Gevalletje voorvork!

Alles over de TLS
Rinidpp
Contacteer:

Gevalletje voorvork!

Berichtdoor Rinidpp » 28 jan 2017, 23:03

Misschien toch handiger om het in een apart onderwerp te beschrijven. De voorvork van mijn TLS is niet helemaal optiemaal. Voel als ik op de TLS van Lodi rij, meer stabiliteit, rust. Wat ik merk is dat de uitgaande demping niet of nauwelijks te regelen is.
Grappig detail, als ik met m'n meisie op de 31 blaas, vol gas (gps roept 249) neemt de WP wering het akelig goed op, zowel voor als achter.

Wilde de vork uit elkaar halen en kijken of ik er iets mee kan. Lijkt dat je hier toch wel wat verstand van moet hebben, wel het WPHB gelezen en gekeken hoe het moet, voel me dan toch wat te klein en onervaren.
Veel gehoord en gelezen over motorhuis Langezwaag. Mannen maar eens gemaild over mijn aanstaande klus. Hun antwoord was luid en duidelijk.

Kom hier naar toe rijden, wij reviseren jouw voorvork, met nieuwe glijlagers als het nodig is, keerringen en olie vervangen. Uit en inbouwen, proefrijden en afstellen, voor de prijs van €215.

Ik maak hier een buiging voor, ga snel een afspraak maken, daar kan ik zelf niet voor knoeien, gewoon omdat ik het niet weet.

Wie heeft er ervaring met onze voorbenen?
Is het een goeie deal?

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

lazo

Re: Gevalletje voorvork!

Berichtdoor lazo » 29 jan 2017, 00:11

Voorpoten kun je makkelijk zelf doen.Heb er al verschillende gehad waarvan veel suzuki gsx als tl.Als je maar het goede gereedschap hebt.
Paar weken geleden nog de voorpoten van een vtr gereviseerd en straks krijg ik nog de.poten van een mv agusta.

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 29 jan 2017, 05:22

Zit de vooras er goed in? Met andere woorden, kan de voorvork vrij bewegen?
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 29 jan 2017, 09:09

Heb nog niet naar de vooras gekeken, laatste keer dat de boel los is geweest was augustus, banden wissel bij Sabra. Sturen doet ze wel, geen enkel probleem. Denk dat er gewoon lang nergens naar gekeken is. Tijd voor een fresh-up.

Als je me daar mee kan en wil helpen Lazo, dat zou nog mooier zijn. Zelf heb ik die ervaring iig niet. Zal je een pb sturen!

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

lazo

Berichtdoor lazo » 29 jan 2017, 11:32

Pb terug

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 05 feb 2017, 21:11

Vanmiddag ook de voorvork uit de TLS gehaald. Van te voren plan gemaakt hoe ik de demontage zal aanpakken, geen bok aan de voorkant, alleen een krik. Heb plank onder het blok gezet, hydraulische krik eronder en tillen maar. Whow, dat gaat niet goed, ze donderde er zowat af, geen steun aan de zijkant. Eerst naar eveb hapje bij gegeten, toen bedacht ik me dat ik aan beide kanten van het frame een plank kan zetten, niet om haar te dragen, maar te stabiliseren. Twee planken op maat gemaakt, maantje gezaagd aan de bovenkant, zodat de plank niet weg kan. Krik liften, voor de tijd alle bouten los gehaald. De bovenste vast gelaten.
Planken er netjes onder gezet, klein beetje laten zakken, op drie poten staan, zo stabiel als wat. Poten eruit gehaald, wiel en remmen had ik natuurlijk al los gehaald, hoefde ik er alleen nog maar uit te prutsen.

Poten breng ik morgen naar Alexander (lazo) voor revisie. Reuze benieuwd zo hoe de TLS op de gereviseerde poten zal reageren.

Rini

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 17 aug 2017, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 05 feb 2017, 23:45

Misschien handig voor bij de montage: onderste bout van de onderste kroonplaat andersom erin steken. Sleuf blokkeren met plaatje, boutje voorzichtig iets aandraaien. Zo kun je heel nauwkeurig de opening van de kroonplaat regelen voor precies genoeg houvast, zonder te krassen. Vooral handig bij voorvorken met een gekleurde anodiseerlaag..

Toepassen met beleid uiteraard.. zal voor jou geen probleem zijn ;)

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 06 feb 2017, 09:23

Dat is zeker een goeie Loki, thanks.
Zal ik ook zeker gaan gebruiken, had gisteren bij het uithalen handjes van m'n vrouw nodig om te helpen. Had ik bij het uithalen wel willen bedenken, maar kop bij andere zaken, zoals zorgen dat ze niet omdonderde! :shock:

Rini

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 07 feb 2017, 00:19

Ja op dat gebied durf je meer dan mij :lol:

Voor zulke zaken mik ik een pijp door het frame en blok.. paar kratten eronder oid.

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 07 feb 2017, 09:14

Hoi Loki,

Dat is idd zeker een goed methode, stalen pijp heb ik liggen, de kratjes ook :D !

De nu gebruikte methode echt getest, staat echt strak en stevig hoor, behoorlijk tegen aan geduwd en getrokken, ze staat als een huis.

Gisteravond naar 'Lazo' de poten achtergelaten. Voelde zelf ook al gewichtsverschil, ook het dempen van één poot was niets. 'Daar zit dus geen druppel olie meer in', was onze constatering.
De glijlagers, keerringen en olie neemt hij onder handen. Wat zal dat een verandering zijn in haar rijgedrag. 8)

Rini

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 11 feb 2017, 23:16

Vandaag de voorpoten weer opgehaald. Lazo, super bedankt man.
Het verslag, in de rechterpoot zat eigenlijk geen druppel olie meer in, had Lodi toch gelijk dat zijn TL zo anders veerde. Gepropbeerd alles te stellen, wilde echt niet. Ook de reden dat ik de poten eruit heb gehaald. De linkerpoot werkte nog wel.
Lazo heeft de glijbussen vervangen, de keerringen en verse olie, iets dikker dan de standaard.

Afbeelding

Kan niet afwachten om te voelen hoe ze zich nu laat sturen.

@Lazo, nogmaals bedankt.

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 17 aug 2017, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 13 feb 2017, 10:31

Mooi he!

Samen kom je er wel \:D/
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 13 feb 2017, 22:28

Zeker weten, enorm geholpen!

Vanavond de nieuwe vooras die ik bij BOR in de Lutte gevonden had geïnstalleerd zoals het wphb voorschrijft. De voorkant zit weer helemaal op de plek. Al even van de bok afgehaald, geprobeerd in te veren, kwam niet veel beweging in, maar zal eerst de basis afstelling moeten opzoeken, nog nergens naar gekeken. Als ze zo naar buiten gaat, de schroevendraaier mee, de straat op, langzaam maar zeker met de vering aan het stellen, voelen wat goed is, beter gaat sturen.

Rini

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 14 feb 2017, 22:03

Basis instelling op 6-19 onder "Chassis". Als de vork mooi vrij kan bewegen zal het stugge vast komen door de extra demping van de tweede vork.. en de iets dikkere olie?

Als je zou willen kun je meten hoe vrij de voorvork zich kan bewegen. Om te checken of de vork goed gemonteerd is.

Mike88

Berichtdoor Mike88 » 14 feb 2017, 23:11

Loki schreef:Basis instelling op 6-19 onder "Chassis". Als de vork mooi vrij kan bewegen zal het stugge vast komen door de extra demping van de tweede vork.. en de iets dikkere olie?

Als je zou willen kun je meten hoe vrij de voorvork zich kan bewegen. Om te checken of de vork goed gemonteerd is.

Uit de Haynes bijbel? Of t boekje van suzuki zelf..ben nu ook wel benieuwd namelijk.

Goede nacht heren
EVIL TWIN SUPERBIKE

Terug naar “TLS”