Weer verder met wat leuks met dank aan een vriend.
Leuke radio (1961) van hem gekregen,

Dit is een plaatje van internet. De eigenlijke radio is een stukje slechter. Eigenlijk vergeten vooraf een plaatje te maken.
Ding maar eens even uit elkaar gehaald om te kijken wat er mee is en wat we er nog mee kunnen.
Was duidelijk al meer in gerepareerd. Kwam o.a. een schoolgum tegen om het frontje vast te zetten :mrgreen:
De glasplaat kwam er, na zeer voorzichtig reinigen, weer netjes uit.

Knoppen heb ik moeten lijmen daar het (oude) plastic gescheurd was.
Tevens voorfront inzet stukje gelijmd (daar waar de gum onder zat) zodat ie straks weer gewoon netjes in elkaar kan.
Speaker bekeken, maar die was nog in orde.

Alle plastic knoppen maar even schoon gemaakt in mild sopje.

Tja, en toen kwam de grote uitdaging, het chassis. Alles eerste maar eens de 2 verschillende en verkeerde lampjes vervangen door de correcte.

Met de multi-meter diverse weerstanden en condensatoren gecontroleerd. Valt eigenlijk helemaal niet tegen. De meeste zijn nog van voldoende kwaliteit om een "start" poging te wagen. Uiteraard zet je z'on oude radio NIET zomaar aan. De kans dat het ding meteen het loodje legt is dan levensgroot aanwezig! In zo'n geval is een variac (variabele transformator) handig. Langzaam regel je de voedingsspanning op waarbij je alle belangrijke componenten in de gaten houd. Zit je op 230VAC dan even laten staan en voilá.

Er zit zelfs nog leven in het "magische oog" (zij het nog net.....)

Ondanks het feit dat mijn vriend zei dat er geen ontvangst mogelijk was, was dit er toch. Er blijkt dus niets echt kapot te zijn.
Echter blijkt, bij nader onderzoek, dat het schakelaar blok ooit schoon gemaakt is met contact reiniger (K60). Echter is hierna het blok niet gespoeld met IPA (isophryl alcohol) waardoor het agressieve K60 helaas is door blijven bijten met erg gecorrodeerde contacten als gevolg. K60 is eigenlijk rot spul. Het werkt maar heel even (omdat het zo agressief is) als je het daarna laat zitten wordt het nog erger dan voordat je het gebruikte. Ik moet nu het hele schakelblok uitbouwen en demonteren (indien mogelijk) om alle gecorrodeerde contacten (ding ziet helemaal zwart van binnen) manueel schoon te maken en daarna de hele zwik weer in elkaar. Wordt nog een leuk werkje.
Verder is de buitenkant, op zijn zachtjes gezegd, nogal eh....... verweerd.

Gelukkig is het hout dus daar kunnen we nog wat mee. Eerst eens kijken of we al het oude vernis eraf krijgen en dan opnieuw lakken.
Alle trim is eraf dus kan ik rustig gewoon schuren.
Wordt vervolgd.
Marc