15W50 Olie versus shimbuckets

Voor al je technische vragen over je TL
Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 533
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Rinidpp » 06 okt 2016, 21:17

Zal de rekeningen nakijken, als ik het bij elkaar heb, posten.
Gelijk maar even een update. Vandaag ongeveer 400km gereden, lekker fris, gewoon thermo pak aan, niets aan het handje. Vanmorgen bij collega voor de deur, 70graden was de olie, stad rijden, motor nog niet heel erg warm. Snelweg op, zag ineens de temperatuur dalen naar een graad of 65. Met een gang van 130/140kmh, komt de temperatuur dus niet boven de 68 graden, soms daalt het naar 60. Kom je in de stad, minder rijwind koeling, dan laat de meter direct zien dat de olie niet meer door het rijden gekoeld wordt en stijgt dan naar 75 graden.
Dit weekend proberen op de 31 in Duitsland even een stuk volle pot te rijden, kijken wat er dan gebeurt. Jammer dat de temperatuur buiten zo ver gedaald is, was erg benieuwd hoe de temperatuur zich zou gedragen in de warmte buiten.

Weet niet of jullie al gelezen hebben in de documentatie van de 10W40 en de 15W50 olie van Motul. Mij viel op dat het verbrandingsmoment van de 10W40 dik 45 graden hoger ligt dan de 15W50.

Als ik andere informatie heb, horen jullie het direct.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 533
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Rinidpp » 07 okt 2016, 13:45

Hoi Henk(y),

De set met display en sensor had ik in Japan gekocht, geloof iets van €54, alleen kwam de belasting en de verzendkosten er nog overheen, uiteindelijk toch weer duurder. De set heeft er ongeveer acht dagen over gedaan.

Afbeelding

De bout had ik van Amazon.co.uk gehaald, verzendkosten zijn duurder dan de bout. Binnen drie dagen geleverd.

Afbeelding

Tijdens de olie wissel geïnstalleerd. Stelt niets voor. Wel heb ik de aluminium bout en de sensor voorzien van keramisch vet. Dit om het invreten te voorkomen van de verschillende materialen.
Later, volgend jaar dus, na een kilometer of 8000, zal ik er weer Motul 10W40 in gaan gebruiken.

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 16 aug 2017, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Turbo_Henky
Berichten: 1307
Lid geworden op: 28 mar 2006, 18:24
Locatie: Velp (Gld)

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Turbo_Henky » 07 okt 2016, 22:52

Rinidpp schreef:Hoi Henk(y),

De set met display en sensor had ik in Japan gekocht, geloof iets van €54, alleen kwam de belasting en de verzendkosten er nog overheen, uiteindelijk toch weer duurder. De set heeft er ongeveer acht dagen over gedaan.

Afbeelding

De bout had ik van Amazon.co.uk gehaald, verzendkosten zijn duurder dan de bout. Binnen drie dagen geleverd.

Afbeelding

Tijdens de olie wissel geïnstalleerd. Stelt niets voor. Wel heb ik de aluminium bout en de sensor voorzien van keramisch vet. Dit om het invreten te voorkomen van de verschillende materialen.
Later, volgend jaar dus, na een kilometer of 8000, zal ik er weer Motul 10W40 in gaan gebruiken.

Rini


Ik kan de site "partboxsystemjapan" niet vinden. Kun je een linkje geven?
Geniet nooit met mate

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5780
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Loki » 08 okt 2016, 02:24

Die spec sheet kreeg ik niet open. Verschil in verbrand temp is aanzienlijk ja. Je gemeten oliw temp vind ik ook opvallend, had meer boven de 80 verwacht.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
pilatus
Berichten: 687
Lid geworden op: 03 feb 2007, 18:44

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor pilatus » 08 okt 2016, 11:11

Vind het wel zo interessant dat ik ook maar iets besteld heb (gewoon in NL, totaal net iets meer dan 40 EUR ;) )

Afbeelding
Afbeelding

shimbucket controle blijft overigens gewoon op mijn lijstje staan :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
Turbo_Henky
Berichten: 1307
Lid geworden op: 28 mar 2006, 18:24
Locatie: Velp (Gld)

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Turbo_Henky » 08 okt 2016, 12:12

Bij Aliexpress ook verkrijgbaar voor $32.80 incl. sensor en verzending naar NL

https://nl.aliexpress.com/item/KOSO-Sco ... Title=true
Geniet nooit met mate

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 533
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Rinidpp » 08 okt 2016, 12:24

Hier de link, via een Japanse site naar de UK. Heb het één en ander gelezen, voor mezelf bepaald dat het merk Kitaco toch wel een groot en degelijk merk was, zag er goed uit, besteld.

http://www.webike.co.uk/products/9498515.html

Ben benieuwd naar andere oplossingen, installatie en werking, zie dat de prijs ook al daalde, top! Ook benieuwd naar de getallen wat betreft de temperatuur.

Zal ook naar de linken kijken van de pdf's, anders nieuwe URL's maken.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
pilatus
Berichten: 687
Lid geworden op: 03 feb 2007, 18:44

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor pilatus » 08 okt 2016, 12:59

Turbo_Henky schreef:Bij Aliexpress ook verkrijgbaar voor $32.80 incl. sensor en verzending naar NL

https://nl.aliexpress.com/item/KOSO-Sco ... Title=true

nice! (zie er overigens wel 'M10' als sensor maat bij staan :shock:

naast de Koso heb je nog nodig http://k-parts.nl/verloopmoerset-m14x1-25-naar-pt1-8.html

of alternatief http://k-parts.nl/temperatuursensor-koso-zwarte-stekker-0-150-graden-m14-x-1-25.html als je de sensor niet gebruiken wilt

(ik heb de eerste besteld bij dezelfde tent)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 533
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Rinidpp » 08 okt 2016, 21:25

Dat is zeker een mooi setje bij elkaar Pilatus, goeie prijs ook, heul netjes! Benieuwd wat de metingen aan geven. Vanmiddag met automonteur gesproken over de temperatuur van de olie tijdens rijden. Hij gaf aan dat de 68° niks mee mis is.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5780
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Loki » 09 okt 2016, 02:03

Wat zegt de specsheet van de olie dan qua temp/viscositeit.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
pilatus
Berichten: 687
Lid geworden op: 03 feb 2007, 18:44

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor pilatus » 09 okt 2016, 06:30

300V 4T FACTORY LINE ROAD RACING
SAE 10W-40, RACING-PRODUCT
VOLLSYNTHETISCH – R TECHNOLOGIE

EIGENSCHAFTEN
Farbe (visuell) gelblich-grün fluoreszierend
ViskositätSAE J 300 10W-40
Dichte bei 20°C ASTM D 1298 0,852
Viskosität bei 100°C ASTM D 445 13,1 mm²/s
Viskosität bei 40°C ASTM D 445 82,1 mm²/s
Viskositätsindex ASTM D 2270 160
Stockpunkt ASTM D 97 -36°C
Flammpunkt ASTM D 92 250°C
TBN ASTM D 2896 8,3 mg KOH/g


300V 4T FACTORY LINE ROAD RACING
SAE 15W-50, RACING-PRODUCT
VOLLSYNTHETISCH –R TECHNOLOGIE

EIGENSCHAFTEN
Farbe (visuell) gelblich-grün fluoreszierend
Viskosität SAE J 300 15W-50
Dichte bei 20°C ASTM D 1298 0,878
Viskosität bei 100°C ASTM D 445 17,0 mm²/s
Viskosität bei 40°C ASTM D 445 117,4 mm²/s
Viskositätsindex ASTM D 2270 167
Stockpunkt ASTM D 97 -45°C
Flammpunkt ASTM D 92 238°C
TBN ASTM D 2896 8,4 mg KOH/g
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 533
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Rinidpp » 09 okt 2016, 13:56

Vanmorgen winterpak aangetrokken, TL naar buiten, vast beetje warm stoken. Snel de grens over naar Duitsland, richting Bocholt, eerst alleen maar B wegen, lekker sturen en brullen, liefst alleen maar in de vierde versnelling, kracht en geluid.
De olie schommelt dan tussen de 64 en 70 graden, wat hoger in toeren snel naar de 70 toe. Dan naar de 31 toe gereden, kies dan Emden, kom ik weer langs Gronau/Enschede. Snel naar de zesde versnelling, elke versnelling volle pot, binnen paar tellen beide wijzers helemaal in de hoek. De KV temperatuur gaat naar 86 geaden, de olie temperatuur naar 84, verder heb ik het niet gezien. Dit wordt natuurlijk enorm beïnvloed door de rijwind, het was tenslotte maar 8 graden buiten.
Vlakbij huis langs motor maatje gereden, even staan kakelen, TL stationair laten draaien. De KV temperatuur naar de 109 graden waardoor de geforceerde koeling begint te draaien, de olie temperatuur was ondertussen ook naar dik 90 graden gestegen.

Als we nog een keer een warme dag krijgen, zelfde kunstje nog een keer doorlopen, kijken welke invloed het weer heeft.

Afbeelding

Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 16 aug 2017, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 533
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Rinidpp » 02 jul 2017, 22:48

Verteld dat ik na de TT verleden week de olie gewisseld heb. De Motul V300-15W50 gewisseld met de Motul V300-10W40. Dit weekend behoorlijk gegast met m'n meisie. Ten eerste de 50000km aangetikt, in 2,5jaar 32000km gereden. Trots op m'n meisie!

Wat opvalt is dat de 10W40 eigenlijk net zo warm wordt als de 15W50. Er is echter wel een verschil te merken tussen de twee diktes. De 10W40 wisselt veel en veel sneller van temperatuur dan de 15W50. Gewoon snelweg op 120/130 laat op beide diktes telkens 69/71 graden zien. Geef je gas bij, dan zie ik nu met de 10W40 direct verschil. Ook rustiger rijden laat bijna direct de temperatuur dalen.

Net even gekeken of het oliefilter dicht zit, lekte heel iets, dan gelijk maar even de proef op de som, de 31 richting Emden even pakken, vol gas, volgens de GPS 272km/h. Hier hetzelfde gedrag, alleen sneller. Hoef maar even vol gas te rijden, dan de temperatuur snel naar de 90/92 graden, gas eraf, snel dalen naar 83/85 als je bijvoorbeeld op 7000rpm blijft rijden. In drie op het klaverblad, stijgt de temperatuur weer snel, iets meer toeren, weinig koeling.

Conclusie.
Denk dat je stellen kan dat de temperatuur verschillen er niet zijn. Enige verschil is het tempo waarmee de temperatuur stijgt en daalt verloopt bij de dunnere olie (10W40) een stuk sneller.

Afbeelding
Rini
Laatst gewijzigd door Rinidpp op 17 aug 2017, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Gebruikersavatar
Loki
Berichten: 5780
Lid geworden op: 02 mei 2006, 00:07
Locatie: Midden Zeeland
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Loki » 03 jul 2017, 09:59

Serieus rap..heuvel af, kroeg in zicht? Welke verhouding heeft je eind overbrenging?
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Gebruikersavatar
Rinidpp
Berichten: 533
Lid geworden op: 29 sep 2014, 13:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 15W50 Olie versus shimbuckets

Berichtdoor Rinidpp » 03 jul 2017, 10:26

Hoi Loki, moest dat ff nakijken, achter 40, voor 16, maar.... alweer gewijzigd naar 15. De afwijking was zo groot, het verbruik zo achterlijk, besloten toch maar iets meer snelheid toe te voegen op het gebruik bij 5000rpm. Misschien, mocht ik besluiten opnieuw naar Italië te knallen, achter nog terug ga naar 38 of 39.

Had al uitgerekend dat ze per 1000 toeren ongeveer 27kmh draait, dat schijn je liniair door te kunnen trekken, kan je met de GPS zo na lopen.
Of het door de dunnere olie komt, durf ik niet te zeggen, ze lijkt nu nog mooier te lopen, gaat er als een gek vandoor en gaat in 6 zonder problemen naar de 10000 toeren, dan is het ook wel klaar, verder komt ze niet, in vijf trouwens wel. Gebruik ook een Gipro Atre.

Wat me ook opvalt is de rechtuitstabiliteit. Die is echt enorm goed, nadat Lazo mijn voorvork heeft gereviseerd, is de 31 op volle snelheid een super strakke wegligging een feit, hobbels en bobbels worden net zo mooi weggewerkt, ook in lange bochten volgas blijven gaan zonder een krimp te geven. De standaard vering is ooit vervangen door WP vering.
De Hyperpro stuurdemper komt hier ook echt tot zijn recht.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!


Terug naar “TL Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten