[UPDATE] Mod olie-opvangtankje

Voor al je technische vragen over je TL
tsjoe007

Re: Mod olie-opvangtankje

Berichtdoor tsjoe007 » 22 apr 2016, 20:38

Zo, genoeg over de sealing van de carbs want uiteindelijk ging het em over de mod van het olie-opvangtankje :-"
Daarnet, omdat de S toch ffe buiten dienst is met een defecte spanningsregelaar (zie ander topic), even de tank omhoog gezet om eens een blik te werpen in het luchtfilterhuis 8-[
Op 16 augustus heb ik deze mod doorgevoerd (zie begin topic) en mede door de voorbije winterstop heb ik ondertussen maar een kleine 2000 km op de teller bij gezet.
Gisteren eerst even het oliepeil nagekeken en dit leek me nog perfect.
Dus net, toch een beetje met een klein hartje, de tank omhoog en het deksel van het luchtfilterhuis er afgeschroefd.
K&N filter er uit en ... tadaaaaa DROOG !! \:D/
Enfin ik bedoel het luchtfilterhuis hé, de K&N is ingeolied :roll:
Even de zaklamp er bij genomen en boven de voorste cilinder merkte ik een oliefilmpje van 1 molecule dikte :lol:, wat me ipv ongerust net heel gerust maakte. Dit betekent namelijk dat mijn grove RVS schuurspons wél de grootste hoeveelheid olie/oliedamp terug laat vloeien naar het carter en toch nog zorgt voor ver(be)luchting ! (De oliefilm in het huis is echt verwaarloosbaar !)Was wel een belangrijk gegeven om mee te nemen in mijn redenering.
Kortom, mijn "systeempje" werkt wel degelijk ! Motorolie hoort in de motor thuis, niet in het luchtfilterhuis :evil:
Blij dat ik jullie dit kan meegeven enneuhh be my guest, ik neem er géén patent op [-X :lol:

Groeten

Loki
Contacteer:

Re: [UPDATE] Mod olie-opvangtankje

Berichtdoor Loki » 23 apr 2016, 00:23

Kiek an, goed gedaan!
The coolest car alarm tester by far - TL1000

Noud12

Berichtdoor Noud12 » 18 okt 2016, 19:12

Heb deze mod gedaan, zelfde lijm gehaald ( hard pvc lijm) alleen bij mij wil het "klepje" niet dichtgelijmd worden. Na uitharden breekt de lijm bij de minste kracht op het bakje. Iemand een andere lijm of kit die wel werkt? Of zou vloeibare pakking werken?

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 18 okt 2016, 20:59

Misschien deze tip even overwegen :

vóór ik het "klepje" heb dichtgelijmd heb ik met een soldeerbout het plastic ineen gesmolten : voorzichtig met draaiende bewegingen het plastic langs beide kanten van de snede laten smelten en in mekaar laten "vloeien".
Daarna met de plastic lijm bestreken.
MAAR : na verloop van enkele ritten bleek er toch wat olie te zweten langs de zaagsnede, waarschijnlijk een klein stukje niet goed dichtgesmolten. #-o
Alles goed ontvet met wasbenzine en er een laagje Bison Rubber Repair (te verkrijgen in elke DHZ zaak) op gesmeerd. Goed laten drogen (overnacht) en sinds enkele maanden geen spatje meer te bespeuren.
Hoop dat deze ervaring je kan verder helpen.
En laat ook eens weten of je luchtfilterhuis (zoals bij mij) droog blijft ?
Succes.

Groeten

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 19 okt 2016, 12:24

Nog steeds op zoek naar een carterontluchter, had ik het laatst met een kennis die in de auto techniek zit, over deze oplossing. Hij beaamde jouw oplossing, vind je zelfs terug in frituurpannen. Toen ik hem vertelde van jouw oplossing, plaatste hij de volgende opmerking. In de auto industrie zie je in de slang die naar het luchtfilter toe gaat, dat RVS materiaal terug. Dus niet in de carterontluchter zelf. Dat is natuurlijk ook een oplossing. Zal eens op zoek gaan naar zoiets, mocht ik geen carterontluchter vinden, dan ga ik voor de slang naar het luchtfilter.

Zou er een bezwaar zijn tegen een dergelijke oplossing?

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 19 okt 2016, 12:39

Volgens mij niet want het principe komt op hetzelfde neer maar ...
Ik ben voor "mijn" modje gegaan omdat hierbij het contactoppervlak met het RVS materiaal groter is en je tegelijkertijd toch nog genoeg beluchting hebt.
Bij het systeem dat jij voorstelt denk ik dat de kans groter is dat je de boel verstropt : de olie zal zijn weg wel terug naar beneden vinden door,de zwaartekracht maar als je geen open verbinding naar je luchtfilter meer hebt ga je een onderdruk creëren en dat is iets wat je niet zou willen ... [-X
Dus het kan wel maar ik zou het zelf niet doen.

Groeten

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 19 okt 2016, 14:36

Helder, ben ook nog steeds zoekende, als ze de winterstalling in gaat, begin ik er aan.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Noud12

Berichtdoor Noud12 » 20 okt 2016, 10:10

Heb het zelf uiteindelijk voor elkaar gekregen met een lijmpistool! Die hete lijm plakt prima, en blijft flexibel. Kon alleen niks vinden over de weerstand tegen olie, dus dat is nog effe afwachten.

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 20 okt 2016, 13:08

Benieuwd naar jullie ervaringen binnenkort ! :-k

Groeten

Noud12

Berichtdoor Noud12 » 05 dec 2016, 16:01

De hotglue is geen aanrader.... kwam terug van een stukje rijden, heel mijn broek en de zijkant van me motor onder de olie. Heb hem nog niet opengetrokken, maar sterk vermoeden dat het bakje de boosdoener is.
Iemand nog tips voor een goede lijm die het wel volhoudt?? De pvc lijm is ook te fragiel. Als het bakje maar een klein beetje vervormt breekt de lijm.

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 05 dec 2016, 19:17

Kijk even enkele posts terug hoe ik het voor elkaar heb gekregen.
Nog steeds prima.

Groeten

Rinidpp
Contacteer:

Berichtdoor Rinidpp » 05 dec 2016, 22:23

Mijn zoon werkt als schoenmaker. Zij gebruiken voor bijna alles een Atoomlijm. Is wel industrieel spul. Bedenk me dat verschillende soorten contact lijm het misschien ook wel goed zullen/kunnen doen. Heb om een kurkvloer te lijmen een hiervoor bedoelde contactlijm. Die kan je aanbrengen, 10 minuten laten drogen, dan is die helemaal droog, neemt zelfs geen stof meer aan, eigenlijk niets, alleen.... iets wat ingesmeerd is met diezelfde contactlijm. Los krijgen, dat wil niet, alsof er chemisch iets gebeurt tussen die twee. Zo vast als een huis. Geloof dat ik er altijd een laagje tussen zou prutsen wat enigszins flexibel is, daardoor al beter zal dichten, komt verder totaal geen echte druk op.

Rini

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 09 mar 2017, 17:28

Tijdens het jaarlijkse onderhoud nog eens even in het luchtfilterhuis gekeken : poederdroog \:D/
Gelijk nieuwe remleidingen voor en achter geplaatst ter vervanging van de oude rubberdingen.
Afbeelding
Afbeelding
BTW het natte vlekje onderaan de achterste aansluiting is géén lek maar vergeten afvegen vóór de foto 8-[

Groeten

Dvis

Berichtdoor Dvis » 09 mar 2017, 17:39

Ziet der gaaf uit zeg..
Grtsz Dvis :D

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 09 mar 2017, 19:34

Was eigenlijk niet zo erg duur vond ik : merk is FrenTubo (Italian), set is plug-and-play speciaal voor TL1000S, voor- en achterrem en komt met al het nodige, ook de dichtingsringen en de beschermrubbertjes. Kleuren leiding, bouten en eindstukken zijn vrij te kiezen. Heb voor deze set iets van een 100 euro betaald incl. verzending. Website is Carpimoto. Hebben veel nette spulletjes voor onze fietsen.

Groeten

Terug naar “TL Techniek”