 bij de S. Dat zou een fijnere nevel op moeten leveren. Daarmee misschien iets minder druppelvorming op een koud inlaat kanaal en een voorspelbaarder mengsel dat de verbrandingskamer bereikt. TLR injectoren zijn overigens makkelijk te upgraden, mits je de fuel rail los kunt krijgen. Injectoren met 12 gaatjes zijn al jaren gemeengoed.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

tsjoe007

Bericht door tsjoe007 » 23 okt 2018, 20:59

Bedankt voor al de feedback heren, ik leer hier veel bij. =D>

Turbo_Henky

Bericht door Turbo_Henky » 24 okt 2018, 10:23

Loki schreef:
23 okt 2018, 18:39
I........ TLR injectoren zijn overigens makkelijk te upgraden, mits je de fuel rail los kunt krijgen. Injectoren met 12 gaatjes zijn al jaren gemeengoed.
Wat bedoel je met de Fuel rails? Is dat die "buis" waar de injectoren in zitten? Moet je bij het updaten dan ook deze fuel rails vervangen of kun je alleen de injectoren vervangen? Ik heb nog nooit van deze upgrade gehoord, en wat is dan het resultaat van deze upgrade?
Geniet nooit met mate

tsjoe007

Bericht door tsjoe007 » 24 okt 2018, 12:00

Die rail is idd het stuk waar de injectoren opzitten. Zijn eigenlijk 2 rails, voorste en achterste gasklep, die verbonden zijn met een "brug". Dus eerst brug loszetten, dan de 4 messingkleurige kruiskoppen lossen (zaten muurvast bij mij, heb ze langszij met een beitel moeten lostikken) en beide rails mét beide injectoren er recht uittrekken. Stekkers loshalen (let op nummering !). Daarna kan je ze zo uit de rail verwijderen. Ging vlotjes bij mij. Ik heb bij montage die kruiskoppen vervangen door torxen M6x16. Veel beter.
Volgens mij leveren meer "gaatjes" een fijnere sproeinevel zodat de fuelmix verbetert tot de stoechiometrische waarde.
Maar corrigeer mij gerust als ik het fout heb hoor.
Laatst gewijzigd door tsjoe007 op 24 okt 2018, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 24 okt 2018, 15:07

tsjoe007 schreef:
24 okt 2018, 12:00
Die rail is idd het stuk waar de injectoren opzitten. Zijn eigenlijk 2 rails, voorste en achterste gasklep, die verbonden zijn met een "brug".........

Stekkers loshalen (let op nummering !)............
Klopt Joe, de kleurcode op de injectoren bedrading geeft ook aan welke waar moet zitten. Bij mij lag door het gepruts (rail niet los gehaald) de bedrading binnen no-time door elkaar, euh, wellke was ook alweer.... Het schema bracht de oplossing.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Loki

Bericht door Loki » 24 okt 2018, 17:50

Turbo_Henky schreef:
24 okt 2018, 10:23
Moet je bij het updaten dan ook deze fuel rails vervangen of kun je alleen de injectoren vervangen? Ik heb nog nooit van deze upgrade gehoord, en wat is dan het resultaat van deze upgrade?
De fuel rail kan blijven zitten. De injectoren zijn van het type EV6, een gangbaar model. Qua pasvorm gelijk met modernere EV6 injectoren. Met dezelfde connector en dezelfde opbrengst bij 3 bar, kan het er in principe zo in.

Een blok hout explodeert niet, zaagsel kan dat wel. Veel oppervlak van het te verbranden spul en een goeie verdeling met zuurstof, dat zou beter moeten zijn. Hoeveel je daar bij een TLR van merkt, geen idee. M'n verwachting zou zijn dat ie mooier loopt en iets beter oppakt.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Plaats reactie