Nieuwe kettingset

Alles over de TLS
Rinidpp
Contacteer:

Nieuwe kettingset

Berichtdoor Rinidpp » 26 mei 2016, 17:26

Het was echt nodig, de ketting moest om de 250km gespannen worden, het was gewoon 'end of life'!

Beetje gezocht op internet, uiteindelijk bij Jos Smit terecht gekomen. een DID extra versterkt, gelijk naar 40 achter, 16 voor.

Voor €44 het bijbehorende klink gereedschap, plus de complete set voor €189 klaar, netjes thuis gestuurd.

Afbeelding

Om niet voor verassingen te komen, is het handig om eerst de grote moer op het voortandwiel los te draaien. Motor in de versnelling, voet op de achterrem, grote sleutel op moer en los is ie. Wel eerst even met een imbussleutel de snelheidopnemer er af draaien.

Afbeelding

Om de ketting te breken, eerst even een schakel pin weg slijpen. Klinkset op standje A, draaien, pin d'r uit en hoppa, in tweeën.

Afbeelding

Als je na het wegrollen van de ketting het achterwiel er uit haalt, laat dan het tandwiel mechaniek in het wiel zitten, hierdoor kan je veel gemakkelijker de boeren van de bouten af draaien. Bij mij zaten ze zo enorm vast dat ik het wiel plat op de grond moest leggen, de boel los kon krijgen.

Afbeelding

Dan is het zaak de boel wat schoon te maken, de oude meuk te vervangen door de nieuwe set.

Afbeelding

Gebruik uit het WBHB de aanhaal momenten. Dan het achterwiel er weer in, voortandwiel plaatsen, de nieuwe ketting er op rollen en de instructie van het plaatsen van de schakel goed doornemen.
De schakel moet eerst voorzien worden van meegeleverd vet. Dan de rubbers plaatsen, de ketting op de schakel setten, op de uitstekende pennen, vet en de twee overgebleven rubbers zetten.

Afbeelding

Dan volgt de instructie van het plaatsen van de schakelplaat. Zet deze er zo goed en kwaad op de pennen, dan de instructie volgen om de plaat op de pennen te persen.
De volgende stap is om met het zelfde apparaat, met wat kleine wijzigingen de pennen, stuk voor stuk te klinken. Zwaar werk voor het gereedschap, maar dan krijg je ook wat.

Afbeelding

Afbeelding

Als alles weer op de plek zit, de achteras en voortandwiel met de juiste momenten aanhalen. Koppeling bediening (met locktite) weer op de plek zetten, kap er op, ketting op de juiste spanning zetten en rijden maar.

Ben niet zo'n poetser, niet veel tijd aan besteed, wel aan de ketting natuurlijk. Denk dat ik ongeveer drie uurtjes bezig ben geweest.

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 16 aug 2017, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Turbo_Henky

Re: Nieuwe kettingset

Berichtdoor Turbo_Henky » 26 mei 2016, 21:55

Mijn tip is om ook eerst de bouten van het tandwiel los te draaien als de ketting er nog op zit. Dan kun je het net als het voortandwiel doen als de motor in de versnelling staat en met de achterrem erop.
Geniet nooit met mate

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 26 mei 2016, 22:31

Hey Henk,

Dat is zeker een goeie, niet eens aan gedacht, dat is idd nog gemakkelijker. Zal het in de tekst bij schrijven.

Thanks, Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 26 mei 2016, 23:23

Ik pas nooit de combinatie "in versnelling zetten" + "achterrem" toe bij demontage van de ketting en/of kettingwielen.
Ik steek gewoon een met een doek omwikkelde staaf of buis tussen een achterwielspaak en de achterbrug.
Voorzichtig wiel draaien tot blokkage en je krijgt alles in een wip los.
Voor montage steek je de buis onder de achterbrug ;)
Vindt mijn versnellingsbak veul prettiger ...

Groeten

Train

Berichtdoor Train » 27 mei 2016, 01:35

Nice job! Tsjoe heeft een punt!
Keep calm and braaaaaap!! :badgrin:

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 27 mei 2016, 12:45

Niet iedereen heeft dat gemak van originele wielen. Maar gelukkig is de achterrem dan nog ergens goed voor.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 27 mei 2016, 22:07

Hey Joe,

Daar heb je zeker een punt. Vanmiddag vrij genomen(15:00 thuis), de laatste bouten vast zetten, waaronder die van het voortandwiel. Stang er tussen gezet, moment sleutel er op en gaan met die banaan, naar de 115NM, klak-klak!

Ketting niet al te strak gezet, vanavond al even aan het gummen geweest. Wat een verschil als je van zo'n snotpier, naar een mooie stevige ketting stapt, het hikken is ook een stuk minder geworden.

Thanks, Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 27 mei 2016, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Turbo_Henky

Berichtdoor Turbo_Henky » 27 mei 2016, 22:41

tsjoe007 schreef:Ik pas nooit de combinatie "in versnelling zetten" + "achterrem" toe bij demontage van de ketting en/of kettingwielen.
Ik steek gewoon een met een doek omwikkelde staaf of buis tussen een achterwielspaak en de achterbrug.
Voorzichtig wiel draaien tot blokkage en je krijgt alles in een wip los.
Voor montage steek je de buis onder de achterbrug ;)
Vindt mijn versnellingsbak veul prettiger ...

Groeten

Als je de rem goed erop houd blijft er nog vrij wring kracht over op de bak. Welke mijns inziens totaal niks te leiden heeft. Als de kracht te groot wordt druk je het blok door de compressie en dat is precies wat er ook gebeurt als je tijdens het rijden het gas dicht draait en dus afremt op de motor!
Geniet nooit met mate

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 27 mei 2016, 23:08

Mmm, als ik het voorste én achterste kettingwiel vastzet draai ik tegen de normale draairichting van het blok hoor. En das niet goed voor je versnellingsbak [-X
Bij het losdraaien heb je gelijk. Daar wring je tegen de compressie.

Groeten

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 28 mei 2016, 05:48

Goed punt Hendrik! Bij geen/lage toerentallen zou het decompressie mechanisme nog voor minder weerstand moeten zorgen.

coen

Berichtdoor coen » 08 jun 2016, 12:07

Achterrem is genoeg, ik ga volgende keer voor en O-ring. Heb nu een x-ring maar heb nu eigenlijk al twee schakeltjes die stroever zijn terwijl ik netjes elke 500km invet.

Mike88

Berichtdoor Mike88 » 12 jul 2016, 12:08

coen schreef:Achterrem is genoeg, ik ga volgende keer voor en O-ring. Heb nu een x-ring maar heb nu eigenlijk al twee schakeltjes die stroever zijn terwijl ik netjes elke 500km invet.

De x ring blokkeert de beweeglijkheid van de schakels dan? Zou je toch niet zeggen voor zo'n doorontwikkeling van DID, ben ook aan een nieuwe ket set nodig beetje voorstudie aan t plegen
EVIL TWIN SUPERBIKE

coen

Berichtdoor coen » 13 jul 2016, 14:39

Tsja, ik dacht dat een xring onsterfelijk was etc etc.
Hij beweegt al weer normaal, maar verschil van x en O zal me mn r**t roesten :)
Ik kijk volgende keer of die O-ring veel goedkoper is dan X

Succes met de studie

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 13 jul 2016, 20:03

"Beste" of "dure" spullen kopen alleen is niet genoeg, om het beste eruit te halen.

Als bijvoorbeeld het lager in de kettingwiel drager versleten is en/of de achteras niet parralel staat aan de uitgaande as, slijt ook een xwing harder dan nodig.

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 14 jul 2016, 10:55

Heb gemerkt dat sinds ik het kettingsmeersysteem actief heb, de ketting akelig soepel blijft draaien.
Ook gemerkt dat bij heftige regen, er te weinig gesmeerd word, moet ik nog wat op verzinnen.
De achtervelg zo zwart als de pest is door olie en vuil.
De ketting zelf redelijk schoon blijft door de spoeling van de kettingolie.

O of X, als ze maar gesmeerd blijven, dan houden ze het echt lang vol.

Rini

Terug naar “TLS”