TLS rebuilt

Alles over de TLS
f2ride2001

TLS rebuilt

Berichtdoor f2ride2001 » 05 sep 2009, 20:05

Even een nieuw topic geopend met een correcte titel: :mrgreen:

Zo, ik ben begonnen met het nalopen van alle delen van mijn "oude" motor. Deze worden allemaal zo goed mogelijk gemaakt.

Clipons gisterenavond gemaakt. Van beide waren de kunststofpinnen in de schakelunits afgebroken. Daardoor kunnen ze ronddraaien op de clipon. RVS busjes (5mm)gemaakt met M4 draad en in de kunststof delen gemonteerd. Alles schoon en met contactspray ingespoten en weergemonteerd. Zien er weer als nieuw uit.

Vanavond met de stoomreiniger aan de gang gegaan. Eerst de achterbrug (was echt zwart) met remmenreiniger zo goed mogelijk schoon gemaakt en daarna de laatste loodjes met de stoom reiniger. Het resultaat mag er zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Ohja, een GROTE TIP: loop de lagers na! Bij mij was er 1 lager met vrijwel geen vet erin gemonteerd met als gevolg dat deze vast geroest zat, de andere bleek nog keurig te zijn. Ik heb al eerder gemerkt (met de SV's ) dat Suzuki ERRUG zuinig is met vet! Kostte me weer een lager! :evil:

Verder wordt al het ijzerwerk, indien mogelijk, vervangen door RVS. Uiteraard gemonteerd met isolatie pasta! :mrgreen:

De bedoeling is om zo minitieus alles aan te pakken. Zal wel effe duren voor we klaar zijn :D Elke keer als ik weer wat klaar heb zal ik proberen een fotootje te posten. Lijkt me een leuk verslag.

Inmiddels zijn we ook aan het bekijken (samen) wat we doen met de kleur. Ik vind deze eigenlijk wel de mooiste kleur:

Afbeelding

Dit is de kleur zoals de TLS in 2001 is geproduceerd. Deze is echter nooit in nederland geleverd want Nimag had destijds genoeg 2000 modellen op voorraad en de productie stopte in 2001. Deze kleur is alleen (voor zover ik kan nagaan) in Amerika/Canada/Australie geleverd. Ook dat is een rede om hier voor te kiezen. Betekend dat ik de kunststof delen moet laten spuiten en dat ik de wielen moet laten poedercoaten. Het is dezelfde kleur als de SV van Carolien. Kleurcode Y2C (candy blue)

Gisteren nog de injectie helemaal schoon gemaakt en de vlinderkleppen goed gangbaar gemaakt. Verder ook nog de steppies schoon gemaakt en gesmeerd. Ik heb hier geen foto's van gemaakt.

Moet nu alleen nog de motor schoonmaken en dan heb ik het wel gehad met delen die ik nog heb. Dan is het wachten tot dat de "nieuwe" motor terug is van de dealer dan kan die uit elkaar!

Wordt vervolgd 8) Marc

Groetjes Marc
Laatst gewijzigd door f2ride2001 op 19 okt 2013, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

f2ride2001

Re: TLS rebuilt

Berichtdoor f2ride2001 » 05 sep 2009, 20:06

Zo vandaag al weer veel gedaan. Hele voorkant eraf. Balhoofd vervangen. Was een beetje slecht geworden, maar ja wat wil, 12 jaar en 40k miles 8) Inmiddels van de dealer al een nieuw bandje en nieuwe voorvork keeringen en stofkappen gekregen.

Afbeelding

Verder nog een buitenlandse koplamp in de aanbieiding, alleen een beetje stuk. Vandaar dat gerammel in het vooronder 8)

Afbeelding

Afbeelding

Verder zaten er nog tal van andere dingen los of kapot. Zoveel mogelijk vervangen voor onderdelen van mijn oude TLS. Clipons van mijn motor. Na montage bleek dat de gaskabels van de 97er anders zijn daan de 99er. Dus ook maar de injecte kelken vervangen. Ik had ze juist schoongemaakt. Dus ook meten TPS/synchroniseren/afstellen. Leuk werkje met een setje injectie kelken compleet los geweest. :evil: Maar jullie kennen me, inmiddels loopt alles als een zonnetje. Zelf stukken beter dan met de oude kelken! 8)

Na een hele dag pielen zit in ieder geval de voorkant weer netjes in elkaar. Met mijn oude kroonplaat/slot/clipons/ruitjes/teller/remmmen/stuurdemper...... \:D/

Afbeelding

Afbeelding

Zou nog bijna het nieuwe smoeltje vergeten :roll:

Afbeelding

Nou de motor begint er weer een beetje op te lijken. Morgen eens kijken of ik de achterkant nog kan doen. Als ik zin heb.... 8)

Marc
Laatst gewijzigd door f2ride2001 op 19 okt 2013, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Yoshimura RS3
Afbeelding

nikkootje
Contacteer:

Berichtdoor nikkootje » 05 sep 2009, 21:05

=D>

Het lelijke ruitje is foetsie \:D/
De blauwe kleur is ook mijn favoriet na rood...erg mooie kleur.
En die keerring was inderdaad aan vervanging toe. Had nikkootje al gezien op 1 van je aankoopfoto's, maar k'wist dat dit goed zou gaan komen :lol:
plezier in het leven begint bij een TL... verdriet soms ook!

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 07 sep 2009, 01:48

Dat ziet er weer goed uit! Gaat het met je lichamelijke onderdelen ook zo goed?
The coolest car alarm tester by far - TL1000

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 07 sep 2009, 20:11

Loki schreef:Dat ziet er weer goed uit! Gaat het met je lichamelijke onderdelen ook zo goed?

Nou dat gaat nog lang niet zo snel als ik zou willen :( Met name stuitje is errug vervelend :( want ik kan eigenlijk niet goed zitten.

Dan maar staand sleutelen. Krijgt mijn hand tenminste ook wat oefening :D En dat gaat helemaal niet slecht zoals je kunt zien.

Marc
Yoshimura RS3
Afbeelding

Cubic Rules

Berichtdoor Cubic Rules » 07 sep 2009, 23:30

Je bent alweer lekker bezig kerel. Ziet er goed uit! Bizar schoon hoor, durf je er nog wel mee te rijden? (vanwege het straatvuil hoor).
XL600R XJR1200 XL500S XJR1300SP XT600E FJ600 TL1000S'99 R100GS/PD TL1000S'97 SV650N GS1000G GSXR 1100W DR650RSE Gorilla125 TL1000R GS450L Bandit-1127 Cagiva V-Raptor XJ650 GSX1100G KLX650C SV1000S DR750S VTR1000F 600SS FZS1000 NTV650 GSX750E DR800 SV1000S

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 13 sep 2009, 15:50

Zo, afgelopen tijd weer e.e.a. gedaan. als eerste de schuur opgeruimd en om daarna mijn werkplek eens op te ruimen.

Een kijkje in mijn "keuken"

Afbeelding

Gisteren ook mijn radiateur weer mogen ontvangen. Deze heb ik laten opknappen bij Hartgers radiateuren in Zutphen. Een echte aanrader. Hij heeft mijn radiateur weer in model gebracht en keurig netjes schoongemaakt en zwart gespoten. Nog even op druk getest of ie lek was en dat was ie gelukkig niet. Hele reparatie incl verzendkosten terug kostte mij 40 EURO. :) Ben blij dat er nog zulke vakmensen zijn!

Afbeelding

Vanmorgen de hele ochtend met een schuurpapiertje mijn uitlaten schoon geschuurd. Lekker werkje :( Wel fijn als je dit kunt doen onder de terras afkapping terwijl het buiten regent. :D Gezien dat de uitlaat toch nog even het betonblok geraakt heeft. Gelukkig maar een heel klein stukkie.

Afbeelding

Meteen ook met lange bouten bevestigingen gemaakt zodat ik de uitlaat beter kan hanteren tijdens het spuiten.

Afbeelding

Overigens het viel met op dat er in deze uitlaat een plaats is voorzien voor een lamda sonde! Keurig vlak en de correct diameter en hoek!

Afbeelding

Na het schuren, goed schoonmaken en spuiten zien ze er zo uit:

Afbeelding

Daarna nog een lekker werkje :( Jiffy helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt, gesmeerd en weer in elkaar. Zo zag hij dus eruit toen ie nieuw was!

Afbeelding

Zoveel mogelijk worden de onderdelen weer zo goed als mogelijk nieuw gemaakt. Verder zijn alle overige delen (zoals uitlaatpakkingen etc) nu binnen en kan ik de ombouw van de motor gaan plannen!

Wordt vervogld.

Marc
Laatst gewijzigd door f2ride2001 op 19 okt 2013, 20:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Yoshimura RS3
Afbeelding

stuiterbal

Berichtdoor stuiterbal » 13 sep 2009, 16:22

mooi werk man, wat voor verf heb je je uitlaat gespoten???
van A naar zuzuki.

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 13 sep 2009, 16:29

stuiterbal schreef:mooi werk man, wat voor verf heb je je uitlaat gespoten???

Speciale uitlaat verf 800C. Deze moet je erop spuiten, laten drogen en daarna verwarmen tot minimaal 160C. Niet zo'n probleem met een TLS :D Rookt wel, in eerste instantie, enorm. Bij de GS zag je het in de hele straat :D Daarna lijkt het alsof de verf een soort keramische coating wordt door de hitte!

http://www.louis.de/_3093a355292ffcc44e4ac9b94172b1110a/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=&wgr=0&list_total=1&anzeige=0&artnr_gr=10004960

Marc
Yoshimura RS3
Afbeelding

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 25 sep 2009, 21:02

Nou, vandaag even een dagje off genomen. Eersgisteren mijn collega verloren. 39jaar en dan een hartstilstand :( Was even toe aan rustgevend sleutelen.

Besloten om de TLS nog maar even onder handen te nemen. Dus uit elkaar dat ding.

Afbeelding

Oude motor

Afbeelding

Hoe zo vuil

Afbeelding

Na 4(!!) spuitbussen remmenreiniger was het resultaat eindelijk bevredigend:

Afbeelding

Dan links de "nieuwe" en rechts de "oude" \:D/

Afbeelding

Resultaat van vandaag.............................

Afbeelding

Morgen maar weer eens verder kijken :D Was een lekker "therapeutische" dag.

Marc
Laatst gewijzigd door f2ride2001 op 19 okt 2013, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Yoshimura RS3
Afbeelding

nikkootje
Contacteer:

Berichtdoor nikkootje » 25 sep 2009, 21:40

Lekker bezig Marc =D>
Minder leuk te lezen van je collega, en nog zo jong :cry:
Als je morgenmiddag ook nog aan het "prutsen" bent, moest ik maar eens langskomen om te inspecteren :idea: , want mijn TLS moet natuurlijk wel de schoonste blijven he!

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 25 sep 2009, 21:43

nikkootje schreef:Lekker bezig Marc =D>
Minder leuk te lezen van je collega, en nog zo jong :cry:
Als je morgenmiddag ook nog aan het "prutsen" bent, moest ik maar eens langskomen om te inspecteren :idea: , want mijn TLS moet natuurlijk wel de schoonste blijven he!

Je bent van harte welkom, En je weet het, de koffie staat bruin!

Marc
Yoshimura RS3
Afbeelding

nikkootje
Contacteer:

Berichtdoor nikkootje » 25 sep 2009, 21:47

Oké, regelen we even verder via wisper-mode.

nikkootje
Contacteer:

Berichtdoor nikkootje » 26 sep 2009, 19:29

Het was een lekker bakkie Marc =D>
Je motor ziet er nu zéker schoner uit......de mijne is na de terugreis helemaal voorzien van de nodige insecten.... :evil: Begrijp je nu waarom ik zo weinig km maak?

Hier nog een lijst met kleurcodes incl. de omrekencodes naar color-rite als ik het goed begrepen heb? Onze suzuki kleur is marble italian red = 28V en natuurlijk de snelste :-"

http://www.tl1000.de/images/faq/allgeme ... _table.jpg

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 26 sep 2009, 21:26

f2ride2001 schreef:Besloten om de TLS nog maar even onder handen te nemen. Dus uit elkaar dat ding.

Zo, dat is nog eens schoonmaken! Alleen wees je wel een beetje voorzichtig met die remreiniger? Als je het mij vraagt is het regelrechte troep! Vier spuitbussen remreiniger.. volgens mij kun je daar een afgeladen koffieshop nog mee weg laten vliegen :roll:

Zie ook: http://www.brewracingframes.com/id75.htm

Met een borsteltje (afwas/tanden/nagel) en een sopje kom je ook al een eind. Behalve voor de dikke vette smurrie dan..
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Terug naar “TLS”