TL1000s tweedehands, waar op letten?

Alles over de TLS
zoekzoekie
Contacteer:

TL1000s tweedehands, waar op letten?

Berichtdoor zoekzoekie » 13 mei 2006, 23:40

goedendaaag,

ik heb me hier aangemeld mede door de vraag die ik heb (vandaar dit topic).. ben op deze site gekomen via het Motor-Forum..

maar back to business,

ik heb mijn oogjes laten vallen op een leuke TL1000s (die in mijn betalingsgrens valt)..

ik ga er binnenkort langs om te kijken, maar waar moet ik precies op letten bij zoon motor?.. speciale dingen?

ik ga wel proberen een ritje te maken al word dat *^%&% steeds moeilijker door al die dieven die deze methode gebruiken.
ik heb pas geleden gelezen dat iemand tijdens zijn proefritje een stukje zonder handen zn motor liet rollen, kan je zo bepaalde dingen merken? kromme voorvork enzo??

alle tips zijn mooi meegenomen 8)

PS: na deze lijst is de honger is een 97-er toch erg ver weg :P..
is het echt zo erg dat er zoon lijst voor is ? of valt het wel mee?

In dit topic staan punten waar je bij aanschaf van een TL op moet letten. Tevens kan het handig zijn je zojuist aangeschafte machine te controleren en zonodig te modificeren!

Het nummer van de ECU, wanneer deze aangepast is is het laatste cijfer een 1 (Mogelijk is te zien waar de ECU vandaan komt, mogelijk zelfs de fiets)

Wanneer de koelvloeistoftemperatuur boven de 60 graden komt zijn de ECU en de thermostaat waarschijnlijk aangepast.

Bij lage motortemperatuur injecteerde de oude ECU meer benzine. Bij een koude motor (zie vorig punt) kan er benzine in de olie komen. Dit heeft dus niets met de tank te maken, maar met de ECU. Dit kan onder omstandigheden (korte ritten) leiden tot olieverdunning agv benzine.

Vanwege mogelijke lekkage op de afdichtingsring bij de pomp/tank is hier ook een recall voor geweest. Een nieuwe/aangepaste tank is te herkennen aan een ingestanst groot kruis op de bodem van de tank.

Het koppelingsdeksel wil nog wel eens lekken: de 98-ers hebben een aangepast deksel.

De koppeling wil nog wel eens doorslaan: met name bij 4500-6000 rpm. (98-ers hebben een koppeling met 1 plaat meer) Mogelijke oorzaken zijn: afgesleten nokken van de back-torque-limiter, de olie, de staat van de koppelingsplaten of de afstelling van de koppelingstaafje. Met een slechte BTL slaat de koppeling door als je rustig gas geeft in bv de 6 bij 4500 rpm (120 km/h). Wanneer je lomp gas geeft, bijv in de 3 of 4 bij dezelfde snelheid slaat de koppeling niet door: de BTL duwt onder veel kracht het platenpakket op elkaar. Wanneer de afstelling van het duwstaafje slecht is, slaat de koppeling altijd door, bij rustig en veel gas geven.

De stuurdemper is achteraf gemonteerd bij de 97-ers met een plaat over de bovenste kroonplaat, de latere modellen hebben een aangepaste kroonplaat.

Ophanging (kvs)radiateur, rotatiedemper & bovenste ophangoog scheuren soms! Check ook op bijgeluiden van de rotatiedemper.

Bij het framenummer staat een landencode. Checke deze om te zien uit welk land hij oorspronkelijk kwam.

tlh

Berichtdoor tlh » 14 mei 2006, 07:26

Je kan gerust een 97-er kopen, maar wees er dan wel zeker van dat de nodige aanpassingen zijn uitgevoerd. Het zoeken wordt overigens wel beloond: de 97-ers leveren het meeste vermogen en het hoogste koppel.
Wil je veilig: koop dan een modeljaar 1998 of later.

tlh

v-twin boy
Contacteer:

Berichtdoor v-twin boy » 14 mei 2006, 10:25

waar op te letten bij het kopen van een TL

dit al gezien, hier kun je veel van leren, het is inderdaad zo dat je best een '97 kunt kopen, heb ik zelf ook, heb wel aanpassingen gedaan en er eentje gekocht met wp vering :D maar ook een '98 zijn niet zo duur meer, en die hebben wel modificaties gekregen die de '97er niet heeft...
lekker knallen op de TL1000S, en af en toe sleutelen, hoort erbij., mooi werk!!!

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 14 mei 2006, 14:31

Als ik me niet vergis heeft een '97 model bijvoorbeeld geen ontluchting op het achterste cilinderkopdeksel. Mijn TL-R heeft dat bijv wel standaard :)
The coolest car alarm tester by far - TL1000

V-TWim

Berichtdoor V-TWim » 14 mei 2006, 21:29

Heb eerst een '97er gehad en nu een 2001 TLS met WP vering. Ook de '97 stuurde goed nadat ik de vering had veranderd (zie andere topic). Maar de WP vering is echt een grote stap vooruit. Ook voor gewoon straatgebruik. Dus als je de kans krijgt om er een te kopen met aangepaste WP/Technoflex/Bitubo of anders te kunnen kopen zou ik die kans niet laten liggen.... Het verschil in trekkracht is minimaal. Tenminste als je er een TRE onder zet. Bij een '97 er hoeft dit niet. (Is niet begrensd in de 1e 3 versnellingen). Zorg wel dat je een proefrit kunt maken. Als ik een motor koop: Geen proefrit = geen deal. 'T gaat tenslotte om een hoop pecunia niet? En wees heel kritisch met de koppeling..... ;)

Shift00

Berichtdoor Shift00 » 15 mei 2006, 07:18

Ik bevind me in hetzelfde schuitje als de ts... Maar kijker minder negatief tegenaan: Op de gescheurde frames na zijn alle punten toch redelijk goed te verhelpen? Als je het bekijkt als aandachts/reparatiepunten... Een 97er is ook ouder en heeft meestal meer kms dan een 2001 model. Dat de koppeling slipt kan ook slijtage zijn en dit is opzich goed te verhelpen lijkt mij. Je koopt ze voor een hoop minder. Stel dat je voor 1000,- moet repareren dan ben je vaak nog goedkoper dan wanneer je een later model koopt waar je vaak ook weer aan moet investeren voor de bekende TRE. Na aankoop heb je meestal toch nog wat bijkomende kosten om dingen naar je/jouw eigen persoonlijke smaak te maken.

Het puntje "bijgeluiden rotatiedemper" komt dat door speling/slijtage? En is dat te verhelpen?

V-TWim

Berichtdoor V-TWim » 15 mei 2006, 08:17

Even voor de duidelijkheid; Eeen TRE koop je hier voor 55 eurie. En als je electrotechnisch gezien een beetje handig bent kun je 'm zelf maken. Ik heb 'm gekocht........ ;)

Had een link geplaatst, werkt niet. Dan maar zo: Zoeken op aan/uit effect of retard (zoeken in tekst) onder Suzuki. Vindt je 'm wel. Gozer zit in Bodegraven.

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 15 mei 2006, 09:20

Shift00 schreef:Ik bevind me in hetzelfde schuitje als de ts... Maar kijker minder negatief tegenaan: Op de gescheurde frames na zijn alle punten toch redelijk goed te verhelpen? Als je het bekijkt als aandachts/reparatiepunten... Een 97er is ook ouder en heeft meestal meer kms dan een 2001 model. Dat de koppeling slipt kan ook slijtage zijn en dit is opzich goed te verhelpen lijkt mij. Je koopt ze voor een hoop minder. Stel dat je voor 1000,- moet repareren dan ben je vaak nog goedkoper dan wanneer je een later model koopt waar je vaak ook weer aan moet investeren voor de bekende TRE. Na aankoop heb je meestal toch nog wat bijkomende kosten om dingen naar je/jouw eigen persoonlijke smaak te maken.

Het puntje "bijgeluiden rotatiedemper" komt dat door speling/slijtage? En is dat te verhelpen?

Ik heb net van het weekend mijn rotatiedemper gedemonteerd en repareerd. Het bleek dat de demper geen stikstof meer bevatte. Ook zat er vuil in (???) Dit alles gereinigd en opnieuw gevuld met olie. Moet alleen nog de zaak op stikstof zeteen en kijken of hij lekt, dan weet ik of ik het goed gedaan heb. De rotatiedemper is een compex stukje techniek. Ik heb zelf de cartridge aangepast naar mijn gewicht. Ben benieuwd wanneer ik er mee kan rijden wat het effect is. Voor geintresserden kan ik er wel een uitleg van schrijven, ik heb foto's van elke stap genomen. :p

Groeten MArc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

zoekzoekie
Contacteer:

Berichtdoor zoekzoekie » 15 mei 2006, 19:44

Shift00 schreef:Stel dat je voor 1000,- moet repareren dan ben je vaak nog goedkoper dan wanneer je een later model koopt

zoveel geld heb ik dus niet om te repareren, anders had ik wel een 98-er gezocht ;)..

maar ga donderdag kijken bij een 97-er en mochten die modificaties gedaan zijn en het ritje verloopt naar wens dan word het zeker wel de tls..

ik houd sowieso rekening met een reparatie van 500 euro ofzo.. eventueel zou me pa me ook wel beetje willen matsen.. aardige ouders :D

ik heb al een hele waslijst met punten waar ik op moet letten, vooral op scheurtjes bij ophanging radiator, balhoofd en die demper..
kijken of de uitlaat dempers goed staan (ivm schuifschade/omvallen)..
en ga zo maar door..

heb al zin om daar te gaan kijken.. maar moet nog w8en tot donderdag avond.. :-(

Shift00

Berichtdoor Shift00 » 15 mei 2006, 20:06

Hoe kwam je erachter dat je rotatiedemper niet meer goed was?

Ik probeer erachter te komen waarom de Tl die ik wil kopen een soort van knarsend geluid maakt op klinkers/hobbelweggetjes. En bij aankoop van een motor heb je altijd wat kosten om de motor naar je eigen wens te maken. Een 97ér koop je in de 3000 en een 98ér zie je daarvoor (nog) niet...

V-TWim

Berichtdoor V-TWim » 15 mei 2006, 20:14

Kan het knarsende geluid ook een klapperend geluid zijn? Mijn '97 klapperde ook iets in het vooronder. Kwam doordat de veervoorspanning te hoog stond waardoor hij het asfalt niet mooi meer kon volgen als het wat hobbelig werd. Niet erg, gewoon de spanning naar beneden....

Shift00

Berichtdoor Shift00 » 15 mei 2006, 20:17

Zou zomaar kunnen want hij was erg stug afgeveerd en de verkoper wist niets over vering instellen... Ik had al besloten de gok te wagen en de fiets gewoon te kopen. Alles is te herstellen en uiteindelijke zal de fiets er alleen maar beter op worden.

tlh

Berichtdoor tlh » 15 mei 2006, 20:59

In het algemeen:
Kijk naar schade aan de vooras: schaafplekken en dergelijke. Bij een schuiver wordt die meestal niet vervangen: een as is relatief duur en je ziet er weinig van.
Kijk ook naar de trillingsdempers op de clipons. Neem een lijstje mee met framecodes: bouwjaar en land van herkomst is dan makkelijker vast te stellen. Lijstje heb ik niet bij de hand, maar zwerft vast wel ergens rond op MF.
Kijk ook naar oliepluggen met gaatjes: dan is ermee op het circuit geragd.
Vertrouw ook niet snel een fiets waarvan uiterlijke staat niet met de leeftijd klopt: een 1997 model met 40.000-50.000 km kan niet in een nieuwstaat te koop staan.

Er staan weinig mooie TLs te koop (behalve die van Rich, maar die is groen 8) ) op dit moment, maar met de kennis die je inmiddels hebt moet het lukken.

tlh

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 15 mei 2006, 21:31

[quote="Shift00"]Hoe kwam je erachter dat je rotatiedemper niet meer goed was?

Er kwam een steeds erger worded krakend geluid bij de achterkant vandaan als ik hem met de hand indrukte. Alsof het frame op scheuren stond. Was best verontrustend maar gelukkig bleek met het frame helemaal niets aan de hand (geen scheuren) Aangezien ik geen budget heb om een mooie WP veer erop te zetten heb ik een tweede handse gekocht (bedankt Victor!) en die eropgezet ondertussen kon ik mij uitleven op de defecte. :lol:

Groeten Marc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

zoekzoekie
Contacteer:

Berichtdoor zoekzoekie » 18 mei 2006, 15:42

ik ga vanavond bij 2 tl s motoren kijken..

beide= bouwjaar 97..
rode en een zwarte (zwarte is mooier 8) )
rode heeft minder km's (18.000)
rode is geimporteerd (vanuit duitsland).. gast is militair ofzo..
etc etc

op beide een test ritje maken,
beide motoren even op de volgende plekkej bekijken,

scheurtjes bij de rotatie demper (vlakbij schakel-pedaaltje)..
scheurtjes in het frame, bij balhoofd en radiator ophanging..

en tijdens het testritje handen even los,
de snelweg op (of 80km weg) snel optrekken,
letten op maffe geluiden, mocht dat lukken met zoon motor en leuke dmepers eronder hehe.. 8)

Terug naar “TLS”