Revisie motorblok

Voor al je technische vragen over je TL
wspcor

Revisie motorblok

Berichtdoor wspcor » 10 jan 2018, 16:09

Tijdens mijn zoektocht naar een geschikte TL1000S of TL1000R valt het mij op dat veel motorblokken al geheel of gedeeltelijk zijn gereviseerd. En dit bij relatief lage kilometerstanden van 50.000km of zelfs minder. Zelf heb ik altijd een viercilinder gereden en de door mij bereden motorfietsen haalden altijd zonder noemenswaardige problemen 80.000km en meer
Ik doel hierbij voornamelijk op de Kawasaki 4 cilindermodellen. Maar ook Honda en Yamaha staan toch wel bekend om betrouwbare hoge kilometerstanden zonder revisie, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Rijst bij mij natuurlijk de vraag of dit normaal is bij de TL1000 modellen of ben ik hierbij ook tegen de uitzonderings gevallen aangelopen. Kortom, hoe betrouwbaar is een Suzuki TL1000S /R en zijn er bij het juiste onderhoud en normaal gebruik hogere kilometerstanden te behalen zonder revisie van het motorblok. Ben benieuwd naar de reacties

Vriendelijke groet
Cor de Groot

loebassie
Contacteer:

Re: Revisie motorblok

Berichtdoor loebassie » 10 jan 2018, 16:30

zijn d'r blokken die de 50k halen ?? :-k :D

nee serieus, een enkeling haalt met gemak 80-90k zonder noemenswaardige problemen met de TL
TL1000S gehad.. nu alweer op #4
self-claimed modern day tls savior

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 10 jan 2018, 21:11

De TL heeft, naar mijn idee, meer dan de meeste motoren uit het krat een pak meer beleving en enthousiasme vanaf lage toerentallen. Allicht een deel van de aantrekkingskracht voor je, gezien de imposante rits motoren die je al hebt gehad. Je zult vast, beter dan ons, weten wat zulk enthousiasme kan vergen van de techniek.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 10 jan 2018, 22:48

Er zijn TL's hier die meer dan 100K km hebben gelopen. Het kan dus wel, maar je moet weten wat de kwalen zijn en die aanpakken.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 10 jan 2018, 23:18

TL vraagt meer onderhoud dan de gemiddelde 4 cilinder. Maar onverwoestbaar zijn ze absoluut niet. Hoe intensiever het gebruik hoe meer onderhoud het vraagt.

Revisie is niet erg als het dan ook maar juist is gedaan. Er wordt redelijk wat gerommeld, daarom is het ook belangrijk zo veel mogelijk eerlijke/verifieerbare informatie krijgt.

Succes met zoeken.

Ton W

Berichtdoor Ton W » 11 jan 2018, 13:40

Ik heb zelf met de 97er TLS bij 18.000km de complete koppeling aan gort gereden, buitenhuis/binnenhuis/backlash systeem.
Maar dat is toen onder garantie allemaal vervangen door de dealer. Toch was dat wel slordig, want ik kocht die motor met 15.000km in 99. Had allang vervangen moeten zijn eigenlijk. De motor was wel voorzien van de groene OK sticker toen ik em kocht....

In 2002 heb ik een nieuwe overjarige TLS gekocht van 2001, deze staat nu op 47.500km en nooit iets stuk aan gehad.
Later in 2008 ondekte ik dit forum pas. Ook wel van staan te kijken toen van wat er allemaal kapot liep qua motorblok.
Toen ik mijn vaste monteur daar over vertelde, bleek die al lang op de hoogte te zijn van de aandachtspunten zoals bv de shimbuckets.

Ik zou ook eens op mobile.de kijken.
Of gewoon die van Peter kopen

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 11 jan 2018, 14:26

Ik leg het mijn klanten allemaal op de zelfde manier uit. Het is als roken, verslavend maar slecht voor je als je pech hebt, want 8 op de 10 hebben wat. En afhankelijk van je gedrag en onderhoud heb je veel of weinig.
Pech en geluk spelen uiteraard ook altijd een rol.

Simpele dingen als buckets, wissel ze op tijd uit Peter heeft daar als enige wereldwijd (bij mijn weten) een ruilprogram voor.
Rij je hele dagen op je achterwiel, kost heb je de hybride tandwielen en je balhoofd. Functioneert de achtervering niet dan loop je verhoogt risico op scheuren in frame. 97ers zijn kwetsbaarder dan latere modellen, maar ook hier zal er heus 1 zijn die lang blijft rijden zonder problemen.

zoals aangegeven Peter bouwt ze als nieuw op voor een prijs die mijn inziens totaal niet kan, maar ieder zn hobby en doe er je voordeel mee.

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 11 jan 2018, 15:09

Ton W schreef: De motor was wel voorzien van de groene OK sticker toen ik em kocht....

Die sticker werd geplaatst als het frame door de dealer als OK werd bevonden. Maw, als er geen scheuren zichtbaar waren op de bekende plekken (onder het balhoofd en bij de oren van de rotatiedemper).
In beginsel was het gietproces niet op orde wat voor deze problemen zorgde, daar heeft Suzuki toen ook de motoren voor terug geroepen.
Uiteraard hebben ze dat process aangepast, en toch zijn er nog frames die scheuren.....
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 11 jan 2018, 15:27

Zoals eerder gemeld zijn de '97 modellen het gevoeligst en gaan die ook het meeste kapot.
Waar het '97 model vooral erg last van heeft (door kinderziektes) zijn falende krukassen en big-end lagers. Bij dit type krukas ontbreken er oliekanalen voor smering van de lagers. De latere modellen hebben dit wel. De TLR Kruk is weer anders en meer verbeterd op gebied van smering.
Het '97 model heeft ook een kleinere oliepomp wat voor problemen kan zorgen, deze werd vervangen voor een grotere vanaf '98.
De shimbuckets fallen bij alle modellen en alle jaren. Dit komt 9 van de 10 keer voor bij de voorste cylinder uitlaat zijde.
Verder kom ik veel versleten schakelvorken tegen voornamelijk die op de gedreven versnellingsbak as zit.
De idler gears (hybride tandwielen) slijten snel op de lagerbussen en beschadigen daarmee de as waar ze op draaien. Oorzaak hiervan is onvoldoende smering door bijvoorbeeld langdurige wheelies te maken. Dit zorgt er tevens voor dat de motor moeilijker gaat rijden / draaien omdat de timing van de nokkenassen hierdoor tijdelijk kan veranderen.
Zo zijn er eigenlijk nog veel meer zaken die meespelen maar dan zit ik meer hier te typen dan dat ik TL's aan het herstellen ben....... :p

Pedro's Speedshop

Andrew82

Berichtdoor Andrew82 » 11 jan 2018, 16:00

Mijn '97 S staat nu op 65k zonder noemenswaardige revisie maar met een overkill aan onderhoud de laatste 8 jaar.

Het is een beetje als een oude BMW M-serie; Goedkoop in aanschaf, duur in onderhoud maar wat een lol :)

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 12 jan 2018, 07:58

Precies dat!
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Turbo_Henky

Berichtdoor Turbo_Henky » 12 jan 2018, 11:50

Wat het natuurlijk ook is, is dat veel leden van dit forum die wat aan hun motor doen het hier graag melden. Alle motoren die geen revisie nodig hadden worden hier niet vermeld. En ik denk dat dat er veel meer zijn :-k
Geniet nooit met mate

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 12 jan 2018, 15:34

Helemaal waar, echter geldt dat dus voor elke pro zijn mening. Er staan geen motoren voor de lol bij monteurs.

Maar inderdaad de lol op zo een ding is wel uniek

Terug naar “TL Techniek”