Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Alles over de TLS
Mike88

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Berichtdoor Mike88 » 28 jan 2017, 17:13

Ietsje hoger indd, heb er nu een 82° in maar vaak schommelt de temperatuur toch nog wat tussen de hoge 70ers en 85 in..ik ben echt een mierenneuken als t daar op aan komt hoor
EVIL TWIN SUPERBIKE

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 28 jan 2017, 22:55

Hoi Mike,

Wat vreemd, dat schommelen ken ik niet, beide TL's draaien op bedrijfstemperatuur altijd tussen de 84° en de 89°, dan ben ik trouwens wel behoorlijk blazen. Soms pak ik de 31 hier net over de grens even, dan gaat ze vol gas, wel eens op 91° gehad, de olie laat een rustige 80° zien.
Dat is overigens met de 15W50 olie. Zal na de zomer weer terug naar de 10W40 gaan van Motul, gevoel dat de koppeling met de dikkere olie begint te slippen.

Vanavond ben ik bezig geweest het kettingsmeersysteem te verplaatsen. Gelukt. Had een leiding met een kromming en een stukje schoefdraad met een moer liggen. Dit komt uit een brandstoftank van een model helikopter. Vroeger veel mee gevlogen, 10cc motor.

Voor deze leiding heb ik een plaat gemaakt die ik aan een bout heb vast gezet. Achter het voortandwiel zitten twee bouten, die houden de metalen plaat vast die de keerringen voor het voortandwiel en de koppelingas op de plek houd.
In die plaat heb ik de leiding vastgezet, vervolgens met een boogje naar de ketting wijst. Slang aan de andere kant, naar boven, het reservoir in en klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Op de onderste foto kan je de leiding zien lopen, die gaat onder de veerpoot van de achterbrug door, langs de fender, naar boven. De zwaartekracht doet de rest.

Ze is nagenoeg klaar, van de week de rest er weer netjes opschroeven, de temperatuur gaat weer omhoog, tijd dat ze de straat weer op gaat.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 29 jan 2017, 12:30

Da's een mooi pijpje. Zelf gemaakt?
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 30 jan 2017, 21:38

Hoi F2Ride,

Neh, pijpje niet zelf gemaakt. Zoals beschreven. Komt uit een brandstoftank van een model helikopter, lang mee gevlogen, onderdelen nog liggen. In die tijd trouwens veel kleine buizen gebogen. Vol met vogelzand, heel fijn spul, dan een mechaniekje om het te buigen.

Zal er nog een stukje slang onder moeten hangen om zo dicht mogelijk bij de ketting te komen. Je wil niet weten hoeveel wind er van het tandwiel afkomt, weg olie!

Over de werking van het buisje en de plek, laat ik nog horen, zullen eerst de nodige kilometers gemaakt moeten worden.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 05 feb 2017, 20:56

Vanmiddag opnieuw even de garage ingedoken, wilde toch nog even een kort stukje slang boven de ketting zetten, het voortandwiel zal ook hard waaien, nu nog meer kans dat de druppels netjes op de ketting terecht komen.

Afbeelding

Vanaf het reservoir gebruikt ik lucht koppelingen, er staat geen druk op, dus moet kunnen. Toch had ik continu lekkage, snapte er helemaal niets van. Vanmiddag het probleem gevonden. Ik drukte de slang niet ver genoeg de koppeling in, hierdoor leek het dat de voel redelijk dicht was, maar bij wat trillingen (huh, doet een TL dat dan!) toch weer snel lekkage. Nu alles opnieuw aangesloten, koppelingen getest en de boel weer ingebouwd. Daarna de hele middag getest op de TL, af en toe starten en op contact laten, zodat de druppelaar z'n werk kan laten zien, er vallen mooi druppels op de ketting, top!

Afbeelding

Rini

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 05 feb 2017, 23:48

Sommige systemen druppelen tegen het tandwiel aan waarop de olie vanzelf op de juiste plek de ketting in geslingerd wordt. Mocht je alsnog last hebben van vette bende..
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 06 feb 2017, 09:20

Hoi Lodi,

Dat had ik, van scottoiler, dubbele druppelaar op het achtertandwiel. Bij het bandenwisselen telkens de druppelaar defect of beschadigd, ook bij veel water tijdens regen rijden, veel olieverlies. De olie zal er nu zekerder opgeslingerd worden, we gaan het zien.

Rini

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 18 feb 2017, 22:36

Had het bijna bij de 'Gevalletje voorvork' geplaatst, maar hoort natuurlijk hier thuis. Vanavond de endoscoop aangesloten, moest dat ding eerst opzoeken. Aan de laptop, verlichting bijgesteld, toen onderin het carter, daar waar de ketting naar buiten komt, de endoscoop naar binnen. De TL had 150 km gedaan, als het pijpje na 150 km nog op de plek zit, zal het ook blijven zitten. Langzaam naar binnen, wat ik zag maakte me blij.

Afbeelding

Het secreet zit gewoon nog op de plek. Kon ook zien dat de ketting al behoorlijk gesmeerd was, maar beter checken dan denken, het werkt wel.

Misschien zal ik de chip moeten aanpassen, omdat er nu veel olie heel bewust, zonder verstoring van wind, regen e.d. netjes op de ketting terecht komt.

Me happy!

Rini

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 05 mar 2017, 21:27

In onderwerp over de vervanging van de SR, ook al beschreven, vrijdag kilometers, vandaag opnieuw. Dik 350 km gereden, half om half, droog heen, zeiknat terug.

Goede test voor het kettingsmeersysteem. De druppelaar is naar de voorkant verhuist. De gedachten dat de smering uit de wind en zonder andere weerstanden, kan smeren. De vorige constructie bleek bij regen niet bestand, de ketting liep droog. Dat werd veroorzaakt door, deels de biologisch afbreekbare olie, maar zeker ook de plek van opbrengen van de olie op de ketting.

En benieuwd of de druppelaar nog op de plek zat, nu 500km verder. De endoscoop er weer aan de achterkant in geduwd, de constructie blijkt redelijk bestand, de slang stond nog net zo mooi boven de ketting, door de olie glimt de boel al een juweeltje.

Afbeelding

Belangrijker is natuurlijk of de ketting gesmeerd blijft. Vandaag ongeveer 140km in de stromende regen gereden, de ketting was vet en glimmend. Opnieuw blij. Klein nadeeltje, de achtervelg krijgt ook een smeerbeurt, zal binnen notime ook moddervet zijn. De band blijft schoon.

Rini

Mr. Dynamite

Berichtdoor Mr. Dynamite » 07 mar 2017, 00:28

Krijg je nu niet echt alles onder de bende (lees olie+vuil) te zitten? Het is een mooi systeem zo maar heb zojuist mijn tandwiel kapje en alles daarachter uitgemest, en dat komt daar zelfs nog met plakkerig vet. Ik heb het idee dat het met olie echt overal heen spat?

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 07 mar 2017, 10:30

Hoi Dynamite,

Zo heb ik die van mij ook vaak genoeg uitgemest. Zeker, vuil en teveel vet nestelt zich netjes in het vooronder. Doordat ik nu olie gebruik, zal de overtollige olie en vuil, er gewoon uit lopen. Afgelopen jaar al getest met het systeem, alleen zat de druppelaar (Scottoiler) toen op het achtertandwiel. Het kapje voor, was idd besmeurd met olie, maar verder nauwelijks vuil te vinden, het wordt er gewoon uitgespoeld. Nu de druppels uit de wind/regen op de ketting vallen, is het systeem zekerder, kan ik een andere chip gaan gebruiken waar minder gesmeerd wordt. Dat is even een uitzoek klusje, ga ik deze zomer uitvinden.
De ketting glimt alsof ie zo uit de fabriek komt, maakt ook nauwelijks geluid. Enige is dat de achterkant/velg onder de spetters zit. Gelukkig ben ik niet zo'n poetser.

Rini

Mr. Dynamite

Berichtdoor Mr. Dynamite » 07 mar 2017, 12:55

Kan me voorstellen dat de olie minder aankoekt dan het plakkerige vet. Voor de ketting is het zeker mooi, net alsof hij door een olie bad loopt.
Ik ben ook geen poetser, maar wil de motor wel graag netjes houden dus ontkom er niet aan #-o :D

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 31 mar 2017, 17:30

Een kleine update betreft de olietemperatuur.

Gisteren ongeveer 500km gedaan met m'n meisie. Echt bijzonder te zien hoe de olie temperatuur reageert op de buiten temperatuur. Zat tegen 9:00 op de TLS, temperatuur buiten was ongeveer 8°, olie loopt dan naar de 69°, constant wisselend, gaat de kraan open, dan 1 of 2° omhoog, iets rustiger, de andere kant uit.
In de middag aan de kust gereden, de temperatuur ging al best naar boven, dacht ergens 22° te hebben gezien. Wat file rijden, dus weinig koeling brengt de temperatuur al snel naar de 75°. De snelweg op zorgt voor meer koeling, maar ook meer temperatuur in het blok. Met 5500 toeren met ongeveer 130km/h een temperatuur van de olie schommelend tussen de 82° en 86°.
Benieuwd hoe de temperatuur zich gedraagt als er nog minder te koelen is, doordat de buitentemperatuur een goede 30° is, dan knallen.

Rini

Terug naar “TLS”