Brandstofpomp repareren

Ik heb twee linker handen, hoe doe ik...?!
Gebruikersavatar
Blurky
Berichten: 207
Lid geworden op: 11 jun 2007, 19:09
Locatie: Mijnsheerenland

Brandstofpomp repareren

Berichtdoor Blurky » 18 sep 2016, 19:00

Vandaag bezig geweest om m'n Tl weer in elkaar te schroeven en zo kwam ik ook bij de tank en brandstofpomp, voordat de tank erop ging toch maar even testen of de pomp nog werkte... niet dus.
Geprobeerd met spanning van de accu erop, blauw = plus, zwart = min, werkte de pomp nog niet maar werd wel warm... pompje dus vast.
Nu die het toch al niet deed en ik op zondag geen andere pomp kon regelen toch ff proberen om hem open te maken en te kijken hoe of wat:

Op de foto's zit de pomp alweer gemonteerd, helaas geen fotos gemaakt tijdens het repareren.
De pomp is heel makkelijk uit de houder te halen door de slangklem los te halen en de pomp uit de rubberen houder te halen, daarna het moertje van de plusdraad en kruiskopschroefje van de min loshalen, nu heb je de pomp helemaal los.
Pak een waterpomptang en haal voorzichtig het klemmetje van het filter los, niet te hard knijpen anders is die verrot, daarna haal je het filter zo los.
Hierna pak je een platte schroevendraaier en vouw je het randje van de pomp rondom naar buiten, zie foto.

Afbeelding

Daarna kan je het gedeelte wat erin zit loshalen (even wrikken met een waterpomptang) en haal het eruit.
Daaronder zit een rond zwart plaatje met tandjes, deze kan je ook loshalen.

Maak nu alles goed schoon, ik heb remreiniger gebruikt, werkte goed, ook IN de pomp schoonspuiten.
Als alles meezit kan je nu het asje in het midden waar het zwarte plaatje op zit ronddraaien, zo niet moet je de pomp verder uit elkaar halen, dit was bij mij niet nodig dus vandaar ook geen verdere uitleg hierover.


Zet nu alles in omgekeerde volgorde in elkaar.

Druk het zwarte plaatje weer terug op de as, tandjes naar buiten gericht, daarna het deel wat je met de waterpomptang eruit gewrikt hebt past maar op 1 manier terug, als je goed kijkt zit er een uitsparing en een nokje die in elkaar passen.
Vouw de randjes rondom weer terug met de waterpomptang.
Vervolgens pak je een accu en zet je de draden op de polen, blauw op + en zwart op -, gaat de pomp draaien is het gelukt!

Je kan nu ook eventueel een bakje benzine pakken en de pomp erin hangen, draden aansluiten op de accu en kijken of die pompt.
LET OP DAT JE GEEN VONKEN TREKT OP DE ACCU ICM DE BENZINE, EN LET OP DAT JE NIET BOVEN DE POMP HANGT MET JE GEZICHT, HIJ SPUIT DE BENZINE ZO'N 30 CM HOOG 8)

Als alles werkt bouw je de pomp verder in elkaar, nieuwe pakking op de tank is wel aan te raden, zie andere topics hoe dat moet.

Afbeelding
Wie later remt.....is langer snel.

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5848
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: Brandstofpomp repareren

Berichtdoor Loki » 18 sep 2016, 23:25

Resultaat! Gaf het testen een indicatie van de opbrengst?
The coolest car alarm tester by far - TL1000

TLRTwins
Berichten: 1036
Lid geworden op: 05 apr 2013, 23:12

Re: Brandstofpomp repareren

Berichtdoor TLRTwins » 19 sep 2016, 00:18

Ja 30 cm :lol:

Gebruikersavatar
pedrodetski
Moderator
Berichten: 4437
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:19
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Brandstofpomp repareren

Berichtdoor pedrodetski » 19 sep 2016, 08:14

TLRTwins schreef:Ja 30 cm :lol:


:lol: =D>
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5848
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: Brandstofpomp repareren

Berichtdoor Loki » 19 sep 2016, 21:51

:p
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
Blurky
Berichten: 207
Lid geworden op: 11 jun 2007, 19:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Brandstofpomp repareren

Berichtdoor Blurky » 21 sep 2016, 20:14

Ik was wel zo slim een lege colafles over de uitgang van de pomp te houden, zodat ik de straal niet in m'n gier kreeg :lol:
Inmiddels staat de tl weer helemaal in elkaar (na 4 jaar) en rijdt met de gerepareerde pomp dikke prima 8)
Wie later remt.....is langer snel.

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5848
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: Brandstofpomp repareren

Berichtdoor Loki » 22 sep 2016, 22:01

=D>

Leest Marc ook mee, meestal heeft die zulke oplossingen!
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 1680
Lid geworden op: 20 apr 2006, 20:06
Locatie: theFastForum.be
Contacteer:

Re: Brandstofpomp repareren

Berichtdoor Monster900 » 14 apr 2018, 16:29

Heb (zonder dit topic gezien te hebben) van de week +/- hetzelfde gedaan. Was m'n TL weer aan het monteren, en de benzinepomp wilde niet aanspringen. Eerst verdacht ik het relais, maar die klikte. Vervanging van het relais door een andere hielp ook niet. Dan een andere benzinetank gepakt, waar nog een pomp in zat. Tank geplaatst en pomp aangesloten, toen pas de tank geopend om er wat benzine in te gieten, kwam ik redelijk wat roest tegen, een slecht teken dus op hoop voor de benzinepomp. Deze deed het dus ook niet, dus deze maar eerst eens helemaal gedemonteerd en geopend. Vanwege al de roest ging ik er vanuit dat hij niet meer te redden zou zijn, en ik er dus lustig mee kon kloten om nadien de goede pomp uit de andere tank te herstellen.
De uiteenname verliep zoals hierboven aangehaald, voordat ik hem opende eerst nog met de achterkant van een dun boortje geprobeerd het getand wieltje te doen draaien, maar dat lukt niet. Dan geopend en het tandwieltje er uit gehaald. Ik kon verder niet vinden hoe ik er meer onderdelen uit kon krijgen, dus niet verder gegaan. Met wat kruipolie in alle openingen te spuiten en na een half uur voorzichtig met een tangetje de as weer vlot gekregen. Het getande wieltje en de afdekplaat er weer op. De draadjes rechtstreeks op de accu en de pomp draaide lustig rond. Dan maar eerst de stekker eens op de motor aangesloten en daar deed de pomp het niet :-(
Bleek uiteindelijk een slecht contact in de gele stekker rechts vooraan boven het koelvloeistof-overloop-vaatje te zijn. Ik kreeg zonder belasting 12V op de stekker, maar belast viel aan het relais alles weg tot 1,5V en wilde de pomp dus niet draaien.

Vandaag eindelijk de pomp weer willen aansluiten op het filterhuis, blijkt dat ik dat afdekplaatje toch 180° verkeerd heb teruggezet :oops:
Afbeelding


Terug naar “How To's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast