[UPDATE] Mod olie-opvangtankje

Voor al je technische vragen over je TL
Ton W

Re: Mod olie-opvangtankje

Berichtdoor Ton W » 01 sep 2015, 12:50

+1@Tjoe voor de uitleg =D>

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 01 sep 2015, 20:50

Hoe effectief het standaard systeem is vwb ontluchting weet ik niet.. maar beter = minder verlies = meer vermogen. Gaat om weinig, maar het kost dan ook weinig.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 25 sep 2015, 21:13

De eerste testritten zijn achter de rug : de fiets rijdt beter dan ooit tevoren, pakt goed gas aan, snel, stabiel, kortom deze knaap is héél tevreden. Stationaire loop = veel stabieler dan eerder : zelfs na het stellen van de TPS en de synchro vd carbs vond ik de naald een beetje wiebelig (naar mijn gevoel). Nu na het stellen van de kleppen, de mod van het olietankje, nieuwe motorolie, nieuwe koelvloeistof en afregelen "choke" en gaskabels lijkt alles véél beter.
Heb nog wel een mod uitgevoerd die ik jullie niet wil onthouden en die in mijn ogen hééééél belangrijk is.
Het verhaal gaat als volgt:

Tijdens het sleutelwerk (optimalisatie) aan mijn Viffer (VFR800FIX-1999) had ik de carbs/injectie gedemonteerd voor reiniging.
In de lichamen zat behoorlijk wat aanslag dus duchtig aan het poetsen gegaan. Het meeste vuil kreeg ik weg maar rond de "vlinders" zat nog een laag hardnekkige troep die zich héél moeilijk liet verwijderen. Maar na wat geduld kreeg ik het geheel weer brandschoon ...
Afbeelding
mét vuile troep

Fout dus !!! #-o
Na wat googlen op zoek naar geschikte carb cleaner, één om manueel te reinigen zocht ik, geen verstuivertje dus, deed ik een onthutsende vaststelling :
die hardnekkige troep was geen aanslag maar een afdichtcoating die in de fabriek was aangebracht om de vlinders mooi af te sluiten in het lichaam !!! ](*,)
Afbeelding
de bewuste coating

Sh****t ! 1000x sh****t !
Wat nu ???
Dagen heb ik gezocht naar een oplossing en uiteindelijk ook gevonden !
Die speciale coating bleek dus héél moeilijk te vinden (wel in Japan maar ver-schrik-kelijk duur en géén verzending naar Europe) maar wie zoekt ...
Blijkt dat Dow een gelijkaardige coating produceert die redelijk gemakkelijk te vinden én, weliswaar duur maar toch betaalbaar is.
Afbeelding
Ik heb de test gedaan door in het donker de carbs met een zaklampje langs onder te verlichten en dan zie je duidelijk de lichtrand rond de gesloten vlinders.
Afbeelding

Dat betekent dus dat zélfs met de vlinders dicht er extra, ongedoseerde en niet door de ECU geregistreerde !, lucht meekomt ook als je de "choke" hendel gebruikt. Zet je die na verloop van enkele minuten terug dicht dan krijg je door die "valse lucht" geen mooi stationair toerental.
Na het aanbrengen van de coating opnieuw de lichttest gedaan en ... volkomen (licht)dicht !
Afbeelding

Na montage van het geheel en de eerste test liep de motor bij alle toerentallen mooi rond. \:D/
Einde verhaal.
Dus nu ik bij de Soes de carbs in handen had dezelfde lichttest gedaan en ja hoor, bingo ! Mooi aura rond de vlinders.
Toevallig was een forumlid die dag bij me en die heeft het met mij kunnen vaststellen.
Dus het busje bovengehaald, één enkel laagje coating aangebracht, half uurtje laten uitdampen/drogen, lichttest en ... perfect.
Na montage en de eerste start viel het me meteen op dat ie mooi, gelijkmatig ronddraait en de naald, die blijft mooi op zijn/haar plaats.
Dat er eerder iets niet in orde was had ik al ondervonden omdat ik tijdens een rit, stilstaand aan een rood licht, voortdurend aan de toerentalknop moest zitten prutsen om de motor aan een mooi lopend toerental te krijgen. Leek me niet ok.
De coating bleek dus een tweede maal dé oplossing voor het probleem vd onrustige stationaire loop.
Ik kan het dus iedereen aanraden om bij een overhaul dit effe na te kijken en te corrigeren.

Vandaag nog een fantastisch bericht van één van de forumleden aangekregen (hou het als een verrassing dus uitleg plus pics hebben jullie nog tegoed =P~ ).
Voor het weekend wordt er nog meer mooi nazomerweer beloofd dus ik ga wat km maken en volgende week eens checken hoe de binnenkant van het luchtfilterhuis erbij staat. Heb het volledig droog en olievrij gemaakt dus als de mod, zoals ik hem heb uitgevoerd, werkt zou alles netjes moeten zijn.
Dus nog effe afwachten maar ik ben ook héél benieuwd.

Groeten

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 26 sep 2015, 02:44

Klinkt als een must check voor ieder die zijn machine mooi wil laten lopen!

Turbo_Henky

Berichtdoor Turbo_Henky » 28 sep 2015, 20:37

Goede tip/uitleg. Nu nog een linkje waar je het kunt kopen en het geheel is compleet!
Geniet nooit met mate

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 29 sep 2015, 08:49

Oh maar eens ik wist welk produkt het was vond ik het wel hoor mbv Google.
Ik heb mijn bus bij Supra Sport besteld maar je vind het ook elders.
Was om en bij de 30 euro en je hebt er maar een likje van nodig.
Beetje van het produkt in een plastic dopje spuiten en met een penseel aanbrengen.
Ik kan er foto's van bezorgen indien gewenst.
Wel handschoenen aan doen want is als grafietpoeder, blijft hardnekkig op je huid én kleren zitten.
Ook schitterend om bouten die makkelijk vast gaan zitten van een permanente glijlaag te voorzien !

Groeten

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 29 sep 2015, 18:45

Moet zeggen dat die viezigheid bij de VFR gasklephuizen er niet echt OEM uitziet. Zie het op internet verder ook zo snel niet terug?

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 29 sep 2015, 20:08

U vraagt ...

uit een techn. handleiding van Honda i.v.m. het FI systeem

Afbeelding

See ?

Groeten

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 29 sep 2015, 20:33

Aha, ja super duidelijk!

Afbeelding

Maar waar komt die aanslag vandaan? Het lijkt op het rubber dat van een achterband komt bij een stevig potje roken :roll:

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 29 sep 2015, 20:47

16 jaar verwaarlozing ? :-k
Eigenaars die niet technisch onderlegd zijn (of er geen zin inhebben ...) gaan de injectie van een motorfiets niet demonteren om de binnenkant eens grondig te reinigen. Meestal poetsen die enkel de buitenkant.
Ik dus wel :roll:
Ik vermoed ofwel met een heel vies ofwel zonder luchtfilter gereden.
Was wel zo schoongemaakt hoor, enkel de coating stribbelde wat tegen hahaha ! #-o

Groeten

mark33

Berichtdoor mark33 » 22 apr 2016, 11:06

Even dit topic van onder het stof halen.
Zelf heb ik dus ook al heel lang last van een wisselend idle toerental en bijhorend gepruts aan de stelschroef telkens ik even stil sta
aan verkeerslichten of zo.
Nu heb ik mij ook een bus van Molykote besteld om de gaskleppen te behandelen maar heb toch nog een paar vraagjes...

Het is mij niet volledig duidelijk welke kant van de vlinderkleppen ik moet behandelen,de kant langs het luchtfilter of de kant langs de motor.
Is het nodig om de gasklephuizen hiervoor de demonteren of kan ik deze gewoon op de fiets laten zitten (heb niet veel vrije tijd met drie kleine kids... :-" )
Het lijkt me ook evident dat vooral de rand moet behandeld worden of zie ik nog iets over het hoofd?

Groeten
Mark

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 22 apr 2016, 12:31

Ik zal het even trachten te verduidelijken :

Zéér belangrijk (vind ik ;) ) is dat je vóór demontage zoveel mogelijk foto's neemt, langs alle mogelijke zijden, in detail én in relatie met de omliggende delen. Een digitale foto kost niks en als je achteraf twijfelt hoe het nou precies in elkaar zat is het zó opgelost !
Ook ga ik er hier van uit dat je de TPS al hebt ingesteld én dat de carbs al gesynct zijn ...
Dit moet je beslist eerst doen hoor : is niet zo'n grote klus en misschien lost dat je probleem al -gedeeltelijk- op.

Hier gaan we :

1. het is noodzakelijk om de carbs te demonteren :
-werkt handiger
-je moet aan BEIDE zijden van het inlaatkanaal werken
-beide zijden moeten eerst grondig ontvet worden
-probeer een foto te nemen van de afstelvijzen van de choke en gaskabels vóór demontage dat maakt montage en afstelling achteraf makkelijker

2. als je zover bent :
-de carbs goed ontvetten met wasbenzine en bij erge vervuiling borstelen met DASTY geel (Wibra), NIET laten inweken en goed spoelen
-goed drogen

3. neem een zaklamp, verduister de ruimte en schijn met de lamp - met gesloten vlinders - langs één kant van de body.
Als de afdichting niet goed is zie je rond de vlinder een lichtkrans m.a.w. de vlinder sluit het huis niet goed af.
Het stationaire luchtmengsel wordt door een piepklein kanaaltje ONDER de gesloten vlinder geleid én gemeten om een mooi stationair draaiende motor te krijgen. De extra lucht die via de slecht afgesloten vlinder passeert wordt niet gemeten en zorgt (steeds volgens mijn redenering !) voor de ruwe loop.

4. je zal zien dat de vlinders (gezien vanuit dezelfde carb positie) slechts naar één kant opdraaien. Bedoeling is dat je, nadat ze terug dichtgaan LANGS DIE KANT WAAR ZE TEGEN HET HUIS AANSLUITEN bij gesloten stand, met een penseel, een laagje Molykote sealer aanbrengt.

OPGELET !!!
Dit is een vies spul dat aan alles blijft kleven. Ga buiten, doe plastic handschoenen aan en slechte kleding, spuit in een dop van een spuitbus ver van je verwijdert want het vliegt echt overal naartoe en maakt vlekken die je er met niks meer uit krijgt (ook niet met Dasty :lol: ).
Dan snel naar binnen en coaten.

In beide kanalen ! Foto van VFR800 ter illustratie
Afbeelding
Carbs omdraaien en procedure herhalen.

5. laten drogen (half uurtje om zeker te zijn), test met de zaklamp doen en eventueel proces herhalen.

6. je kan nu de boel terug monteren
Laatst gewijzigd door tsjoe007 op 22 apr 2016, 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.

mark33

Berichtdoor mark33 » 22 apr 2016, 12:41

Is me al véél duidelijker nu,bedankt voor de snelle respons !
Logisch inderdaad dat je langs beide kanten een laagje moet aanbrengen,de ene kant komt van bovenuit naar de middenstand en de andere kant omgekeerd.(Is dus praktisch ondoenbaar zonder demontage)

Loki
Contacteer:

Berichtdoor Loki » 22 apr 2016, 14:27

En als dat gedaan is, synchroniseren en tps'en :p

Restant tube is te koop?

tsjoe007

Berichtdoor tsjoe007 » 22 apr 2016, 14:49

Is geen tube maar spuitbus.
En nogal een grote helaas.