Afdraaien vliegwiel

Voor al de Custom TL'ers
Gebruikersavatar
VIRII
Berichten: 365
Lid geworden op: 24 jan 2011, 20:23

Afdraaien vliegwiel

Berichtdoor VIRII » 15 mei 2011, 09:45

Heeft er hier iemand ervaring met het afdraaien van het vliegwiel?

Afbeelding


Kan het hier bij een motoren revisie bedrijf laten afdraaien voor 3 tientjes




Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5788
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: Afdraaien vliegwiel

Berichtdoor Loki » 15 mei 2011, 12:37

Geen ervaring mee maar het lijkt me ook wel wat. Zomaar een paar honderd gram eraf om eens te proberen.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
VIRII
Berichten: 365
Lid geworden op: 24 jan 2011, 20:23

Re: Afdraaien vliegwiel

Berichtdoor VIRII » 15 mei 2011, 13:17

Loki schreef:Geen ervaring mee maar het lijkt me ook wel wat. Zomaar een paar honderd gram eraf om eens te proberen.



ben aan het twijfelen of ik mijn eigen vliegwiel daarvoor wil gebruiken of een goede 2e handse

hoeveel olie komt er uit als ik em opbok en die carterkap eraf haal?

Ga ik van de week eens langs VMR hier (Venlose Motoren revisie) en kijken we eens waar wat eraf kunnen halen

Vind degene op het plaatje iets te extreem, aangezien ik ook graag wil dat mijn dynamo fatsoenlijk blijft functioneren...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5788
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: Afdraaien vliegwiel

Berichtdoor Loki » 15 mei 2011, 14:53

Als je een tweede hebt kun je die aan laten passen en daarna direct uitwisselen, das niet onaangenaam lijkt me. Bekijk aan de rechter kant van het blok het olie niveau en dan links naar wat je eraf gaat halen?
The coolest car alarm tester by far - TL1000

TLTim46
Berichten: 899
Lid geworden op: 17 mar 2008, 16:51
Locatie: Almere

Re: Afdraaien vliegwiel

Berichtdoor TLTim46 » 15 mei 2011, 15:48

Je hebt PB
TeLeuk en TeLekker om TeLaten..
Ik heb TLS-tosteron nodig..

Gebruikersavatar
finally
Moderator
Berichten: 3640
Lid geworden op: 07 jul 2009, 21:58
Locatie: Friesland

Re: Afdraaien vliegwiel

Berichtdoor finally » 15 mei 2011, 15:59

Wat is het nut van het vliegwiel afdraaien? minder roterende massa resulteert in?

Gebruikersavatar
VIRII
Berichten: 365
Lid geworden op: 24 jan 2011, 20:23

Re: Afdraaien vliegwiel

Berichtdoor VIRII » 15 mei 2011, 16:19

finally schreef:Wat is het nut van het vliegwiel afdraaien? minder roterende massa resulteert in?



Voordelen:

sneller oppakken in de toeren
fellere response

Mogelijke nadelen:

onrustiger lopen als je te extreem gaat
Stationair verhogen als je te extreem gaat
als je van het gas gaat rem je harder af op de motor
Afbeelding

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5788
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: Afdraaien vliegwiel

Berichtdoor Loki » 15 mei 2011, 16:47

Een vliegwiel is eigenlijk een soort energieopslag. Hoe zwaarder het vliegwiel, hoe meer energie het op kan slaan. En dat gebeurd bij elk toerental verhogende impuls. En zodra het toerental zakt staat het energie af.

Verlaag je de massa van het vliegwiel (of de diameter) dan kost het minder energie om het toerental van het vliegwiel (en bijbehoren) te verlagen of verhogen. De klappen van de cilinders zullen dus meer invloed hebben op het toerental van de krukas dan bij een zwaar vliegwiel. Het comprimeren van de inhoud van de cilinders zal de krukas meer vertragen.

Flink getunede motoren hebben doorgaans een hoog stationair toerental om ervoor de zorgen dat de vertraging die de compressie oplevert het blok niet doet uitvallen. Weg rijden met een laag toerental is dan ook lastiger omdat het toerental meer zakt dan met een zwaar vliegwiel. Niet zo erg in de racewereld maar op straat is het geen kloot waard natuurlijk. Verder geeft het een extra belasting op de gerelateerde onderdelen, dit omdat de pieken minder afgevlakt worden en ze dus hoger zijn.

De versnellingsbak, ketting en tandwielen en banden (denk ook aan de transmissie rubbers in het achterwiel) krijgen dus meer te voortduren. En dat geldt ook voor de distributie, in extreme gevallen kan het zelfs de timing beïnvloeden cq minder nauwkeurig maken. Voor geïnteresseerden heb ik daar nog wel een (engels) artikeltje over ergens.

Het voordeel van een lichter vliegwiel is dat er bij lagere toerentallen minder energie naar het vliegwiel gaat en dus meer over blijft om te accelereren. Maar ten koste van topsnelheid.

Maar de gasreactie wordt beter en dat klinkt gewoon f**king geil!

http://www.youtube.com/watch?v=64YkV5xXP6A of het mp3tje voor als je nog behoefte hebt aan een ringtone.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
TwinBrother
Berichten: 159
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:00

Re: Afdraaien vliegwiel

Berichtdoor TwinBrother » 15 mei 2011, 19:18

Das gewoon vet lomp voor zo'n 2 pitter :lol:

Denk dat een TL er wel heel erg onrustig van word, vooral als je iets gas terug wilt doen in een bocht.
"No Risk No Fun" TL1000S

Gebruikersavatar
VIRII
Berichten: 365
Lid geworden op: 24 jan 2011, 20:23

Re: Afdraaien vliegwiel

Berichtdoor VIRII » 15 mei 2011, 19:47

TwinBrother schreef:Das gewoon vet lomp voor zo'n 2 pitter :lol:

Denk dat een TL er wel heel erg onrustig van word, vooral als je iets gas terug wilt doen in een bocht.


normaal geef je toch alleen maar gas bij in de bocht :badgrin:
Afbeelding

Zoert
Berichten: 911
Lid geworden op: 03 jun 2006, 00:06
Locatie: Mijdrecht...... Of all places!!!

Re: Afdraaien vliegwiel

Berichtdoor Zoert » 16 mei 2011, 13:31

Volgens mij zit er weinig magneet meer in de rechter variant op de foto...
Das leuk voor op het circuit waar je gewoon na een paar rondjes je accu wisseld.
Voor op straat met verlichting enzo is het een no-go!

Ga jij mij maar vertellen hoe je dynamo gaat werken zonder magneten? Komt de inductie gewoon uit de lucht vallen als je de magneten eruit fietst? Denk het niet hoor....

Dus nogmaals zo radicaal als op de foto kun je niet bruikbaar rijden op straat. Circuit only...

Of je moet inventief en een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang verlengsnoer met acculader meenemen...
Danoontje Powerrrrrrrrrr
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
VIRII
Berichten: 365
Lid geworden op: 24 jan 2011, 20:23

Re: Afdraaien vliegwiel

Berichtdoor VIRII » 16 mei 2011, 13:37

Zoert schreef:Volgens mij zit er weinig magneet meer in de rechter variant op de foto...
Das leuk voor op het circuit waar je gewoon na een paar rondjes je accu wisseld.
Voor op straat met verlichting enzo is het een no-go!

Ga jij mij maar vertellen hoe je dynamo gaat werken zonder magneten? Komt de inductie gewoon uit de lucht vallen als je de magneten eruit fietst? Denk het niet hoor....

Dus nogmaals zo radicaal als op de foto kun je niet bruikbaar rijden op straat. Circuit only...

Of je moet inventief en een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang verlengsnoer met acculader meenemen...



VIRII schreef:Vind degene op het plaatje iets te extreem, aangezien ik ook graag wil dat mijn dynamo fatsoenlijk blijft functioneren...
Afbeelding

Zoert
Berichten: 911
Lid geworden op: 03 jun 2006, 00:06
Locatie: Mijdrecht...... Of all places!!!

Re: Afdraaien vliegwiel

Berichtdoor Zoert » 16 mei 2011, 13:40

Dat las ik ook wat laat! hahaha
Danoontje Powerrrrrrrrrr
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
VIRII
Berichten: 365
Lid geworden op: 24 jan 2011, 20:23

Re: Afdraaien vliegwiel

Berichtdoor VIRII » 16 mei 2011, 16:40

Zoert schreef:Dat las ik ook wat laat! hahaha



\:D/ ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Slurf
Berichten: 454
Lid geworden op: 07 apr 2007, 09:53
Contacteer:

Re: Afdraaien vliegwiel

Berichtdoor Slurf » 21 jul 2011, 23:26

meeste gewicht heeft de krukas.
Cagiva navigator> KTM 990 adventure


Terug naar “TL Custom”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten