Brake mod

Alles over de TLS
Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 375
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20

Brake mod

Berichtdoor tsjoe007 » 27 mei 2017, 22:03

Eén van de eerste manko's die ik tegenkwam toen ik de TL net gekocht had waren de slechte remmen.
In vergelijking met mijn VFR800 met zijn DCBS-systeem kon je op de S in de remhendel wel blijven knijpen zonder veel remwerking te ervaren.
Misschien moesten de remklauwen eens een goede overhaul krijgen ? Volledige revisie gedaan. Geen verbetering.
Misschien lag het aan het type remblokken ? Nieuwe erin. Geen verbetering.
Misschien lag het aan de ondermaats bemeten MC ? Nieuwe erop van 16 mm. Geen verbetering.
Misschien waren de rubberen remleidingen van 18 jaar oud de boosdoeners ? Staalomvlochten Frentubo leidingen erop. Geen verbetering.
Dus verder zoeken want met zo'n ding de weg op en zo slecht remmen dat kan gewoon niet.
Toevallig las ik een thread over het monteren van andere remklauwen in plaats van de ondermaatse Tokico's.
Volgens wat ik las zouden de 4-pot Nissin klauwen een wereld van verschil betekenen : de diameter van de zuigers is groter met een betere bite als direct gevolg. Die van een GSX-R 750 pré SRAD zouden bovendien 1 op 1 uitwisselbaar zijn met de Tokico's.
Dus op zoek naar een nette 2de handse set en ja hoor gevonden en verzonden voor ong. 50 euro.

Afbeelding

Gelijk maar volledig gereviseerd en wat me direct opviel was dat het volledige interne gedeelte van de klauw, wat dus in contact komt met de remvloeistof, bedekt is met een donkergrijze plastic coating. De Tokico's zijn intern in gepolijste alu-legering en raken door de jarenlange smurrie soms erg ingevreten. Niet bij deze Nissins dus. Na even spoelen en drogen zagen deze klauwen er als nieuw uit ondanks dat ze van 1992 zijn. De remblokken die gemonteerd waren zijn bijna nieuwe Carbone Lorraines !
Blokken geschuurd, Speedbleeders gemonteerd en alle bouten gereinigd en zo zien ze er na montage uit :

Afbeelding

Niet slecht ...
De montage verliep vlekkeloos : de afstand tussen de bevestigingsogen (aan de vorkpoten) is exact gelijk aan die op de Tokico's namelijk 90 mm.
Maar, dat is natuurlijk te mooi om waar te zijn : de openingen op de klauwen waar de banjo's in schroeven staan bij de 2 merken onder een andere hoek met als gevolg dat mijn Frentubo leidingen niet meer matchen ! En ook de oude rubberen originelen niet :evil:
Nog wat zoeken en ik merkte dat de toenmalige GSX-R 750 modellen géén remleiding hadden die over het spatbord liep maar een verdeler hadden onderaan het T-stuk van waaruit 2 aparte leidingen naar elk van de klauwen liepen.
Dus terug op zoek naar 2de hands en ja hoor, weer een nette set voor ong. 25 euro gevonden.
De verdeler kan 1:1 gemonteerd worden op het T-stuk op de plaats van de originele geleider

Afbeelding

en de banjo's staan meteen in de goede stand om aan de klauwen te bevestigen. Opgelet echter : de spoed van de schroefdraad van de Nissins is verschillend met die van de Tokico's ! Nissin = M10 x 1.0 mm de Tokico's zijn M10 x 1.25 mm dus zorg dat je de juiste banjo's hebt of je helpt de schroefdraad in de remklauwen om zeep ! Je hebt er ook 2 enkele nodig ipv 1 dubbele en 1 enkele bij de Tokico's.
Het enige wat nog mist is een 2de remleidinghouder langs de andere zijde van het spatbord maar die maak ik in de winter wel op mijn gemakje. Ontluchten was een makkie met de Speedbleeders.
Zo staat ze er nu bij

Afbeelding

detail

Afbeelding

Dus gisteren voorzichting een eerste testritje door de straat, blokken en schijven even wat laten inlopen en alles pico !
Geen slepende blokken, lekkende pakkingen, ... alles ok.
Dus pakkie aan, en op weg voor een uitgebreide test. Was een uur of acht 's avonds, al wat koeler, weinig of geen verkeer door het lange weekend dus prima testomstandigheden.
Ik rijd dus op een kaarsrechte 2-vaksbaan, voor mij een dubbelcabine met open laadruimte, daarvoor een personenauto en een heel stuk achter mij nog een auto. Ik schat dat we tussen de 90 en 100 km/u reden, geen tegenliggers. Ik hield een afstand van een 20-tal meter (geschat uiteraard) tot mijn voorganger. En dan plots, vraag me niet hoe of waarom, knalt mijn voorligger met volle snelheid, lees zonder te remmen !, op de achterkant van de personenwagen voor hem ... De stukken en het puin vlogen door de lucht en over de grond en dus recht op mij want de dubbelcabine was naar de linkerkant van de weg gevlogen. Vraag me niet wat ik dacht want zoiets gebeurd dus in fracties van seconden hé. Gelukkig zat ik van onder tot boven in het leder dus ik heb zelf geen letsel opgelopen. Ik ben wel VOL in mijn nieuwe remmen moeten gaan en waarschijnlijk hebben die me van erger gered. De achterzijde van de auto was tot en met de achterbank compleet in puin.
Vreselijk veel geluk gehad dus.
Hoef ik nog te zeggen dat ik blij ben met mijn brake-mod ?

Groeten
Laatst gewijzigd door tsjoe007 op 27 mei 2017, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

TLRTwins
Berichten: 973
Lid geworden op: 05 apr 2013, 23:12

Re: Brake mod

Berichtdoor TLRTwins » 27 mei 2017, 22:40

Deze remmen zitten origineel op mijn oliekoeler 1100. Zijn zeker geen slechte klauwen, 90mm moderne zijn eigenlijk met goed fatsoen niet te betalen. Mooi je blij er mee bent.

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 375
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20

Re: Brake mod

Berichtdoor tsjoe007 » 27 mei 2017, 22:56

Klopt helemaal !
Ook de Bandit was er blijkbaar mee uitgerust. Een alternatief zijn de 6-pot Nissins (oa Kawa ZX6 RR '98-'99) maar die vind je niet 2de hands en nieuw mag je rekenen op + 400 euro per klauw. Dat zijn andere prijzen natuurlijk.

Groeten

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 533
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Brake mod

Berichtdoor Rinidpp » 27 mei 2017, 23:07

Goeie shit Joe, bijzonder verhaal, zo zie je maar weer, beetje sleutelen, investeren in goed materiaal, niks mis mee, wordt ze alleen maar beter en mooier van.
Zelf net zoiets gedaan, mijn rempomp was ook naar de sjamanka! Vervangen door de Brembo RCS19, remklauwen van de Hayabusa eronder, stalen leidingen, Brembo blokken. Alleen die laatste zijn niet goed. Ze brommen bij keihard remmen, denk dat ik zachtere blokken zal moeten gaan gebruiken. Ze stopt echt wel hoor, heel gemakkelijk trouwens.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

TLRTwins
Berichten: 973
Lid geworden op: 05 apr 2013, 23:12

Re: Brake mod

Berichtdoor TLRTwins » 27 mei 2017, 23:43

Recent met gefreesde 6 pot nissin in handen gestaan. Prijsje 1 hele fraaie Tl1000R. Was me te veel.

Gebruikersavatar
Mike88
Berichten: 471
Lid geworden op: 04 aug 2015, 19:56
Locatie: ASSEN

Re: Brake mod

Berichtdoor Mike88 » 28 mei 2017, 10:18

Yep! Zelfde hier, zelfde issues gehad met de hoek vd banjo bouten. Goeie remklauwen
EVIL TWIN SUPERBIKE

Dvis
Berichten: 605
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:43

Re: Brake mod

Berichtdoor Dvis » 28 mei 2017, 10:20

Binnenkort gixxer voorvork en remklauwen monteren. Zal mij benieuwen hoe dat is.
Grtsz Dvis :D

D81
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 jul 2016, 16:23

Re: Brake mod

Berichtdoor D81 » 28 mei 2017, 10:39

Gelukkig ben jij er blij mee en heeft het je gered.
Ik had hiervoor een bandit die ik behoorlijk verbouwd had en daar juist tokico van een kawa 6pots ondergezet in combi met wave remschijven remt dat toch ook als een malle.
Nu sinds vorige week braking wave schijven onder de tlr
Met standaard 6pots tokico's en nu remt de tlr ook als een malle wat ik met de standaard schijven veel minder vond.

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 375
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20

Re: Brake mod

Berichtdoor tsjoe007 » 28 mei 2017, 12:21

Ik ben blij dat ik nu remmen heb vooraan die werken. \:D/
Dus de volgende stappen zijn nieuwe remleidingen (Spiegler, Hel, ...) en op termijn nieuwe remschijven.
In het najaar wordt de achterste remklauw vervangen door een Nissin (GSX-R 1000) met slechts één ontluchtingsnippel en ook volledig 1:1 tenzij ik van jullie een andere aanrader krijg.

Groeten

TLRTwins
Berichten: 973
Lid geworden op: 05 apr 2013, 23:12

Re: Brake mod

Berichtdoor TLRTwins » 28 mei 2017, 16:33

andere schijven schelen veel. Ene is echt de andere niet. Heb brembo superbike schijven op de TL aanzienlijke verbetering.

Gebruikersavatar
Mike88
Berichten: 471
Lid geworden op: 04 aug 2015, 19:56
Locatie: ASSEN

Re: Brake mod

Berichtdoor Mike88 » 28 mei 2017, 16:38

Gixxer 1000 K1 achter past ook incl adapter. Die zijn goud :D
EVIL TWIN SUPERBIKE

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 375
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20

Re: Brake mod

Berichtdoor tsjoe007 » 28 mei 2017, 19:58

=P~ =P~
Afbeelding

Groeten

Dvis
Berichten: 605
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:43

Re: Brake mod

Berichtdoor Dvis » 28 mei 2017, 21:24

tsjoe007 schreef:=P~ =P~
Afbeelding

Groeten


Nice =P~
Grtsz Dvis :D

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 533
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Brake mod

Berichtdoor Rinidpp » 29 mei 2017, 10:06

Whow Joe, dat zijn mooie stoppers! Brembo schijven?

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
pedrodetski
Moderator
Berichten: 4356
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:19
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Brake mod

Berichtdoor pedrodetski » 29 mei 2017, 11:46

Dat zijn schijfjes van Brake Tech. Zijn CMC's.
Heel mooi spul, met veel voor- en nadelen.
Voor dagelijks gebruik niet echt geschikt imo. Maar zeker een hoog porno gehalte! =P~
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop


Terug naar “TLS”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten