Noud's TLS

Voor al de Custom TL'ers
Noud12

Noud's TLS

Berichtdoor Noud12 » 11 okt 2016, 22:02

Goedenavond Heren (en dames?),

Zit al langer met het idee om een logje bij te houden wat ik allemaal gedaan heb aan mijn TLS en waar ik vragen zou kunnen stellen mocht dat nodig zijn.

Hoe het begon:

Met mijn 18 jaar het motorrijbewijs gehaald, vervolgens een Kawasaki KLE500 gehaald (25KW) en deze met veel plezier een aantal jaar bereden. Door weer en wind, zon en sneeuw. Na een aantal jaar de KLE verkocht en een Mercedes Benz W126 gekocht. deze een aantal jaren later weer verkocht, omdat deze niet meer betaalbaar was door maatregelen van de ``Roverheid``.

Daarna nog een aantal jaren op een Fazer 600 rondgetoerd, maar wilde weer terug naar een 2-cilinder en meer vermogen. Toen kwam ik bij de TLS uit.
Zo gezegd, zo gedaan een mooi ``98 exemplaar gevonden met ongeveer 34000 km op de teller.

Afbeelding

met weinig ``extra's``:
- Leovinci carbon dempers
- Sport remleidingen voor
- aftermarket achterlichtje en knippers
- double bubble ruitje
- ander kleurtje (Mat groen IPV rood)

Zelf ook al behoorlijk aan de gang geweest.

Eerste stap was een nieuwe achterband, dit is na kort onderzoek de Michelin Pilot Road 4 geworden. Vooral omdat ik niet super sportief (Circuit) rijdt en graag wil dat mijn band flink wat KM's mee kan.

na ongeveer 1000 km begon de accu tegen te werken, dus vorige week een nieuwe besteld. En zo besloten dat ik ook maar gelijk aan mijn ``naked`` ombouw ga beginnen. hiervoor had ik in de tussentijd al wat spulletjes besteld:

- Extra kroonplaat
- Risers
- Cross-stuur
- TRE Ivan's
- GSX r 1000 teller
- Joe's converter
- GSX r dash plaat
- Bar end mirror's
- Koplampje

Begonnen met de makkelijke dingetjes. TRE 'tje inbouwen:

Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens Dash open schroeven en ombouwen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nou ook hopen dat deze dadelijk werkt haha.

Daarna kroonplaatje geboord
Afbeelding

En Risers, stuurtje en spiegels gemonteerd:
Afbeelding

Koplampje voor de show er ook even voor:
Afbeelding

En zo staat hij er nou ongeveer bij:
Afbeelding

Dingen die nog moeten gebeuren:

- Andere remleidingen
- Andere koppelingskabel
- Kroonplaat frezen (contactslot gat eraf)
- Alles monteren

Maar omdat hij er nou toch zo bij staat maar gelijk besloten om de buckets, klep-speling en gasklephuizen te controleren.

Waarbij gelijk ook mijn eerste vraag naar boven komt. Is was mijn kleppenspeling aan het meten aan de hand van het werkplaatshandboek. Netjes al paar dagen lang de bouten ingesprayt met kruipolie, en alles kwam netjes los. Nou was ik begonnen met de achterste cilinder, dus vliegwiel op RT gezet, kijk ik naar de ``streepjes`` op de nokkenas, staan ze niet gelijk met de kop... nog een keer rond, nog steeds niet gelijk... hmmm.

Vervolgens voorste cilinder ge-checkt, vliegwiel op FT en streepjes staan netjes gelijk.

Als ik de nokjes zelf vergelijk met wat aangegeven staat in het handboek komen deze overeen wanneer het vliegwiel op RT staat. Zou het kunnen dat er de nokkenassen van een TLR ingezet zijn? want ook op beide nokkenas-kapjes staat een F. heb ooit ergens gelezen dat de voorste nokkenassen van de TLR wel eens in de achterste cilinder van een TLS gezet worden? Kan iemand dit aan mij bevestigen?

Andrew82

Re: Noud's TLS

Berichtdoor Andrew82 » 12 okt 2016, 09:26

Noud12 schreef:Goedenavond Heren (en dames?),

Maar omdat hij er nou toch zo bij staat maar gelijk besloten om de buckets, klep-speling en gasklephuizen te controleren.

Waarbij gelijk ook mijn eerste vraag naar boven komt. Is was mijn kleppenspeling aan het meten aan de hand van het werkplaatshandboek. Netjes al paar dagen lang de bouten ingesprayt met kruipolie, en alles kwam netjes los. Nou was ik begonnen met de achterste cilinder, dus vliegwiel op RT gezet, kijk ik naar de ``streepjes`` op de nokkenas, staan ze niet gelijk met de kop... nog een keer rond, nog steeds niet gelijk... hmmm.

Vervolgens voorste cilinder ge-checkt, vliegwiel op FT en streepjes staan netjes gelijk.

Als ik de nokjes zelf vergelijk met wat aangegeven staat in het handboek komen deze overeen wanneer het vliegwiel op RT staat. Zou het kunnen dat er de nokkenassen van een TLR ingezet zijn? want ook op beide nokkenas-kapjes staat een F. heb ooit ergens gelezen dat de voorste nokkenassen van de TLR wel eens in de achterste cilinder van een TLS gezet worden? Kan iemand dit aan mij bevestigen?

Heb je de kruk 180° of 360° gedraaid? Er zit nl maar 180° tussen en in en ex slag.
TLR nokken zou kunnen maar dan zouden ze zowel op de voorste als de achterste cilinder moeten zitten. Overigens zou dat voor de timing niet echt uitmaken omdat deze alleen scherper zijn dan de s nokken zo ver ik weet.

Overigens zijn de streepjes op de nokken alleen bedoeld voor het in- en uit-bouwen van de nokkenassen. Uit mn hoofd staan de streepjes van alle nokkenassen alleen paralel in de FT stand. Lees het verschil maar eens goed in het wph, meten van de kleppenspeling en uitbouwen van de nokkenassen

Noud12

Berichtdoor Noud12 » 12 okt 2016, 11:41

Aaaah, dat zou het kunnen verklaren ja! :-k

Ik was er vanuit gegaan dat de streepjes op de achterste cilinder gelijk moesten staan bij RT en de voorste bij FT. Maar dat is dus een aanname die ik niet mocht nemen ;)

Kan ik binnenkort weer verder, vind het te risky om door te gaan als ik het nou al niet klopte \:D/

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 12 okt 2016, 14:16

Het is een kwestie van stap voor stap het WPHB volgen. Daarmee begin je ook bij de voorste cilinder.......

S en R nokkenassen zijn niet zomaar uit te wisselen omdat de tandwielen van elkaar verschillen.
Er zijn mensen geweest die R assen in een S monteren, maar die persen de tandwielen van de as af en wisselen die om. Voordeel hiervan is dat je gelijk de kleptiming kan corrigeren waardoor je betere prestaties kan creëren.
Als je de assen straks gaat lichten vergeet dan niet om je shimbuckets goed te checken (of vervang ze) op scheurvorming. Je zal niet de eerste zijn waarbij het blok in de soep loopt hierdoor..
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

BaveR

Berichtdoor BaveR » 09 jan 2017, 10:22

Leuk projectje Noud

Terug naar “TL Custom”