Pedro's progress.....

Alles over de TLR
Damnbit

Re: Pedro's progress.....

Berichtdoor Damnbit » 09 nov 2014, 18:15

Hey Pd,

Is er een bepaald streven tav de aanwinst, of gewoonweg zien hoe het uit pakt?

En dan in het kort:
Nieuwe zuigers
Boren, honen en van een nieuwe laag voorzien van de cilinders, nikasil?
Nieuwe lagers
Nieuwe nokkenassen, of huidige slijpen in aangepaste vorm
Nieuwe pakkingen
Pc3 ivm af stellen op nieuwe/gewijzigde constructie
Vele runs ivm afstellen.

Al ben je nog zo handig of goed geoutilleerd er zal een behoorlijke kostenpost ontstaan voor inkoop en uitbesteed werk.

Kloppen nu de verhoudingen in de versnellingsbak nog met de gewijzigde, hoe?, vermogen en koppelontplooiing?

Hoe wil je het opbouwen, groepsbuy voor diverse onderdelen?

Heb wel interesse maar wil dan wel een redelijk duidelijk plaatje hebben van het hoe en wat financieel en kwa resultaat.
De motor moet goed berijdbaar blijven, liefst zelfs nog beter.
En t moet financieel ook interessant zijn.

Een hoop vragen maar niet voor niets ;)

Gr. Damnbit
Per 09-10-2014 >>> Clayslider!!!

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 09 nov 2014, 19:56

Damnbit schreef:Hey Pd,

Is er een bepaald streven tav de aanwinst, of gewoonweg zien hoe het uit pakt?

En dan in het kort:
Nieuwe zuigers
Boren, honen en van een nieuwe laag voorzien van de cilinders, nikasil?
Nieuwe lagers
Nieuwe nokkenassen, of huidige slijpen in aangepaste vorm
Nieuwe pakkingen
Pc3 ivm af stellen op nieuwe/gewijzigde constructie
Vele runs ivm afstellen.

Al ben je nog zo handig of goed geoutilleerd er zal een behoorlijke kostenpost ontstaan voor inkoop en uitbesteed werk.

Kloppen nu de verhoudingen in de versnellingsbak nog met de gewijzigde, hoe?, vermogen en koppelontplooiing?

Hoe wil je het opbouwen, groepsbuy voor diverse onderdelen?

Heb wel interesse maar wil dan wel een redelijk duidelijk plaatje hebben van het hoe en wat financieel en kwa resultaat.
De motor moet goed berijdbaar blijven, liefst zelfs nog beter.
En t moet financieel ook interessant zijn.

Een hoop vragen maar niet voor niets ;)

Gr. Damnbit

Financieel interessant..... Dit is een hobby en ondanks je best stappen kunt maken bij een TL met besteding op de juiste plekken zijn dit hele dure Pk's en nm's.
Groupbuy is maar beperkt omdat wellicht niet iedereen gelijke wensen heeft mbt beoogde winst.
Als je een motor hebt die stock is dus kan je sws 1000 tot 1500 bijtellen voor PC3 sport systeem inlaat traject etc.

Waarom zou de bak verhouding niet meer kloppen?

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 12 nov 2014, 18:22

Het lijkt me niet de bedoeling de TL zo piekerig te maken dat de bakverhoudingen gunstiger zouden moeten.

Hebben jullie al geïnformeerd bij de oosterburen? Zonder big bore is er kennelijk ook al veel te winnen.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Damnbit

Berichtdoor Damnbit » 12 nov 2014, 22:19

Wel de vraag was eigenlijk hierom:
Bij het wijzigen van de boring en de slagverhouding, in dit geval groter maken, zal de wijze van afgifte van het vermogen, en trekkracht, ook gewijzigd worden.
Grotere zuigers, grotere draaiende massa equels minder makkelijk maken van hogere toerentallen, dus zal de afgifte op een lager toerental moeten plaatsvinden.
Dus dan zal hierop de rest ook moeten worden afgestemd, in en uitlaatkleppen zullen dus ook aangepast dienen te worden, in ieder geval voor het verder optimaliseren.
Maar bij het wijzigen van de slagvolume zal er ook een wijziging aan de injectors moeten zijn, immers is er nu ruimtevoor meer lucht-benzine, ergo meer benzine nodig.
Maw, zouden we de oorspronkelijke verhoudingen in tact houden krijgen we een hoger verbruik, doe je dit staat de motor weer te arm met alle mogelijke gevolgen van dien.

Het aantal variabelen waar we mee gaan spelen is redelijk groot, zo groot dat een direct succes is uit te sluiten, tenzij is aan te haken op een eerdere uitvoering, of uitvoeringen, van anderen en deze ervaring wordt ruim gedeelt.

Desalniettemin is de uitdaging ook enorm leuk vandaar ook mijn interesse, en opmerkingen, niet vanuit negatief standpunt, wens dan ook niet zo benaderd te worden, maar omdat we spelen met iets waar fabrikanten al voldoende moeite mee hebben.
Overigens is door vele al een resultaat gehaald waar menig fabrikant jaloers op was, maar wij hoeven dan ook geen rekening te houden met allerlei eisen tav milieu en uitstoot.

Zie jullie reactie met belangstelling tegemoet.
Per 09-10-2014 >>> Clayslider!!!

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 12 nov 2014, 23:34

Fabriekanten hebben te doen met beperkingen wat betreft budget, materiaalkeuze, afwerkingsniveau, tolleranties en garanties. Hoef je daar geen rekening mee te houden dan zijn er mogelijkheden. Dat de ene ingreep vaak beter werkt met de andere is waar, dat is tuning, maar het is niet altijd absolute noodzaak. Maar met betere materialen en tolleranties kun je grenzen verleggen. En dan kan er wat gruwelijk aan barrels draaien.. het professionele antwoord is dan "dat is racen".

De vraag is wat je precies wilt met je reactie in dit topic. Het lijkt er namelijk op dat je zomaar ergens wat gelezen hebt. En dat is niet erg, dat is juist goed.. maar blijf vooral nog even lezen. Als je engels goed is is er een schat aan informatie te vinden, allemaal TL specifiek.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

finally
Moderator

Berichtdoor finally » 12 nov 2014, 23:57

damnbit ik weet niet waar je deze info vandaan haalt maar je mist echt nog heel veel info.
en je hebt onjuiste informatie opgeduikeld ergens.

dat je niet wenst gecorrigeerd te worden is het gene wat anderen steekt hier. omdat je onjuiste info op het forum plaatst.

je presenteert je verhalen alsof het feiten zijn. maar 80% er van is niet waar.
je moet je beter inlezen alvorens dingen als feit naar buiten te brengen.

big bore: (big bore means?)
de slag van de motor hoeft niet te veranderen, meestal niet! is godsgruwelijk moeilijk te doen. (andere drijfstangen of krukas of beide)

de kleppen "moeten" niet gewijzigd/vervangen worden. de oem kleppen kunnen de extra vraag van A/F mix prima aan! je zou eventueel kunnen kiezen voor een andere nokkenas waardoor de duration en lift (ga maar zoeken) veranderd maar hoe wil jij kleppen veranderen?
de oem koppen laten dat niet of nauwelijks toe. en zo wel dan kost je dat een knappe 2e hands tlr om dat te laten doen.

een grotere zuiger voor je big bore is vaak van dusdanige kwaliteit dat hij niks niet zwaarder is dan een oem zuiger.
integendeel hij is misschien wel lichter! omdat het geen massa productie is maar precisie werk.
daarom hoeft het leuke werk ook niet bij een lager toerental te gebeuren.

de injectoren hoeven niet perse gewijzigd te worden. bij 1040 en 1080 hoeft het niet. het kan wel maar is niet per definitie nodig.
dat soort mods doe je pas als je zoals sam richting de 1200cc gaat. (denk niet dat je meer dan een paar 1000 stuk wilt slaan)
maar dan heb je ook al snel andere TB's nodig. de oem tb's hebben dan al snel niet genoeg diameter meer om de extra peut met lucht te ondersteunen. (ik laat het benodigde airbox volume nog maar ff achterwege)
de oem injectoren zijn zeker geschikt om genoeg peut te injecteren maar dan heb je wel een pc3 of andere dure injectie modules nodig.
anders staat het idd snel te arm.

de oorspronkelijke waardes van een tl zijn eigenlijk ruk daarom begint ieder tl rijdend mensch doorgaans te modden met dempers, systemen, airbox mods, powercommanders enz enz.

big bore is een erg grote stap daar boven. veel R&D nodig en "juiste" info!
en zonder aanleunende mods is een big bore blok duur en niet heel effectief. mijns inziens..

wil je niet beledigen maar je praat als iemand die bijna alles al weet.
weet niet of het aan de manier ligt waarop je het typt of dat je echt meent wat je zegt.

maar dit is mijn mening ff. correct me if i'm wrong!

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 13 nov 2014, 00:27

finally schreef:
big bore is een erg grote stap daar boven. veel R&D nodig en "juiste" info!
en zonder aanleunende mods is een big bore blok duur en niet heel effectief. mijns inziens..

Dit was ook mijn punt. Het totaalplaatje bepaalt de eindcijfers. Van inlaat tot uitlaat en alles wat er tussen zit.
Zeker als het financiële aspect voorbij komt. Dit is bijna niet rationeel uit te leggen.
Daarom ook respect voor de mensen die een oudere motor rijden en er veel liefde, aandacht en er een dusdanig bedrag in steken dat er iets heel speciaals staat. Dit is de logische stap voor deze prachtige motor en vind het super dat het overwogen wordt.

Echter ieder bepaalt zijn eigen uitgave.. Dus als er geboord wordt aan een stockmotor, laat vooral ons allemaal meegenieten en dan hebben we er weer een referentie bij.

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 10 jan 2015, 23:23

ZO! Even het stof van dit topic afhalen.......... :D

Voorgaande berichten laten zien een big bore kit niet ''zomaar'' gerealiseerd kan worden en dat er de nodige research en hulp aan vooraf zullen gaan.
Ik heb het toch in mijn bol gekregen om het te gaan doen de komende tijd (wellicht niet direct deze winter, maar het zal gaan gebeuren! :D )

Heb dan ook inmiddels wat onderdeeltjes verzameld om dit te uitvoeren.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb natuurlijk wel een hoop dingen in mijn hoofd die ik wil gaan doen om een beetje een knap blokkie te bouwen maar er zijn dan ook nog meer dan genoeg vraagtekens over waar ik nog over na moet gaan denken.
Zal dan ook weer hier alles een beetje gaan bijhouden voor de liefhebbers om het te volgen. ;)
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

polthergeist
Contacteer:

Berichtdoor polthergeist » 11 jan 2015, 00:54

Je kan toch je koppen alleen wisselen met die van sam? Of heb ik me daar niet genoeg in verdiept?
2 fast 2 live, 2 young 2 die

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 11 jan 2015, 08:10

polthergeist schreef:Je kan toch je koppen alleen wisselen met die van sam? Of heb ik me daar niet genoeg in verdiept?

Ik kan idd de cilinders naar Sam sturen en van hem een setje kopen (als Sam weer helemaal op de been is), maar ik heb dan toch mijn vraag hoe is de rest van mijn blok kan die het allemaal nog wel aan? staat inmiddels toch meer dan 60K op het tellertje.
De koppen wil ik sowieso gaan laten doen (flowen) en een paar andere nokkenassen zitten ook in de planning.
En als ik het blok toch ga bouwen, zal ik het dan ook niet gelijk proberen voor te bereiden op een hogere dosis nitrous?
Dat is bijvoorbeeld nog een vraag die ik moet gaan beantwoorden.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 12 jan 2015, 22:08

Is een tweede blok niet beter uitgangspunt dan?

Kan je op gemak ea opmaken en weet je precies hoe en wat. Basisblok kost de kop niet meer.

Melroj
Contacteer:

Berichtdoor Melroj » 12 jan 2015, 22:14

I heb hier nog een extra blok staan...

App maar als je de volgende moeilijke vragen hebt:

Ehm... :oops: ,
Hoe?
Waarom?
of wat nu als :-k ?
Afbeelding

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 12 jan 2015, 22:26

Een tweede blok is inderdaad een goede optie. Daar heb ik ook al aan zitten denken. Daar ben ik nog niet helemaal over uit, ik ga eerst maar is wat onderdelen verzamelen en heel goed bedenken wat ik allemaal wil gaan doen aan het blok.
Als ik een los blok op de kop tik ken ik de geschiedenis niet en ben ik denk ik genoodzaakt om vrijwel ''alles geheel nieuw'' op te bouwen. Mijn eigen blok ken ik door en door en weet ik wat ik er aan heb. :-k

Pedro's Speedshop

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 12 jan 2015, 22:26

Melroj schreef:I heb hier nog een extra blok staan...

App maar als je de volgende moeilijke vragen hebt:

Ehm... :oops: ,
Hoe?
Waarom?
of wat nu als :-k ?

incoming.......... :p

Pedro's Speedshop

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 21 jan 2015, 21:07

Onze nieuwste aanwinst krijgt de juiste opvoeding! :D

Afbeelding

Pedro's Speedshop

Terug naar “TLR”