[Update] Leuke bijkomstigheid

Voor al je technische vragen over je TL
Rinidpp
Contacteer:

Re: [Update] Leuke bijkomstigheid

Berichtdoor Rinidpp » 16 jul 2016, 12:31

Samen met mijn motor buddy Johan, over de SR gesproken. Johan is een elektronicus ten voeten uit, ook een analist. Hij heeft de discussie gelezen en kwam bij me met het volgende:

Het zou best kunnen dat een andere spanningsregelaar het beter doet, zeker als je de oude niet na gemeten hebt op defecten. Zijn eerste reactie was dan ook, ben bang dat van de oude SR, de diodes defect zijn. We komen daar maar op één manier achter, dat is meten.

We hebben de TL op straat gezet, gezorgd dat de temperatuur netjes boven de 84-95 grasen was, het gas/vermogen naar 5k toeren gebracht en vast gezet. De kunst is om te elektrisch en visueel te meten hoe de TL op het toerental reageert als je verschillen aanbrengt, zoals alle verlichting in/uitschakelen, maar ook het gedrag zonder SR. Door de verlichting uit te schakelen, zie je dat er iets verschil in het toerental verschijnt, toeren worden iets verhoogd.
Bij het verwijderen van de SR, zie je totaal geen verschil, hoogstens op de accu spanning, er wordt tenslotte niet meer geladen. Ook het terug plaatsen brengt geen verschil. De conclusie van Johan is dan ook, een goede SR verwisselen door een nieuwe, wellicht iets modernere zal weinig of geen verschil geven.

Ook het laden van de accu gelijk gecontroleerd, continu de juiste spanning op de accu bij die 5k toeren, er wordt serieus geladen.

Johan heeft het me allemaal duidelijk uit gelegd, ben alleen niet in staat het te herhalen. Als er iemand is die meer uitleg wil, laat me het dan weten, zal dan Johan vragen het uit te leggen op het forum.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 16 jul 2016, 21:37

Yep, zo had ik het ook in gedachten.
Het blijft voor mij ook een raadsel hoor maar de feiten zijn wat ze zijn (gemeten op mijn fiets natuurlijk) en zonder andere mods/rijstijl/traject:
* oude regulator : meting over sommige geleiders (volgens WPH) duidt op fouten; na een rit van ongev. 150 km is de batterij 50% ontladen. Verbruik ongeveer 1:16,5
* nieuwe regulator : zelfde metingen duiden ook op fouten :-k maar na een rit van 150 km is de batterij op 45 sec terug op 100%. Verbruik is gedaald naar ongeveer 1:18
Batterij = identiek, stator = identiek, enkel S/R vervangen (ook geen charge mod dus).
Omdat de stator er ondertussen ook al 15 jaar heeft opzitten wordt die eind dit jaar ook gelijk vervangen door een nieuw exemplaar. Batterij is nieuw van begin dit jaar.

Groeten

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 14 aug 2016, 21:37

Tankbeurt gisteren : 1:18,8 ofwel 5,3 l/100km
Sinds de vervanging van de S/R is het gemiddelde verbruik nu 1:17,4 ofwel 5,8 l/100 km
Na de rit aan de lader : op minder dan 30 sec ging ie op "druppelstand".
Dus nog steeds heel tevreden hier en einde seizoen krijgt de Viffer ook een nieuwe S/R (momenteel loopt ie bij vlot maar rustiger rijden dan met de TL 1:15,2 ofwel 6,6 l/100 km ... dat moet lager kunnen :lol: )

Groeten

f2ride2001

Berichtdoor f2ride2001 » 15 aug 2016, 08:41

Rinidpp schreef:Samen met mijn motor buddy Johan, over de SR gesproken. Johan is een elektronicus ten voeten uit, ook een analist. Hij heeft de discussie gelezen en kwam bij me met het volgende:

Het zou best kunnen dat een andere spanningsregelaar het beter doet, zeker als je de oude niet na gemeten hebt op defecten. Zijn eerste reactie was dan ook, ben bang dat van de oude SR, de diodes defect zijn. We komen daar maar op één manier achter, dat is meten.

We hebben de TL op straat gezet, gezorgd dat de temperatuur netjes boven de 84-95 grasen was, het gas/vermogen naar 5k toeren gebracht en vast gezet. De kunst is om te elektrisch en visueel te meten hoe de TL op het toerental reageert als je verschillen aanbrengt, zoals alle verlichting in/uitschakelen, maar ook het gedrag zonder SR. Door de verlichting uit te schakelen, zie je dat er iets verschil in het toerental verschijnt, toeren worden iets verhoogd.
Bij het verwijderen van de SR, zie je totaal geen verschil, hoogstens op de accu spanning, er wordt tenslotte niet meer geladen. Ook het terug plaatsen brengt geen verschil. De conclusie van Johan is dan ook, een goede SR verwisselen door een nieuwe, wellicht iets modernere zal weinig of geen verschil geven.

Ook het laden van de accu gelijk gecontroleerd, continu de juiste spanning op de accu bij die 5k toeren, er wordt serieus geladen.

Johan heeft het me allemaal duidelijk uit gelegd, ben alleen niet in staat het te herhalen. Als er iemand is die meer uitleg wil, laat me het dan weten, zal dan Johan vragen het uit te leggen op het forum.

Rini

Als je dit gedrag wilt begrijpen zul je in de injectie computer moeten gaan kijken. Te in te spuiten hoeveelheid benzine wordt door vele factoren bepaald. Waaronder temperatuur en voltage. Ik heb er een 3d grafiek van, maar dat leg je niet effe in een berichtje uit.
De vraag is dan ook of dat nodig is.

Het voordeel van de mosfet regelaar is gewoon dat de warmte verliezen door de SR vele malen lager zijn en hierdoor ook de voedingsspanning hoger.
Of dit tot deze besparing leidt waag ik te betwijfelen. Er zullen nog meer factoren in het spel zijn. Feit blijft dat de masfet SR veel efficienter werkt dan de al tientallen jaren oude SR....

Marc
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

Mike88

Berichtdoor Mike88 » 24 nov 2016, 20:35

Heb 'm ook besteld,t was nodig! Samen met wat andere gadgets \:D/
EVIL TWIN SUPERBIKE

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 26 nov 2016, 12:35

Ook ik ben over, net besteld bij Japarts, geen verzendkosten en goede service, al best ervaring mee.

https://www.twowheelparts.nl/nl/onderho ... tml?page=5

Totaal €106

Volgende week gelijk omzetten, weet nu ongeveer wel wat het verbruik is, proberen in het staartje van 2016 nog wat kilometers te maken. Zal ook gelijk naar het laden van de accu volgen, de getallen van de vorige nog ergens staan.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 26 nov 2016, 13:39

Nu effe de resultaten afwachten :-k
Ik ben benieuwd.
Volgende week mijn nieuwe rubbers laten monteren daarna een dekentje erover en na de hectische feestperiode kan in januari het sleutelwerk weer beginnen ... \:D/

Groeten

Mike88

Berichtdoor Mike88 » 26 nov 2016, 14:54

Ik verwijder ook mijn charge mod kabels denk ik, laat het via de OEM kabels lopen icm de nieuwe mosfet RR.
Nadat ik de waardes eerst even bekeken heb natuurlijk.
EVIL TWIN SUPERBIKE

Turbo_Henky

Berichtdoor Turbo_Henky » 26 nov 2016, 18:03

Mike88 schreef:Ik verwijder ook mijn charge mod kabels denk ik, laat het via de OEM kabels lopen icm de nieuwe mosfet RR.
Nadat ik de waardes eerst even bekeken heb natuurlijk.

Een andere SR zal geen verandering brengen in de spanningsverlies over de OEM kabel.
Geniet nooit met mate

Mike88

Berichtdoor Mike88 » 28 nov 2016, 00:06

Voordat ik t er van af haal meet ik eerst alles even door hoor. Ben eigenlijk weer terug bij af, na de charge mod van 13.1 naar 14.1 gegaan en ben nu weer bij 13.2 beland. Ook zijn m'n knipperlichten sneller gaan branden na de charge mod..heb dus t gevoel dat t eventjes heeft gewerkt maar langzaamaan weer terug naar t oude is. Ben echt geen elektro held weet dus ook niet precies wat nou t probleem is. De spanningsregelaar was sowieso aan vervanging toe, eerst maar eens de resultaten bekijken na t monteren daarvan. Toch bedankt voor je info
Mike
EVIL TWIN SUPERBIKE

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 28 nov 2016, 08:36

Mike88 schreef:Voordat ik t er van af haal meet ik eerst alles even door hoor. Ben eigenlijk weer terug bij af, na de charge mod van 13.1 naar 14.1 gegaan en ben nu weer bij 13.2 beland. Ook zijn m'n knipperlichten sneller gaan branden na de charge mod..heb dus t gevoel dat t eventjes heeft gewerkt maar langzaamaan weer terug naar t oude is. Ben echt geen elektro held weet dus ook niet precies wat nou t probleem is. De spanningsregelaar was sowieso aan vervanging toe, eerst maar eens de resultaten bekijken na t monteren daarvan. Toch bedankt voor je info
Mike

Als jij een andere SR heb gemonteerd dan zit je weer vrolijk op 14+V.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

Mike88

Berichtdoor Mike88 » 28 nov 2016, 14:15

pedrodetski schreef:
Mike88 schreef:Voordat ik t er van af haal meet ik eerst alles even door hoor. Ben eigenlijk weer terug bij af, na de charge mod van 13.1 naar 14.1 gegaan en ben nu weer bij 13.2 beland. Ook zijn m'n knipperlichten sneller gaan branden na de charge mod..heb dus t gevoel dat t eventjes heeft gewerkt maar langzaamaan weer terug naar t oude is. Ben echt geen elektro held weet dus ook niet precies wat nou t probleem is. De spanningsregelaar was sowieso aan vervanging toe, eerst maar eens de resultaten bekijken na t monteren daarvan. Toch bedankt voor je info
Mike

Ik hoop het Peter! Ben benieuwd, verwacht t spul deze week binnen te hebben en te kunnen testen.
EVIL TWIN SUPERBIKE

Turbo_Henky

Berichtdoor Turbo_Henky » 28 nov 2016, 20:23

pedrodetski schreef:
Mike

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem. Na het uitvoeren van de modificatie startte de TL weer veel beter, maar nu wordt het weer steeds slechter. Ik heb nog niet meer gemeten, maar als voor jou die andere SR verbetering geeft dan ga ik het ook eens overwegen. Desniettemin verwacht ik niet dat het spanningsverlies door de kabels niet verminderd door een andere SR. Het kan wel zijn dat de nieuwe SR en hogere uitgangsspanning heeft en dat het daarom beter zal werken. Ik hoor het graag.
Geniet nooit met mate

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 28 nov 2016, 21:06

Mijn (Busa) motor maatje Johan, heeft me ooit geleerd, connectoren met vaseline te behandelen. Elke stekker die ik los haal op welke motor/fiets dan ook, wordt schoongemaakt. Hier heb ik kleine koperborstels voor. Dan (zuurvrije) vaseline erin, en dicht met die handel. Nooit meer corrosie/vocht/vuil, altijd goed contact.
Ooit kabelboom waar vanaf de accu 12,8V op stond, naar de koplamp gemeten, daar stond nog maar 11,2V. Alles wat er tussen zat, schakelaars gereinigd, vaseline, toen weer een kraakheldere koplamp, waar netjes 12,8V op stond. Slecht contact verprutst heel wat spanning en zorgt voor spetters en sputters in de elektronica.

Namens Johan.

Rini

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 28 nov 2016, 21:58

Bedankt Johan!
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Terug naar “TL Techniek”