[Update] Leuke bijkomstigheid

Voor al je technische vragen over je TL
Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 366
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20

[Update] Leuke bijkomstigheid

Berichtdoor tsjoe007 » 27 mei 2016, 22:38

In een ander topic heb ik mijn perikelen met de spanningsregulator uitvoerig beschreven.
Probleem is opgelost en de batterijlader heeft geen werk meer :lol:
Maar, ik ben iemand die graag met Excel werkt en tabelletjes maakt om gelijk wat in op te slaan en er dan wat formules op los te laten 8-[
Ieder zijn afwijking hé ;)
Kom ik tot de vaststelling dat :
1. de motor on-ge-loof-lijk beter "trekt" (heeft niks met een tabelletje te maken natuurlijk :lol: );
2. dat mijn brandstofverbruik fors gedaald is \:D/ (dit wél)
Waar ik tot vorige week om en bij de 6,5 l/100 km (1:15) verbruikte is dit sinds de nieuwe S/R gemonteerd is plots gedaald naar 5,4 l/100 km (1:18) !
En om alle twijfel bij mezelf weg te nemen heb ik enkele dagen flink wat gereden en goed aan het gas gedraaid en 3 tankbeurten later is het resultaat nog steeds tussen 1:18 en 1:19 ! BTW, er waren stukjes bij tussen 180 en 200 km/u #-o.
Vandaar de titel van mijn topic ... Had ik nooit verwacht.

Groeten
Laatst gewijzigd door tsjoe007 op 07 jul 2016, 13:57, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Turbo_Henky
Berichten: 1303
Lid geworden op: 28 mar 2006, 18:24
Locatie: Velp (Gld)

Re: Leuke bijkomstigheid

Berichtdoor Turbo_Henky » 27 mei 2016, 22:46

Wel bijzonder zeg dat je verbruik zo gedaalt is. Ik heb al wel eens een nieuwe (2de handse) regelaar gemonteerd en ik hou ook altijd het verbruik bij in excel, maar ik heb nooit dat verschil gezien!
Geniet nooit met mate

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 366
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20

Re: Leuke bijkomstigheid

Berichtdoor tsjoe007 » 27 mei 2016, 23:03

Ja, ongelooflijk vind ik.
Vandaar dat ik het hier effe in een topic zet : als er nog iemand op het forum ooit een nieuwe S/R monteert (Electrex RR62 bij Siccama Sales) en zijn verbruik eens noteert komt ie hopelijk aan dezelfde waarden.
Verder is er niks niemendal aan de fiets gewijzigd, enkel de S/R.
Heb wel eens ergens gelezen dat die MOSFETS minder warm worden en dat de bobijnen zo een sterkere vonk kunnen opwekken bij de bougies. Wat dan weer voor een betere verbranding zal zorgen.
Nog iemand ideetjes ?

Groeten

TLRTwins
Berichten: 938
Lid geworden op: 05 apr 2013, 23:12

Re: Leuke bijkomstigheid

Berichtdoor TLRTwins » 27 mei 2016, 23:54

:shock: Kwam niet verder dan 1 op 11 en dan had ik geen haast..

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5764
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: Leuke bijkomstigheid

Berichtdoor Loki » 28 mei 2016, 05:37

Uitermate fachinerend! Kan niet veel anders bedenken dan dat bij kleine gasopeningen en slecht te ontsteken mengsels nu wel ontsteking plaats vind. Kleine gasopening dus minder inspuiting. En dat zegt gelijk iets over de nieuwe Strom met twin spark.

Is die s/r plug and play?
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 366
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20

Re: Leuke bijkomstigheid

Berichtdoor tsjoe007 » 28 mei 2016, 09:32

Yep, is zó gepiept. Ook de gaten om de S/R op zijn metalen framebevestiging te monteren zijn perfect passend.
Was 114 euro incl. verzending naar België.
Als er ooit iemand een gelijkaardige plaatst hier ben ik zeer benieuwd naar de resultaten.
Ik blijf de metingen noteren en plaats eind volgende maand een update.

Groeten

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5764
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: Leuke bijkomstigheid

Berichtdoor Loki » 28 mei 2016, 15:53

Weet je toevallig welke warmtegraad bougies je erin hebt?
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 366
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20

Re: Leuke bijkomstigheid

Berichtdoor tsjoe007 » 28 mei 2016, 16:25

Originele bougies, NGK CR8E

Groeten

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5764
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: Leuke bijkomstigheid

Berichtdoor Loki » 28 mei 2016, 21:51

Top, bedankt!
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
Turbo_Henky
Berichten: 1303
Lid geworden op: 28 mar 2006, 18:24
Locatie: Velp (Gld)

Re: Leuke bijkomstigheid

Berichtdoor Turbo_Henky » 29 mei 2016, 19:18

Ik denk dat die MOSFET regelaar een swtched regulator is wat inhoud dat het een geschakelde voeding is welke veel efficiënter werkt dan de standaard liniare regulator. Bij een liniare regulator is de ingangsstroom gelijk aan de uitgangsstroom. Echter is de ingangsspanning veel hoger, afhankelijk van het toerental, tot 60v of zelfs nog hoger. De verschilspanning maal de stroom is het vermogen dat wordt omgezet in warmte. Bij 12V 1A ouput heb je een vermogen van 48V X 1A is 48W dat in warmte wordt omgezet. Dat is vermogen die door het blok gegenereerd wordt en dus brandstof kost. Bij een switched regulator wordt het vermogen efficiënter omgezet door het vermogen te regelen. Een normale efficiëntie is zo'n 70 tot 90% bij een switched regulator. Uitgaande van 12V 1A uitgangs zal bij 100% efficiëntie en een ingangsspanning van 60V de ingangsstroom 0.2A zijn, omdat het vermogen dan 12W is. Stel de efficiëntie is 80% dan is er een vermogen van 15W aan de ingang nodig zijn. Dan wordt er dus maar 3W in warmte omgezet.
Ik vermoed dat dit de oorzaak van de brandstof besparing zal zijn.
Als de besparing werkelijk zoveel is zal zo'n gerulator zichzelf dus terug verdienen :idea:
Geniet nooit met mate

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5764
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: Leuke bijkomstigheid

Berichtdoor Loki » 30 mei 2016, 00:26

Kijk, zo leer ik elektra misschien nog eens begrijpen! :D

Om 80 km/u te rijden denk ik dat er al snel een pk of 6 a 7 nodig is, dat is richting de 5000 watt. Dat het scheelt in verbruik geloof ik, maar ik denk dat er nodig is?
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
Mike88
Berichten: 458
Lid geworden op: 04 aug 2015, 19:56
Locatie: ASSEN

Re: Leuke bijkomstigheid

Berichtdoor Mike88 » 04 jun 2016, 13:23

tsjoe007 schreef:Ja, ongelooflijk vind ik.
Vandaar dat ik het hier effe in een topic zet : als er nog iemand op het forum ooit een nieuwe S/R monteert (Electrex RR62 bij Siccama Sales) en zijn verbruik eens noteert komt ie hopelijk aan dezelfde waarden.
Verder is er niks niemendal aan de fiets gewijzigd, enkel de S/R.
Heb wel eens ergens gelezen dat die MOSFETS minder warm worden en dat de bobijnen zo een sterkere vonk kunnen opwekken bij de bougies. Wat dan weer voor een betere verbranding zal zorgen.
Nog iemand ideetjes ?

Groeten


Interessant! Heb je de charge mod ook uitgevoerd icm deze nieuwe spanningsregelaar, of heb je de bekabeling origineel gelaten en alleen de regelaar vervangen. Wat is de laadspanning na t vervangen bij verschillende rpm's dan? Ben aan n nieuwe spanningsregelaar toe en zit erover na te denken deze dus te halen
Laatst gewijzigd door Mike88 op 02 jul 2016, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
EVIL TWIN SUPERBIKE

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 366
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20

Re: Leuke bijkomstigheid

Berichtdoor tsjoe007 » 04 jun 2016, 14:05

Was van plan om de charge mod uit te voeren maar vermits met deze S/R wissel het laadprobleem opgelost is heb ik het maar zo gelaten. Niet te veel aan prutsen als alles goed werkt.
Maar ik blijf de laadtoestand én het verbruik de ganse maand juni monitoren en zal de resultaten hier op het forum delen met jullie.

Groeten

Gebruikersavatar
tsjoe007
Berichten: 366
Lid geworden op: 11 apr 2015, 18:20

Re: [Update] Leuke bijkomstigheid

Berichtdoor tsjoe007 » 07 jul 2016, 14:13

Zo, zoals beloofd geef ik mijn bevindingen qua verbruik en de werking van de nieuwe S/R die ik onlangs geïnstalleerd heb.

oude S/R : te lage meetwaarden, batterij raakte telkens leeg => vermoeden defecte S/R ; verbruik 1:15,8 (= 6,4 l/100 km)

nieuwe S/R : prima meetwaarden, batterij blijft op peil => S/R ok, alternator ok en batterij ok ; verbruik 1:17,4 (= 5,8 l/100 km)

Mijn eerste bevindingen qua verbruik bleken dus geen toeval te zijn \:D/
Vervanging S/R bleek een goede keuze en de bonus qua verbruik neem ik er graag bij. Rijstijl is identiek gebleven : aan de snelle kant (daar waar het kan en men het niet ziet 8-[ ) nooit roekeloos, géén mp3 in mijn oren of gps op het stuur ... enkel genieten van het gebulder dat uit de Deeptones komt.

Groeten

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5764
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: [Update] Leuke bijkomstigheid

Berichtdoor Loki » 07 jul 2016, 20:05

Prachtig! Beetje extra actieradius is super!
The coolest car alarm tester by far - TL1000


Terug naar “TL Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten