Gerammel

Alles over de TLS
tsjoe007

Gerammel

Berichtdoor tsjoe007 » 05 apr 2016, 19:37

TLS van 2001:
Kan er iemand mij zeggen of het nodig is om ná het stellen van de kleppen de nokkenasketting opnieuw op te spannen ?
Zo ja is hiervoor een bepaalde procedure (WPH ?)
De kleppen hebben na het stellen iets meer speling gekregen en sindsdien hoor ik wat "gerammel" in de motor bij stationair draaien (stoplicht).
Ik heb ook de indruk dat het gerammel iets minder is met ingetrokken koppeling ?
Thnx.

Groeten

pedrodetski
Moderator

Re: Gerammel

Berichtdoor pedrodetski » 05 apr 2016, 21:49

Kettingspanner is automatisch en kan je niets aan stellen.
Heb ik ook nog nooit gezien dat daar iets mis is.
Het gerammel is ontstaan na het stellen van de kleppen? Dan zou ik het daar toch weer gaan zoeken........
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 05 apr 2016, 22:25

Ik dacht zo: is idd automatisch maar zit misschien vast en blijft ie in een bepaalde stand staan.
Is ontstaan na kleppenstellen. Alles 10 keer gecheckt en nagemeten.
Motor rijdt perfect, geen getik, mooi op temp, enkel bij stationair hoor ik gerammel.
:-k :-k

Groeten

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 05 apr 2016, 23:24

tsjoe007 schreef:Ik dacht zo: is idd automatisch maar zit misschien vast en blijft ie in een bepaalde stand staan.
Is ontstaan na kleppenstellen. Alles 10 keer gecheckt en nagemeten.
Motor rijdt perfect, geen getik, mooi op temp, enkel bij stationair hoor ik gerammel.
:-k :-k

Groeten

Als jij enkel de kleppen heb gesteld dan heb je niets met de spanners te maken gehad als het goed is.
Maar je kan ze er zo uitdraaien en ze dan bekijken.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 06 apr 2016, 08:25

Precies, dat wilde ik effe weten =D>
Moet de krukas in een bepaalde positie gedraaid worden alvorens de spanner gelost wordt of maakt dit niks uit ?
Suggesties ?
Thnx
Groeten

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 06 apr 2016, 08:49

tsjoe007 schreef:Precies, dat wilde ik effe weten =D>
Moet de krukas in een bepaalde positie gedraaid worden alvorens de spanner gelost wordt of maakt dit niks uit ?
Suggesties ?
Thnx
Groeten

Nope is niet nodig. Spanner houd de ketting enkel op spanning, ongeacht de positie van de krukas.

Pedro's Speedshop

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 06 apr 2016, 12:33

Staat het stationair toerental hoog genoeg om het decompressie mechanisme te deactiveren?
The coolest car alarm tester by far - TL1000

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 06 apr 2016, 16:59

Ja, stationair loopt ie, buiten het gerammel, mooi rond.
Zal de kettingspanner eens verwijderen en controleren, misschien is het daarmee opgelost.
En anders ben ik hier weer terug ;)

Groeten en thnx

Andrew82

Berichtdoor Andrew82 » 06 apr 2016, 23:09

Als je iets fout had gedaan met klepstellen had je het wel gemerkt.
Is natuurlijk erg lastig om er wat over te zeggen op afstand maar 'n losse nokkenasketting ratelt en heeft een heel herkenbaar geluid, bij de TL onwaarschijnlijk dat er wat mis is met de spanners.
Wat je omschrijft duid meer op iets aan de koppeling, miss een los veerboutje? 'n lager met issue? :-k

Wellicht ten overvloede maar luid tikken van het blok is normaal.

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 07 apr 2016, 03:36

Koppeling is na aankoop vorig jaar nog niets aan gebeurd: wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft is mij onbekend maar tot op heden werkt ze voortreffelijk met mooi voorspelbaar aangrijppunt en makkelijke "dosage".
Feit is dat het gerammel (veel te sterk uitgedrukt hoor) me pas is opgevallen na de volledige strip van de motorfiets (herstelling frame) en de kleppenstel. Verder niks gebeurd met het blok.
Las net in het WPH dat je bij montage van de kettingspanners nieuwe pakkingen moet plaatsen en de speling op de ketting moet toetsen ter hoogte van de nokkenassen om de werking van de spanner te checken ...
Eumh, het mooie weer is in aantocht en dit lijkt me een klusje voor de winterperiode dus ik laat het voorlopig maar zo vermits hij rijdt als een "beast" !!! :badgrin:
Trouwens net een halve nacht bezig geweest met de ombouw van 1 koplamp naar 2: andere unit op de kop kunnen tikken maar hallooooo, voor mijn doen niet zo simpel hoor zo'n schakelschema met 2 relais ...
We zijn nu half vier 's nachts en het ding zit nu pas terug in elkaar maar ik mag trots zeggen dat het PERFECT werkt !! \:D/
Staat wel geen e-keur op het glas maar gelukkig hebben wij hier in België geen Keuring en moest die er ooit komen dan is het ding makkelijk terug origineel te zetten (heb geen draden geknipt)
Daar drink ik een lekkere Rochefort 10° op !
Nighty night ;)

Groeten

Stefan

Berichtdoor Stefan » 07 apr 2016, 10:36

Kan het me helemaal indenken met het mooie weer in aantocht ;)
Ga gewoon af op je gevoel zou ik zeggen en volgens mij heb jij niet het gevoel dat er echt iets aan de hand is.

En de kleine klusjes die uiteindelijk een stuk minder klein blijken te zijn dan we dachten, dat kennen we denk ik allemaal! haha
Veel plezier van de bike!

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 07 apr 2016, 11:10

Zo zie je maar : "goede raad is goud waard" :badgrin:
Alvast voor iedereen een fantastisch, veilig en zonnig motorseizoen !

Groeten

Terug naar “TLS”