Ketting smeersysteem

Alles over de TLS
Rinidpp
Contacteer:

Ketting smeersysteem

Berichtdoor Rinidpp » 06 mei 2016, 09:39

In een eerder onderwerp viewtopic.php?f=4&t=5405&p=93136&hilit=Ketting+smeren#p93136 over het kettingsmeren gesproken, proberen zo schoon mogelijk te doen, Profi DryLube tot gisteren aan toe gebruikt.
Motormaatje Johan, heeft op zijn Hayabusa een kettingsmeersysteem gemaakt. Systeem lijkt op de Scottoiler, alleen heeft hij het helemaal elektronisch gemaakt, zoals Scottoiler tegenwoordig ook heeft met een duurdere uitvoering.

Hij heeft voor mij ook de elektronica gemaakt en in een kastje gezet, verder had ik een elektronische olieklep nodig, een reservoir, olie leiding en koppelstukken.
Gisteren de hele boel in de TLS geplaatst, zal proberen te laten zien wat ik gedaan heb. Het systeem is in te stellen, maar niet zoals bij de Scottoiler, op het stuur. Als de boel goed ingesteld staat, lijkt veranderen ook niet zo nodig te zijn.

Bij banggood de olieleiding, leidingconnectoren en de klep gekocht, kost nauwelijks iets. Bij het volkswagen kever forum een remreservoir gevonden, bleek alleen een schot in te zitten, ook twee aansluitingen, heb ik opgelost met een Y connector, twee leidingen naar één met een koppelstuk.
Dan naar de olieklep, verder naar beneden, naar de ketting en het achtertandwiel. Om de olie op het tandwiel/ketting te krijgen, heb ik de dubbele injector van Scottoiler gekocht, was in de aanbieding bij motozoom.nl, koste me inclusief alle montage materiaal €25.
De elektronica boven de PCIII een plekje gegeven, aangesloten naast de aansluiting van de Gipro, dat is de voeding voor de remschakelaar, daar word door contact, direct spanning op gezet.

Als nu de motor op contact word gezet, gebeurt er een kwartier niets. Dan begint de elektronica de klep te openen, 15 seconden lang word er dan olie doorgelaten. Dan weer 15 minuten niet, 15 seconden wel, enz, enz. Deze waarden heb ik niet helemaal duidelijk, krijg ik van Johan nog antwoord op.

Hieronder de foto's van het systeem. Mocht je wat missen of niet duidelijk hebben, laat me het dan even weten, zal het alsnog op de foto zetten en plaatsen.

Johan heeft al twee seizoenen gereden, het werkt echt goed, een mooie glimmende, maar vooral goed smerende ketting is het resultaat. Je hoeft er niet meer bij, alleen zorgen dat het reservoir goed gevuld is, zelfs met regen rijden is geen enkel probleem, er word gewoon goed gesmeerd.

De olie koppelstukken heb ik nadat ik ze in het kunsttof geschroefd heb, met thermische lijm gezekerd, ook een extra methode om de boel olie dicht te maken.
Afbeelding

Afbeelding

Het Y-koppelstuk om van twee leidingen naar één te koppelen.
Afbeelding

De elektronica die Johan voor me gemaakt heeft. (Links achter de elektronica, de olieklep.)
Afbeelding

De klep van boven, de leiding van het reservoir al aangesloten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De olie (met luchtbellen) door de leiding door de olieklep.
Afbeelding

De plek waar de leiding langsloopt, achter de spanningswisselaar langs naar....
Afbeelding

de brug, waar de dubbele injector van Scottoiler zit.
Afbeelding

Deze zit nog niet helemaal op de juiste plek, zodra ik die gevonden heb, word die met atoomlijm op de plek vast gezet.
Afbeelding

Alsof je net gepiest hebt, daar komen de eerste druppels al aan!
Afbeelding

Aan de andere kant van het tandwiel, zit nog zo'n druppelaar, ketting word zo aan beide kanten gesmeerd.

Met 30K op de teller, lijkt dit nog de eerste ketting en tandwielen, als je goed kijkt op de laatste foto, kan je zien dat de ketting hangt, die trekt het niet lang meer. Ook daarom heb ik de injector nog geen definitieve plek gegeven. Na nieuwe ketting en tandwielen gebeurt dat.

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 16 aug 2017, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Noud12

Re: Ketting smeersysteem

Berichtdoor Noud12 » 06 mei 2016, 13:27

Sow dat ziet er best kunstig uit =D> Ik heb verschillende systemen gezien zoals de scottoiler en de Loobman, maar pluspunten voor deze eigen creatie. Zal financieel vast een stuk interessanter zijn dan de Scottoiler.

Andrew82

Berichtdoor Andrew82 » 06 mei 2016, 14:57

Ik ben niet zo van de smeersystemen maar complimenten voor deze eigen creatie! =D>

Turbo_Henky

Berichtdoor Turbo_Henky » 06 mei 2016, 20:11

Andrew82 schreef:Ik ben niet zo van de smeersystemen maar complimenten voor deze eigen creatie! =D>

Voor mij net zo. Ik ben wel benieuwd naar de elektronica. Is dit een analoge of digitale schakeling. Hoe kun je die instellen?

Volgens mij vliegt die dunne olie er direct af door de middelpunt vliegende kracht en smeert zo je hele motor aan de linker achterkant onder de olie.
Geniet nooit met mate

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 07 mei 2016, 00:50

De olie is niet dun, de injector(en) moeten tegen het tandwiel aankomen te staan, hierdoor word de olie gedwongen om door de ketting tijdens het rijden uitgeslagen/verspreid word. De hoeveelheid zal nog moeten blijken of het teveel of te weinig is.
Schakeling is digitaal, moet hij met de laptop bij. Kosten ken ik niet, wil hem zeker vragen wat de kosten zijn. Mocht er belangstelling zijn.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Noud12

Berichtdoor Noud12 » 09 mei 2016, 14:16

Vroeg me trouwens nog wel af hoe je de ``stroom`` van olie constant gaat houden met alleen een klep? Als de olie koud is, bijvoorbeeld in de winter, komt er dan niet minder olie uit ivm de dikte? Of hoeveel olie komt er uberhaupt uit in die 15 seconden dat hij open staat?

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 09 mei 2016, 23:09

Heb zomer en winter olie van scottoiler, daarom wilde ik ook de injector van Scottoiler gebruiken. Zal meten hoeveel druppels er in 15 seconden uit komen. M'n busa maatje smeert met nog minder, ketting ziet er goed gesmeerd uit!

Rini

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 11 mei 2016, 15:48

Noud12 schreef:Vroeg me trouwens nog wel af hoe je de ``stroom`` van olie constant gaat houden met alleen een klep? Als de olie koud is, bijvoorbeeld in de winter, komt er dan niet minder olie uit ivm de dikte? Of hoeveel olie komt er uberhaupt uit in die 15 seconden dat hij open staat?

Dat is de reden voor mij om toen voor een E scott oiler te gaan. In de winter kwam er geen drup meer uit. De olie werd eenvoudig te dik om te stromen door zwaarte kracht. Zelfs met de zogenaamde "winter" olie. De E scott oiler werkt met een pomp. Die drukt de olie wel naar buiten.

Marc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 13 mei 2016, 22:14

Daar heb je helemaal gelijk in Marc. Die ervaring heb ik nog niet, zal als het kouder word nog eens moeten kijken hoe het gaat. Mijn busa maatje heeft er olie van een papiervernietiger in zitten, dat is dunne hoog smerende en plakkende olie, werkt perfect, ook als het een stuk kouder is.
Kan natuurlijk altijd over gaan naar dergelijke olie. Mocht het niet functioneren, kan ik altijd de Scott oiler er bij halen. Heb jij de vacuüm versie of de elektronische?

Rini

suzukitl1000rs

Berichtdoor suzukitl1000rs » 13 mei 2016, 23:32

Olie van een papiervernietiger, grappig :-k. Leest op het eerste gezicht dat dat geen olie is voor de toepassing waarvoor het gebruikt wordt.

Ik gebruik altijd chainwax uit een spuitbus. Plakt als een dolle ook bij regen. En voor mijn gevoel toch "ontworpen" voor de toepassing...

Noud12

Berichtdoor Noud12 » 14 mei 2016, 15:56

suzukitl1000rs schreef:Olie van een papiervernietiger, grappig :-k. Leest op het eerste gezicht dat dat geen olie is voor de toepassing waarvoor het gebruikt wordt.

Ook hier verschillen de meningen over. Zo zie je bijvoorbeeld op de site van loobman http://www.loobman.co.uk/faqs.asp
Dat die smeren met van alles en nog wat, van 10w40, kettingzaagolie, schone gebruikte olie en zelfs olijf olie. Met volgens hun allemaal goede resultaten zolang je de ketting maar "gesmeerd" houdt. Dus is ook een stukje marketing die aan bepaalde olien wordt gehangen misschien.

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 14 mei 2016, 20:15

Zoiets had ik ook al een keer gelezen. Die Busa maat van me gebruikte ook verschillende soorten olie, zelfs gebruikte carterolie, alles werkt, zoals je al schrijft en gelezen hebt, als er maar gesmeerd word.

Doordat mijn injector toch wat scheef bleek te staan, ben ik door het achterwaarts naar buiten duwen, al één injector kwijt geraakt, is een stukkie rubber, opnieuw bestellen. Als de nieuwe kettingset er op zit, zal ik de injector in één keer op de goed plek lijmen met atoomlijm.

Rini

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 15 mei 2016, 11:25

Rinidpp schreef:Daar heb je helemaal gelijk in Marc. Die ervaring heb ik nog niet, zal als het kouder word nog eens moeten kijken hoe het gaat. Mijn busa maatje heeft er olie van een papiervernietiger in zitten, dat is dunne hoog smerende en plakkende olie, werkt perfect, ook als het een stuk kouder is.
Kan natuurlijk altijd over gaan naar dergelijke olie. Mocht het niet functioneren, kan ik altijd de Scott oiler er bij halen. Heb jij de vacuüm versie of de elektronische?

Rini

Electronische versie en ik gebruik kettingzaag olie.

Zie onderstaande:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Smering bij het voorste tandwiel ipv bij het achterste tandwiel. Op deze manier hoeft de slang geen bewegingen van de achterbrug te volgen.
Ik heb al eens een slang kapot gehad namelijk en dan smeer je de straat ipv je ketting :oops:
Werkt trouwens net zo goed is mijn ervaring.

Afbeelding
Marc
Yoshimura RS3
Afbeelding

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 15 mei 2016, 21:18

Dat ziet er zeker goed uit Marc, wat betekent de 60s/dp, zestig seconden druppelen of.....

Voor ga ik kjjken wat ik er mee kan!

Thanks voor de info,

Rini

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 16 mei 2016, 09:42

60 s/dp betekent om de 60 seconden een druppel(tje).

Je kun het instellen tussen de 10 en 180 s/dp middels de [set] knop.
60 is de standaard instelling in de zomer. In de winter (dikkere olie) dan staat ie op 40.

In de regen wil ik hem ook wel eens op 20-40 zetten, afhankelijk van de intensiteit.

Ik heb hem nu al een jaar of 5 (eerst de vacuum versie, sinds 2013 de electronische omdat de vacuum versie niet voldeed in de winter)

Ketting levensduur is gestegen van 25.000km naar 50.000km. (het is maar een GS500-tje :D )

Voldoet op zich prima, wel al een keer problemen gehad met de stekker verbinding (maarja, pekel en stekkers is geen goede combi)
Maar zelf op kunnen lossen. :D

De eerste head unit sprong op tilt bij het aanzetten van de xenon verlichting. Vervelend want dan moet je alles opnieuw instellen.
Daar kwam ik later pas achter omdat ik hem in de zomer geïnstalleerd had. :-#
Na contact met de fabrikant kreeg ik direct een verbeterde versie opgestuurd, de inderdaad niet meer op tilt ging. Goede service dus!

Marc
Yoshimura RS3
Afbeelding

Terug naar “TLS”