start probleem

Voor al je technische vragen over je TL
loebassie
Contacteer:

start probleem

Berichtdoor loebassie » 30 apr 2017, 21:10

oké gastûhe ik heb jullie hulp even nodig..

de hele dag geen problemen, totdat ik bij de ene laatste stop aan kwam. daar kwam ik nooit meer weg. ik hoorde de startmotor heel even draaien maar de tl sloeg niet aan.. de daarop volgende startpoging hoorde ik het relais flink tikken onder het zadel maar de startmotor zelf draaide niet.

ik dacht: te weinig accuspanning. maar ook met behulp van starthulp sloeg deze niet aan.
naar huis, ander startrelais ertussen nog steeds het zelfde: tikken maar geen ronddraaiende startmotor.

toerenteller sloeg wel uit, iets wat normaal niet gebeurt met starten. zou er ergens kortsluiting zijn of zit het probleem in de startmotor ? of kortsluiting in de startmotor ?!

kan ik deze gewoon verwijderen dmv 2 moeren 8mm te verwijderen, zonder dat er olie uitlekt ?
misschien de koolborstel's versleten ?

ik heb serieus alles gecontroleerd en weet het niet meer.
- tipover check
- standaard relais check
- contactspray op alle connectors check
- alle zekeringen check
- koppelingschakelaar check
- benzine pomp draait gewoon
-
iemand een goed idee om te controleren

zou het de spanningsregelaar kunnen zijn of heeft deze geen functie met starten ?
TL1000S gehad.. nu alweer op #4
self-claimed modern day tls savior

TLRTwins

Re: start probleem

Berichtdoor TLRTwins » 30 apr 2017, 21:58

Als je gewoon de 12V op de startmotor zet dan weet je of deze rond gaat.

hoef je ding er niet uit te trekken.

loebassie
Contacteer:

Berichtdoor loebassie » 30 apr 2017, 22:07

en dat kan gewoon met een lange kabel vanaf de plus op de accu naar aansluiting op startmotor met de startmotor op zijn plek ?

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 30 apr 2017, 22:25

Typisch probleem bij (vooral)mijn VFR800FI : defecte SR (oude type, geen MOSFET), batterij gaat hierdoor stuk en gedaan met de pret.
Als je loodaccu té diep ontladen geraakt krijg je hem niet meer goed.
Dus ik vrees zowel batterij als SR om zeep.
Beide ook onlangs vervangen op de TLS.
Yuasa YTX12-BS heb ik iets van een 45 euro voor betaald, Electrex RR62 SR (MOSFET) rond 100 euro.

Groeten

Dvis

Berichtdoor Dvis » 30 apr 2017, 22:29

Als je een startmotor moet hebben dan geef je maar een gil.. heb ik nog wel liggen
Grtsz Dvis :D

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 30 apr 2017, 23:10

loebassie schreef:en dat kan gewoon met een lange kabel vanaf de plus op de accu naar aansluiting op startmotor met de startmotor op zijn plek ?

Ik ben geen monteur maar ik hrb ze bij ons zo wel eens even zien testen. Zou enkel geen half uur doen.. net als schroevendraaier over je relais is allemaal geen SOP maar snelle check gelijk antwoord.

loebassie
Contacteer:

Berichtdoor loebassie » 30 apr 2017, 23:16

@ tjoe.. accu is goed, zat 12.7 in maar zelfs met starthulp draaide de startmotor niet. spanningsregelaar zou kunnen, maar die heb je niet nodig om te starten (dacht ik) enkel om de spanning van de dynamo om te zetten naar laadstroom en elc.systeem

@dvis.. als het daar aan ligt: pm maar een richtprijs wat ie eventueel moet kosten.

@ tlr.. had hem al kortgesloten op het relais maar de startmotor draaide toen niet, dacht eigenlijk dat dat kwam omdat het contact uit stond :-k

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 01 mei 2017, 09:10

Frans,
Neem een andere accu, van bijvoorbeeld je auto en probeer het daarmee direct op je startmotor. Als die dan nog niet rond gaat dan heb je je probleem gevonden.
Kans dat je eigen accu uit de motor een opdonder heeft gekregen is aanwezig.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

loebassie
Contacteer:

Berichtdoor loebassie » 01 mei 2017, 11:40

check ga ik vanavond ook proberen

loebassie
Contacteer:

Berichtdoor loebassie » 01 mei 2017, 20:45

oké.. dus de startmotor draait als een malle op de 12v autoaccu. En draait zachtjes rond op de 12v motoraccu. voor de zekerheid open gemaakt: koolborstel 98% perfect, geen koolstof aanslag of dergelijke. wel even met de compressor vrij gemaakt van het kleine beetje koolstof.

dus toch de accu :-k das toch vreemd omdat ie toch netjes zijn voltage afgeeft. en starthulp/diagnose ding geen foutmeldingen geeft en percentage netjes weergeeft.. maar met de starthulp wilde deze ook niet starten.

voor de zekerheid; hoe sluit ik een defecte spanningsregelaar uit ? start ie dan wel met een nieuwe accu ? maar laadt ie teveel bij of brandt ie dan gelijk de accu weer door. ik had namelijk een plusmod erop gemaakt (helemaal conform de how-to) en die zekering was niet doorgebrand. en lade netjes bij op 14.2. zonder deze mod op 13.3 ?!

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 01 mei 2017, 21:03

OK, so far so good.
Als je nu een nieuwe accu plaatst en je vervangt de SR niet dan is de accu zó weer om zeep.
Enkel de SR heeft ook geen zin met een kapotte accu.
Dus ik kom terug op mijn eerdere suggestie : beide vervangen.
Ik ben ook wel posts tegengekomen van mensen die idd beide hadden vervangen en toch weer in de problemen kwamen.
Pas nadat ze én de SR én de accu én de alternator (in Nederland zegt men de dynamo) hadden vervangen werkte alles weer zoals het moest.
Voor de volledigheid : dit was niet bij een TL.
Ik blijf het volgen.

Groeten

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 01 mei 2017, 21:16

Moet de eerste dynamo nog zien sneuvelen op een TL.

Je maat hier op forum wissel even de SR uit. Dan weet je het.

Fikser
Contacteer:

Berichtdoor Fikser » 02 mei 2017, 11:33

Heb lang geleden de SR kapot gehad, meestal geeft hij dan te weinig laadspanning. Echter bij de vervanger ging het de andere kant op (aftermarket) en fakkelde de cockpit en de accu uit. Gek genoeg geen problemen met de kabelboom maar goed, vond het wel genoeg zo :-#
Vorig jaar was mijn accu na de winterperiode volledig ontladen, met de acculader toch weer op spanning gekregen en wat mee gereden, leek allemaal weer prima in orde. Hij liep alleen wel snel af, dus dacht gelijk weer aan de regelaar. Gewisseld met reserve exemplaar, zelfde resultaat. Nieuwe accu en alles weer in orde.

Misschien een plan om de nieuwe accu te plaatsen en de spanningsregelaar even los te koppelen van de accu. Motor starten en het voltage wat uit de spanningsregelaar komt te meten. Als ik je verhaal zo lees lijkt het er het meeste op dat de accu de boosdoener is.

Ohja, ook nog even meten als de SR weer aan de accu hangt ;)
Hoezo zijwieltjes??

loebassie
Contacteer:

Berichtdoor loebassie » 03 mei 2017, 12:58

nieuwe accu (motobatt) besteld..morgen binnen, zal vanavond de startmotor weer terugplaatsen en de rest monteren en aansluiten.

hopelijk is het daarmee opgelost [-o<

morgenavond weet ik meer :-"

loebassie
Contacteer:

Berichtdoor loebassie » 03 mei 2017, 21:20

it puzzle's me..

mbv draaiende auto, startkabels op de polen: niks (althans zelfde probleem, rikketikketik niks)
maar.. met de minkabel op het frame (en bij de auto gewoon op de polen) is het starten en lopen [-o<

hok stationair laten draaien, voltmeter erop slechts 10v laadspanning (de laadmod was er toen wel tussen uit en alles werkte dus via kabelboom) licht aan resulteerde in een niet opstartende xenon, en met groot licht erbij sloeg de motor weer af. :-k

oké feit.. de accu is ruk, maar is er ook een ander probleem, misschien met de massa? aangezien de motor wel start met min op het frame en niet start met de min op de accu.

ik heb de massa nog helemaal gecontroleerd, schoongemaakt en opnieuw gemonteerd.

ik weet in ieder geval dat het niet motorische of mechanisch is, aangezien hij gewoon prima stationair draaide (met weinig laadspanning dat wel)

onze lieve heer k*t TL's :lol:

Terug naar “TL Techniek”