velocity stack of bellmouth monteren ?

Voor al je technische vragen over je TL
loebassie
Contacteer:

velocity stack of bellmouth monteren ?

Berichtdoor loebassie » 20 aug 2017, 19:53

even een vraagje, herinner me het wel dat ik het ooit ergens gelezen heb, maar kan er maar weinig over vinden.

airbox van de R heeft zogenaamde velocity stacks om de aanvoer van lucht in de throttle body te optimaliseren. maar deze zitten ook vast aan de throttle bodies (zonder rubbers) door het luchtfilter.

een airbox van een s heeft enkel rubber waarmee de airbox aan de throttle bodies vast zit. maar niet de zgn. velocity stacks. waardoor de aanvoer van lucht ook minder geoptimaliseerd is. die zuigt de lucht aan vanaf de 'vlakke' bodemplaat van de toch al de kleine airbox.

zouden die van een R in de airbox van een S gefixed kunnen worden?

alle moderne motoren hebben wel een soort van velocity stack (zelfs dual velocity stack) om die aanvoer de optimaliseren, behalve de S niet, daar zal dus nog wel (relatief goedkoop) wat winst in pk of koppel te behalen zijn toch.. of denk ik daar te simpel over :-s

alle input is welkom !
TL1000S gehad.. nu alweer op #4
self-claimed modern day tls savior

loebassie
Contacteer:

Re: velocity stack of bellmouth monteren ?

Berichtdoor loebassie » 20 aug 2017, 21:20

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 20 aug 2017, 21:31

Hey Bas,

Die kelken had ik een jaar geleden ook al van iemand overgenomen, zelfde idee, ze in de S te laten plaatsen. Bij Pajic deden ze er wat 'gewoontjes' over, het zal het karakter wat veranderen, niet extreem veel vermogen terug vinden. Denk dat alle hulp om de zuurstof zo mooi mogelijk naar binnen te krijgen, niks geen overbodige luxe is.

Heb jij zo'n tab om draad te snijden? Idee om ze allebei tegelijk te doen, met z'n tweeën bedenk je meer dan....

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 21 aug 2017, 01:55

Zonde van de moeite of je moet het willen doen onder de noemer van beetje hobby aan de motor.

Als je naar de fabrieks race box kijkt. die heeft een schot staan om de lucht boven in de box te duwen. En een grote kelk om de body heen....

Bij een andere heb ik zo een carbon bak waar je tank op past.... maximale inhoud... verschil is niet exact te zeggen omdat de motor eronder niet helemaal meer volgens boekje is, maar ik durf te zeggen de totale invloed op het geheel wellicht 2 pk zal zijn.

en zo moet je dus ook kijken naar de modificatie jij over hebt. in het geheel kom je niet eens aan een meetbaar verschil omdat elke operator van de dyno niet eens zelfde waarde gebruikt..

tenzij ze het zelf gedaan hebben dan draaien ze zo aan de knoppen dat je het "ziet"

Maar kwaad kunnen doet het niet en als het je helpt met een kist bier je terug te trek in de schuur zeker doen.

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 21 aug 2017, 02:09

Gewoon proberen.. baspoorten voor luidsprekers hebben soms soortgelijke vormen en kun je misschien zo in de airbox plakken. Moet wel zeggen dat de S gasklephuizen vrij lang zijn. En er zijn er ook die ze hebben ingekort, iets grotere ingreep.. is wel info over te vinden volgens mij.

In vergelijking met een R zijn de injectoren van een S vrij achterhaalde techniek (2 gaats ten opzichte van 2x4 gaats in de R). Doet denk ik ook wel wat. Dat idee heb in elk geval als ik naar sommige TL's luister, dan loopt een R toch net iets makkelijker op de 1 of andere manier.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 21 aug 2017, 09:05

Hoi Loki,

Zijn de injectoren uitwisselbaar, bedoel, zou je de injectoren van een R kunnen gebruiken op een S? Waarschijnlijk zal ik haar gelijk weer bij Tovami neer moeten zetten.
De reinigingsprocedure zoals ik die met terpentine had uitgevoerd, had ook al behoorlijk effect, vooral op de auto. Denk dat als je een injector met twee extra gaten kan gaan gebruiken, het zeker effect zal hebben.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

loebassie
Contacteer:

Berichtdoor loebassie » 21 aug 2017, 11:05

Rinidpp schreef:Hey Bas,

Heb jij zo'n tab om draad te snijden? Idee om ze allebei tegelijk te doen, met z'n tweeën bedenk je meer dan....

Rini

met z'n tweeen is wel zo gemakkelijk idd ja.. Nee ik heb geen tab, maar mijn insteek was ook - na het zien van diverse foto's, waar duidelijk nog een kier tussen velocity stack en throttle body te zien is - om deze opstaande bevestiging vlak te slijpen, waardoor de VS wat verder in de TB zakt (theoretisch allemaal hé - dit kan ik pas beoorderdelen/nameten als ik ze in me handen heb) om ze vervolgens vanaf de onderzijde vast de 'poppen' met gasdichte popnagels. :-k

TLRTwins schreef:Zonde van de moeite of je moet het willen doen onder de noemer van beetje hobby aan de motor.

Maar kwaad kunnen doet het niet en als het je helpt met een kist bier je terug te trek in de schuur zeker doen.

idd twins, tis hobby en met bier in de schuur is het altijd goed 'toefen' en mooiste is inderdaad; baat het niet, het schaadt in dit geval ook niet.
mischien de airbox nog wat vergroten, door echt de mod uit te voeren i.p.v. enkel flapper verwijderen en gat verruimen :-"

Loki schreef:Gewoon proberen.. baspoorten voor luidsprekers hebben soms soortgelijke vormen en kun je misschien zo in de airbox plakken. Moet wel zeggen dat de S gasklephuizen vrij lang zijn. En er zijn er ook die ze hebben ingekort, iets grotere ingreep.. is wel info over te vinden volgens mij.

langer voor koppel, korter voor pk's .. zeggen ze, maar dat is wel afhankelijk van aantal factoren (openingtijd inlaatklep oid )
zover ga ik allemaal niet hoor. Mischien dat ik voor de fun, die airbox beplak met goud- of zilverkleurig hitte reflecterende tape :D

en ik twijfel nog serieus om zoiets is https://www.google.nl/search?source=hp&q=ktm+back+pressure+valve&oq=ktm+back+press&gs_l=psy-ab.3.0.0i22i30k1l3.657.8197.0.9329.14.14.0.0.0.0.239.838.13j0j1.14.0....0...1.1.64.psy-ab..0.14.832...0j0i131k1j0i10i19k1j0i19k1j0i22i10i30k1j0i22i30i19k1.kg_cSnN_KoY te plaatsen. :-k

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 21 aug 2017, 12:35

Wat zou die 'Back pressure valve' moeten bewerkstelligen? Nog meer druk in het luchtfilter?

Rini

loebassie
Contacteer:

Berichtdoor loebassie » 21 aug 2017, 14:46

nee volgens mij niet.. denk minder zooi in je luchtfilterhuis, tis bij de '97-ers gewoon een rubber pijp loodrecht vanaf je carter naar je airbox..

ik zou het eigenlijk verder ook niet weten, maar er zij n er meerdere die het hebben op allerlei soorten motoren

*me voelt zich wel een kudde dier

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 21 aug 2017, 14:59

het wiel uitvinden als de oplossing voor handen is... dat zegt ook iets hoor. 8)

Mike88

Berichtdoor Mike88 » 21 aug 2017, 16:23

Heb ze er ook in geplaatst, puur voor de hobby inderdaad k had niks te doen tijdens de winter. Heb alle info van tlzone af geplukt en de bellmouths besteld bij de dealert. K merk geen verschil met de 'normale' airbox mod die ik daarvoor had. Een test bank zal t verschil misschien merken. De Duitsers hebben er op hun forum complete topics over geschreven, de voorste moet iets ingekort worden in lengte zeggen zij bijvoorbeeld..

Enjoy
EVIL TWIN SUPERBIKE

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 21 aug 2017, 20:25

Rinidpp schreef:Zijn de injectoren uitwisselbaar, bedoel, zou je de injectoren van een R kunnen gebruiken op een S? Waarschijnlijk zal ik haar gelijk weer bij Tovami neer moeten zetten.
De reinigingsprocedure zoals ik die met terpentine had uitgevoerd, had ook al behoorlijk effect, vooral op de auto. Denk dat als je een injector met twee extra gaten kan gaan gebruiken, het zeker effect zal hebben.

De injectoren van een S zijn niet direct uitwisselbaar met die van een R. Die van een R zijn compacter en hebben samen ongeveer de capaciteit van 1 TLS injector. Zou je de TLS injector vervangen door een modernere met dezelfde capaciteit, blijft in theorie je mapping ongewijzigd.

Er is wel wat te vinden over het upgraden van de TLR injectoren door ze vervangen met CBR1000 injectoren. Die hebben 8 gaatjes, meen ik. Er is van alles over te vinden op internet, bijvoorbeeld welke kleur welke capaciteit opbrengt.. best interessant.

loebassie schreef:nee volgens mij niet.. denk minder zooi in je luchtfilterhuis, tis bij de '97-ers gewoon een rubber pijp loodrecht vanaf je carter naar je airbox..

Bij de meeste '97S'en was het alleen zo'n simpele pijp carter ventilatie naar de airbox. Mag hopen dat je het er zelf niet meer tussen hebt zitten :p
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Mike88

Berichtdoor Mike88 » 21 aug 2017, 20:51

Ik heb die simpele rubberen slang er op zitten maar wel n kurkdroge airbox.. not done? :-k
EVIL TWIN SUPERBIKE

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 21 aug 2017, 20:58

als het niet kapot is afblijven. als het goed werkt afblijven.

als het droog is dan is het goed

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 21 aug 2017, 21:00

Als je niks aan je mapping doet dan ga je dus uit van een betere verneveling om een betere explosie te krijgen.

Terug naar “TL Techniek”