15W50 Olie versus shimbuckets

Voor al je technische vragen over je TL
Riczun
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Riczun » 21 apr 2016, 08:51

Volgens mij zijn die meters die je in de vulopening draai niet heel betrouwbaar qua temperatuur meting.

Wel leuk om een indicatie te hebben wanneer je echt op het gas kan. ;)

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 21 apr 2016, 08:59

Helemaal eens Riczun, volgens mij moet je een sensor ergens 'in' de olie hebben, dan meet je de echte olie temperatuur. Ga het er toch op zetten, kijken hoe het gedrag is, vooral als ik op de 31 richting Emden, een stukkie volle poelle heb gereden.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

TLRTwins

Berichtdoor TLRTwins » 21 apr 2016, 10:14

yoshimura verkoopt een mooie sensor met display hiervoor. deze sensor zit onder in het carter.... als je dan wilt meten en ook echt waarde aan de meting wilt hangen is dit miss een betere optie.

Mike88

Berichtdoor Mike88 » 21 apr 2016, 12:07

pedrodetski schreef:
Mike88 schreef:MLMPARTS dacht ik of Louis uit Duitsland weet niet meer waar k em vandaan had maar werkt prima

Zulke draai je gewoon in de vulopening denk ik lijkt me?

Klopt draai je daar in inderdaad, er zit een soort mini peilstokje onder aan vast die waarschijnlijk de temperatuur van de dampen meet..want tot aan t vloeistof komt ie niet. Ik heb ze op elke motor tot nu toe gehad. Verbaasde me altijd hoe lang t eigenlijk duurt voordat je olie echt lekker heet is en ie optimaal smeert.
EVIL TWIN SUPERBIKE

Mike88

Berichtdoor Mike88 » 21 apr 2016, 12:11

Hier zit ie dus voor de beelddenkers onder ons Afbeelding
EVIL TWIN SUPERBIKE

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 21 apr 2016, 13:38

Zoeen heb ik ook gehad maar bleek niet opgewassen tegen trillingen van t blok. Maar dat kan pech geweest zijn. Het geeft op z'n minst een indicatie hoelang het duurt voor de boel warm is.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Riczun
Contacteer:

Berichtdoor Riczun » 21 apr 2016, 13:54

Er bestaan ook aftappluggen met een ingebouwde sensor. Geen idee of dat goed werkt, maar dan meet je wel juister de olie temperatuur!

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 21 apr 2016, 21:29

Ik ga een zoektocht beginnen met de verschillende meet methode. Laat van me horen als ik wat bijzonders gevonden heb, de aftapplug lijkt me ook wel wat, een sensor in het carter, moet wel plekkie voor zijn. Word vervolgd.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 21 apr 2016, 22:55

Bij de druk sensor is nog een aansluiting, lijkt me een fijnere plaats dan onder het blok?

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 25 apr 2016, 22:42

Hoi Loki, daar moet je me even bij helpen, betekent dat er ergens aan de buitenkant nog een opening zit waar ik een sensor in kan zetten.

Maatje van me, opperde het volgende. Waarom combineer je de olietemperatuur sensor niet met de water temperatuur sensor. Gebruik op de juiste plaats een schakelaar, waarmee je schakelt tussen water sensor of olie sensor. Als je die op de juiste plaats neer zet, blijft het water systeem gewoon functioneren, de olie temperatuur zo nu en dan uitlezen, desnoods doe je het met een druk knop, je hoeft maar even te zien wat de olie temperatuur is.

Rini

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 25 apr 2016, 23:09

Ja, vlakbij het kijkglas zit de oliedruk sensor, en een boutje waar heel mooi een temperatuur sensor kan.

Het schakelbaar maken is een interessant idee! Hoe het in de praktijk werkt, hoe de ecu reageerd, geen idee. Misschien wel handig om een knop te hebben die niet per ongeluk op olie temperatuur kan blijven staan.

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 26 apr 2016, 11:19

Heb WPHB er maar even bij gepakt, benieuwd welke plek je bedoeld Loki. Hier een overzicht van het deel waar je het over hebt. Bedoel je de kleine bout links naast de druk sensor, of die rechts onder het blok zit?

Afbeelding

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 16 aug 2017, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 26 apr 2016, 17:43

Van de week al zoekend, al bijzonder systeem gevonden, merk Kitaco. Zij leveren een temperatuur systeem dat via een plunjer-bout te gebruiken is. Moest het bestellen in Japan, toch maar gedaan, wil daar toch mee gaan experimenteren.

Afbeelding

De bedoeling is om aan de rechterkant van het blok, daar waar de olieleiding het blok verlaat, deze plunjer te gaan gebruiken. Kan hier dan elke sensor in draaien die ik zou willen gebruiken. Geloof zelfs dat er kant en klare meters zijn die hier zo in te draaien zijn, niet handig als er een steentje of iets dergelijks tegenaan zou komen, ook niet te zien wat de temperatuur is tijdens het rijden. Maar goed. Eerst maar eens kijken of het past. Voor €12, plus €12 verzendkosten, minus korting op Bikenet.jp van €5, heb ik het toch redelijk gewoon in huis.

Bij banggood.com en andere internet shops, kan je voor vrij weinig, allerlei temperatuur systemen kopen, zal geen top kwaliteit zijn, maar is niet zo belangrijk.

Hou jullie natuurlijk kop de hoogte, eerst maar eens kijken of het onderdeel te ontvangen is, kijken of het past......

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 16 aug 2017, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 26 apr 2016, 19:15

Leuk bezig Rini! Ben je op Hayabusa gebied ook zo bezig geweest?

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 26 apr 2016, 19:56

Ja man, ook leuke dingen gedaan. Als eerste een led(Busa maatje Johan helemaal zelf gemaakt) in het grootlicht. Ook klein magneetje op een schijf voor, opnemer van Cateye er naast, echte kilometers meten, de Buus liep 297, verder kwam de cateye ook niet, haalde volgens het boekje 300km/h. De Gipro haalde uit 1,2 en drie de begrenzingen weg, ook zes zou onbegrensd worden, dan had ie veel harder moeten lopen. De 1999 modellen wisten dik boven de 300 te komen.

Johan heeft ook een kettingsmeersysteem bedacht, wacht op aansluitingen, dan zal ik het op het forum plaatsen.

De volgende klus van Johan is de teller van het achtertandwiel afhalen, met een magneetje op een voorste schijf, via zijn eigen geprogrammeerde elektronica, de juiste snelheid naar de standaard teller toe te sturen. Het plan ligt er al, nu nog uitvoeren, als hier meer info over is, dan gaan jullie dat zeker horen.

Nog even een voorbeeld van de plunjer tevoorschijn gehaald, zoals het er uit zou moeten gaan zien, maar dan niet zoals in het voorbeeld, op de cilinder, maar op de uitgaande plunjer naar de oliekoeler.

Afbeelding

Volgens mij de ideale plek om de temperatuur te meten, hier verlaat de olie het blok om naar de koeler gestuurd te worden. Ondertussen al de nodige forum's afgestruind om er achter te komen wat nou een goede olie temperatuur is voor de motor en natuurlijk wat een foute is. Er zal ongetwijfeld verschil zitten in een vol-synthetische olie en een niet synthetische.

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 16 aug 2017, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “TL Techniek”