15W50 Olie versus shimbuckets

Voor al je technische vragen over je TL
Rinidpp
Contacteer:

15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Rinidpp » 13 apr 2016, 14:46

In een artilel van http://www.tlzone.net, het nodige gelezen over de Shimbuckets. Uiteindelijk lijkt het probleem zich alleen bij de voorste cilinder, veelvuldig voor te doen. Verschillende meningen vliegen over de verschillende forum's, waarvan ik er één erg vind opvallen.
De smering van de uitlaatkleppen en shimbuckets is niet goed. Dit word veroorzaakt door de hoek, iemand maakte al de opmerking dat het daarom goed was om alleen whylies te maken, veranderd de hoek van de voorste cilinder met 200% :D

Ook was er iemand die aangaf om andere olie te gaan gebruiken, met namen de dikte zou veranderd moeten worden. Hij besprak dat er beter 15W50 gebruikt kon worden ipv 10W40. De olie is gewoon dikker en blijft hierdoor langer op de plek.
Afgelopen week kwam ik terug van een rit van 300km, ze was lekker warm, thuis bok eronder, bak eronder, bout eruit, filter er af, nieuwe ring op de drainplug, nieuw oliefilter, drainplug met 23nM aanhalen, en de 15W50 er in gegooid. Olie rustig rond laten draaien, gelijk kijken of er nergens druppels uit tevoorschijn komen. Olie filter netjes met olie ingesmeerd, hand vast aandraaien, dan nog een keer rond met de sleutel, klaar. Al met al een klusje van ongeveer 15 minuten.

Heb daarna nog ongeveer 100km gereden, kijken of ze anders reageert, koppeling getest op slippen of anders schakelen, niets van dat alles.
De gebruikte olie is Motul V300 gekocht bij http://www.oliehandel.nl/motul/motul-300v-15w50-4t-fl, deze jongens geven uitstekende service, leveren snel en direct, voor een goede prijs.
Ooit door Hayabusa maat, die ook in de racerij zit, zijn ervaring met Motul is uitstekend, blok word ook mooi gereinigd.

Afbeelding

Ben erg benieuwd naar de mening van anderen.

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 16 aug 2017, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Loki
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Loki » 13 apr 2016, 21:15

Was het zo simpel, dan was het al eerder duidelijk wat de exacte oorzaak was. Het schijnt vaker voor te komen bij duitse TL's. Daar hebben ze het over mogelijk vaker, langduriger hoge toeren op de autobahn. Maar ook dat een bepaald jaartal vaker problemen gaf.

Verder kunnen kleppen rare dingen gaan doen bij hogere toerentallen. Met degelijk onderzoek kom je wel ergens, patronen herkennen e.d.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 13 apr 2016, 22:37

Klopt Loki, heb op buitenlandse sites al grafieken gezien van de nokken op de bussen, bij 7K toeren al 120% belasting, met name door het te weinig smeren, de boel houd het dan gewoon niet.
Kreeg van een kennis uit de motor racerij de volgende opmerking. 'Huh, 20K km met bussen, in de racerij worden de bussen na 2500km allemaal vervangen, niet te snappen dat jullie zo lang door rijden!'

Regelmatig met Hayabusa maatje de grens over, de 31 op, ongeveer zeven minuten rijden van mijn huis. Richting Emden, nagenoeg niemand te zien, knallen met die machines. Dan meestal na een kilometer of 70, de B-wegen opzoeken en kriskras met heul veul stuurwerk weer terug naar Enschede.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 13 apr 2016, 23:41

En meer dan 20k ook, zoals die 150k in het andere topic.

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 14 apr 2016, 12:41

Nou inderdaad, ze (vaak Harley of Guzzi rijders) roepen wel eens, moet wel een machine met karakter zijn, anders wil ik er niet op zitten. Heb nog nooit zo'n karaktervolle fiets gehad, ze is echt bijzonder. Als je dan ervaart, dat ze inclusief het horten en stoten, de 150K aan tikt, dan wil je toch eigenlijk niets anders meer hebben, kan geen Italiaans of Amerikaans merk tegenop. Het karakter dan hé!

Rini

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 14 apr 2016, 13:52

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het scheuren veel te maken heeft met het wel/niet goed smeren van de delen.
Als er ''slecht'' gesmeerd zou worden zou dat zichtbaar moeten zijn op de buckets danwel de nokken.
Persoonlijk denk ik dat het meer te maken heeft de hitte die aanwezig is bij de kleppen, en dan vooral de uitlaatkleppen! Deze worden heter dan de inlaatkleppen. Dat zou ook het verhaal van het langdurig in hoge toeren draaien kunnen verklaren. Ik denk dat als de buckets te vaak warm/koud zijn geworden ze dan brosser worden. Met als gevolg dat ze scheuren.
Wat andere olie wel kan toevoegen is temperatuur beheersing.......
Olie zorgt immers niet alleen voor smering maar ook voor koeling! En de koeleigenschap van de ene olie is niet zoals een ander.
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

Mike88

Berichtdoor Mike88 » 14 apr 2016, 15:23

Als reactie op de wheelies..zo af en toe een stoppie is zo erg nog niet dus. Maakt de boel weer kletsnat :badgrin:
EVIL TWIN SUPERBIKE

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 14 apr 2016, 16:15

Rijd er iemand met een olie temperatuurmeter op het carter. Anders ga ik eens zo'n ding scoren, kijken wat daar gebeurt tijdens heftig blazen. Mijn TL heeft al heel wat ritjes volle pot achter de kiezen, achter een Hayabusa aan jagen valt niet mee.

Toch ook eens vaker doen, een stoppie :D

Rini

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 14 apr 2016, 19:32

Voor de duidelijkheid, wheelies houden olie weg bij de pomp en daar lijd alles onder.

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 14 apr 2016, 21:05

Loki schreef:Voor de duidelijkheid, wheelies houden olie weg bij de pomp en daar lijd alles onder.

Afbeelding
''We don't stop riding because we grow old, we grow old because we stop riding!!''

Pedro's Speedshop

Mike88

Berichtdoor Mike88 » 19 apr 2016, 10:01

Rinidpp schreef:Rijd er iemand met een olie temperatuurmeter op het carter. Anders ga ik eens zo'n ding scoren, kijken wat daar gebeurt tijdens heftig blazen. Mijn TL heeft al heel wat ritjes volle pot achter de kiezen, achter een Hayabusa aan jagen valt niet mee.

Toch ook eens vaker doen, een stoppie :D

Rini

Ik zet op elke motor zo'n temperatuur sensor puur om te kijken hoe LANG het duurt voordat t wat op temperatuur is..verbaasd me dat de olie in mijn S best koel blijft als ik t vergelijk met m'n Blade bijvoorbeeld. Blijft zo rond de 70 graden hangen als ik me niet vergis..zal t ff wat beter in de gaten houden ter info
EVIL TWIN SUPERBIKE

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 19 apr 2016, 15:27

Waar haal je die temperatuur meter vandaan, of kom je die gewoon tegen op elke willekeurige webshop. Ga er toch één scoren, ook wel benieuwd. In mijn Alfa 159 loopt de olie temperatuur altijd behoorlijk op, geloof naar 120°, maar zal daar eens specifieker naar moeten kijken.

Rini

Mike88

Berichtdoor Mike88 » 20 apr 2016, 22:40

MLMPARTS dacht ik of Louis uit Duitsland weet niet meer waar k em vandaan had maar werkt prima
EVIL TWIN SUPERBIKE

pedrodetski
Moderator

Berichtdoor pedrodetski » 20 apr 2016, 22:44

Mike88 schreef:MLMPARTS dacht ik of Louis uit Duitsland weet niet meer waar k em vandaan had maar werkt prima

Zulke draai je gewoon in de vulopening denk ik lijkt me?

Pedro's Speedshop

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 20 apr 2016, 22:52

Klopt, had al wat rond gezocht, zo'n ding scoren. De Alfa heeft een permanente temperatuur van 120, bij hogere snelheden stijgt het naar 130, maar nog nooit verder geweest, moest de meter even van dichtbij bekijken.

Rini

Terug naar “TL Techniek”