Led in de neus van de TLS

Alles over de TLS
Rinidpp
Contacteer:

Led in de neus van de TLS

Berichtdoor Rinidpp » 05 nov 2015, 17:05

Samen met mijn motor kameraad Johan, kijken we altijd naar de verlichting van onze motoren. Op mijn Hayabusa, zat al Xenon op het dimlicht! Om nu ook het grootlicht van iets bijzonders te voorzien, heeft Johan een montuur laten frezen, waar een Power-led van 30W geplaatst kon worden. De elektronica heeft hij ergens uit China weten te halen, koelblok en ventilator er op en experimenteren maar.

Afbeelding

Zo zien de componenten er los van elkaar uit. De lamp is twee keer gewijzigd, hierna functioneerde het geheel redelijk tot goed.

Wat is het probleem dan? Dat is en het aantal Lumen, plus het aantal leds. Deze worden samen geperst in één blok. Stel je moet vier ledjes naast elkaar zetten om de juiste hoeveelheid watts/Lumen te krijgen, dan heb je vier lichtbronnen. Die vier lichtbronnen schijnen na enkele meters, dan ineens ver uit elkaar, ben je die lichtbundel ineens kwijt, het licht word dan gefragmenteerd. Verder lijkt het aantal Lumen, waar je behoefte aan hebt, nog steeds niet gehaald.

Even een overzicht:
Halogeen: 1100Lm
Xenon: 3500Lm
Led: 1600Lm

De led is al meer dan de 1100Lm van de halogeen lamp, komt nog eens iets anders overheen, dat bij de halogeen lamp, er ook nog eens spanningsverlies in de kabel/connectoren kan zitten. Bij gebruik van Xenon en/of Led heb je daar geen last van, maken gebruik van een balast. Een permanente voeding.

Afgelopen tijd druk bezig geweest de verlichting op de juiste hoogte neer te zetten, hierbij viel direct op dat als de Xenon (4300K) brand, de grootlicht straal hier nauwelijks doorheen kan komen, die lamp doet dus gewoon niets. Dit bracht me weer op een zoektocht naar iets bruikbaars, maar dan geen Xenon, want dat werkt niet als je moet seinen met grootlicht.

Kwam bij AliExpress het volgende tegen:
http://nl.aliexpress.com/item/Free-Ship ... 09961.html

Deze led H1 lamp laat zien dat ze al een enorm eind gevorderd zijn met het gebruik van een led. De lamp geeft per stuk 40W en maar liefst 2000Lm af. Dat is bijna het dubbele van de halogeen lamp, met de nodige leds onder een lens.
Johan geloofde hier eigenlijk wel in, heb de stoute schoenen aangetrokken en de lampen besteld.
Ga met name gebruiken voor het grootlicht, de 3500Lm van de Xenon, die zit er nou eenmaal in, laat ik voorlopig zitten, als blijkt dat de nieuwe led, nauwelijks minder licht geeft dan de Xenon, dan gaat ook nummer twee er in.

De lampen gaan tussen nu en morgen hun reis naar het oosten des lands ondernemen, wel uit China, dus zal weekje of twee duren.
Als de boel binnen is, laat ik jullie natuurlijk het vervolg horen en hoop ik ook zien.

Met verlichte groet,

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 17 aug 2017, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

f2ride2001

Re: Led in de neus van de TLS

Berichtdoor f2ride2001 » 05 nov 2015, 19:51

Interessant =D>

Ben benieuwd hoe het eruit ziet op de motor en in het donker.

Marc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 05 nov 2015, 23:24

Ja ben ook benieuwd!
The coolest car alarm tester by far - TL1000

polthergeist
Contacteer:

Berichtdoor polthergeist » 06 nov 2015, 09:42

Je hebt tegenwoordig ook al leds die je zo kan inbouwen van h1 tot h xx. Kosten iets van 20 euro en geeft zat licht een collega heeft zn set in ze auto zitten. Plug en play.
2 fast 2 live, 2 young 2 die

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 06 nov 2015, 09:58

Dat is inderdaad interessant. Maar sowieso denk ik dat je met de laatse (COB) LED lamjes wel betere verlichting gaat krijgen dan Xenon. Zeker als deze achter een lens worden geplaatst.
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn straks. Ik denk dat LED toch de toekomst zal zijn in de automotive branche.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

Train

Berichtdoor Train » 06 nov 2015, 21:28

Cob leds hebben alleen als nadeel dat ze wel wat lichtopbrengst(lumen) verliezen als je de lichtbundel door een lens/reflector stuurt.

Dit wordt daarom vaak niet gedaan. En levert irritante schitteringen op kijk maar eens naar de gemiddelde benz van nu je ziet de breedstralers meestal irritant schitteren en op en neer springen in je spiegels. En dus ook op de weg levert dat wel irritaties op als bestuurder.

Ik zit zelf in de lichtreclame en houdt de led ontwikkelingen goed in de gaten

Ze zijn wel druk bezig dit goed op te lossen maar wil nog niet lukken.
Keep calm and braaaaaap!! :badgrin:

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 06 nov 2015, 22:22

Klopt als een zwerende vinger. Zoals ik al schreef, samen met Johan, gezocht, gevoelsmatig lijkt dit enorm dicht in de buurt te komen. Als het niet functioneert, dan zet ik ze onder in mijn Alfa 159 op de plek waar nu de mistlampen zitten, daar zit ook H1 in.
Johan kent nog een oplossing, maar dat kost waarschijnlijk lampen. Hij gaf aan dat ook op een halogeenlamp een permanente voeding/balast gezet kan worden. Als je deze verhoogt naar 12,5/13V dan schijn je niet alleen de lamp te herstellen, maar komt er ook een veel helder licht vanaf.
Wil toch het liefst het oude, maar ook de Xenon los laten, voor de nieuwe led vorm gaan. Als ze binnen zijn horen jullie als eerste wat de resultaten zijn. Johan nas al een testopstelling aan het bedenken om de lichtbundel te testen.
Thanks voor het commentaar.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

tls-grunn

Berichtdoor tls-grunn » 11 nov 2015, 12:10

ben zeer benieuwd naar het resultaat.
lijkt mij namelijk ook wel wat.

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 01 dec 2015, 16:32

De lampen zijn binnen, het geheel ziet er echt heel netjes uit.

Afbeelding

Dacht dat ik goede foto's had gemaakt, dat valt dus wel een beetje tegen, hier een plaatje van de lamp en de geplaatste led.

Afbeelding

Om een vergelijk te maken, had ik een Nikon camera klaar liggen, vast diafragma, blijkt de accu echt gestorven te zijn, dan maar met de iPhone iets in elkaar bakken.

Heb eerst met de originele halogeen lamp een opname gemaakt. Die ziet er zo uit:
Afbeelding

Vervolgens de nieuwe lamp geprobeerd op de juiste plek te zetten, aansluiten en met de hand de lamp op de plek houden, dan ook de schakelaar bedienen en de iphone een foto laten maken. Zie hier het resultaat:

Afbeelding

Wat gelijk opvalt is dat de bundel een stuk groter is geworden. Ook heb ik het gevoel dat de bundel krachtiger is. Als je kijkt dat deze foto, meer achtergrondlicht heeft, de bundel knetterhard staat. Komen we pas echt achter als bij de volgende test, de Lumen meter er bij gehaald word. De grotere spreiding van het licht, komt Volgens Johan, doordat de led's uit 'veel' bestaan, daardoor het licht ook meer verspreid.
Weet dat dit geen echt goede test is, maar wilde toch even wat laten zien.

De volgende stap is nu, om de lamp pas en vast in de fitting te krijgen. De originele lamp, zit in een adapter die de klem en het rubber functioneel maken. Voor de klem, zal een nieuwe adapter gemaakt moeten worden. Johan heeft een tekentafel en 3D printer, zal hier een adapter voor printen.
Het rubber word een nieuwe uitdaging, pas mee aan de gang als de lamp geklemd zit.

Het koelhuis en de ventilator achterop de lamp, kan er worden afgeschroefd, dat maakt het pas maken een stuk gemakkelijker. De voeding is een mooi klein kastje.
Als ik een koplamp kan vinden, zal ik met een opstelling buiten op straat laten zien wat het verschil tussen de analoge en led lamp is.

Met verlichte groet,

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 17 aug 2017, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 01 dec 2015, 21:46

Ziet er goed uit in ieder geval

Marc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 01 dec 2015, 22:52

Moet zeggen dat het er wel veel belovend uit ziet!
Ik heb zelf van de week ook zo een soort lamp aangeschaft voor mn RC8. 3000Lm Cree led.
Hopelijk krijg ik een zelfde beeld als dat van jou.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

tls-grunn

Berichtdoor tls-grunn » 01 dec 2015, 23:41

ziet er zeker veel belovend uit.
is dit puur voor jezelf?
of wil je dit ook op kleine schaal gaan produceren?

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 02 dec 2015, 09:22

Zeker niet voor mezelf, voor de koplamp van de TL, iedereen die het zou willen gebruiken. Als Johan iets kan printen, dan ligt dat vast in een programma, de lampen zijn al goedkoper geworden, die ringen zullen nauwelijks iets kosten. Ook de ontwikkeling van de lampen gaan door, zal telkens iets bij komen.
Geloof dat de koplamp om te testen dichterbij komt, kan ik ook ergens een testopstelling maken, zichtbaar maken hoe de led het doet tov de analoge lamp.
Zodra ik iets te melden heb, word het hier aan toe gevoegd.

Word vervolgd.

Rini

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 10 dec 2015, 10:36

Met dank aan Lazo, voor de koplamp, we konden hier mooi mee testen.

Johan heeft de lamp, zonder al te veel werk, vast in de reflector weten te zetten, klein schroefje en een stukje ijzerdraad hebben de lamp muurvast gezet. Enige waar ik nog mee aan de gang moet is het afdichtrubber.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De lamp aan de voorkant laat een mooie sterke hoeveelheid licht zien. Ziet er veelbelovend uit.

Afbeelding

Samen met de originele analoge lamp nog in het vooronder van mijn TL, de nieuwe lamp er naast gehouden, een vergelijk proberen te laten zien. De rechter, gelige beam is natuurlijk de analoge lamp, de linker, wat grotere beam is de nieuwe.

Afbeelding

Vervolgens nog wat plaatjes van de lichtopbrengst buiten, ik vind het er veel belovend uit zien, snel op de TL bouwen en rijden in het pikke donker. Word vervolgd.

Afbeelding
Afbeelding

De afstand naar de boom is bijna 40meter. Licht is wel verspreider dan de analoge beam.

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 17 aug 2017, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

tls-grunn

Berichtdoor tls-grunn » 10 dec 2015, 14:28

zie er heel gaaf uit.
benieuwd wat hij op de weg doet.

Terug naar “TLS”