Vreemd laad gedrag TLS 1999

Alles over de TLS
Rinidpp
Contacteer:

Vreemd laad gedrag TLS 1999

Berichtdoor Rinidpp » 24 sep 2015, 15:06

Mijn TLS heeft het afgelopen jaar de nodige wijzigingen ondervonden. Liep tegen de laad mod. aan, wilde ook weten of mijn TL dit nodig heeft.

Meter er bij en kijken hoe de vlag erbij hangt.

De accu heb ik getest, door alle grootverbruikers in te schakelen. De boel een best tijdje aan laten staan, de accu gaf continu 11,95V weer, dat lijkt dik in orde.

Nu komt het, de meter aan de TL gehangen, nadat deze heeft mogen acclimatiseren. Ik meet dan netjes 12,50V. Sleutel er in, starten maar, je ziet door de startmotor de spanninig even dippen, hersteld zich direct.
Wat ook direct opvalt is de laadspanning. De accu knalt binnen notime naar de 13,97V, begon het al warm te krijgen, wat als het toerental omhoog gaat. Als ik alle grootverbruikers weer inschakel, gebeurt er niets, de laadspanning blijft netjes op 13,97V staan.
Verlichting uit, toerental naar 3000tpm, heu! De laadspanning verlaagt zich van 13,97 naar 12,97V. Ook hier de grootverbruikers ingeschakeld, nog een keer naar 3000tpm, ook hier zie je de meter bij het benaderen van de 3000tpm, terugvallen van 13,97 naar 12,97V.

Het gedrag is bijzonder vreemd, maar, lijkt me geen enkel probleem. Stationair word er behoorlijk geladen, tijdens het rijden met toeren boven de 3000, schakelt de TL naar druppelladen. Ik zeg, doen!

Vreemd is het wel, herkent iemand dit gedrag?

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

pedrodetski
Moderator

Re: Vreemd laad gedrag TLS 1999

Berichtdoor pedrodetski » 24 sep 2015, 15:42

Het klinkt alsof je al een modificatie erop heb zitten.
Normaliter breng zo een modificatie je van zeg 12.5V naar ongeveer 14V! Dus dat is goed!
Het zakken van de de laadspanning bij hogere toeren is niet helemaal de bedoeling. Dat probleem kan worden veroorzaakt door de gelijkrichter.
Ongeacht het toerental dient de laadspanning gelijk te blijven. Echter komt het wel voor dat als de gelijkrichter niet op de juiste temp. is dat er een ander voltage uit komt.
Je kan dit testen door er een tijd mee te rijden en dan direct daarna weer eens te meten.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 24 sep 2015, 16:50

Dat ga ik zeker uitproberen, de TL was idd nog koud. Zal de meter achterin gooien, de TL dan nogmaals meten als de boel warm is.

Goeie tip, Thanks!

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Turbo_Henky

Berichtdoor Turbo_Henky » 24 sep 2015, 20:43

Ik heb precies hetzelfde. Stationair heb ik ook iets van 13.8V, maar als ik het toerental omhoog jaag, zakt de laadspanning.
Dit wordt veroorzaakt door de regulator. hoe dat precies komt weet ik niet, maar ik denk dat het te maken heeft met de grotere spanningsval. bij hoger toerental komt er een hogere wisselspanning uit de dynamo dan bij lage toeren. Het "te veel" aan spanning wordt weggegooid in de vorm van warmte. blijkbaar wordt er bij hogere spanningen iets "te veel" weg gegooid.
Geniet nooit met mate

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 24 sep 2015, 22:45

Kennis van me is een kunstenaar, als het gaat om elektronica, samen met hem hier eens wat meer informatie over gaan verzamelen, vooral om te weten of het goed of slecht is. Word vervolgd.

Rini

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 24 sep 2015, 23:33

Ow, ik heb het steeds anders gehoord : dat de dynamo bij een motorfiets onafhankelijk van het toerental, steeds eenzelfde constante wisselspanning levert.(=permanente magneet)
Een deel wordt door de spanningsregelaar eerst omgezet naar gelijkstroom en vervolgens naar de batterij gestuurd en de rest wordt afgefakkeld onder de vorm van warmte (koelribben).
Bij een auto zou het wél toerental afhankelijk zijn.
Juist of niet ?

Groeten

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 25 sep 2015, 12:23

Las in de manual van de TL, dat er getest moet worden bij 5000 r/min. Het laden moet dan tussen de 13,3 en 14,3V liggen. Dat heb ik niet gedaan, zal het opnieuw checken.
Zie hier de inhoud van het manual.
Afbeelding

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 17 aug 2017, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 25 sep 2015, 16:14

Volgens mijn kennis is het als volgt:

De permanente magneten is onjuist, met perm magneten, heb je juist dat de spanning, en daarmee de stroom oploopt met het toerental en er zitten geen permanente magneten in, maar elektromagneten, waarvan de spanning terug geregeld wordt zodra de beoogde accuspanning is bereikt.

Mijn elektronica reikt niet zover dat ik het begrijp. Wie het (beter) weet, mag het zeggen. Ga met die kennis wel verder meten op die aangegeven 5000 r/min. Zodra ik het weet, laat ik het hier achter.

Rini

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 25 sep 2015, 18:42

Aha, thnx voor de opheldering.

Groeten

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 25 sep 2015, 19:27

Zie hier de rotor (het rond draaiende gedeelte) van mijn GS500 (TL1000 is hetzelfde)
Je ziet de magneten (6 stuks bruine gedeelte) keurig netjes zitten.

Afbeelding

En hier de stator (het stilstaande gedeelte) van mijn GS500 (TL1000 is hetzelfde)

Afbeelding

Constructie is dus als volgt:
De rotor bevat permanente magneten (daarom trek je die ook zo moeilijk van de motor af) die rond de stator draaien.
Hierdoor wordt er in de stator een spanning geïnduceerd.
Deze spanning ligt rond de 50VAC, wissel spanning dus.
Er komen 3 draden uit de stator, dus het is een 3 fasen wisselspanning.

Deze wissel spanning wordt gelijkgericht en gebruikt om de accu te laden. Is de accu leeg dan gaat de volledige capaciteit naar de accu.
De warmte opwekking in de regulator is niet hoog.

Afbeelding

Is echter de accu vol en het elektrische verbruik niet hoog wordt er veel in warmte omgezet in de regulator.

Marc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 25 sep 2015, 20:44

Nou, daar heb je je info....... =D>
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 25 sep 2015, 22:40

Clear to me now! Dank Marc!

Turbo_Henky

Berichtdoor Turbo_Henky » 28 sep 2015, 20:45

Rinidpp schreef:Volgens mijn kennis is het als volgt:

De permanente magneten is onjuist, met perm magneten, heb je juist dat de spanning, en daarmee de stroom oploopt met het toerental en er zitten geen permanente magneten in, maar elektromagneten, waarvan de spanning terug geregeld wordt zodra de beoogde accuspanning is bereikt.

Mijn elektronica reikt niet zover dat ik het begrijp. Wie het (beter) weet, mag het zeggen. Ga met die kennis wel verder meten op die aangegeven 5000 r/min. Zodra ik het weet, laat ik het hier achter.

Rini

Er zijn inderdaad ook motoren die elektromagneten hebben, mijn oude CB550 uit 1979 bijvoorbeeld. Hierbij wordt inderdaad de spanning van de elektromagneet teruggeregeld als de beoogde spanning bereikt wordt. Deze zijn dus veel efficiënter omdat er geen overbodige spanning in warmte wordt omgezet. Echter is dit denk ik wel duurder in productie en wordt het daarom in modernere motoren niet meer (zoveel) toegepast.
Geniet nooit met mate

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 28 sep 2015, 21:02

Hoi Henk(y),

De kennis van mij, gaf aan erg voorbarig te zijn geweest. Hij had de ontsteking van zijn vorige Thunderace nog in zijn hoofd zitten. Hij heeft later op het TL schema gekeken, zijn mening direct herzien.
Samen gaan we kijken naar het vreemde laad probleem, hij is het laad schema al aan het bekijken, bezien hoe het over/onderladen voorkomen kan worden.
Als ik hier meer informatie over heb, laat ik het natuurlijk weten.

Rini

Terug naar “TLS”