15W50 Olie versus shimbuckets

Voor al je technische vragen over je TL
Roy
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 mei 2005, 17:54
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Roy » 28 apr 2016, 18:09

Interessant! Ben benieuwd of hier een mooie oplossing uit gaat komen om eens fatsoenlijk de olie temperatuur te meten!

Grt,
Roy

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 456
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Rinidpp » 09 mei 2016, 11:56

Vanmorgen bij de post, grote doos met Japanse opdruk, Hmm, dan hebben ze dat snel geregeld, amper een week geleden besteld. Doos open, veel Japanse tekst op allerlei kranten.

Afbeelding

En daar was de plunjer, ziet er en netjes uit, maar ook professioneel spul, zit apart instructie bij met de aanhaal momenten. Plan de campagne maken, en.... word vervolgd.

Afbeelding

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Mike88
Berichten: 416
Lid geworden op: 04 aug 2015, 19:56
Locatie: ASSEN

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Mike88 » 12 jun 2016, 12:39

Hoe staat t ervoor met de olie thermo stick Rini?
EVIL TWIN SUPERBIKE

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 456
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Rinidpp » 12 jun 2016, 21:32

Hey Mike,

De banjobout past dus niet in het blok. Super kleine maat. Bij een leiding specialist neergelegd, hij maakt dan constructie waar de thermo stick in gaat passen, maar..... dan heb je wel de maatvoering nodig van de originele banjo bout die nu in het blok zit.
Dealers weten het niet, ook Nimag gecontact, weten het ook niet, staat niet gedocumenteerd. Bij Hans van Wijk zo'n banjo bout besteld, die lever ik dan af bij de leidingspecialist. Hij zal dan meten welke spoed er op de banjo zit. Denk dat dan snel iets gevonden zal worden, de thermostick het blok in verdwijnt, er olie temperatuur gemeten kan worden.
Ondertussen discussie gehad over de temperatuur van de olie, als deze boven in het blok zit, daar kan het misschien veel warmer worden doordat dit dichter tegen de explosie kern aan zit, hoe je dat daar zou moeten meten? Gat in het klepdeksel, gat boren en draad tappen in de bovenkant kop, gaat me eigenlijk toch wel wat ver.

Denk dat volgende week de banjo bout in mijn bezit is. Dan snel verder. Als er iets duidelijk is/word, is dit forum de eerste die het weet.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5736
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Loki » 13 jun 2016, 00:19

Temperatuur in de kop is ongetwijfeld t hoogst. Eens de olie terug bij je sensor komt, is de temperatuurpiek er vast af. Meten in de kop vind eigenlijk wel een goed idee. Het mooist zou zijn boven het olie afvoerkanaal. Daar is ook redelijk wat ruimte, alleen is dat onder een afgerond deel van het kleppendeksel.

Heb net gekeken, spul ligt hier los..als je behoefte hebt aan foto's..
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 456
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Rinidpp » 13 jun 2016, 11:29

Thanks Lodi,

Ben het daar ook mee eens, zal ook eens kijken in de kop van de TLS van mijn zoon. Die ligt nu ook open. De bussen zijn ter check naar Peter. Zodra die terug zijn, snel de boel weer dicht. Kan nu idd goed kijken of het mogelijk is, daar ergens een opening te maken waar de olie terug loopt naar het carter.
Probleem hierbij is dat de sensor niet in de lucht moet meten, maar in de olie. Denk zelfs dat het misschien nog beter is om onderin het blok de olie te meten, aan de andere kant is het allemaal zo dichtbij, dat de retourleiding naar de olie koeler een mooi compromis is. Daar de sensor permanent in de olie ligt.
Het mooie van een andere banjo is dat de originele banjo weer te plaatsen is, op een andere plek kan gaan meten. Vond ook al een aftapplug met een sensor, dat is dan toch weer dichterbij de plek waar de hete olie vandaan komt.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 456
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Rinidpp » 16 sep 2016, 20:24

Net terug van de tocht uit Italië, wat licht er op de mat, de olie aftapplug waar de temperatuursensor in past. Had gegokt dat die voor mijn vakantie binnen zou zijn, dan had ik nu meer gegevens over de olie temperatuur. M'n meisie heeft er afgelopen twee weken 3500km bij getikt, zonder een krimp, nah, alleen als je hard een pas naar beneden rijd, ze heerlijk knalt van plezier, de vlammen slaan er uit dan. Wat een feest.

Had op internet voor gebruik met een banjobout al iets gevonden. Besteld in Japan, geloof ook dat het in de UK wel vindbaar is. Misschien zelfs in NL. De set bestaat uit een meter, met mooie nette bekabeling en een sensor van het merk Kitaco. De bestelde banjo bout paste dus niet, helaas.

Afbeelding

Na lang zoeken, uiteindelijk in de NL een aftapplug gevonden die de zelfde draad heeft als de sensor, maar ook de draad voor het carter. Een M14 met 1/8 draad voor de sensor. Koste €10.

Afbeelding

Vanavond de eerste testen gedaan, pannetje water opgezet, sensor aangeloten, voordat ik die in het water hing, naast de thermometer voor de huiskamer temperatuur gehangen, exact gelijk, met dien verschillen, de nieuwe sensor geeft ook 'tiende' aan.
Het water was ondertussen bijna op kook temperatuur, toen ik de sensor in het water hing, als een trein naar de 85 graden. Toen het water langzaam begon te koken, gaf de meter netjes 101,6 graden aan.

Afbeelding

Weet nog niet precies wanneer ik de olie ga verversen, misschien probeer ik de aftapplug er zonder al te veel lekkage wel onder te schroeven, beetje olie wat er uit komt anders opvangen, opnieuw gebruiken. Waarom? Wil eigenlijk eerst testen met de dikkere 15W50 olie, hoe ziet de temperatuur van de olie er dan uit. De volgende olie wissel zal ik terug naar 10W40 grijpen, dan zien wat de temperatuur van de olie is.

Als ik de sensor geplaatst heb, zal ik dit item weer snel bij werken.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5736
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Loki » 16 sep 2016, 23:26

Ideaal zo'n plug.. als je m kunt vinden!
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 456
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Rinidpp » 29 sep 2016, 17:00

Opnieuw een zoektocht gestart, olie aftapplug van M14x1.25x1/8. Uiteindelijk in Duitsland en in de UK iets gevonden. Beide besteld, vanmiddag de Duitse versie ontvangen, gewoon na twee dagen binnen.
Nu de verse olie eraf halen, of ik moet haar even op de zij leggen, dan hoeft het misschien niet, het is ook maar voor even.

Afbeelding

Als de set werkend op de TL zit, zal ik snel met gegevens komen over de temperatuur van de olie. Heb afgelopen week de olie gewisseld, vergeten terug naar de 10W40 te gaan, er zit dus voorlopig weer gewoon 15W50 in. De volgende lading olie zal dan 10W40 worden, ben bang dat de informatie hiervan dan pas volgend jaar zomer te voorschijn zal komen.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 456
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Rinidpp » 03 okt 2016, 13:07

Afgelopen weekend veel met handvatten in de handen gezeten, helaas niet van m'n meisie, maar van de kruiwagen. Akelig veel stenen en zand heen en weer moeten slepen.
Gisteravond stond ze me aan te kijken, zo van: 'Doe je er nou nog wat aan of hoe zit het!" Bak koffie mee, de garage in.

Ben begonnen de olievulplug er uit te schroeven, op de jif, dan hoeft niet alles er uit, toch wel twee liter die opgevangen werd. De Aluminium plug met keramisch vet ingesmeerd, nieuwe ring er tussen en met 23kgm aangehaald. De olie sensor ook met keramisch vet ingesmeerd, ring er tussen en vast. Had geen aanhaal moment, maar wil ook slecht als er een kabel uit komt zetten, kan geen dop of iets dergelijks op gezet worden.

Afbeelding

De bedrading netjes langs het frame naar boven gelegd. Voeding geregeld, plekje voor de display, de sleutel maar eens de juiste kant op draaien. Naaste de Gipro, verscheen netjes de 14,8°, reden dat ik een trui aangetrokken had in de garage.

Afbeelding

Het kwam met bakken naar beneden, toch maar de jas en helm gepakt, meisie naar buiten, starten en gekeken hoe het gedrag van de olie temperatuur verliep. Bleef eerst even op 25° hangen, moest de neus natuurlijk ook op straat houden, koel water zat al op 65°. Toch maar weer terug, zie het op de eerst volgende rit wel. Terug naar huis begon de temperatuur toch sneller te stijgen. Thuis voor de deur was er al dik 60° te lezen voor de olie, 80° voor het water.

Afbeelding

Er zal toch wat minder gereden gaan worden de komende tijd, maar zal zo veel mogelijk informatie doorgeven over de temperatuur van de olie en de omstandigheden.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
pedrodetski
Moderator
Berichten: 4313
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:19
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor pedrodetski » 03 okt 2016, 13:13

Is toch wel interessant om de verhoudingen en het verloop van de olie temp en de KV temp te loggen.
Netjes gedaan Rini!
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Afbeelding

Pedro's Speedshop

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5736
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Loki » 03 okt 2016, 20:56

Ja ik vind dit ook leuk om te volgen. Nooit echt bij stil gestaan hoe het temperatuur verloop van olie zou zijn.. maar eigenlijk is het heel logisch dat het zo reageert.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 456
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Rinidpp » 03 okt 2016, 22:23

Heb vanmiddag bij Motul een aantal vragen achter gelaten, zoals: 'Wat is de maximale temperatuur die de 300V kan hebben en wat koelt er beter, 10W of 15W, zit daar wel verschil in?
Benieuwd naar hun reactie.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 456
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Rinidpp » 05 okt 2016, 16:15

Gisteren kreeg ik van de toeleverancier 'BIHR'van Motul olie producten in Nederland een antwoord. Ze hebben me drie URL's gestuurd waar de nodige informatie over de vragen die ik had gesteld in staat.
Zo valt op dat de 10W40 een veel hogere verbrandings temperatuur heeft dan de 15W50. Betekent toch wel iets in het gebruik. De derde PDF, is voor gebruik van de TL1000S, de benodigde Motul smeer artikelen met bijbehorende nummers als je dat zou willen bestellen.

Hieronder de link naar de informatiebladen van BIHR.

https://qnap.vanrooijen.it:8082/share.cgi?ssid=0aMZjoY

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Turbo_Henky
Berichten: 1297
Lid geworden op: 28 mar 2006, 18:24
Locatie: Velp (Gld)

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Turbo_Henky » 06 okt 2016, 20:29

Rini,

Mooie accesoire zo'n olie temperatuurmeter. Kun je misschien het lijstje (met linkjes) van de gebruikte onderdelen posten? Misschien ga ik het dan ook maken.
Geniet nooit met mate


Terug naar “TL Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten