krakende achterbrug

Voor al je technische vragen over je TL
Dennis

krakende achterbrug

Berichtdoor Dennis » 07 jun 2016, 22:29

Wie heeft hier kennis van?
Mijn TLR van 99 heeft het probleem dat wanneer ik op de motor zit de hij enorm kraakt.
De rotatiedemper is nog in goede staat. Wat zou dit kunnen zijn?
Ik heb zelf het idee dat het bij de achterbrug vandaan komt.

Train

Re: krakende achterbrug

Berichtdoor Train » 07 jun 2016, 22:46

Over het algemeen is het de SOAS dat is de veer onder je zadel die kraakt meestal.
Keep calm and braaaaaap!! :badgrin:

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 07 jun 2016, 22:57

Had de mijne ook toen ik hem kocht ...
Even de scharnierpunten van de demper en de veer een spritz WD40 gegeven en sinds een jaar volledig kraakvrij.
Als je over een momentsleutel beschikt : kijk ook even of de bevestigingsbouten van de rotatiedemper op het correcte aanhaalmoment staan (50 Nm/5 kgm/36 lb-ft).
Scheuren van de ophangpunten is meestal het gevolg van verkeerd aanhaalmoment.

Groeten

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 08 jun 2016, 10:15

Heb al eens een gescheurde achterbrug gezien, bij het lager. En kapotte tuimelaar, ook bij het lager. Soas piept volgens mij, die zou ik wel met iets duns durven smeren. Kraken lijkt me van de lagers, dan moet de boel uiteen.

tsjoe007 schreef:Scheuren van de ophangpunten is meestal het gevolg van verkeerd aanhaalmoment.

Groeten

Volgens mij scheurt het alleen bij de S en als gevolg van een koude, stugge demper?
The coolest car alarm tester by far - TL1000

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 08 jun 2016, 11:10

Volgens een Suzuki dealer die beweerde veel ervaring te hebben met het TLS model was het scheuren in 9 van de 10 gevallen te wijten aan een verkeerd aanhaalmoment + verschillend aanhaalmoment van de 2 bevestigingsbouten onderling. Ben hierop voortgegaan omdat het me logisch leek : de rotatiedemper werkt volgens het torsieprincipe - grote "wringkrachten" dus. Als één en ander niet correct afgesteld is kan zo'n bevestigingsoog die krachten niet verwerken volgens mij.
Juiste redenering ?

Groeten

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 08 jun 2016, 19:12

Er is niets afstellen bij, wat betreft montage. Zou de boel loslopen, dan kan de boel bij lastwissel tikken en vast voor piekbelastingen zorgen. Lijkt me dat zulke speling niet onopgemerkt blijft.

Zelf geloof ik meer in het warme demper afstellen verhaal. Boel ferm dicht draaien om de kleine hoeveelheid warme olie nog te doen laten dempen. Bij de volgende rit wegrijden met koude, dikke olie die teveel demping geeft en zo bevestigingspunten veel hogere piekbelastingen geeft.

Of dat bij de R rot demper nog kan, zover dicht zetten, weet ik niet. Die gaan op dat punt volgens mij niet stuk..
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Terug naar “TL Techniek”