BITUBO schokbreker

Voor al de Custom TL'ers
Gebruikersavatar
nikkootje
Berichten: 3625
Lid geworden op: 21 aug 2005, 11:25
Locatie: middelburg
Contacteer:

BITUBO schokbreker

Berichtdoor nikkootje » 10 mei 2006, 20:23

Voor de belangstellenden onder ons.....M'n bestelde bitubo schokbreker is geleverd. Misschien leuk om hier de montage met woord en daad te laten zien :?:Afbeelding
plezier in het leven begint bij een TL... verdriet soms ook!

Gebruikersavatar
Herwin
Berichten: 227
Lid geworden op: 02 nov 2005, 09:39
Locatie: Harkstede

Berichtdoor Herwin » 10 mei 2006, 20:55

T'is bijna een soort geboorte, hè?

Nou, van harte gefeliciteerd dan maar!! :D :D
Uut Grunn'

Gebruikersavatar
nikkootje
Berichten: 3625
Lid geworden op: 21 aug 2005, 11:25
Locatie: middelburg
Contacteer:

Berichtdoor nikkootje » 10 mei 2006, 21:02

vooral die kleur he :badgrin: en ehhhhh 'k zal het "navelstrengetje" maar niet doorknippen :!: ;)
plezier in het leven begint bij een TL... verdriet soms ook!

Gebruikersavatar
BlackJack
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 okt 2005, 16:00
Locatie: zandvoort

Berichtdoor BlackJack » 11 mei 2006, 04:27

Hier ga je echt veel plezier aan beleven. Mits je 'm goed hebt afgesteld. Kijk met monteren vooral uit dat je boutjes aan je "navelstreng" :D niet verdraaid.Het gasflesje staat onder druk. Als dat gaat lekken verliest de demper zijn werking en moet je m weer laten vullen.
Gelukkig zelf geen ervaring mee (wel met de Bitubo natuurlijk), maar heb het vaak genoeg gelezen op TLzone en TLplanet.

Gebruikersavatar
mafkeez
Berichten: 312
Lid geworden op: 03 mar 2006, 15:28
Locatie: enschede/raalte
Contacteer:

Berichtdoor mafkeez » 11 mei 2006, 06:45

hij ziet er zo al mooi uit :D en dan straks..

Ik zou het wel leuk vinden om een how to met foto's te zien ;)
TL1000s 1998

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5766
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 11 mei 2006, 07:38

Zo moeilijk kan het niet zijn toch?

Gaat plezier geven bij inbouw.. en met t rijden.. 8)
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
MadMike
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 mei 2005, 22:34
Locatie: Rockanje

Berichtdoor MadMike » 11 mei 2006, 10:36

He Nikootje

Lees dit even door vooral dat stukje over die afstand van 30mm

http://www.tlplanet.com/forums/showthre ... genumber=1

Gebruikersavatar
nikkootje
Berichten: 3625
Lid geworden op: 21 aug 2005, 11:25
Locatie: middelburg
Contacteer:

Berichtdoor nikkootje » 11 mei 2006, 11:01

MadMike, dank je voor de tip :-) over het opvulbeugeltje voor reservoir was inmiddels bekent.........de afbeeldingen c.q. montagefoto´s nog niet.
plezier in het leven begint bij een TL... verdriet soms ook!

Gebruikersavatar
nikkootje
Berichten: 3625
Lid geworden op: 21 aug 2005, 11:25
Locatie: middelburg
Contacteer:

Berichtdoor nikkootje » 11 mei 2006, 23:00

het begin.....paddockstand achterzijde omhoog, achterwiel eruit, massieve staaf door as achterbrug (diam. 15mm), voetsteunplaten L en R los, rechter voetsteunplaat moet in ieder geval los compleet met achterrem-hoofdcil. ivm. uitnemen onderste bout schokbrekerbevestiging, assteuntjes links en rechts onder staaf en dmv paddockstand laten zakken op assteuntjes. Staat als een huis :D
De rest is domweg slopen en is zonder al te veel moeite te verwijderen uit de motorfiets.
Opmerking: als het (onderste) heveldeel van de schokbreker los,- en uitgenomen is.....denk om de 2 dunstalen vulringen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat er overblijft is een echo-put achter het motorblok :D
Laatst gewijzigd door nikkootje op 11 mei 2006, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
plezier in het leven begint bij een TL... verdriet soms ook!

Gebruikersavatar
nikkootje
Berichten: 3625
Lid geworden op: 21 aug 2005, 11:25
Locatie: middelburg
Contacteer:

Berichtdoor nikkootje » 11 mei 2006, 23:03

:oops: ....'khad het onder elkaar moeten zetten. Nou ja als het niet uit de lengte kan, dan maar uit de breedte :D
Is gedaan...goed gedaan jochie ;)
plezier in het leven begint bij een TL... verdriet soms ook!

Gebruikersavatar
nikkootje
Berichten: 3625
Lid geworden op: 21 aug 2005, 11:25
Locatie: middelburg
Contacteer:

Berichtdoor nikkootje » 12 mei 2006, 23:13

het monteren van de nwe shock was een hele shock :evil: eerst opgemeten of maatvoering van de kop van de schokbreker + beugel ook uitkwam op 30mm. evenals de oude. Toen begon het martelen om de nwe shock er tussen te puzzelen. Eerst het reservoir, daarna het rode gevaar verbonden door een stugge navelstreng.
Halverwege zo klem als haarlem doordat de achterbrug net niet ver genoeg kon zakken doordat deze tegen de achterste uitl.bocht hing.
Doordouwen was zeker gelukt, maar met de nodige beschadigingen aan veer enz., dus gekozen om het rechter uitl. deel compleet te demonteren, waardoor de achterbrug verder kon zakken en dat ging een stuk beter.
Eenmaal op z'n plek, moest de beugel nog om het reservoir.
Als extra een kartelringetje tussen het draaibare steuntje v.h. reservoir gezet, want deze verdraaide op z'n houdertje ondanks aandraaien v.h. imbusboutje, door de spanning van stugge navelstreng. Verder staat in de engels talige handleiding dat het beugeltje aan motorblokzijde tussen het schokbreker oog moet komen, maar heb dit aan de frame zijde tussen het oog gezet i.v.m. het niet lekker in lijn liggen t.o.v. onderste heveldeel als je het doet zoals in handleiding staat. Verder nog de opmerking dat je met het plaatsen van het reservoir rekening moet houden met de stekker+draadjes van de koelwatersensor als het een aangepaste '97ger, of vanaf '98 model TLS betreft. Plaats je het reservoir evenwijdig tussen de cilinders en niet ver genoeg naar de buitenzijde, dan zit de achterzijde van het reservoir net tegen de draadjes van de sensor en dat is vragen om toekomstige storing. De onderste schokbrekerbout zat net niet voor het frame-doorsteek-gat, waardoor het zaakje aan de bovenzijde weer los moest om te zakken zodat de onderste bout buiten het frame-gat om, gemonteerd kon worden, daarna piece of cake 8) Morgen afbouwen. Leuk werk, maar beslist niet .....effe doen!!
Laatst gewijzigd door nikkootje op 14 mei 2006, 08:39, 3 keer totaal gewijzigd.
plezier in het leven begint bij een TL... verdriet soms ook!

Gebruikersavatar
nikkootje
Berichten: 3625
Lid geworden op: 21 aug 2005, 11:25
Locatie: middelburg
Contacteer:

Berichtdoor nikkootje » 12 mei 2006, 23:14

Afbeelding
opmeten totale dikte incl. reservoirbeugeltje = 30mm
Afbeelding
achterbrug kan verder zakken na verwijderen R uitl. gedeelte
Afbeelding
shock eindelijk in positie
Afbeelding
plaatsen klembeugeltje rond het reservoir
Afbeelding
Afbeelding
onderste schokbrekerbout net niet voor frame gat
Afbeelding
Afbeelding
plaats reservoir
Afbeelding
onderzijde schokbreker met hevel
Laatst gewijzigd door nikkootje op 03 dec 2006, 18:55, 5 keer totaal gewijzigd.
plezier in het leven begint bij een TL... verdriet soms ook!

Gebruikersavatar
nikkootje
Berichten: 3625
Lid geworden op: 21 aug 2005, 11:25
Locatie: middelburg
Contacteer:

Berichtdoor nikkootje » 13 mei 2006, 14:29

alles zit er weer op en aan. 'k Heb, voordat de motor weer van de assteunen afging, eerst nog de "uitgehangen" maat opgemeten als basis-uitgang juiste (veer)afstelling. Na weer op z'n wielen gezet, moet deze maat ca. 10mm korter zijn (gemeten op hetzelfde punt als in uitgehangen toestand) en je raad het al........ :D
De compressie,- en reboundafstellingen komen nog aan de beurt.
plezier in het leven begint bij een TL... verdriet soms ook!

Gebruikersavatar
f2ride2001
Berichten: 1536
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:58
Locatie: Oudenbosch

Berichtdoor f2ride2001 » 13 mei 2006, 21:52

nikkootje schreef:alles zit er weer op en aan. 'k Heb, voordat de motor weer van de assteunen afging, eerst nog de "uitgehangen" maat opgemeten als basis-uitgang juiste (veer)afstelling. Na weer op z'n wielen gezet, moet deze maat ca. 10mm korter zijn (gemeten op hetzelfde punt als in uitgehangen toestand) en je raad het al........ :D
De compressie,- en reboundafstellingen komen nog aan de beurt.


Ziet er super uit. Ben benieuwd of het goed bevalt!
Ben vandaag ook flink aan het sleutelen geweest.
Oude rotatiedemper vervangen voor "nieuwe".
Zie ook mijn posting elders.

groetjes Marc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Gebruikersavatar
nikkootje
Berichten: 3625
Lid geworden op: 21 aug 2005, 11:25
Locatie: middelburg
Contacteer:

Berichtdoor nikkootje » 13 mei 2006, 22:10

dank je 8) Mocht je "nieuwe" rotatiedemper wederom de geest geven, dan weet ik nog een 2de hands exemplaar voor weinig ;) Echt een hele mooie :!: :D
plezier in het leven begint bij een TL... verdriet soms ook!


Terug naar “TL Custom”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast