Led in de neus van de TLS

Alles over de TLS
Train

Re: Led in de neus van de TLS

Berichtdoor Train » 17 dec 2015, 23:00

Ziet er goed uit ben benieuwd war het doet met rijden en vibratie of het dan enigzins verstrooid/wazig wordt? Of onrustig kijkt.
Keep calm and braaaaaap!! :badgrin:

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 19 dec 2015, 00:31

Binnenkort de neus er maar even vanaf halen, de led op de plek zetten, als de kleintjes slapen, de Achterhoek in duiken. Kijken hoe het met de led in het donker gesteld is.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 21 dec 2015, 12:31

Na een dag visite lopen op de verjaardag van mijn vriendin, zin om met de andere dame aan de gang te gaan. Het weer blijft zacht, tijd om te rijden, maar dan wel met de ledlamp in de neus van de TL.
Even omgedraaid, zodat ik er beter bij kan komen, de BH, voor de helft uitgetrokken, ook zo blijft ze mooi!
Afbeelding

De bedrading wat gefatsoeneerd, begonnen met de voeding tegen het kuipframe aan te plakken, aan de andere kant van de zekeringbox. Laat ik hier nou geen foto van gemaakt hebben, nah ja, lekker belangrijk. De bedrading wijst naar beneden. Dubbelzijdig tape gebruikt, aangetrokken met een tyrap.

Rubber en H1 uit de lamp, schroefje wat de veer op de plek houd, inclusief veer eruit. De lamp had ik, in een schroefgat in de koelplaat van de ventilator, al voorzien van een stukje ijzerdraad (rechts) en zo gemaakt, dat als ik de lamp op de plek zet, het ijzerdraad, als een lasso, om de nog van de lamphouder kan hangen, daar waar voorheen de veer achter werd gezet.
Afbeelding

Johan heeft een zelftapper met hardsoldeer voorzien van een ring. Deze zelftapper, op de plek geschroefd, waar voorheen de veer vast gezet werd. De ring borgt netjes het koelhuis waar de ventilator op geschroefd zit. Schroef netjes aandraaien, totdat de lamp geborgd word, vervolgens het ijzerdraad met een combinatietang, draaien, totdat ook hier de boel strak zit en hoppa, de lamp zit.

Afbeelding

Afbeelding

Het stof en water rubber, heb ik voor de ventilator toch wat moeten bewerken. Het gat is wat groter geworden, hier heb ik ook de twee kabels doorheen gehaald. Als de ventilator maar vrij kan blazen, koelere lucht kan opzuigen, lijkt het allemaal goed.

De TL weer van haar BH voorzien, sleutel erin, naar buiten duwen, warm stoken, pak aan en de straat op. In eerste instantie lijkt het allemaal tegen te vallen. Dat komt natuurlijk doordat er een beste Xenon (rechts de wat gelige) naast zit, daar moet je hard voor werken om te kunnen concureren.
Afbeelding

Eenmaal op straat, snel richting de Duitse grens, lekker het pikke donker opzoeken. Hier laat de led zien waar hij goed in is, licht geven. De led laat een breed lichtscala zien, eigenlijk te breed, maar is toch ook echt sterk, geeft ondanks het verspreide licht, toch veel zicht.
De foto's die ik gemaakt heb, laten een minimaal verschil zien, echter als je het zelf zou ervaren, dan is het verschil er echt, de led gaat gewoon over de Xenon heen, heel anders dan met de analoge lamp.

Hier alleen de Xenon.
Afbeelding

Hier Xenon met led samen.
Afbeelding

Door de spanning ben ik vergeten een foto te maken met alleen de led. Kan zijn dat ik dat deze week nog even regel.

Ik zeg doen.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

tls-grunn

Berichtdoor tls-grunn » 21 dec 2015, 21:59

wat een bak licht.
=D> =D>

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 21 dec 2015, 22:01

Is er ook aan het verblinden van tegenliggers gedacht?

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 21 dec 2015, 22:02

ZIet er goed uit hoor! Ben ook erg benieuwd hoe die van mij het gaat doen straks.
Ik weet eigenlijk nog niet eens of ik wel voldoende ruimte heb voor het koelblok........ :-# Moet nog steeds Kate op de werkbank zetten en er is tijd voor maken.
Hoeveel watt is jouw led ook alweer?
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Afbeelding

Pedro's Speedshop

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 21 dec 2015, 22:48

Tegenliggers, hoezo, het is groot licht, dat zet je toch uit als er een tegenligger aan komt! De Xenon heb ik netjes afgesteld, zelfs bij dealer langs geweest, staat zelfs nog iets te laag, kan nog klein stukje omhoog.
De led staat ook nog iets te laag, moet ik nog mee experimenteren, van de week de straat op, schroevendraaier mee en stellen. Het licht is iig zo helder en sterk, dat ik er voor ga.

@Pedro, op de eerste pagina, staat de URL, die je naar de verkoper brengt. Als je naar beneden scrolt, zie je dat er per lamp 40 watt zit, dat zijn twee leds van 20W denk ik, niet helemaal mijn ding, heb naar de Lumen opbrengst gekeken, dat is wat telt, op straat gegooid moet worden.
Led word steeds beter, nu al 2000LM, de gloedraad heeft 1100LM, een Xenon 3500LM, die wint het met kop en schouders, maar de led is toch al zo sterk, dat hij door de Xenon beam heen schijnt.
Zal altijd voor het aantal LM gaan.

Montage easy.

Rini

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 21 dec 2015, 23:56

Rinidpp schreef:@Pedro, op de eerste pagina, staat de URL, die je naar de verkoper brengt. Als je naar beneden scrolt, zie je dat er per lamp 40 watt zit, dat zijn twee leds van 20W denk ik, niet helemaal mijn ding, heb naar de Lumen opbrengst gekeken, dat is wat telt, op straat gegooid moet worden.
Led word steeds beter, nu al 2000LM, de gloedraad heeft 1100LM, een Xenon 3500LM, die wint het met kop en schouders, maar de led is toch al zo sterk, dat hij door de Xenon beam heen schijnt.
Zal altijd voor het aantal LM gaan.

Montage easy.

Rini

Montage voor mij is meer kwestie wel of niet passen in de neus van de RC. Is nogal krap in die hoek.
Ik heb zelf het lampje gekocht om als dimlicht te gebruiken, die van mij is 3000lumen dat had ik wel gecontroleerd. Wist dan ook dat het bijna gelijk zo zijn aan xenon.
Ik hoop alleen dat het niet teveel verspreid gaat worden. Ik heb immers geen lens zoals de TL heeft. :-k
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Afbeelding

Pedro's Speedshop

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 22 dec 2015, 17:07

Dat zou zeker jammer zijn, anders voorlopig toch maar terug naar Xenon. Weet je zeker dat je genoeg licht hebt, de setjes zijn tegenwoordig behoorlijk klein.
Ben ook benieuwd hoe jouw led schijnt. Om te testen of de lamp er hetzelfde uitziet, zet ik altijd een witte plaat voor de motor, op de montage bok. Licht aan, dan met plakband de streep(en) vast leggen.
Nieuwe lamp er in, kijken wat die met het plakband doet, of ze overeen komen. Zo kan je ook gelijk de lamp, naar boven of onder bij stellen, mocht dat nodig zijn.
Mijn lamp moest zo wie zo naar boven worden bij gesteld, er kwam met de analoge lamp zo weinig licht af, dat ik het pas goed zag, toen de Xenon begon te schijnen.

Succes!

Rini

Train

Berichtdoor Train » 28 dec 2015, 14:29

Ziet er goed uit op de foto's ervoer je het licht ook rustiger?

Ik ken situaties uit de fabricage waar je mensen hoort klagen dat beeld moeilijk in te schatten is omdat het geen radiaal licht is maar axiaal uit schijnt en daarom het beeld soms vertekent.

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 28 dec 2015, 16:34

Hoi Train,

Je moet me helpen, begrijp niet goed wat je bedoelt, kan me er wel wat bij voorstellen wat het zou kunnen betekenen. Kan je me hier iets meer over vertellen, verduidelijken?

Verder kan ik je vertellen, dat de lichtopbrengst zo hoog is, dat het licht over de Xenon heen gaat. Binnenkort alleen de grootlicht lamp eens vergelijken met de lichtbundel van de auto.Kijken hoe dit er uit ziet, zien of ik de beam van de TL, in de buurt kan krijgen van die van de auto.

Rini

Train

Berichtdoor Train » 28 dec 2015, 23:54

Het is een beetje lastig uit te leggen maar ga het proberen: mensen die bijvoorbeeld kleuren moeten beoordelen of spuitwerk of laswerk ondervinden soms moeilijkheden met oneffenheden zien, en ervaren het vermoeiend om te kijken/zien.

Omdat tl/halogeen licht radiaal uitstraalt en led altijd recht(axiaal) met een stralingshoekuitstraalt

Dus heb je bij led minder weerkaatsing van het licht maar "meer" schaduwwerking dus vermoeiender kijken bij bewegend beeld, daarbij komt dat ledlicht gestuurd door een lens vaak veel maar "wazig" licht/beeld geeft.

Hoe heb jij dit tot nu toe ervaren of heb je de kans er nog niet voor gehad je opstelling is tot nu toe wel top!

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 29 dec 2015, 09:18

Hoi Train,

Geloof dat ik het begrijp. Vraag me overigens af, of het nodig is, het is tenslotte een grootlicht, dat gebruik je alleen om extra licht te krijgen, kan het niet gebruiken bij tegenliggers, als het maar veel is.

Had in het begin al iets geroepen over het niet focussen van de lichtbundel. Johan wees me hier telkens op, begreep dat later pas, toen ik de led goed onder ogen kreeg. Zitten zoveel leds naast elkaar, elke led heeft zijn lichtbundel. Op 10 cm afstand schijnen die mooi tegen elkaar aan, op 100meter is daar niet veel van over, licht word hierdoor eigenlijk best mooi verspreid, omdat de bundel sterk is, geeft het eigenlijk best goed licht.
Dat wat ik bijvoorbeeld op mijn Hayabusa zag, daar kwam het groot licht door de onderste lens, was deze in staat een krachtige lichtstraal te maken, enorm goed bruikbaar. Op de TL miste ik dat direct. Met de ledlamp, krijg ik die lichtstraal zeker niet, maar wel enorm veel licht, daardoor ook goed bruikbaar.

Wat ik niet getest heb is de opbrengst van de led als enige lamp. Tijdens het rijden in het donker, kan ik het licht uitschakelen, met de signal knop, het grootlicht inschakelen, je gebruikt dan alleen de led, pas dan, goed zien wat de opbrengst van de lamp is. De kuip ligt er nu af, voor montage van spiegels met (led)knippers, als ze er op zitten, duw ik haar 's nachts opnieuw naar buiten, om alleen het grootlicht zichtbaar te maken.

Word wederom vervolgd.

Rini

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 06 jan 2016, 17:08

Ben met spiegels met knipperlichten in de weer geweest, de boel moest toch weer wat uit elkaar, toen dat er weer allemaal op zat, inclusief de spiegels, de straat even op, kijken hoe het zicht is, gelijk even gekeken hoe de grootlicht-led het opneemt tegen de Xenon.

De spiegels heb ik gekocht bij Cyccon, per stuk €48, ziet er netjes en verzorgd uit. Kom hier met een appart item op terug.

Afbeelding

Dan de led, het is echt een heel bijzonder verhaal. Rij ik met de Xenon, schakel dan de grootlicht-led in, dan zie ik die door de Xenon heen schijnen, licht genoeg. Als je het licht helemaal uitschakelt, compleet in het donker, met de wijsvinger bij de grootlicht signaal schakelaar, telefoon in de rechterhand om een plaat te schieten. Schrok me kapot, het lijkt op de gemaakte foto, net of er niets te zien is.
Afbeelding

Zal hieronder nog een keer de Xenon bundel plaatsen, die heb ik er direct na gemaakt, echt wel even wat anders.

Afbeelding

Wel is goed te zien, op de foto van het grootlicht, waar de bundel zich bevind, veel te laag lijkt me, zal proberen dit zichtbaar te maken op een laken of zo, dan kijken of ik de lamp ver genoeg naar boven kan krijgen.
Bijzonder was trouwens, dat het zicht gezien door mijn eigen ogen, van het grootlicht eigenlijk gewoon goed is, op de foto lijkt het net of er nauwelijks licht is, dat is er echt wel.

Zal, als de boel weer helemaal in elkaar zit, met een spiegel reflex camera, op statief en vast diafragma en tijd nieuwe opnamen maken van de beide lampen.

Word wederom vervolgd.

Rini

Terug naar “TLS”