vette en dure reparatiepech in zwitserland

Alles over de TLR
spirit_69

vette en dure reparatiepech in zwitserland

Berichtdoor spirit_69 » 08 aug 2016, 12:06

wat n mooie anderhalve week rondcrossen moest worden in de alpen met uitvalsbasis geneve liep ff anders. Eerst koppelingspomp van de duc van mijn broer naar zijn grootje (rijd niet echt lekker in de bochten met leeglopend reservoir). Vervolgens ik op mijn tlr op de col de gd st bernhard met n dode motor. in martigny nog getankt, geen start problemen. Boven op de col ff fotomoment, vier minuten later weg willen. Morsdood.grrrr. Proberen te starten wat niet lukte en toen anwb..richting martigny waar gelukkig nog n motorzaak open was (meeste zijn zaterdags dicht).

Vermoeden wat ik al had; accu kapot als gevolg van kapotte spanningsregelaar...tweede regelaar binnen 20k aan kilometers...maar ook kapotte startmotor. Wat het verband daar tussen is?

Geintje kost dus in zwitserland 900-1000 euro. Fok. Monteurs per uur kleine 100 euro en materiaal zeker twee keer zo duur als nl. Denk dat ik in nl met 300 euro aan materiaal klaar was met paar uur werk. Maar motor in martigny en ik in geneve wachten. Strak motor weer hier....en ff geen motor.

Moest het ff kwijt :)

Maar iemand enig idee waarom ook startmotor kapot kan zijn??

grt
frank

Andrew82

Re: vette en dure reparatiepech in zwitserland

Berichtdoor Andrew82 » 08 aug 2016, 12:17

Nou dat is zeker mooi balen zeg, zul je altijd zien.. ](*,)

ik zou wel ff checken of ze daadwerkelijk je startmotor hebben vervangen, ruikt een beetje naar meerwerk zoeken :-k

spirit_69

Berichtdoor spirit_69 » 08 aug 2016, 12:32

tja, zat ik ook al aan te denken. vraag de vervangen onderdelen wel even om te zien,maar dan weet ik nog steeds niet of die echt kapot was. Kan natuurlijk kwestie van schoonmaken zijn en koolborstels vervangen. Hoop wel dat ze even ook even in de input meten voor de regelaar en dat ook niet daar het probleem als is begonnen.

als ik de tlr over col had geduwd had ik in italie gezeten....was de reparatie een stuk goedkoper geweest.

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 11 aug 2016, 16:00

Shit balen man, snel verder rijden dan. Zal jouw vraag aan kennis voorleggen, hij heeft er veel verstand van.

Goeie reis verder.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 11 aug 2016, 18:44

Das zuurich.. :-# snel vergeten!
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 12 aug 2016, 10:01

Hoi Frank,

Jouw verhaal bij Johan neergelegd. Hij leeft met elektronica, had ook gelijk antwoord op jouw vraag: 'Wat heeft een startmotor nou met de SR te maken?' Heel veel dus, het is niet de SR die je startmotor heeft gesloopt, het is de startmotor die de SR heeft vermoord.
Volgens Johan, kan het alleen zijn dat je de startmotor niet gehoord hebt, kan ook bijna niet anders als er zo'n mooi oorlogsgeweld uit de dempers komt vloeien. Als de startmotor is blijven draaien, om wat voor reden dan ook, dan wordt de SR daardoor overbelast en zal binnen no time de geest hebben gegeven.

Dat is volgens Johan de enige oorzaak. Wel zuur man, zeker dat je dat in CH moet overkomen.

Suc6 en groet,

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

spirit_69

Berichtdoor spirit_69 » 12 aug 2016, 20:02

Thx....wil je echt een zure grap horen? Heb 1080 swiss francs betaald..zeg 1000 euro..ik heb donderdagnamiddag de bike in martigny opgehaald en terug naar geneve gereden. Vanochtend om 8 uur weggereden in geneve en was om.19 uur thuis. Bij luik nog ff getankt. Zet thuis de motor voor de garage..ff afzadelen. 10 minuten later..zet contact om. Dood. Aaargh niet weer???

Heeft jij vriend enig idee wat dan twee keer de startmotor om zeep kan helpen? Want als dat de oorzaak weer is dan ligt het dus nog ergens anders? In ieder geval heb ik weer n dode accu en vermoedelijk ook regelaar.

Wordt gek. Net 1000 euro down the drain. Had de bike beter kunnen laten repatrieren.

Hele zure thuiskomst dit. Vakantie en bike naar zijn grootje :(

Als iemand iets zinnigs weet hoor ik het graag. Nu zondermeer weer alles vervangen heeft weinig nut.

Grt

Frank

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 12 aug 2016, 21:24

Als ik mag voortborduren op Rini zijn betoog: zit er een origineel startrelais in? Ik meen gelezen te hebben dat iemand zijn imitatie startrelais bleef hangen bij het starten of bij contact aan.

Je hebt zelf verder geen idee? Wat er aan gesleuteld is laatste tijd..

spirit_69

Berichtdoor spirit_69 » 12 aug 2016, 22:49

Dat gaat ik morgen gelijk even controleren, maar als het geen orgineel is, dan is het vermoedelijk door de vorige eigenaar gedaan en dan rij ik er al 20k+ km mee rond zonder issues.

Als die wel orgineel is, kan dat nog steeds het probleem zijn?

Grt

Frank

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 12 aug 2016, 23:07

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar ik had het nog niet eerder gelezen dan bij dat ene andere geval, dus dan denk ik dat OEM ok zou moeten zijn. Maar daar koop je niets voor.

Lijkt me in elk geval wijs start relais te checken, en misschien de stuurschakelaar/bedrading voor gekkigheid.

spirit_69

Berichtdoor spirit_69 » 13 aug 2016, 10:25

Mmm, vanochtend de TLR maar eens ontdaan van zijn pantser..en het is dus niet de startmotor die is vervangen, maar juist het start relais. Wat verwarring vanuit de ANWB en moi die geen woord frans kan en dus maar er vanuit ging dat de ANWB dat wel kon. Ga trouwens nu eerst mij rechtsbijstand eens bellen. Ik heb nog geen idee wat het dan wel kan zijn, maar die 1000 euro is aan niets uitgegeven, dat weet ik wel. De ANWB lijkt hier verder niets in te gaan betekenen, dus ik ga maar eens kijken of terug halen reeel is, zal haast niet :(

Anyway, relais ga ik er uit halen en dan conform werkplaatshandboek maar doormeten? Vraag is even als het de startmotor dus niet is, maar relais, regelaar en accu voor een tweede keer, dan vervalt denk ik de richting dat het een hangende startmotor kan zijn geweest? Of is dat nog steeds een mogelijkheid en moet ik die er maar uithalen en uit elkaar trekken?

Kennelijk is het probleem dus niet zodanig dat het zich direct voor doet, maar wellicht in combinatie met warmte? Uiteindelijk heb ik ook terug een 1000 km gereden zonder problemen voor het zich weer voordeed?

Frank

Andrew82

Berichtdoor Andrew82 » 13 aug 2016, 11:25

Ai, €1000,- voor een relais, accu en spanningsregelaar is erg prijzig idd. Zuur.. Sterkte en hopelijk haal je nog wat van dat geld terug. ](*,)

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 13 aug 2016, 13:37

De startmotor hoeft niet kapot te zijn, werkt dan als een dynamo, zal iig de SR om zeep helpen. SR en Startrelais voor 1000 is wel erg ranzig.

Sterkte in de recht strijd die komen gaat.

Rini

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 15 aug 2016, 01:08

Heb zelf ook wat aan het elektrisch systeem hangen. En als volwaardig electro analfabeet, ben ik even gaan zoeken. Lijkt me een mooi stukje leesvoer, mits Engels geen probleem is.

http://www.tlzone.net/forums/frequent-t ... hread.html

spirit_69

Berichtdoor spirit_69 » 15 aug 2016, 14:15

Heb ondertussen nieuwe batterij en een tweedehands regelaar gekocht. Had parallel aan het nl forum ook op tlzone mijn hulpkreet geplaatst, en de URL ook vanuit mensen daar al gekregen. Mijn Engels is in ieder geval beter dan mijn klus ervaring aan de electra van de TLR :) Hopenlijk bewijs ik binnenkort dat het andersom gaat zijn.

Als inderdaad electra kabels te licht zijn uitgevoerd, dan wel connectoren zijn beschadigt, dan gaat dit nog wel een klusje worden. Moet nu eerst even wachten tot mijn rechtsbijstand iets zinnigs gaat zeggen over wel of niet haalbaarheid van schades. Tot die tijd kan ik dus niet teveel klussen aan de bike, misschien moet er nog door een andere motorzaak gekeken gaan worden ivm oorzaak.

Als ik toch bezig moet, denk ik dat ik ook de regelaar ga vervangen, via dezelfde link heeft men het daar over de Shindengen FH012AA. Zijn er mensen hier die dat ook preventief of na frituren van de regelaar hebben gedaan?

grt

Frank

Terug naar “TLR”